2016-07-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
En sak jag inte begriper är varför så många vill lasta Malmö stads politiker för att "det kommer för många invandrare till Malmö". Det kom många invandrare till Malmö en gång i tiden, precis som det gjorde till andra industristäder i Sverige. Först kom det folk för att arbeta, senare hamnade många invandrare i de tomma lägenheterna som fanns när människor flyttade från städerna där industrin avvecklades. I dagens läge flyttar invandrarna dit det bor landsmän. Vad ska politikerna lokalt göra åt detta, tycker folk?

Det finns ju inte direkt heller något incitament för kommuner med mindre andel invandrad befolkning att försöka locka till sig fler. De som blir "fördelade" till mindre invandringstäta kommuner kommer ju i stor utsträckning ändå förr eller senare att söka sig till en kommun där det bor fler landsmän.

Jag bor för tillfället i Malmö och tillhör de pragmatiska realisterna. Jag förstår att många lockas av det livliga stadslivet, det geografiska läget och bitvis av nytänket som finns här. Dock inser jag att läget är jättesvårt.

Den främsta skillnaden mellan Stormalmö och Storstockholm samt Storgöteborg är att i Stormalmö är det i princip bara Malmö kommun som är urban till sin utformning. Kommunerna som omgärdar Stockholm och Göteborg är mer av förortskaraktär, och är ofta mångkulturella(om än hårt segregerade mellan "vita" villaområden och invandrartäta hyresrättsområden). Kommunerna som ligger runt Malmö (möjligen med undantag för Burlöv och de egna städerna Lund och Trelleborg) är i princip monokulturella samhällen, som nästan är att betrakta som byar. Där finns som regel mycket få hyresrätter och hade det funnits det så upplevs nog samhällena av många från tättbefolklade mellanösternländer ändå som alltför tysta och lugna. Kvar blir Malmö kommun som i denna del av landet får ta nästan allt.

Jag delar din beskrivning, och det är väldigt många som inte känner till, eller tänker på hur det ser ut.

Förortskommunerna till Malmö har små tätorter på 10-20.000 inv och en massa stora villakvarter. Här finns Sveriges lägsta kommunalskatter. Vellinge och Kävlinge tävlar om att ha lägst men även Staffanstorp etc har låg skatt. Men i Vellinge och Kävlinge finns bara ett fåtal arbetstillfällen. Bor man i dessa kommuner så jobbar man nästan alltid i Malmö eller Lund.

Så Malmö bär ett tungt lass och det är som du skriver svårt att göra något åt. Det tar trots allt ganska lång tid att etablera sig och få en såpass stark ekonomi att man kan flytta ut till förorten.

Delar av Malmö blir gettofierat.

Malmö är den del av Sverige som närmast liknar USA med ett downtown (Möllan och Triangelen), ett uptown (V Hamnen) och ett suburbia.

Vilken sida av järnvägen man bor avgör.
Citera
2016-07-18, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag delar din beskrivning, och det är väldigt många som inte känner till, eller tänker på hur det ser ut.

Förortskommunerna till Malmö har små tätorter på 10-20.000 inv och en massa stora villakvarter. Här finns Sveriges lägsta kommunalskatter. Vellinge och Kävlinge tävlar om att ha lägst men även Staffanstorp etc har låg skatt. Men i Vellinge och Kävlinge finns bara ett fåtal arbetstillfällen. Bor man i dessa kommuner så jobbar man nästan alltid i Malmö eller Lund.

Så Malmö bär ett tungt lass och det är som du skriver svårt att göra något åt. Det tar trots allt ganska lång tid att etablera sig och få en såpass stark ekonomi att man kan flytta ut till förorten.

Delar av Malmö blir gettofierat.

Malmö är den del av Sverige som närmast liknar USA med ett downtown (Möllan och Triangelen), ett uptown (V Hamnen) och ett suburbia.

Vilken sida av järnvägen man bor avgör.

Förvisso är väl Västra Hamnen ett ganska tydligt "uptown" och kanske innerstadens enda helt homogent "svenska" område, men jag tycker nog att det är att göra det lite väl snävt att dra gränsen vid järnägen.
Men. Jag har som nyligen/tillfälligt(?) inflyttad LIIITE svårt att begripa vad det är jag ska tycka om med de "hippa" kvarteren runt Möllan, Sankt Knut, Nobel och allt vad det heter. Min uppfattning är att efter det som kallas för Rådmansvången blir det genast mer oberäkneligt(hur orkar folk faktiskt köpa en inte jättebillig bostadsrätt och ändå ha knarkhandel utanför fönstret liksom?).
Citera
2016-07-18, 19:31
Medlem
Citat:
Förvisso är väl Västra Hamnen ett ganska tydligt "uptown" och kanske innerstadens enda helt homogent "svenska" område, men jag tycker nog att det är att göra det lite väl snävt att dra gränsen vid järnägen.
Men. Jag har som nyligen/tillfälligt(?) inflyttad LIIITE svårt att begripa vad det är jag ska tycka om med de "hippa" kvarteren runt Möllan, Sankt Knut, Nobel och allt vad det heter. Min uppfattning är att efter det som kallas för Rådmansvången blir det genast mer oberäkneligt(hur orkar folk faktiskt köpa en inte jättebillig bostadsrätt och ändå ha knarkhandel utanför fönstret liksom?).

