2016-07-16, 20:23
Medlem
midvintermorkers avatar
Om vi vet något kring MOP så är det att Hans Holmér visste vem som höll i bössan:

https://www.youtube.com/watch?v=2-Dgub5sSHg
Citera
2016-07-16, 20:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Mördaren.

På plats 2-3 minuter före mordet. Mvagrippas analys är glasklar. Vilket i sin tur visar att mördaren enbart täckte upp denna sidan av Sveavägen.

Kompetent, iskall och slår om från passivitet till aktion till passivitet till en lugn behärskad flykt. Kan anlända till, och vistas på, platsen utan att iakttas vilket tyder på, som mvagrippa uttrycker det, en spanare eller skuggare. Vältränad, markerat axelbred, vapenvan och det var definitivt inget självmordsuppdrag. Leder tankarna till polis, militär eller liknande. En skarprättare ingående i en liten kompetent grupp.

SE.

En typiskt uppmärksamhetstörstande individ som fångade sitt tillfälle i flykten för att bli känd. Vilt ljugande och fabulerande. Enda personen som påstod att Lisbet var lugn, behärskad och kontaktbar. Ringde jobbet på lördagen för att få sin uttid eftersom han var jagad av norsk press. Trots att han vid den tidpunkten var totalt okänd för alla. Ingen har sett honom på mordplatsen. Men han befann sig där någonstans i närheten. Totalt omöjlig som mördare enligt mig. Har alltså inget med mordet att göra. En person som enbart skymmer sikten.

Intressant. Då gör vi faktiskt exakt samma analys av mördarens kompetens. En man som visste exakt vad han gjorde och som utförde brottet som en iskall avrättning. Att inom loppet av några minuter välja den minst dåliga mordplatsen tyder på sinnesnärvaro och god lokalkännedom.

Att skjuta på tunnelbanan eller vid bion hade varit betydligt sämre alternativ för GM liksom att vänta till Apelbergsgatan (ingen trappa) eller ännu värre Kungsgatan ( mkt folk).

Redan på David Bagares gata var han i huvudsak "safe". Ingen där visste något om skotten på Sveavägen.
Citera
2016-07-16, 20:50
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag må vara enkelspårig men med hänvisning till IM vill jag med viss övertygelse hävda att GM stod framför skyltfönstret strax söder om entrén när paret Palme anlände. Påståendet att han skulle ha stått i avfasningen har även jag mött många gånger men jag menar att det helt enkelt är en missuppfattning.

Det finns en sak till att nämna i sammanhanget- om Cecilia A:s och Anders D:s vittnesmål ska framstå som logiska bör paret Palme ha promenerat från trottoarkanten ungefär vid reklampelaren och snett in mot Dekorimas skyltfönster. Eller hur? Det bör vara därför som Anders D vid sin hastiga blick från taxin får intrycket att paret Palme - med ryggarna mot honom - står och talar med GM som då alltså har ansiktet vänt mot Sveavägen.

För att Cecilia A ska få rätt bör GM ha gått några steg norrut innan han anslöt bakom paret Palme medan de fortfarande sneddade in mot Dekorima.

Ja, det löser väl inte mordet men det är en pusselbit som kan förklara varför Anders D och Cecilia A säger det de säger.

Titta noga på följande bild. Titta framför allt noga på var snömodden slutar och var gatustenen ligger helt frilagd. Närmast skyltfönstren finns också snömodd/is. Om man går finklädd och inte i Graningekängor, väljer man förmodligen att följa den frilagda gatustenen.

Med detta sagt går Lisbeth och Olof rakt fram söderut, men svänger svagt vänster (i riktning mot barackerna om man så vill) exakt vid avfasningen.

http://w.cdn-expressen.se/images/b4/7c/b47c403752d04d1c9bb6007d630aae3e/16x9/760.jpg
Citera
2016-07-16, 20:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Titta noga på följande bild. Titta framför allt noga på var snömodden slutar och var gatustenen ligger helt frilagd. Närmast skyltfönstren finns också snömodd/is. Om man går finklädd och inte i Graningekängor, väljer man förmodligen att följa den frilagda gatustenen.

Med detta sagt går Lisbeth och Olof rakt fram söderut, men svänger svagt vänster (i riktning mot barackerna om man så vill) exakt vid avfasningen.

http://w.cdn-expressen.se/images/b4/7c/b47c403752d04d1c9bb6007d630aae3e/16x9/760.jpg

OT och jag menar inte att vara oförskämd. Jag tittar på bilden och ser en reklampelare med texten "CENTERPARTI TILL SALU" med överskrift av något som står i samma stil som godisföretaget Cloettas logotypstil, men just den delen.är otydlig, vad står det (och vad handlar det om?)?

