Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-07-09, 12:32
  #2965
Medlem
Nja, så illa är det inte Repus. TBs utlåning jan-mars var 232,1m sek. Dessa summor de pratar om är från utlåningsstarten tolkar jag det som
Citera
2015-07-09, 12:35
  #2966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Först förklarar de att flyttningen av lån mellan kunder inte fungerade nått bra (90% uttagen)
Sen säger de att 220 miljoner ligger hos inkasso, vill upplysa om att trustbuddys totala utlåning 31/3 var 232 miljoner.... (Hoppas jag missförstod nått här för riktigt så illa trodde jag inte att det var att ca 90% av utlånade pengar ligger hos inkasso.)

Uff ser ut att stämma det du säger. Om man räknar med att de i snitt kan på 15% för de skulderna som ligger på inkasso gör det att man kommer att få förluster på cirka 80% av sitt kapital. Så illa kan det väl ändå inte vara.
Citera
2015-07-09, 12:37
  #2967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Nja, så illa är det inte Repus. TBs utlåning jan-mars var 232,1m sek. Dessa summor de pratar om är från utlåningsstarten tolkar jag det som

I kvartalsrapporten står "Totalt utlånat: 232,1 MSEK (+24,3% jämfört period fg. år)"

De 220miljonerna som ligger hos inkasso är inte inräknat i den totala utlånade summan menar du?
Citera
2015-07-09, 12:43
  #2968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Uff ser ut att stämma det du säger. Om man räknar med att de i snitt kan på 15% för de skulderna som ligger på inkasso gör det att man kommer att få förluster på cirka 80% av sitt kapital. Så illa kan det väl ändå inte vara.

Fast det är ju bara en del av dessa skulder som är riktigt dåliga som skall säljas. En del gör ju avbetalningar, andra har missat en betalning så det är inte hela volymen de pratar om att de skall sälja utan förhoppningsvis en liten del....

Men att ha 220 miljoner hos inkasso är ganska skrämmande.... Om man vill vara en ansvarig långivare...
Citera
2015-07-09, 12:46
  #2969
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Nja, så illa är det inte Repus. TBs utlåning jan-mars var 232,1m sek. Dessa summor de pratar om är från utlåningsstarten tolkar jag det som

Menar du 220 Mkr hos inkasso från start 2010?

Men det står som ligger hos inkasso alltså pågående.....

"För tillfället uppgår den aggregerade summan av lån som ligger hos inkasso till cirka 220 miljoner kronor"
Citera
2015-07-09, 13:06
  #2970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Menar du 220 Mkr hos inkasso från start 2010?

Men det står som ligger hos inkasso alltså pågående.....

"För tillfället uppgår den aggregerade summan av lån som ligger hos inkasso till cirka 220 miljoner kronor"

Ja, pågående. Jan-feb var lånevolymen den jag skrev, men det finns ju även äldre lån än det. Det som kan poängteras är att 220m är extremt mycket och precis som du säger svårt att hävda sund kreditgivning med de summorna. Det som skulle behövas för att kunna beräkna procent är totalt insatt kapital - uttag av kapital + betald ränta och sedan sätta detta i relation till 220mkr.
Citera
2015-07-09, 13:15
  #2971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Menar du 220 Mkr hos inkasso från start 2010?

Men det står som ligger hos inkasso alltså pågående.....

"För tillfället uppgår den aggregerade summan av lån som ligger hos inkasso till cirka 220 miljoner kronor"

Man brukar säga att man ser det man vill se i en skrivelse.

Du får inte heller glömma att det även står att de sedan start 2010 lånat ut 2,4 miljarder kronor.
Då är inte dessa 220 miljoner kronor som ansamlats hos inkasso något större problem. Och definitivt bör inte alla dessa 220 miljoner hos inkasso vara sådant som ska säljas.

Trustbuddy redovisar lånevolymer för nyutgivna lån i sina kvartalsrapporter.
Citera
2015-07-09, 13:23
  #2972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Man brukar säga att man ser det man vill se i en skrivelse.

Du får inte heller glömma att det även står att de sedan start 2010 lånat ut 2,4 miljarder kronor.
Då är inte dessa 220 miljoner kronor som ansamlats hos inkasso något större problem. Och definitivt bör inte alla dessa 220 miljoner hos inkasso vara sådant som ska säljas.

Trustbuddy redovisar lånevolymer för nyutgivna lån i sina kvartalsrapporter.

Hej Kloxie, kul att se dig i tråden igen det var länge sedan....

Jag vill poängtera att jag skrev att jag hoppades att jag hade missförstått något och det hade jag uppenbarligen men 220 Mkr hos inkasso är fortfarande extremt högt. Om du läser några inlägg upp poängterar jag just att långt ifrån alla 220 Mkr är sådant som skall säljas...

Antar att du är nöjd med avkastning och aktiekurs som vanligt....
Citera
2015-07-09, 13:24
  #2973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kritiken123
Ja, pågående. Jan-feb var lånevolymen den jag skrev, men det finns ju även äldre lån än det. Det som kan poängteras är att 220m är extremt mycket och precis som du säger svårt att hävda sund kreditgivning med de summorna. Det som skulle behövas för att kunna beräkna procent är totalt insatt kapital - uttag av kapital + betald ränta och sedan sätta detta i relation till 220mkr.

Tack för klargörande du har självklart rätt...
Citera
2015-07-09, 13:28
  #2974
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Hej Kloxie, kul att se dig i tråden igen det var länge sedan....

Jag vill poängtera att jag skrev att jag hoppades att jag hade missförstått något och det hade jag uppenbarligen men 220 Mkr hos inkasso är fortfarande extremt högt. Om du läser några inlägg upp poängterar jag just att långt ifrån alla 220 Mkr är sådant som skall säljas...

Antar att du är nöjd med avkastning och aktiekurs som vanligt....

Jupp, det är en del!

Däremot hade Trustbuddy valt att sälja av dessa skulder tidigare, på löpande band, hade det inte stört så mycket i dagsläget.
Lika bra att få det fixat så man får högre omsättning på kontot igen och att räntan på årsbasis återigen kan tangera 20%.
Citera
2015-07-09, 13:33
  #2975
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kloxie
Jupp, det är en del!

Däremot hade Trustbuddy valt att sälja av dessa skulder tidigare, på löpande band, hade det inte stört så mycket i dagsläget.
Lika bra att få det fixat så man får högre omsättning på kontot igen och att räntan på årsbasis återigen kan tangera 20%.

För engångsskull tror jag att vi är helt eniga och vill att trustbuddy skall göra samma sak. Dvs sälj iväg de fordringar som ingen betalar för...
Citera
2015-07-09, 13:37
  #2976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
För engångsskull tror jag att vi är helt eniga och vill att trustbuddy skall göra samma sak. Dvs sälj iväg de fordringar som ingen betalar för...

Utan tvekan! Det gagnar ju alla inblandade parter.
Kan bli fint det här trotts allt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback