2016-07-04, 01:45
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En till artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6465469

Ska bli intressant att få höra om resultatet.

Här är en artikel om utseendebestämning m h a DNA:

https://www.sciencenews.org/article/can-dna-predict-face

Säkraste bedömningarna verkar man få på sådant som ögonfärg, hårfärg och hudfärg. Träffsäkerheten är åtminstone någonstans mellan 80 och 90%. Däremot verkar det vara svårare med sådant som längd, mer exakta ansiktsdrag etc.

Jag tror fortfarande det finns en möjlighet att klara upp det här brottet - även om det inte verkar helt osannolikt att GM redan är död.
Artikeln handlar om en ny typ av DNA-forskning i sin absoluta linda.

För att forskning ska bli etablerad vetenskap krävs att den kan upprepas på laboratorier världen runt med exakt samma resultat. I det här fallet kan man inte komma runt att resultatet ska tolkas och att det görs ganska godtyckligt. Som man sa förr om all skön kunskap: vad som är sanning i Heidelberg, är förbannad dikt och lögn i Jena och Berlin.

Återstår endast PKU-registret om GM finns i vägrarpärmen.

Artikeln om att polisen vill utreda tillgång till PKU-registret är intressantare.
Citat:
I direktiven till utredaren står att denna ska analysera och lämna förslag om "användningen av vävnadsprover från PKU-biobanken och andra biobanker ska vara tillåten för utredning av allvarliga brott".

Det finns en åklagare tillsatt i utredningen av dubbelmordet, men den är hämmad av lagstiftning och praxis vad gäller att gå via PKU-registret med dem som vägrar att låta sig DNA-testas.
Citat:
– Mig veterligen har det aldrig hänt att polisen hämtat ut prover från registret, inte sedan mordet på Anna Lindh. Då var biobankslagen ny, men nu finns en praxis att det måste finnas ett domstolsbeslut, men så vitt jag vet har det aldrig hänt att prover hämtats ut, säger Lene Sörensen, biträdande biobanksansvarig för PKU-proverna.
http://www.svd.se/dna-register-ska-oppnas-for-polisen
Senast redigerad av MossTrums 2016-07-04 kl. 01:49.
Citera
2016-07-04, 12:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Artikeln handlar om en ny typ av DNA-forskning i sin absoluta linda.

För att forskning ska bli etablerad vetenskap krävs att den kan upprepas på laboratorier världen runt med exakt samma resultat. I det här fallet kan man inte komma runt att resultatet ska tolkas och att det görs ganska godtyckligt. Som man sa förr om all skön kunskap: vad som är sanning i Heidelberg, är förbannad dikt och lögn i Jena och Berlin.

Återstår endast PKU-registret om GM finns i vägrarpärmen.

Artikeln om att polisen vill utreda tillgång till PKU-registret är intressantare.

Det finns en åklagare tillsatt i utredningen av dubbelmordet, men den är hämmad av lagstiftning och praxis vad gäller att gå via PKU-registret med dem som vägrar att låta sig DNA-testas.

http://www.svd.se/dna-register-ska-oppnas-for-polisen

PKU-registret är inte sökbart, så har man inte någon hypotes om vilket/vilka prov man vill jämföra ett DNA-sample med så förstår jag inte till vilken nytta det skulle vara i nuläget.

Gamla ordspråk för oss knappast närmare någon sanning heller. Ingen förnekar såvitt jag begriper att det är ganska ny forskning och att samband mellan faktiskt utseende och genkombinationer fortfarande är otillräckligt utredd och förstådd. Dessutom är inte genotypen en perfekt stämpel ur vilken fenotypen (hur organismen faktiskt ser ut och är uppbyggd) framträder med 100% precision. Miljöfaktorer påverkar också (inte minst vad som händer i livmodern).

