2016-07-19, 12:04
  #9121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Han är väldigt död och begraven, ja. Initialerna var E.W. och dennes främsta motpart var en mer världsberömd jurist med initialerna E.H.

2. https://www.youtube.com/watch?v=Xh9iMH5q_hU Ifall du menar den där intervjun och valresultatet så kan man härleda valresultatet till byggnadsstadgan 1959:612. Jämför gärna med populariteten efter Palmes ändring 1987.... Anders Borgs förslag är alltså en återupprepning av Byggnadsstadgan 1959:612, även om Byggnadsstadgan 1959:612 faktiskt är en Kunglig lag. Summa summarum bör arkitektkåren avskaffas som instans vid skapande av byggnadslagar - de verkar mest skapa problem - bevisligen, liksom att deras dåliga rådgivning ger mycket långtgående effekter för styrande som låter sig luras av dem.

3. Nu verkar du ha ett bristande förstånd. Läs propositionerna till 1959 och 1987 års lagstiftning. Du kommer att upptäcka en betydande skillnad. Helt uppenbart var 1959 års lagstiftning avsevärt bättre än 1987 års lagstiftning. Här diskuterar vi hur vi ska lösa bostadsbristen, inget annat.

"Jämför gärna med populariteten efter Palmes ändring 1987...."

Den där var riktigt bra ! Får man föreslå en smula ödmjukhet, lite faktakoll och så
korrekturläsning innan du postar något. Vissa småfel får åtminstone den som kan
läsa innantill (det kan jag) att höja på ögonbrynen en smula ...
Citera
2016-07-19, 14:47
  #9122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Den där typen av kommentarer som antyder att du själv är otroligt begåvad kan
du väl spola ner någonstans. Läs propositionerna till 1959 års lagstiftning ! Det
är så att man baxnar ...


Bostadsbristen är alltså inte ett nytt påfund, om du inte har märkt det. Men för
tillräckligt länge sedan talade man om bostadsnöd.

https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%B6dbost%C3%A4der_i_Stockholm

"Trots intensivt bostadsbyggande av stora hyreshus saknades många bostäder för arbetarklassen och "mindre bemedlade", och de som hade en lägenhet bodde mycket trångt. Hyresmarknaden var oreglerad och stat eller kommun tog inget ansvar."

Ur Wiki ovan. Någon som känner igen sig i dagens situation ? Fanns förmodligen
någon förfader till Kurtan som tyckte vad han tycker idag redan d
å ...

1. Poängen är alltså den att 1959 års lagstiftning syftar till att möjliggöra byggnation medan 1987års lagstiftning främst syftar till blockering av byggnation och dessutom markstölder. Så ÄPBL (1987 års lagstiftning) kom främst till för att EU underkänt ett system av markstöldsfiffel med byggnadsförbud, vilket främst började tillämpas med 1931 års lagstiftning, men som efter 1959 års lagstiftning främst kategoriserades i en liten brist i lagstiftningen som medgav att byggnadsförbud kunde förlängas i oändligheten med hänvisning till tex. fiktiva infrastrukturprojekt. ÄPBL var med andra ord ett sätt att expandera sådana förbud i bred skala, samtidigt som EU:s tolkningar togs i beaktande, samtidigt som riksdagen dumpade ansvaret (det ekonomiska ansvaret) på kommunerna. Sammantaget var alltså ÄPBL en byggnadsfientlig lagstiftning.

2. Historieskrivningen på wikipedia är inte komplett - den går direkt från typ 1919 - stort suddgummi - 1946, efter ww2 med hundratusentals nya invånare - stort suddgummi - miljonprogrammet (utan att nämna att det var *trumvirvel* 1959 års lagstiftning som tillämpades i den del av miljonprogrammet som utfördes 1960-1970.

3. Därutöver har historieskrivaren missat att det innan 1931 fanns alla möjligheter att utöka/bygga en stad, för den som ägde marken (vilket iochförsig var ovanligt i exempelgivna Stockholms stad). - det var bara att sätta igång och bygga. I början kunde vägdistrikten lägga sig i avseende huvudvägar & infrastruktur - då gjorde man bara en karta tillsammans med dem, och vid deras förnöjsamhet var det bara att fortsätta bygga. När byggnationen nått en vis magnitud brukade landshövdingen inträda, vanligtvis med föreläggande om att upprätta stadsplan eljest Kungl. Maj:t skulle ta saken ifråga tvångsvis. Efter stadsplans fastställande av Konungen kunde byggnationen fortsätta. Bygglovsinstans var landskommunen eller socknen ifall köpings eller stadsrättigheter saknades - vilket nog var vanligt i bondområdena.
Citera
2016-07-19, 14:53
  #9123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
"Jämför gärna med populariteten efter Palmes ändring 1987...."