I övrigt håller jag med är man finklädd går man nog på den frilagda trottorstenen, såvitt det inte var halt, då kanske man går i den skrovligare påfrusna modden istället, betongsten som där verkar ligga kan vara hal så inåt h-e.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-16 kl. 21:02.
Citera
2016-07-16, 23:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tack, vad givande det är att samtala med seriösa och kunniga personer som kan göra kompetenta analyser. Din redogörelse bör ligga som grund för alla fortsatta resonemang. Har bara problem med att du/vi tvingas anta att Fauzzi och Hellgren inte såg GM trots att han var där.

Håller med om att GM utifrån IM:s vittnesmål bör ha varit på plats före 23.20 men det är det eländigt att försöka bevisa eftersom Fauzzi/Hellgren motsäger det.

Låt oss för resonemangets skull anta att GM anlände Dekorima 21.19.30 istället för 23.20.20. Det motsäger i och för sig inte att GM övervakade paret Palmes rörelser från den västra trottoaren och gick över gatan i höjd med Tunnelgatan ungefär.

Jag har också problem med Nicola Fauzzis och Hellgrens berättelser. I Fauzzis fall är hans berättelse behäftad med en hel del oklarheter , men han identifierar Anders Björkman i dennes "Tenson-Jacka". Problemet med Hellgren är att det enda som publicerats om hens iakttagelse är de få raderna i GMPs rek. Skulle vara intressant att läsa dennes vittnesmål från mordplatsen, var han kom ifrån?, vad han sett innan? etc.

En annan omständighet som bör uppmärksammas är att den som förhör NF är Hans Holmers personlige favorit Jan Länninge. Denne fd kustjägare gjorde under HH en blixtkarriär från bedrägeriroteln till en åtråvärd chefsplats på Våldsroteln, något som väckte frågetecken och harm på den senare.

JL hade hösten 1983 blivit sekreterare i den första utredningen om högerextremism i stockholmspolisen, denna genomfördes utan att kraftfulla åtgärder vidtogs för att slå sönder klickbildningen på VD1. Länninge var närmast expert på "Baseballigan" när MOP skedde men verkar liksom HH inte ens övervägt att titta åt det hållet.

GK säger följande;
"Mot den angivna bakgrunden beslöt tf polismästaren i Stockholm Sune
Sandström
att tillsätta en arbetsgrupp för att se över förhållandena i
främst VD 1. Direktiv utfärdades den 13 december 1983. Arbetsgruppen
bestod av tf polisöverintendenten Gunnar Severin, tf polisintendenten
Arne Jönsson, poliskommissarien Hans Hyllander och
kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet utsåg efter tf
polischefen Sune Sandströms begäran en observatör, lagmannen Lars Olov
Hillerud. Polisstyrelsen utsåg informationssekreteraren Roland Öhrn
att vara styrelsens observatör. Gruppen redovisade sitt arbete i en
rapport i september 1984. Den har allmänt kommit att kallas Norrmalmsutredningen"
Senast redigerad av mvagrippa 2016-07-16 kl. 23:26.
Citera
2016-07-16, 23:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Jag har också problem med Nicola Fauzzis och Hellgrens berättelser. I Fauzzis fall är hans berättelse behäftad med en hel del oklarheter , men han identifierar Anders Björkman i dennes "Tenson-Jacka". Problemet med Hellgren är att det enda som publicerats om hens iakttagelse är de få raderna i GMPs rek. Skulle vara intressant att läsa dennes vittnesmål från mordplatsen, var han kom ifrån?, vad han sett innan? etc.

En annan omständighet som bör uppmärksammas är att den som förhör NF är Hans Holmers personlige favorit Jan Länninge. Denne fd kustjägare gjorde under HH en blixtkarriär från bedrägeriroteln till en åtråvärd chefsplats på Våldsroteln, något som väckte frågetecken och harm på den senare.

JL hade hösten 1983 blivit sekreterare i den första utredningen om högerextremism i stockholmspolisen, denna genomfördes utan att kraftfulla åtgärder vidtogs för att slå sönder klickbildningen på VD1. Länninge var närmast expert på "Baseballigan" när MOP skedde men verkar liksom HH inte ens övervägt att titta åt det hållet.

