Citat:
Ursprungligen postat av
skogsguru
WhiteShadow: Är rutan förbockad har du gett fullmakt, om rutan är tom ej fullmakt. Du kan ändra till vad du önskar.
Det är nog inte alls det som är tanken och absolut inte så det fungerar. Jag har inte givit fullmakt och rutan är ändå förbockad. Hela upplägget känns mer som ett medvetet försök att lura till sig fler fullmakter genom att folk ska fokusera på att kolla sina bankuppgifter och råka missa att bocka ur rutan bredvid den kryptiska förkortningen PoA på slutet.
Citat:
Om du inte ger fullmakt får du driva in pengarna själv, vilket i verkligheten antagligen är ganska kört.
ALL indrivning sker av Alecta, oberoende av fullmakt eller ej till "norska gruppen". Har man inte gett fullmakt är det kk-förvaltaren som ska betala ut motsvarande belopp vad jag förstått.
Dock känns det för mig som oroväckande att NG med 80% fullmakternas pengavärde förhandlat fram att kk-förvaltaren ska överlämna 97% av innestående medel... har man 80% så är det 80% man borde få hantera, varken mer eller mindre.
Blir ju också lite skrattretande att de hävdar att en utbetalning ska kosta 100NOK/st. Det är olagligt för en bank att ta ut mer betalning för en EU-sepa betalning än en inrikes överföring, dvs vanligen 0kr. Det är alltså en medveten konstruktion att hitta en bank med ett förfarande där man lagligt kan stjäla minst 100kr för varje utbetalning. Det är någon som blir väldigt rik på bara de pengarna när vi talar om 3200 långivare och flera utbetalningar per långivare. Hade man valt att skicka pengar från en bank inom EU, tex Lindals bank i Sverige, så hade man sparat miljonbelopp (men syftet är ju att maximera avgifter som dränerar kapitalet så omärkbart som möjligt). Som bonus kan man hålla inne hela summan för alla de som inte kommer över 5000NOK, tex fram tills den dan bolaget som hanterar indrivningen går i konkurs, lämpligen strax efter att de stora kreditorerna i Norge fått ut sina belopp...