Citat:
Ursprungligen postat av
Gullegubben
Såg du "ett realistiskt scenario för hur en krasch skulle kunna gå till" på de marknader där sådana krascher ägt rum, innan så skedde?
Spelar det någon roll?
Om man utgår ifrån att det är omöjligt att förutse eller ens teoretisera kring kan man knappast leva sitt liv på ett sådant sätt att man alltid förutsätter att det kommer gå åt skogen imorgon. Då borde man inte köpt en bostad på 60-, 70-, 80-, 90-, 00- eller 10-talet heller eftersom det kan krascha imorgon.
Eller visste du att det inte skulle krascha vid dessa tidpunkter? Det bör ju vara lika omöjligt att veta att det inte kommer krascha som att det kommer att krascha när parametrarna för en krasch enligt dig är okända då man inte kan teoretisera kring dem.
Jag tycker ganska många lägger fram ok teorier kring varför det inte kommer krascha, därmed inte sagt att det inte kan göra det. Andra sidan lägger fram ungefär noll sannolika scenarion för en krasch.
Det är ju fritt att spekulera kring vad som skulle utlösa en krasch, så varför gör du inte det? Återigen, jag vill inte se bevis för att en krasch kommer inträffa, jag önskar ett spekulativt scenario som kan beläggas med en viss trovärdighet där händelseförloppet skulle kunna inträffa.
Återigen, jag välkomnar en krasch, jag har dock mycket svårt att se hur den skulle gå till. Så upplys mig om hur det ska gå till för mitt synsätt är uppenbart alldeles för snävt i frågan.