2016-07-16, 12:06
Medlem
Intressant läsning det ni skrivit - som jag tolkar det hela är den nuvarande utbetalningen endast från pengar som fanns innestående på klientmedelskontot vid konkurstillfället. Kan det stämma?
Har annars lite svårt att få ihop det hela, då pengarna bevisligen (som inklistrat nedan) inte kommer från det styrningsgruppen drivit in. De har precis nyligen tecknat en "verbal agreement" att överföra information från tidigare inkassoföretag till de aktuella för att kunna starta indrivning i egen regi.

"""The last part of the payments of the money that was on the client account at the bankruptcy date was received by us Thursday 7th July 2016, despite the fact that the trustee had informed the press 4th July 2016 that the transactions should have happened earlier. We have not yet received our share of the money that came in after bankruptcy, MSEK 22, but we are still waiting for confirmation of when these shall be paid."""

En hel del av mina pengar under total balance kommer nu inte heller att bli utbetalade, precis som ni beskriver (cirka 10% utbetalas och 15% i total balance).

Frågan är när uppgifterna längst upp i brevet är daterade - ska det ses som en ögonblicksbild av dagsläget eller hur det såg ut vid konkurstillfället efter en del utredningsarbete?
Senast redigerad av fraka 2016-07-16 kl. 12:38.
Citera
2016-07-17, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Så här står det i slutet av mejlet:

Styringsgruppen vil også forsøke så snart vi har en god nok kunnskap om porteføljen til at vi kan få en god pris forsøke å selge porteføljen til en eier. Forhåpentligvis vil vi motta bud av en karakter som gjør at forhandlinger fremstår som et godt alternativ. Uten et salg forventer vi utfra tilbakemeldinger fra inkassoselskapene at prosessen frem til siste betaling kan ta rundt fem år. Prognose vil bli utarbeidet i løpet av høsten 2016.

Missade detta.. Däremot hade jag hellre sett en lösning likt att man köper innehavet för säg 40-60 ( högre desto bättre så klart) % av utestående fordringar så kan man ta resterande på förlustavdrag via skattsedeln.

Undrar vad konkursförvaltaren står i allt det här? Var länge sen man fick nån "uppdatering" från Lindahls.
Citera
2016-07-17, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteShadow
Missade detta.. Däremot hade jag hellre sett en lösning likt att man köper innehavet för säg 40-60 ( högre desto bättre så klart) % av utestående fordringar så kan man ta resterande på förlustavdrag via skattsedeln.

Undrar vad konkursförvaltaren står i allt det här? Var länge sen man fick nån "uppdatering" från Lindahls.
Snart ett år gamla fordringar...skulle bli imponerad om de fick över 20% tyvärr
Citera
2016-07-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rase
Alla uppgifter du behöver står i början på mejlet. Sedan är det bara att tillämpa enkel procenträkning för att få fram just dina procentsatser.

Tyckte det var lite missvisande rubriker där uppe men i så fall har jag 12% utbetalt och 31% i balans.

Om man dock går in på TB.se och kollar så är mitt totala saldo lägre än min balans+utlånat enligt mailet.
Citera
2016-07-17, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Tyckte det var lite missvisande rubriker där uppe men i så fall har jag 12% utbetalt och 31% i balans.

Om man dock går in på TB.se och kollar så är mitt totala saldo lägre än min balans+utlånat enligt mailet.

Har samma fenomen, dvs. att loggar man in på Trustbuddys hemsida är summan av saldona lägre där!
Intressant att du har mer procentuellt i balans än de flesta andra som skrivit här. Hur många procent av totalt belopp du har insatt var utlånat vid konkurstillfället? Det borde hänga ihop!
Citera
2016-07-18, 05:03
Medlem
Många intressanta artiklar en del varit uppe här förut men inte alla...
http://www.realtid.se/search/site/Trustbuddy
Citera
2016-07-18, 05:57
Medlem
Nedanstående är klippt från följande artikel http://www.realtid.se/inga-skulder-indrivna-till-trustbuddys-langivare. Och är ett uttalade av Alektum det nya inkassobolaget....

" Alektums indrivning underlättas också av att Trustbuddy inte tycks ha slarvat med kreditgivningen.

