Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
1. Sen när är amortering en kostnad?
Om man har lån på bostadsrätten på 120-140 år är amorteringen definitivt en kostnad. Särskilt om bostadsbubblan spricker, och det vet vi att den kommer att göra. Till och med du vet det. Grejen är ju att man måste betala ränta också. De pengar man cashar in när man säljer bostadsrätten efter 120 år har man bränt flera gånger om genom att betala ränta. Dessutom går det åt en hel del yoghurt om man ska bli, säg, 160-170 år gammal och kunna betala av lånet, vilket också är en kostnad. Vad kostar yoghurten? 25 spänn litern?
Du förstår, om banken ska låna ut pengar så att man kan köpa en bostadsrätt, och som du påstår kunna "tjäna pengar" genom att amortera, så vill de i allmänhet att man betalar ränta också. Det är liksom där kruxet är.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
2. Vad tror du att hyreshus kostar att producera och vem kommer få betala om räntan går upp?
Hur mycket ett
hyreshus kostar att producera beror naturligtvis hur stort det är och hur många lägenheter som finns i det. Jag nöjer mig därför med att besvara hur mycket en
hyreslägenhet kostar. En hyreslägenhet kostade ungefär 2,6 miljoner i genomsnitt år 2013, beräknat på en standardstorlek och en standardstandard (vilket jävla ord det blev). Det är ungefär hälften av vad en bostadsrätt i Stockholm kostar bolånetorsken.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Bättre att de har sina lån själv än att betala av på någon annans. Vad är billigast tror du?
Visst vore det "bättre" om fattighjonen fick låna några miljoner till egen bostadsrätt och handdukstork, men jag tror att bankerna kommer att anmäla avvikande uppfattning i den frågan.