En profilering kan därför bara bli en fingervisning på vägen. Men med tanke på de olika hypoteser som funnits är det väl ändå klart att sökfönstret kan begränsas om vi t ex får reda på att personen som avsatte DNA:t är ljushårig och blåögd. Får vi å andra sidan veta att det rör sig om en brunögd, mörkhårig person med mörkare hudton (och träffprocenten är som sagt god i dessa delar av profileringen) så skulle det förmodligen få utredningens inriktning att svänga en del, då många hypoteser verkar handla om att det är något slags rasistdåd.
Citera
2016-07-04, 13:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
PKU-registret är inte sökbart, så har man inte någon hypotes om vilket/vilka prov man vill jämföra ett DNA-sample med så förstår jag inte till vilken nytta det skulle vara i nuläget.

Gamla ordspråk för oss knappast närmare någon sanning heller. Ingen förnekar såvitt jag begriper att det är ganska ny forskning och att samband mellan faktiskt utseende och genkombinationer fortfarande är otillräckligt utredd och förstådd. Dessutom är inte genotypen en perfekt stämpel ur vilken fenotypen (hur organismen faktiskt ser ut och är uppbyggd) framträder med 100% precision. Miljöfaktorer påverkar också (inte minst vad som händer i livmodern).

En profilering kan därför bara bli en fingervisning på vägen. Men med tanke på de olika hypoteser som funnits är det väl ändå klart att sökfönstret kan begränsas om vi t ex får reda på att personen som avsatte DNA:t är ljushårig och blåögd. Får vi å andra sidan veta att det rör sig om en brunögd, mörkhårig person med mörkare hudton (och träffprocenten är som sagt god i dessa delar av profileringen) så skulle det förmodligen få utredningens inriktning att svänga en del, då många hypoteser verkar handla om att det är något slags rasistdåd.
Om en av personerna i "vägrarpärmen" har en stark koppling till närområdet och tiden för dubbelmordet, kan man skapa en hypotes om skälet till hans vägran och begära hans prov från PKU-registret att jämföra med DNA-sample från kniven.

Nuvarande lagstiftning och praxis stoppar polisen från att få tillgång till prov ur PKU-registret.

Anna Lindh's mördare är undantaget som bekräftar regeln.
Senast redigerad av MossTrums 2016-07-04 kl. 13:25.
Citera
2016-07-04, 14:08
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Om en av personerna i "vägrarpärmen" har en stark koppling till närområdet och tiden för dubbelmordet, kan man skapa en hypotes om skälet till hans vägran och begära hans prov från PKU-registret att jämföra med DNA-sample från kniven.

Nuvarande lagstiftning och praxis stoppar polisen från att få tillgång till prov ur PKU-registret.

Anna Lindh's mördare är undantaget som bekräftar regeln.

Nu hänger jag inte riktigt med. Vet du att det finns en "vägrarpärm" i det här aktuella rättsfallet? Jag vet att man har gjort omfattande kartläggningsförsök av tänkbara GM-personer och att många DNA-prov har begärts/tagits. Bland annat har en kvasikändis fått lämna: http://www.spray.se/noje/kandisnyheter/svenska-kandisar/jockiboi-dna-testas-dubbelmord

Jag är också osäker på vad det är för hypotes man kan "skapa" som inte är tillräckligt stark för att man inte lika gärna kan ta ett DNA-prov med tvång direkt av personen i fråga. Det framgår av Rättegångsbalken 28:12 att det är möjligt under vissa omständigheter även när personen inte är skäligen eller på sannolika skäl misstänkt för brottet.
Citera
2016-07-04, 14:57
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Nu hänger jag inte riktigt med. Vet du att det finns en "vägrarpärm" i det här aktuella rättsfallet? Jag vet att man har gjort omfattande kartläggningsförsök av tänkbara GM-personer och att många DNA-prov har begärts/tagits. Bland annat har en kvasikändis fått lämna: http://www.spray.se/noje/kandisnyheter/svenska-kandisar/jockiboi-dna-testas-dubbelmord

Jag är också osäker på vad det är för hypotes man kan "skapa" som inte är tillräckligt stark för att man inte lika gärna kan ta ett DNA-prov med tvång direkt av personen i fråga. Det framgår av Rättegångsbalken 28:12 att det är möjligt under vissa omständigheter även när personen inte är skäligen eller på sannolika skäl misstänkt för brottet.
Ja, det finns en vägarpärm.
Citat:
Och den här pärmen innehåller uppgifter om personer som vägrat att låta sig topsas.
Källa: http://www.corren.se/nyheter/linkoping/jag-letar-inte-efter-nagra-genvagar-8635046.aspx

Det kan vara svårt att ta ett DNA-prov med tvång av en person som håller sig undan. Rättsfallet Calle gav prov på att man kan hålla sig undan lagens långa arm. Och jorden är som bekant rund.
Citera
2016-07-04, 23:50
Medlem
Citat:

Det DNA-prov som redan har analyserats visade att den misstänkta gärningsmannen är nordeuropé.

