Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Hur vanligt är det att man är bolånetorsk på sommarstugan? Kan det finnas en dold bostadsbubbla här genom exempelvis hyrestorskar som belånat sig upp över öronen för en sommarstuga? För sommarstugor finns inte heller incitamentet att "man måste bo någonstans" som det gör för förstahandsboendet, där man kommer slåss med näbbar och klor för att klara amorteringar och räntor.
Jag tror att det finns en parallell bostadsbubbla för sommarstugor. Här kan raset bli hur stort som helst när bolånetorskarna tvingas prioritera förstahandsboendet. Bankerna kommer dock inte vara särskilt förstående när sommarstugan man har miljonlån på, och där man använt förstahandsboendets värdeökning som hävstång för att krama ut ytterligare lån från banken, är värd i princip ingenting. Banken vill ha tillbaka sina pengar oavsett om man lånat till en ljus och fräsch våning i innerstaden eller en sommarstuga.
Jag tror att vi med säkerhet kan säga att bostadsbubblan slutligen har spruckit, och oj, oj, oj vilken spricka det blev! 40 % värdeminskning på en så kort tid. Huka er gubbar och kärringar i bostadsrätten, för här blir det åka av!
Här kan man se hur priser för så väl fritidshus sm hyreshus bubblat iväg värre än villor.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Fastighetspriser-och-lagfarter/Fastighetspriser-och-lagfarter/10957/10964/74160/
Det är med viss förvåning jag har noterat avsaknaden av bubbleprat om fritidshus och hyreshus.
Man kan ju se på statistiken ovan att såväl fritidshus och hyreshus måste befinna sig i en ännu större bubbla än villor.
Det borde därför vara mer prat om fritidshusbubblan.
Och nu kan man ju fråga sig hur en fritidshusbubbla kan hålla i sig så länge. I närmast 20 år.
Vad beror det på?
Man kan även se att under den katastrofala finanskrisen så
stiger priserna på fritidshus. Varför blir det så. Borde inte bubblan havererat och priserna rasat i backen.
Är det kanske som den insiktsfulle Mertillen säger att det är Bilderbergarna och eliten som manipulerar data. Egentligen har priserna på fritidshus redan rasat i backen. Måste väl vara så när statistiken ... öhh ... liksom inte ...öhh ... stämmer.