– Bolaget verkar inte ha gett ut lån till "kreti och pleti", vilket bådar gott för långivarna, säger Anders Svensson.""

om inte 70% av lånen hos inkasso är att låna ut till "kreti och pleti" vore det intressant att få reda på hur det brukar se ut hos dylika bolag.... Inte slarvat med kreditgivningen? Beror på hur man tolkar det, man har gett precis vem som helst lån utan kreditkontroll överhuvudtaget.... Så kreditgivningen har man inte slarvat med men kreditkontrollen...

Och man har enbart lånat ut till "kreti och pleti"
Citera
2016-07-18, 12:49
Medlem
Har läst mailet, men hittar inget datum när utbetalning ska ske, nån som vet?
Citera
2016-07-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraka
Har samma fenomen, dvs. att loggar man in på Trustbuddys hemsida är summan av saldona lägre där!
Intressant att du har mer procentuellt i balans än de flesta andra som skrivit här. Hur många procent av totalt belopp du har insatt var utlånat vid konkurstillfället? Det borde hänga ihop!

Bra fråga.
Blir jobbigt att räkna ihop då jag var på samtliga marknader.
Citera
2016-07-18, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Bra fråga.
Blir jobbigt att räkna ihop då jag var på samtliga marknader.

Tänkte mer att du tar ej bundet kapital på samtliga marknader - adderar ihop det och sedan delar det på totalt saldo. Då bör du få fram procentuellt hur mycket du hade som ej var bundet i lån och därmed fanns (bör ha funnits) på klientmedelskontot.
Citera
2016-07-19, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
WhiteShadow: Är rutan förbockad har du gett fullmakt, om rutan är tom ej fullmakt. Du kan ändra till vad du önskar.

Det är nog inte alls det som är tanken och absolut inte så det fungerar. Jag har inte givit fullmakt och rutan är ändå förbockad. Hela upplägget känns mer som ett medvetet försök att lura till sig fler fullmakter genom att folk ska fokusera på att kolla sina bankuppgifter och råka missa att bocka ur rutan bredvid den kryptiska förkortningen PoA på slutet.

Citat:
Om du inte ger fullmakt får du driva in pengarna själv, vilket i verkligheten antagligen är ganska kört.
ALL indrivning sker av Alecta, oberoende av fullmakt eller ej till "norska gruppen". Har man inte gett fullmakt är det kk-förvaltaren som ska betala ut motsvarande belopp vad jag förstått.

Dock känns det för mig som oroväckande att NG med 80% fullmakternas pengavärde förhandlat fram att kk-förvaltaren ska överlämna 97% av innestående medel... har man 80% så är det 80% man borde få hantera, varken mer eller mindre.

Blir ju också lite skrattretande att de hävdar att en utbetalning ska kosta 100NOK/st. Det är olagligt för en bank att ta ut mer betalning för en EU-sepa betalning än en inrikes överföring, dvs vanligen 0kr. Det är alltså en medveten konstruktion att hitta en bank med ett förfarande där man lagligt kan stjäla minst 100kr för varje utbetalning. Det är någon som blir väldigt rik på bara de pengarna när vi talar om 3200 långivare och flera utbetalningar per långivare. Hade man valt att skicka pengar från en bank inom EU, tex Lindals bank i Sverige, så hade man sparat miljonbelopp (men syftet är ju att maximera avgifter som dränerar kapitalet så omärkbart som möjligt). Som bonus kan man hålla inne hela summan för alla de som inte kommer över 5000NOK, tex fram tills den dan bolaget som hanterar indrivningen går i konkurs, lämpligen strax efter att de stora kreditorerna i Norge fått ut sina belopp...
Citera
2016-07-19, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbear
man inte gett fullmakt är det kk-förvaltaren som ska betala ut motsvarande belopp vad jag förstått.

Dock känns det för mig som oroväckande att NG med 80% fullmakternas pengavärde förhandlat fram att kk-förvaltaren ska överlämna 97% av innestående medel... har man 80% så är det 80% man borde få hantera, varken mer eller mindre.
.

Det där låter extremt konstigt håller helt med dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in