I dagens politiskt korrekta samhälle så måste polisen tassa försiktigt med sådana saker. De vill ringa in en viss fenotyp, samtidigt som de inte vill riskera att få den lurade massan att förstå att det även innebär att det faktiskt finns människoraser.

Som jag har antytt tidigare i tråden så tror jag att polisen hemlighåller någonting med DNA-provet. Jag tror nämligen att de redan har kunnat "se" mer än att han är nordeuropé, men att de inte vill riskera att hamna fel.

Hur som helst så kommer dubbelmordet att förbli olöst.
Senast redigerad av Dumnorix 2016-07-04 kl. 23:54. Anledning: Felstavning pga. autocorrect och ett tillägg.
Citera
2016-07-15, 11:13
Medlem
MossTrumss avatar
Intressant information om när polisen får ta DNA-prov:

Citat:
För att ett DNA-prov ska vara berättigat krävs det att personen är skäligen misstänkt för ett brott som kan leda till fängelse. Man får också ta prov på andra än de misstänkta i fallet om syftet är att underlätta en identifiering vid en utredning. Det är förundersökningsledaren som beslutar om provet ska tas.
Citat:
Är du oskyldig gallras ditt DNA-prov bort från polisens register, blir du dömd ligger profilen kvar i tio år efter det att straffet är avtjänat.

Källa: http://www.expressen.se/gt/kultur/nar-far-polisen-ta-fingeravtryck/ (Exp. feb 2010)
Citera
2016-07-17, 14:23
Medlem
LeonVances avatar
Har en känsla av att detta dubbelmord är något liknande det som hände Julia i Höganäs 1998 (med det menar jag inte att det är samma gärningsmän). http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10958816.ab

Förmodligen var de två personer.
Förmodligen var de i området för att begå stöld.
Förmodligen blev de igenkända av något av offren.
Förmodligen försökte den ena personen stoppa den andra från att spåra ur fullständigt, vilket gjorde att den ena blev knivskuren i handen av den andre som mördade de två offren.
Därmed har vi DNA från en person som inte ser ut som mördaren och som inte är mördaren.
Citera
2016-07-18, 11:02
Medlem
Är belöningen ff 1 milj kronor för tips som leder till att mördaren avslöjas?
Citera
2016-07-18, 21:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

Det ska vara 1,3 miljoner nu. 1 miljon från GW och 300 000 från pojkens familj.

Hoppas du sitter på info så att vi kan få ett slut på det här eländet.
Citera
2016-07-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jordgubbsflickan

De kommer förmodligen inte att betalas ut. Det ska vara ett tips som leder till att gärningsmannen fälls. Förmodligen har någon eller några personer redan tipsat om gärningsmannen, så ger du ett namn så måste du nog ha någonting mer konkret än en misstanke. Ger du ett namn och inget mer så kan förmodligen den misstänkte, om han faktiskt är gärningsmannen, bara vägra ett DNA-prov.

Det är mer den moraliska aspekten att tipsa polisen, inte en eventuell belöning.
Citera
2016-07-19, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
De kommer förmodligen inte att betalas ut. Det ska vara ett tips som leder till att gärningsmannen fälls. Förmodligen har någon eller några personer redan tipsat om gärningsmannen, så ger du ett namn så måste du nog ha någonting mer konkret än en misstanke. Ger du ett namn och inget mer så kan förmodligen den misstänkte, om han faktiskt är gärningsmannen, bara vägra ett DNA-prov.

Det är mer den moraliska aspekten att tipsa polisen, inte en eventuell belöning.

Vad bra..då vet jag vad du tycker...som OM jag BRYR mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in