Den där var riktigt bra ! Får man föreslå en smula ödmjukhet, lite faktakoll och så
korrekturläsning innan du postar något. Vissa småfel får åtminstone den som kan
läsa innantill (det kan jag) att höja på ögonbrynen en smula ...

1. Efter 1959 års lagstiftning ökade S popularitet med runt 10%. Efter 1987 års lagstiftning sjönk S popularitet med 10% eller relativt sett 20%.

2. Siffrorna är ju uppenbara och högst kausala eftersom valgrälen främst handlade om just byggnation - med olika syften.

3. Därför torde ingen ödmjukhet behövas i det sammanhanget.

4. Så när Anders Borg föreslår en lösning snarlik 1959 års lagstiftning så tänker han förstås på att M ska öka med 10%. Just så.
Citera
2016-07-19, 20:06
  #9124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Du är alltså så oupplyst att du tror att urbaniseringen styrdes av politiker och inte av marknaden.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyttlasspolitik
Citat:
Flyttlasspolitik är ett svenskt polemiskt begrepp som skapades på 1960-talet. En politisk ambition som var att ha en rörlig arbetskraft, som flyttade dit jobben fanns, ledde bland annat till att ett flyttningsbidrag infördes 1966. Eftersom den solidariska lönepolitikens enhetliga lönenivå tenderade att slå ut företag i glesbygd, blev konsekvensen en inströmning till storstadsregioner och andra större tätorter.
Så i din förvirrade värld är det marknaden som på något magiskt sätt ordnar flyttningsbidrag. Inte politikerna. Och det är inte (S) och LO som kokar ihop "den solidariska lönepolitiken", utan marknaden.

Tja, när du nu vänder allt upp och ned och bak och fram så är det väl inte så konstigt om vi upplever dig som väldig verklighetsfrånvänd.

--------------------------------------
Tage Erlander, som många på Flashback kramar, är alltså landsbygdens bödel och dödgrävare. Kan ju vara bra att ha i åtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Jag hade faktiskt en släkting som brukade påstå att det var Palme som "drog hit alla invandrare". Men han var inte fullt så begåvad.
Ett släktdrag?

Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Får man föreslå en smula ödmjukhet, lite faktakoll och så
korrekturläsning innan du postar något. Vissa småfel får åtminstone den som kan
läsa innantill (det kan jag) att höja på ögonbrynen en smula ...
Vad sägs som att du inleder en ny era i ditt liv, och själv börjar försöka leva upp till de kraven.
Citera
2016-07-20, 13:26
  #9125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
2. https://www.youtube.com/watch?v=Xh9iMH5q_hU Ifall du menar den där intervjun och valresultatet så kan man härleda valresultatet till byggnadsstadgan 1959:612. Jämför gärna med populariteten efter Palmes ändring 1987.... Anders Borgs förslag är alltså en återupprepning av Byggnadsstadgan 1959:612, även om Byggnadsstadgan 1959:612 faktiskt är en Kunglig lag. Summa summarum bör arkitektkåren avskaffas som instans vid skapande av byggnadslagar - de verkar mest skapa problem - bevisligen, liksom att deras dåliga rådgivning ger mycket långtgående effekter för styrande som låter sig luras av dem.

Det roliga med dig är väl att du är så stöddig och säker på dig själv att du inte märker när
din egen logik brister totalt och hur löjlig du gör dig själv då. Pompösa och uppblåsta män,
komna en bit upp i åren och med ett behov av att alltid veta bäst ...

Skall vi ta det långsamt och sakta så att ALLA förstår : Palme och 1987 i samma mening.

Skall vi ge en liten ledtråd : Christer Pettersson. Börjar det ringa små klockor nu ? Och
tänk på att jag har träffat honom ...
Citera
2016-07-20, 13:30
  #9126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyttlasspolitik

Så i din förvirrade värld är det marknaden som på något magiskt sätt ordnar flyttningsbidrag. Inte politikerna. Och det är inte (S) och LO som kokar ihop "den solidariska lönepolitiken", utan marknaden.

