2016-07-18, 12:48
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Ponera att du har rätt. Nu när de har x kr på banken och ingen bostad vad ska de enligt dig ta för nästa steg?

Bränn sin bostadskö? Flytta ut en bit. I tex södertälje finns det gott om hyresrätter.
2016-07-18, 12:57
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Bränn sin bostadskö? Flytta ut en bit. I tex södertälje finns det gott om hyresrätter.

Alla har inte stått i kö. Om massvis av människor säljer sina bostadsrätter tror du då att det lilla fåtal av hyresrätter som förmedlas räcker till alla dessa?'

Just nu finns det 135 lägenheter som förmedlas i bostadskön, detta inkluderar korttidskontrakt, student- och seniorbostäder.

I Stockholms län finns det enligt SCB 698 141 lägenheter, nationellt är 40% bostadsrätter men man kan anta att det är fler i Stockholm. Således finns det minst 279 256 lägenheter som upplåts som bostadsrätter i Stockholm.

Under hela 2014 förmedlade bostadskön i Stockholm 10 862 bostäder.

https://bostad.stockholm.se/statistik/bostadsformedlingen-statistik-bostadskon-2014/

Hur tänkte du att fler än någon promille skulle kunna byta sin BR mot en HR?

Vidare kan ju också tilläggas att många hyresrätter har en högre hyra än kostnaden för en motsvarande bostadsrätt. Så länge man har marginaler i ekonomin att klara en högre utgift spelar priset en mindre roll. Den ökade kostnaden för BR motsvarar fortfarande inte en hyresrätts kostnad.

Och som nämnts flera gånger i tråden så är det många med mig som skulle byta upp sig om priserna föll. En rusande marknad är en privatekonomisk katastrof för de flesta. Personer som du antar att vi som sitter med ägda boenden älskar en evig prisuppgång, jag kan informera dig om att det gör vi inte, åtminstone inte alla.

Det skulle vara trevligt om du kunde visa på hur marknaden ska krascha och varför istället för att enbart posta meningslösa oneliners.
Senast redigerad av Eerie 2016-07-18 kl. 13:02.
2016-07-18, 13:00
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Alla har inte stått i kö. Om massvis av människor säljer sina bostadsrätter tror du då att det lilla fåtal av hyresrätter som förmedlas räcker till alla dessa?'

Just nu finns det 135 lägenheter som förmedlas i bostadskön, detta inkluderar korttidskontrakt, student- och seniorbostäder.

I Stockholms län finns det enligt SCB 698 141 lägenheter, nationellt är 40% bostadsrätter men man kan anta att det är fler i Stockholm. Således finns det minst 279 256 lägenheter som upplåts som bostadsrätter i Stockholm.

Under hela 2014 förmedlade bostadskön i Stockholm 10 862 bostäder.

https://bostad.stockholm.se/statistik/bostadsformedlingen-statistik-bostadskon-2014/

Hur tänkte du att fler än någon promille skulle kunna byta sin BR mot en HR?

De som ej finner alternativ som blir dräpta
2016-07-18, 13:03
Medlem
Eeries avatar
Citat:
De som ej finner alternativ som blir dräpta

Hej troll! Du misslyckades med din meningsbyggnad lite. Kan du förtydliga?
2016-07-18, 13:05
Medlem
ecu971s avatar
Citat:

De finner inget annat boendealternativ förutom sin snart krashade BR.
2016-07-18, 13:06
Medlem
ecu971s avatar
Citat:

Var smart o sälj din BR nu. Bränn kön, bo hos din särbo. Vad som helst!!
2016-07-18, 13:08
Medlem
Eeries avatar
Citat:

Vad spelar det för roll att priserna går ner med 25% vad har det för effekt på individerna på marknaden? Hur många befintliga BR-ägare har köpt sin lägenhet för ett pris som understiger priset på den "kraschade" marknaden? Hur många BR-ägare skulle ha lån som överstiger marknadsvärdet efter en "krasch"?

Kan du inte ställa upp en rimlig tes baserad på fakta istället för märkliga oneliners? Det är alltid intressant att se hur folk resonerar, det är dock helt ointressant att läsa oneliners och smilies i en salig röra utan någon som helst substans eller fakta.
2016-07-18, 13:21
Medlem
Citat:
Det beror på hur man ser det.

Byggkostnad brutto per kvm för stor-Stockholm sen 2010.

0010 Stor-Stockholm
__________2010______2011______2012______2013______ 2014
Brutto_____38 694____ 40 000____ 42 479____ 44 735____ 43 793

Rätt kul att kika runt där.

