Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Temperatur är inte samma sak som effekt.
Redan där blev det fel och därför blir det meningslöst att gå vidare.
Det här är ett likhetstecken =. Har du sett ett sådant?
I formeln så har vi på ena sidan effekt, W/m^2. Sen kommer det finurliga likhetstecknet =.
På andra sidan om det så har vi temperatur som skrivs med en upphöjning till 4, så här T^4. Därtill har vi en konstant, 5,67X10^-8, som alltid är densamma.
Likhetstecknet betyder att du finner samma värde på sidan som temperatur befinner sig som på andra sidan där effekt befinner sig.
Temperatur har samma värde som effekt efter omvandling med konstanter. Häng inte upp dig på konstanterna eller upphöjning, det är bara omvandlingsfaktorer som visar att temperatur och effekt har samma värde. En förändring ger samma förändring i bådas påverkan på allting som påverkas av energin hos den kropp som har en viss temperatur eller effekt.
Alltså.... W=5.67xT^4, det är ett matematiskt bevis för att effekt och temperatur är samma sak. Att du inte förstår att det är verkligheten som pissar dig i ansiktet, det är en annan sak.
Citat:
Du måste börja med grunderna i fysik.
Du måste skrivit fel här. Du menar "jag måste lära mig grunderna i fysik". Jag hjälpte dig på traven, du fick en gratis lektion ovan. Men nu får du klara dig själv, det stinker piss om dig.
Citat:
Temperatur är något som vi kan mäta med termometrar.
Det kan sägas vara ett mått på energin i det som mäts.
Citat:
Effekt är arbete (energi) per tidsenhet.
Loooooool på dig ditt jävla skaft. Är det därför man skriver W/m^2?
Vilken tidsenhet är m^2?
Det är energi som har en flux per ytenhet. Det står ju för fan där, är du helt jävla hjärnskadad eller?
Citat:
Att säga att temperatur är samma sak som effekt är lika fel
som att säga att sträcka är samma sak som hastighet.
Nej, det du skrev var jätte, jätte, jättefel. Du kan inte ens läsa att enheten är flux per ytenhet, inte tid.
Energimängd brukar anges i tid. Här ska du få se nåt nytt, man lägger då till en tidsenhet. Titta här:
Wh. Där ser du. Oftast så skriver man kWh, det kanske du känner igen?
Är det pinsamt? Jag tycker du är pinsam. Det här kommer att stå på internet för alltid, tänk på det. För alltid så kommer det att finnas bevis på internet när du visar att du inte kan någonting om fysik och energi.
Citat:
Om du inte klarar av att reda ut detta så blir det meningslöst
att förklara någonting som är svårare för dig.
–
Tråkigt nog för dig så redde jag ut det. Och jag kan bara gratulera till dina prestationer, du har i text bevisat att du är helt oduglig när det gäller att förstå fysik.