Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Du kan du väl länka till de fakta som visar att jordens temperatur,
om det inte fanns en atmosfär, skulle vara ca 290°K?
290K är ju vad den är, det behöver ju inte bevisas din jävla idiot.
Eftersom jordens yta mottar runt 1000W och det är uppmätt, så har vi en emissivitet i jordytan på ungefär 0.8 då den avger cirka 400W vilket blir summan när 1000W*0.8/2m^2, eftersom 1000W absorberas på 1m^2 men avges från 2m^2 inkluderat den obelysta sidan som bara kyler.
400W motsvarar ungefär 290K, det är väl bäst och skriva det eftersom du verkar ha missat att jag redan har redogjort beräkningen några sidor tillbaka.
Jag använder verkliga uppmätta siffror och får rätt värde för jordytan, utan atmosfär.
Du använder siffror som är felaktigt utslagna till ett medel för hela ytan, detta ger en felaktig intensitet eftersom den lilla effekt du anger per m^2 motsvarar strålning med mycket längre våglängd. Längre våglängd ger lägre intensitet PER våglängd och därför så får du en felaktig siffra på 250K, som blir våldtagen av co2-trollkuk i röven tills den når upp till rätt temperatur av friktionen från din ovetenskapliga hittepå-teori.
Du använder siffror som inte finns och får ett felaktigt värde som du sedan applicerar en påhittad teori på, för att kompensera bristen. Teorin är anpassad till mellanskillnaden, det finns inga beräkningar som visar HUR den genererar 33grader.
Jag visar hur uppmätta siffror i en överslagsberäkning ger ett resultat som stämmer mycket bra med observationer. Och dessutom bevisar att atmosfären absolut inte påverkar med backradiation(rövknull med trollkuk) eftersom temperaturen är korrekt redan innan strålningen har absorberats i atmosfären.
Jag behöver inte bevisa något mer, exakt allting talar emot det DU säger. Det är du som måste bevisa att du inte endast består av piss som har en teori om att pissa ner sig själv och bli varm.
Pisstomte.
Citat:
Med fakta menar jag naturligtvis något som kan betraktas som
vetenskapligt. Referera till etablerad forskning och
referentgranskade artiklar.
Varför ska jag hänvisa till sådant när du bara länkar bilder med pilar och temperaturer?
Jag har länkat till den vetenskapliga litteratur som visar hur dessa principer påverkar temperaturer hos strålkroppar och kalla gaser i öppna system. Jag bad er visa hur er teori använder dessa principer genom att visa vilka formler och modeller för transfer av värme och termisk strålning som ni baserar denna process på.
Jag har läst om värmetransfer, jag har inte hittat något som säger att det kan fungera som din teori. Tvärtom, det som står i litteraturen visar att det INTE fungerar så.
Jag har bett dig att visa var ert stöd finns för att en kall gas värmer upp en varm yta, du vägrar.
Det står exakt hur det fungerar i länken jag gav om heat transfer. Där står att kall luft kyler en varm yta. (ganska självklart men ändå värt att förtydliga, vissa är ju pisstomtar)
Citat:
Du kan hoppa över de där religiösa fanatiska, påhittade lögnerna
som brukar komma från Watts, "Klimatförmörkelsen" och andra
förnekarnätverk med tvivelaktig och oftast mörklagd finansiering.
Ta fram något som tål att granskas och som har granskats.
Om du kan…
–
Du gillar verkligen att angripa andra aspekter hos motdebattörer än sakliga argument. Att vräka ur sig svepande påståenden om lögner och kalla en hel grupp av människor för förnekare, när de ifrågasätter din religion som säger att co2 värmer upp jordytan trots att den är en iskall gas, vilket dessutom saknar vetenskaplig förankring i både naturlagar och observationer, det är sann förnekelse om något.
Du vägrar ta fram material som visar hur en kall atmosfär värmer en varm yta, du använder en beräkning med helt felaktig hantering av värden på effekt för strålning, beräkningen ger dessutom felaktigt resultat och det är detta du baserar din religion på.
Du hittar på att atmosfären värmer upp jordytan med 33 grader, baserat på en felaktig beräkning, och drar slutsatsen att iskall gas är det står för resterande värme. Det är ett praktexempel på cirkelresonemang där du förklarar din teori med dina egna felberäkningar.
Eftersom det är du som gör anspråk på att veta hur det fungerar, och jag endast visar att mätvärden inte stämmer med dina beräkningsgrunder, så är det du som måste lägga fram referentgranskade studier med beräkningar för de mekanismer som atmosfären värmer jordytan med.
Backradiation är ett fenomen som inte finns bekräftat någonstans som en faktor som påverkar temperatur hos strålkällan i ett öppet system. Tänk på det.
Backradiation är helt unikt för atmosfären, det är en hypotes som är obevisad. Fotoner i all ära, vi vet dock att det inte påverkar och det är det som du måste bevisa.