En kul grej med det är ju att det är tydligt hur man röstar var man bor i Malmö. Vänsterpartisterna bor vid möllan och strax bredvid vid Folkets Park bor miljöpartisterna. Folkpartisterna bor på Limhamn och pensionärspartiets väljare bor i Kronprinsen.

Folk väljer sina preferenser liksom...

---tillägg---

Jo, vad gäller järnvägen så har du ju även stumpen som går över Persborg och där. Den rälsen skiljer Rosengård från resten av Malmö. Annars är det nära, tror inte det tar mer än 20 minuter att gå från Rosengård till triangelen... max en halvtimme... att gå alltså. Cyklar gör man på 5-10 minuter.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2016-07-18 kl. 19:48.
Citera
2016-07-19, 00:23
Medlem
Skottlossning på tre platser inom 45minuter i Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-18/just-nu-skottlossning-pa-tre-olika-platser-i-malmo

Citat:
Just nu: skottlossning på tre olika platser i Malmö
Polisen har satt upp avspärrningar på Jägersrovägen, Ligustergatan och Duvhöksgatan i Malmö efter larm om skottlossning på samtliga platser mellan klockan 23.15 och midnatt.
Citera
2016-07-19, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Precis. Asylsvenskan skriver om det; komisk läsning jämte "radioprofilen" Susanna Dzamic:

Citat:
– Ingen människa kan slå i mig att det var bättre förr i Malmö, säger Susanna Dzamic, när hon får frågan om hur hon vill beskriva Malmö för 30 år sedan.

För de flesta är hon förmodligen mest känd som en av rösterna i P4 Malmöhus, och har under hela sitt liv bott och verkat i Malmö.

– Visst, det fanns jobb och bostäder på ett helt annat sätt än idag. Men staden hade ingen framtidstro! Unga människor lämnade stan eftersom här inte fanns någonting! Det fanns inga mötesplatser, folk var liksom inte nyfikna på vad andra gjorde, utan det vara bara "vaddå då"-attityden till allting, säger hon.

Att Malmö idag står inför extrema utmaningar sticker hon inte under stol med. Men hennes grundinställning är ändå orubbligt optimistisk.

Länk under spoilern:

Som du ser så är det där med omdöme, intryck, minne och smak mycket individuellt. Malmös dynamik är en konstgjord sak som fordrar årliga subsidier på ca 5 miljarder kr; på ett kvartssekel har invånarna bytts ut från sådana med över riksgenomsnittliga inkomster till långt under. Några granater och skottlossningar får man väl ta, det är ju sådana inslag som bidrar till dynamiken... Åtminstone så länge man kan lägga benen på ryggen.
Citera
2016-07-19, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteFascistMen
Ja. Fast man brukar kunna köpa hasch vid videobutiken.

Malmö är galet och väldigt mysigt på ett nedgånget vis.
När jag växte upp fick man stryk om man var en idiotajävel, idag får man stryk om man har otur. Synd att det gått utför.
Snart är det så illa att inte ens falafeln och marijuanan väger upp.

Det räcker att man är vit och befinner sig på fel plats vid fel tidpunkt för att en muslim ska förnedra en och svära åt en på sitt skitspråk. Jag käkar inte muslimkäk för jag vill inte sponsra terrorism och svartjobbande muslimer som samtidigt fifflar med skatt och bidrag.

Handla knark öppet kan man göra på många platser i Malmö. Ett populärt ställe där vänsterpatrask handlar är Seved. Ett annat är Ramels väg där det står en vit och säljer helt öppet vid busshållplatsen medan hans muslimska poolers sitter i den dubbelparkerade bilen intill. en annan plats är i centrala malmö, antingen utmed Folkets park av muslimer eller i bajs rondellen (kallas för att alla inbitna bidragspatrask och vänsterslödder rastar sina hundar där) av afrikaner. Vill man handla och vara i fred under ruset ska man ta sig till Jesusparken för där är det full ruljans, där säljer negrarna massor och de som handlar röker på och däckar på parkbänken eller i den nerbajsade parken. Det är ett mysterium hur man finner charmen med att bo kring de knarkkvarteren men jag antar att det är som med alla ndra upenbara saker att man är så sinnesslö och inavlad att man inte reflekterar...kriminaliteten är så massiv att patrasken inte ens reagerar för att de är en del av knarkklientelet.
Citera
2016-07-19, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Precis. Asylsvenskan skriver om det; komisk läsning jämte "radioprofilen" Susanna Dzamic:

Länk under spoilern:

Som du ser så är det där med omdöme, intryck, minne och smak mycket individuellt. Malmös dynamik är en konstgjord sak som fordrar årliga subsidier på ca 5 miljarder kr; på ett kvartssekel har invånarna bytts ut från sådana med över riksgenomsnittliga inkomster till långt under. Några granater och skottlossningar får man väl ta, det är ju sådana inslag som bidrar till dynamiken... Åtminstone så länge man kan lägga benen på ryggen.