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Boende-byggande-och-bebyggelse/Byggnadskostnader/Priser-for-nyproducerade-bostader/#c_li_BO0201A

Blir svårt för priserna att gå ner under de som syns där.
Det ser ut att vara produktionskostnad/kvm. Dvs inkl mark.

Går man nu till hemnet och listar utbudet efter pris/kvm och tar sig till mitten så hamnar man på ca 44-45 kSEK/kvm. Och där hittar man också nyproduktion.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-nasby-park-taby-kommun-kalltorpsvagen-25-9481815
Kapitalkostnad+månadskostnad landar på runt 8.7 KSEK/månad för 87 kvm. Ungefär 1200/kvm och år. Och där i krokarna har det väl legat ganska länge.

Nu kan man väl tänka sig att folk vill betala lite mer för det som är nytt. Men äldre bestånd kan ju konkurrera bra genom att innehavarna har moderniserat lägenheten.

Men uppgången i priser på andrahandsmarknaden har varit större. Så ser vi bara till det finns ett utrymme för korrektion priser. Byggande är väl ganska stort redan så jag tvivlar på att vi kan få någon större ökning där.
Senast redigerad av Alpha101 2016-07-18 kl. 13:28.
2016-07-18, 13:27
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det ser ut att vara produktionskostnad/kvm. Dvs inkl mark.

Går man nu till hemnet och listar utbudet efter pris/kvem och tar sig till mitten så hamnar man på ca 44-45 kSEK/kvm. Och där hittar man också nyproduktion.
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-3rum-nasby-park-taby-kommun-kalltorpsvagen-25-9481815
Kapitalkostnad+månadskostnad landar på runt 8.7 KSEK/månad för 87 kvm. Ungefär 1200/kvm och år. Och där i krokarna har det väl legat ganska länge.

Nu kan man väl tänka sig att folk vill betala lite mer för det som är nytt. Men äldre bestånd kan ju konkurrera bra genom att innehavarna har moderniserat lägenheten.

Men uppgången i priser på andrahandsmarknaden har varit större. Så ser vi bara till det finns ett utrymme för korrektion priser. Byggande är väl ganska stort redan så jag tvivlar på att vi kan få någon större ökning där.

Det är "total produktionskostnad/lägenhetsarea, kr". Känns som det mest relevanta måttet för att visa på kostnaden för nyproduktion. Dock inkluderar det sannolikt inga marginaler, dvs vinst.
2016-07-18, 13:32
Medlem
Citat:
Nu när studenterna skall fixa bostad i universitetsstäderna så tror jag de varmt välkomnar att en viss prissänkning har skett.

Men kommer den prissänkningen att vara kvar när de konkurrerat om lägenheterna?
2016-07-18, 13:36
Medlem
Citat:
Och som nämnts flera gånger i tråden så är det många med mig som skulle byta upp sig om priserna föll. En rusande marknad är en privatekonomisk katastrof för de flesta. Personer som du antar att vi som sitter med ägda boenden älskar en evig prisuppgång, jag kan informera dig om att det gör vi inte, åtminstone inte alla.
Ja, jag har många gånger svurit över uppgången. Det har bara lett till högre fastighetsskatt när man hade det, och stigande reavinstskatt när man flyttar. Hade vi haft mer stabila priser så hade man sluppit det.

Citat:
Det skulle vara trevligt om du kunde visa på hur marknaden ska krascha och varför istället för att enbart posta meningslösa oneliners.
Ja, just händelseförlopp och kausaliteter ser man sällan, om ens någon gång.
2016-07-18, 13:41
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Ja, jag har många gånger svurit över uppgången. Det har bara lett till högre fastighetsskatt när man hade det, och stigande reavinstskatt när man flyttar. Hade vi haft mer stabila priser så hade man sluppit det.

Många av de som tror på en krasch tror att vi sitter här och argumenterar mot en krasch i något slags egensyfte.

Jag skulle välkomna en krasch då det skulle vara privatekonomiskt bra för mig med en sådan. Jag har dock mycket svårt att se ett sådant scenario framför mig mer än marginella nedgångar och/eller en helt hoptorkad marknad där de flesta ändå inte tvingas eller behöver sälja.

Det är därför jag gärna skulle vilja se ett realistiskt scenario för hur en krasch skulle kunna gå till från en person som tänker och ser saker ur ett annat perspektiv än jag gör. Men det lyser helt med sin frånvaro genom i stort sett hela tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in