Sicket svammel... Antingen vaknar man upp, drar ut huvudet ur röven och kommer in i matchen - eller så sitter man och fantiserar om rosa moln medan staden går under. Malmö är i dag bankrutt och den beryktade framtidstron är det nog bara journalister och vänsterflanken i kommunhuset som står för.
Den utflyttning hon talar om - unga som lämnade staden har ersatts med hela familjer som flyr till näset, Lomma, Hjärup, Bjärred, Genarp, Dalby osv. Befolkningsökningen utgörs inte av höginkomsttagare utan av invällare från tredje världen. Skattekraften har dalat konstant de senaste 30 åren - hur det för någon kan vara positivt och leda till en bättre stad är för mig en gåta. Arbetslösheten har stigit markant de senaste 30 åren - hur det kan vara positivt är för mig är ännu en gåta. Fattigdomen har ökat - hur det kan vara positivit utgör även det en gåta... På det hela taget, kvinnan talar i gåtor.
Positiv anda betalar vare sig löner eller socialbidrag, det fixar inga jobb eller industrier, det är enbart en sketen floskel som man drar till med för att slippa se.
http://www.sydsvenskan.se/2016-07-18/ingen-manniska-kan-sla-i-mig-att-det-var-battre-forr-i-malmo