Tja, när du nu vänder allt upp och ned och bak och fram så är det väl inte så konstigt om vi upplever dig som väldig verklighetsfrånvänd.

--------------------------------------
Tage Erlander, som många på Flashback kramar, är alltså landsbygdens bödel och dödgrävare. Kan ju vara bra att ha i åtanke.


Ett släktdrag?


Vad sägs som att du inleder en ny era i ditt liv, och själv börjar försöka leva upp till de kraven.

Hej alfahanne ! Tror du det är en slump att urbaniseringen pågår överallt på jorden
och att så har skett under låååång tid ? Tror du att det är alla politiker överallt som
samtidigt åstadkommer detta, t ex genom omröstningar i FN ? Eller kan det vara
starka ekonomiska drivkrafter hos människor, men också hos ekonomiskt starka
organisationer, alltså numera oftast multinationella företag.

Roligt att du nämner flyttningsbidrag. Jag tror faktiskt att jag en gång i tiden fått
en flytt betald av en statlig myndighet. Kanske kommer någon att betala dig för
att lämna din byhåla också någon gång ...
Citera
2016-07-20, 13:38
  #9127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Efter 1959 års lagstiftning ökade S popularitet med runt 10%. Efter 1987 års lagstiftning sjönk S popularitet med 10% eller relativt sett 20%.

2. Siffrorna är ju uppenbara och högst kausala eftersom valgrälen främst handlade om just byggnation - med olika syften.

3. Därför torde ingen ödmjukhet behövas i det sammanhanget.

4. Så när Anders Borg föreslår en lösning snarlik 1959 års lagstiftning så tänker han förstås på att M ska öka med 10%. Just så.

Nej, vad skulle du med ödmjukhet till ? Skulle inte klä dig något vidare. Du har säkert
ett behov av att påpeka hur mycket mera obegåvade än du alla andra är ...

Anders Borg är f ö inte moderatpolitiker längre och har därmed bara sig själv, Dominika
och sina nya arbetsgivare att tänka på ...

1+2 blir lite för absurt för att ens besvara. Någon mer än du som tycker så där ?

Men det är sant att enskilda frågor kan avgöra valutgången ibland !

1968 : Invasionen i Tjeckoslovakien gav (s) hälften av rösterna !
1973 : Gamle kungens död och Norrmalmstorgsdramat hindrade antagligen ett
borgerligt maktövertagande.
2002 : Valstugeskandalen i SvT sänkte moderaterna till 15 % !
1998 : BildtiBosnieneffekten fungerade bara mellan valen, inte i själva valrörelserna.
2006 : Fastighetsskattens avskaffande ! Folk skulle bo kvar och inte tvingas flytta !
Och det gör de nu ! Har bidragit till trådens långa existens ...

1959 ? Var det inte ATP då ? Hade det något med saken att göra ? Var du lika gammal
då som nu ?
Citera
2016-07-20, 16:06
  #9128
Medlem
Klopeks avatar
Denna tråden är ju fantastisk. Det där med marknadshyror kommer upp på tapeten gång på gång. Kan någon förklara för mig hur marknadshyror skapar fler bostäder? Blir det färre som vill ha tak över huvudet om priserna går upp då hyresvärden får fria tyglar att sätta hyran? Människor som har knaper ekonomi kommer de att skita i tak över huvudet för att bosätta dig på gatan om hyrorna går upp?

Kan bara inte förstå i min vildaste fantasi hur fler bostäder ska finnas tillgängliga med dyrare hyror. Folk lånar sig upp över öronen när det gäller BR så varför skulle dyrare hyra avskräcka folk att söka hyreslägenheter.

Det fattas i runda slängar 750K bostäder som ska finnas nära till jobb, utbildning, skola, dagis och daglig service som mataffärer. Alltså inte mitt ute i ödemarken i norrlands innersta skogar.
Citera
2016-07-20, 16:21
  #9129
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Denna tråden är ju fantastisk. Det där med marknadshyror kommer upp på tapeten gång på gång. Kan någon förklara för mig hur marknadshyror skapar fler bostäder?

Ja vem ska annars bygga hyresrätter till underpris? Socialisterna i tråden vägrar ju.

Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Blir det färre som vill ha tak över huvudet om priserna går upp då hyresvärden får fria tyglar att sätta hyran?

Nej men det blir färre som behöver stå i hyreskön, eftersom den inte behövs längre.

Sedan är det inte många som vill ha den typen av marknadshyror.

Men hyressättningen måste mer spegla vad folk faktist tycker att det är värt att bo i ett visst område.
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Människor som har knaper ekonomi kommer de att skita i tak över huvudet för att bosätta dig på gatan om hyrorna går upp?
Men var får de bo idag, de som står längst bak i kön? Förmodligen dyrast av alla med ett svartkontrakt.

En marknadsanpassad hyra hade förmodligen varit billigare än den svarta.
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Kan bara inte förstå i min vildaste fantasi hur fler bostäder ska finnas tillgängliga med dyrare hyror. Folk lånar sig upp över öronen när det gäller BR så varför skulle dyrare hyra avskräcka folk att söka hyreslägenheter.
Ja och det är för att hyresmarknaden inte tillåts att fungera pga unken kommunistisk planekonomi.
Citat:
Ursprungligen postat av Klopek
Det fattas i runda slängar 750K bostäder som ska finnas nära till jobb, utbildning, skola, dagis och daglig service som mataffärer. Alltså inte mitt ute i ödemarken i norrlands innersta skogar.

Jag är inte helt säker på att det behövs så många om det befintliga beståndet använts på ett mer klokt sätt.
Citera
2016-07-20, 17:13
  #9130
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
En rimlig lösning hade vart om det kom en regeringen vid makten som fick tummen ur och skickade hem en stor del / alla av bidragstagarna.
Precis så. Deporterar vi alla utlandsfödda som inte bidrar så frigörs hundratusentals bostäder. Det löser problemet utan marknadshyra.
Citera
2016-07-20, 18:29
  #9131
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Poängen är alltså den att 1959 års lagstiftning syftar till att möjliggöra byggnation medan 1987års lagstiftning främst syftar till blockering av byggnation och dessutom markstölder. Så ÄPBL (1987 års lagstiftning) kom främst till för att EU underkänt ett system av markstöldsfiffel med byggnadsförbud, vilket främst började tillämpas med 1931 års lagstiftning, men som efter 1959 års lagstiftning främst kategoriserades i en liten brist i lagstiftningen som medgav att byggnadsförbud kunde förlängas i oändligheten med hänvisning till tex. fiktiva infrastrukturprojekt. ÄPBL var med andra ord ett sätt att expandera sådana förbud i bred skala, samtidigt som EU:s tolkningar togs i beaktande, samtidigt som riksdagen dumpade ansvaret (det ekonomiska ansvaret) på kommunerna. Sammantaget var alltså ÄPBL en byggnadsfientlig lagstiftning.

2. Historieskrivningen på wikipedia är inte komplett - den går direkt från typ 1919 - stort suddgummi - 1946, efter ww2 med hundratusentals nya invånare - stort suddgummi - miljonprogrammet (utan att nämna att det var *trumvirvel* 1959 års lagstiftning som tillämpades i den del av miljonprogrammet som utfördes 1960-1970.

3. Därutöver har historieskrivaren missat att det innan 1931 fanns alla möjligheter att utöka/bygga en stad, för den som ägde marken (vilket iochförsig var ovanligt i exempelgivna Stockholms stad). - det var bara att sätta igång och bygga. I början kunde vägdistrikten lägga sig i avseende huvudvägar & infrastruktur - då gjorde man bara en karta tillsammans med dem, och vid deras förnöjsamhet var det bara att fortsätta bygga. När byggnationen nått en vis magnitud brukade landshövdingen inträda, vanligtvis med föreläggande om att upprätta stadsplan eljest Kungl. Maj:t skulle ta saken ifråga tvångsvis. Efter stadsplans fastställande av Konungen kunde byggnationen fortsätta. Bygglovsinstans var landskommunen eller socknen ifall köpings eller stadsrättigheter saknades - vilket nog var vanligt i bondområdena.

Detta är jävligt intressant då det drabbat min familj, kan man få resning i europadomstolen för gamla svenska synder?
Citera
2016-07-20, 18:32
  #9132
Medlem
kan vi inte göra som i england där varenda jävel delar lägenhet med andra. då borde bostadsbristen minska
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in