"– Visst, det fanns jobb och bostäder på ett helt annat sätt än idag. Men staden hade ingen framtidstro! Unga människor lämnade stan eftersom här inte fanns någonting! Det fanns inga mötesplatser, folk var liksom inte nyfikna på vad andra gjorde, utan det vara bara "vaddå då"-attityden till allting, säger hon."

Hennes analytiska förmåga och intelektuella kapacitet är lika med noil. Det fanns jobb men unga drog för att de ville inte jobba i fabrik och att plugga lönade sig inte. Det fanns jobb så varför skulle man kasta bort tid och pengar så man jackade i någon desperat kuk (sponsor) och drog från Malmö. Jag gissar att den generationen är numera långtidsarbetslösa eller har grava missbrukarproblem. De ville inte slita som deras föräldrar och skaffade sig ingen utbildning. När jobben började att sina pga ekonomisk stagnation och att man lönedumpade arbetsmarknaden med inavlade analfabeter är de helt utelåsta från arbetsmarknaden.

Jag misstänker att Malmö får mycket mer än fem miljarder. Man gör allt man kan för att dammsuga landet på pengar så att man kan ge bort pengarna till skattefifflande och svartjobbande muslimer. Så att det ska finnas för dem medan de som verkligen behöver få en skjuts blir utan.
Citera
2016-07-19, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En kul grej med det är ju att det är tydligt hur man röstar var man bor i Malmö. Vänsterpartisterna bor vid möllan och strax bredvid vid Folkets Park bor miljöpartisterna. Folkpartisterna bor på Limhamn och pensionärspartiets väljare bor i Kronprinsen.

Folk väljer sina preferenser liksom...

---tillägg---

Jo, vad gäller järnvägen så har du ju även stumpen som går över Persborg och där. Den rälsen skiljer Rosengård från resten av Malmö. Annars är det nära, tror inte det tar mer än 20 minuter att gå från Rosengård till triangelen... max en halvtimme... att gå alltså. Cyklar gör man på 5-10 minuter.

Från Rosengård till Muslimtorget (Möllevångstorget) runt 10 mins. Cyklar man på den nyasfalterade cykelbanan så får man hålla till höger för alla scootrar som håller trimmad maxfart. Gatukontoret tyckte det var viktigt att asfaltera en cykelmotorväg till Rosengård så att muslimerna kan ha en raka utan vägbulor som de kan dra på och terra alla cyklister.
Citera
2016-07-19, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delta5
Malmö är inte den enda staden som beskrivs som helvetet på jorden på flashbacks. Läste nyss om någon som inte vågar stanna bilen i Uppsala. Men Malmö får onekligen ta mest stryk.

det är ganska vanligt att folk blir av med sina bilar när de stannar till vid trafikljusena nattetid i Malmö. Det är därför vita hellre kör en omväg än kör inne i stan om man har en lite finare bil. Sydsvenskan skriver inte om sådant för det är inte pk att ta upp det för det är bara negrar och muslimer som ägnar sig åt den typen av brott. Man kan också se ibland att muslimer använder flera bilar som står på lite olika ställen när man ska begå brott.
Citera
2016-07-19, 03:32
Medlem
Citat:

Det är patrask som bor där. Jag tycker att du ska börja kolla upp vad de jobbar med och hur länge de bott i Malmö. Ingen med hjärna bor i de kvarteren. Man anser sig själv vara slug, smart och listig men man är bara ett skånskt småstadspatrask. Ofta ar de jackat i någon man utan hjärna som får dra lasset.

Tänk dig de idioter som handlat en nybyggd borätt mittemot Folkets park och där det råder full knarkhandel och jag har för mig att det har varit ett par skjutningar och minst ett mord precis intill deras domäner. Kanske inte det hottaste stället att plöja ner sina surt förvärvade pengar.
Citera
2016-07-19, 03:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Skottlossning på tre platser inom 45minuter i Malmö.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-18/just-nu-skottlossning-pa-tre-olika-platser-i-malmo

Vänta tills de allra vidrigaste och äckligaste kommer hem från sin skitländer i augusti. De två veckorna innan skolan börjar är det minst tre uttryckningar per dag. Skjutningar, bränder och alla andra trender som fina Malmö är känt för.
Citera
2016-07-19, 04:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Länk under spoilern:

Haha! Jamenvisst är det roligt med alla dessa pepping artiklar i asylsvenskan om Malmö, här kommer en till.
Citat:
En viktig aspekt för att Malmö ska lyckas är att vi själva inser stadens potential – att staden är lika framgångsrik som våra kära fotbollslag. Det är dags att sluta vara så skånska och faktiskt våga säga rakt ut att Malmö är mer än bara helt okej. Malmö är fantastiskt.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-11/dags-att-vaga-saga-att-malmo-ar-mer-an-helt-okej--malmo-ar-fantastiskt

Var hittar asylsvenskan alla dessa med så förvrängd verklighetsuppfattning, dagens media är inget annat än propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in