2016-07-18, 05:07
Medlem
PeterNosters avatar
Rapporten om Win10 kompatibiltet har kommit. Det är nu min tredje gamdator som inte går att uppgradera. Denna gång beroende på att Nvidia inte har gjort grafikkortet GeForce 7600 GS kompatibelt. De hänvisar till tillverkaren. Vafför gör de på detta viset?
Citera
2016-07-18, 06:16
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiV3Rt
Tror ni att det trots allt kommer att vara möjligt att uppgradera till Windows 10 från föregående versioner efter 29e Juli?

Uppgraderar kommer du att kunna göra, men inte gratis. Du finner mer om du söker på Windows 10 efter 29 Juli.
Citera
2016-07-18, 06:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Rapporten om Win10 kompatibiltet har kommit. Det är nu min tredje gamdator som inte går att uppgradera. Denna gång beroende på att Nvidia inte har gjort grafikkortet GeForce 7600 GS kompatibelt. De hänvisar till tillverkaren. Vafför gör de på detta viset?

Det verkar vara så av någon anledning när man uppgraderar Windows. Däremot när man utför en ren och ny installation så ska detta fungera.

http://ivanrf.com/en/nvidia-compatibility-issue-with-windows-10/
Citera
2016-07-18, 06:22
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan jag välja vilken partition jag vill ha Win10 på om jag uppdaterar via Windows Update eller installeras den automatiskt på partitionen med Win7 eller får man möjlighet att ändra?

Hmm, uppgraderingen skrivs på den nuvarande filsystemet.
Citera
2016-07-18, 07:58
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Det verkar vara så av någon anledning när man uppgraderar Windows. Däremot när man utför en ren och ny installation så ska detta fungera.

http://ivanrf.com/en/nvidia-compatibility-issue-with-windows-10/

Wow, bra jobbat!
Citera
2016-07-18, 22:26
Medlem
NiV3Rts avatar
Citat:
Uppgraderar kommer du att kunna göra, men inte gratis. Du finner mer om du söker på Windows 10 efter 29 Juli.
Sökt runt lite men är osäker på vad det innebär för mig som har en platta levererad med Windows 8. Har kvar återställningspartitionen och har använt mig utav den en gång, för att sedan uppgradera till Windows 10. Kommer jag att kunna göra en ren ominstallation och få Windows 10 kostnadsfritt eller är det kört efter 29 Juli?
Citera
2016-07-19, 03:43
Medlem
4-Gotts avatar
Googlat kuken av mig i timmar och blir galen så jag vänder mig till FB.

Jag har 5st hårddiskar, 3 interna och 2 externa. Här om veckan köpte jag en Samsung 500 EVO SSD och kopplade in den, den syns i bios och enhetshanteran dock ingen annanstans. Jag ser den inte på "den här datorn" eller i "cmd" och inte heller under "diskhantering"

Nån dag efter att jag installerat denna SSD så försvinner min gamla externa hårddisk bara helt sådär. Kan även se den på samma ställen som den nya SSD men återigen så finns den inte på alla dom andra ställen man kan hitta dem. Går inte heller att checka deras volym under egenskaper då error "det går inte att hitta någon volyminformation om denna enhet".

Med min ena externa så hör jag att det går igång när jag kopplar in den, lampan till den lyser men den dyker inte upp som den gjorde förr.

Om det hjälper så kör jag på Win 10 64bit samt i samband med att jag kopplade in den nya SSD'n så installerade jag ett 1080 kort (som funkar bra).
Citera
2016-07-19, 07:00
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Googlat kuken av mig i timmar och blir galen så jag vänder mig till FB.

Jag har 5st hårddiskar, 3 interna och 2 externa. Här om veckan köpte jag en Samsung 500 EVO SSD och kopplade in den, den syns i bios och enhetshanteran dock ingen annanstans. Jag ser den inte på "den här datorn" eller i "cmd" och inte heller under "diskhantering"

Nån dag efter att jag installerat denna SSD så försvinner min gamla externa hårddisk bara helt sådär. Kan även se den på samma ställen som den nya SSD men återigen så finns den inte på alla dom andra ställen man kan hitta dem. Går inte heller att checka deras volym under egenskaper då error "det går inte att hitta någon volyminformation om denna enhet".

Med min ena externa så hör jag att det går igång när jag kopplar in den, lampan till den lyser men den dyker inte upp som den gjorde förr.

Om det hjälper så kör jag på Win 10 64bit samt i samband med att jag kopplade in den nya SSD'n så installerade jag ett 1080 kort (som funkar bra).

Lite frågor om denna nya SSD. Ligger denna HDD som en extern lagring eller filsystemdisk? Det låter som du har konflikt under enhetsbeteckningarna.
Citera
2016-07-19, 12:57
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Lite frågor om denna nya SSD. Ligger denna HDD som en extern lagring eller filsystemdisk? Det låter som du har konflikt under enhetsbeteckningarna.

Är inte hundra på vad du menar men den nya SSD'n är installerad till moderkortet, alltså internt. Sen har jag en extern som går från vägguttaget till en usb port som bara försvann helt spöklikt efter några år.

I bios är den i Ahci läge, testade sätta den i Raid men då ville datorn inte starta riktigt.
Citera
2016-07-19, 13:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Jag har 5st hårddiskar, 3 interna och 2 externa. Här om veckan köpte jag en Samsung 500 EVO SSD och kopplade in den

Denna Samsung som du nu köpte, är detta en ren lagringsdisk? Eller har du operativsystemet på den - d.v.s filsystemdisken?
Citera
2016-07-19, 14:01
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Denna Samsung som du nu köpte, är detta en ren lagringsdisk? Eller har du operativsystemet på den - d.v.s filsystemdisken?

Det är en ren lagringsdisk som jag tänkte bruka för mina spel. Det är denna disk i fråga.
Citera
2016-07-19, 14:06
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Om du kopplar bort en annan HDD och monterar in denna Samsung, dyker den upp då under Diskhanteringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in