Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Uppenbarligen menar jag att räntorna är onaturligt låga. Att du medvetet misstolkar saker gör det svårt att föra en rationell diskussion.
Det jag gör är att påtala att du skriver så slappt och flummigt att det är svårt att parsa. T ex framgår inte om du menar nominell eller real ränta. Eller boränta eller reporänta eller vad. Och inte om det är före eller efter skatt. Och inte om det är i relation till något. T ex lön.
Troligen är det så att du sitter med div inskränkta föreställningar och tror att alla andra ha samma inskränkta föreställningar. Och därför blir flumuttryck som dopade räntor entydigt för er.
Det är det däremot inte för andra som har en mer omfattande vy.
Det är därför som jag uppmanat dig (och andra) att vara mer specifika på vad ni försöker uttrycka.
Sedan vet jag inte varför du gnäller. Fick du inte svar på det du "menade"?
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Enligt samma logik så skulle man väl ha sagt för 10 år sedan att räntan absolut inte kan sjunka till dagens nivåer eftersom de långa räntorna ligger över vad de nu ligger på?
När man använder begreppet "logik" så ställer det vissa krav som du inte uppfyller. Anser du att jag har fel så visar du var det står "räntan
absolut inte kan sjunka" i min text. (Eller "absolut inte kan stiga" om du skulle föredra det).
Som du ser har du så svagt case att när jag tar ned saker på en mer strikt nivå så rasar det samman in hög flummiga påståenden.
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Du är uppenbarligen insatt i ämnet så att feta användandet av tror när det används rent retoriskt visar knappast att påståendet är fel. I princip all nedskrivning av skulder, där förluster är inblandade, går till på det sättet. Det är jag helt säker på att du vet.
Jag känner till hur banken hantera skulder. Det jag påtalar är att du ägnar dig åt fantasifulla beskrivningar i stället för en saklig framställning.
Tala om vad det är för omständighet du vill uppmärksamma. Och så ger du sakligt stöd för den.
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Jag har inte sagt att det fanns förluster kopplade till bolån. Det är en halmgubbe som du hittat på. Jag har sagt att bankerna satt med fodringar på privatpersoner där säkerheten understeg marknadsvärdet, och att om banken är i behov av kassaflöde tvekar de inte att sälja bostaden på exekutiv auktion för att få hålla sitt kassaflöde igång. Jag känner folk som hade just detta som jobb på banker på 90-talet.
Så här skrev du: "
så de där sista 2200 mSEK som de 1000 bolånetorskarna fortfarande är under ytan med, well, det kan de hålla på och betala av till döddagar.". Det är i allra högsta grad förluster.
Men om du nu ändrat dig och det inte uppstår förluster för banker, vad är då problemet?
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
(Ett jobb är sådant de flesta människor har som inte sitter och postar 60 inlägg om dagen på flashback).
Vad är det du vill framföra här?
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Nedan är exekutiva auktioner på villor. Orkar inte rota fram mer än till 1995 men det är rätt tydligt att antalet ärenden sjunker när stadigt. 2003 är bubblan i full fart igen, och då har vi en tredjedel så många exekutiva auktioner som 1995, i slutet av kraschen på 90-talet. Detta är exektutiva autkioner av privata bostäder, inte från näringslivet.
Och det stämmer väl ganska bra med vad jag säger att man undviker exekutiva auktioner, och försöker ordna försäljningen som vanligt via mäklare.
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Säkert är det så att bankförlusterna minimerades av det som jag påtalade i min första post, nämligen att lånen är personliga. Efter att banken har sålt ditt hus (som de gjorde med över 9000 hus 1995 och säkert ännu fler året innan det) så behöver de inte avskriva resten av skulden för den är personlig.
Man är skyldig att ta det som kreditförlust om räntan inte betalas och man inte kan driva in skulden.
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Från wiki-länken du inte orkade läsa:
"På två år gick nära tusen fastighetsbolag i konkurs. Fastighetsbranschen omstrukturerades radikalt där bankerna kom att bli ägare till stora fastighetsportföljer via så kallade pantvårdsbolag"
Varför skriver du om näringslivet?
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
"prisfallet på kommersiella fastigheter i Stockholm blev runt 70–80 % medan landsortsfastigheterna föll mindre än hälften. Villor och bostadsrätter påverkades av prisfallet, i vissa fall tappade de nästan lika mycket som kommersiella fastigheter men ibland bara så lite som 15–20 %"
Prisfallet på villor kan du se i fastighetsprisindex som redovisas av SCB.
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
"Skattebetalarna bidrog med 64 miljarder kronor i stöd via bankstödsnämnden, i folkmun och media ibland kallad 'bankakuten'."
Det gick som ägartillskott till statliga Nordbanken. Det var pga deras utlåning till näringslivet. Oklart varför du skriver om det. Och vad du försöker få sagt.
Det går att leta upp en artikel med en intervju av K-O Feldt som satt i Nordbankens styrelse då. Han säger tydligt att dom hade inga nämnvärda bekymmer med bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
CardinalSin
Jag antar att nästa gånga jag kikar in så har du spaltat upp 100 psuedofrågor till på detta inlägg, och likadant på ett dussin andra inlägg. Meanwhile så har jag ett liv så det är ju inte helt säkert att jag håller samma postningstakt...
Det du kallar pseudofrågor är nog vad jag skulle beskriva som att försöka få fram lite saklighet och substans.