Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
http://www.economist.com/blogs/dailychart/2011/11/global-house-prices?zid=295&ah=0bca374e65f2354d553956ea65f756e0
Ta valfritt land och starta med exempelvis 1975 som startår, ta sedan typ 2005 som sista år, och gissa sedan vad som kommer att hända därefter.
Läs sedan på om vad som orsakade den fortsatta utvecklingen uppåt eller nedåt.
Jag glömde att säga att du bör byta till "prices in real terms" eller "prices against income".
Jag tittade på den förra gången du postade den och det är historisk data och statistik om än mycket intressant sådan. Den utgör inget scenario för att det plötsligt ska krascha. Kan prisutvecklingen se ut så där historiskt så kan den göra det fortsättningsvis också.
Ta valfri aktie på OMX large cap och titta på utvecklingen så ser du även där samma typ av utveckling, är det också ett bevis på att aktien ska krascha?
Det gör dem givetvis ibland, liksom bostadspriserna men trenden över tid är galet mycket uppåt. Eller menar du att man ska försöka tima marknaden? Det hade gått jättebra om man försökt sig på det när tråden startade 2010 eller tidigare än så eftersom en hel del människor pratat om en krasch sen tidigt 2000-tal.
Det viktiga är att visa på ett scenario som är sannolikt som kommer att krascha bostadsmarknaden i hyfsad närtid. Att vi någon gång kommer se markanta prisjusteringar nedåt är det nog ingen som argumenterar mot, men hur timar jag det? Hade jag sålt 2010 och flyttat till en HR hade jag förlorat mycket pengar om jag idag var tvungen att gå in på marknaden igen.