GK säger följande;
"Mot den angivna bakgrunden beslöt tf polismästaren i Stockholm Sune
Sandström
att tillsätta en arbetsgrupp för att se över förhållandena i
främst VD 1. Direktiv utfärdades den 13 december 1983. Arbetsgruppen
bestod av tf polisöverintendenten Gunnar Severin, tf polisintendenten
Arne Jönsson, poliskommissarien Hans Hyllander och
kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet utsåg efter tf
polischefen Sune Sandströms begäran en observatör, lagmannen Lars Olov
Hillerud. Polisstyrelsen utsåg informationssekreteraren Roland Öhrn
att vara styrelsens observatör. Gruppen redovisade sitt arbete i en
rapport i september 1984. Den har allmänt kommit att kallas Norrmalmsutredningen"

Intressant, tack. Beträffande Fauzzi vill jag minnas att han säger att han inte sett någon person "varken gående eller stående" vid Dekorima eller i närheten av Dekorima.

Däremot möter han som sagt ett ungt par som då bör ha passerat Dekorima cirka 23.20. Detta unga par har inte åberopats någonstans i den offentliga redovisningen av utredningen vad jag kunnat se. Kan det unga paret helt enkelt vara "Hellgren" ? Eller var det ytterligare en man som stegade förbi som Fauzzi inte såg? Ja, ingen vet. Håller med dig om att det vore mycket intressant att läsa förhöret med denne Hellgren.

Såg också att du hänvisade till ett övervaknings-PM tidigare. Det handlar väl, om jag förstod dig rätt, om den utredning som Säpo gjorde direkt efter mordet och redovisade för spaningsledningen i april 1986? De hade studerat 1200 (!) vittnesmål och särskilt 400 av dem och funnit att Palme var övervakad från bostaden till tunnelbanestationen, Grand och mordplatsen. Det fanns signalementsmässig överensstämmelse för två personer och en tredje kunde skönjas i materialet. Det skulle alltså röra sig om en attentatsgrupp på GM+3 personer.

I mina egna små efterforskningar har jag funnit att det kan ha rört sig om så många som sex personer inklusive GM och att tre flyktbilar - Snickarbacken, Adolf Fredriks kyrkogata och Norra Bantorget - kan han använts. Du förstår säkert vilka vittnesmål jag åsyftar för att komma fram till det, blir lite omständligt att redovisa allting hela tiden.

För närvarande har jag en temporär och rätt usel internetuppkoppling eftersom blixten raderade ut min ordinarie uppkoppling i veckan. Därför kan jag inte parallellt kolla förhören, det klarar inte uppkopplingen.

Apropå märkliga poliser med kopplingar till högerextremism och nazism. Det irrationella inslaget med den automatiska radiosändningen på vinden ovanför parets lägenhet på Alströmergatan vid 01.30-tiden på mordnatten intresserar mig lite. Tror inte att man alltid kommer längst med att vara rationell. Vad tror du det handlade om? Ö flyttade ju in där senare och "en man från Televerket Radio" ringde upp paret och bad dem skriva ner vad de upplevt. Kan det ha varit Ö som ringde kanske, eller hans kollega IG ? Hursomhelst blev det tyst. Ingen återkoppling alls till paret.

Såg också att Stay Behind hade kontor på Fleminggatan ca 200 meter från Alströmergatan vid tiden för mordet. Kanske kan finnas någon sådan koppling?

I don´t know. Endast frågor, frågor.

Tack för dina intressanta svar.
Citera
2016-07-17, 00:06
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF

Ja bilden talar utan tvekan för att det var is- och snöfritt i mitten av trottoaren. Man ser också att paret Palme kan ha börjat snedda in mot Dekorima från reklampelaren, dvs inte som jag först skrev från trottoarkanten. På något sätt bör de ha hamnat med ryggarna mot Sveavägen eftersom Anders D säger det han säger. Han får intrycket att de står stilla och samtalar med mannen vid skyltfönstret som då är vänd mot honom och Sveavägen. Jag förmodar att han missuppfattade situationen. De stod inte stilla och samtalade utan paret Palme gick sakta mot GM utan att förstå - hur skulle de rimligen kunna förstå det? - att han var en beväpnad mördare.

Och Cecilia A säger sig se att mannen som "går i samma gångtakt" efter paret Palme sneddar efter dem in mot Dekorimas skyltfönster. Hon säger till och med att de bör ha kommit sneddande över Sveavägen men det vet vi ju är fel.

Något slags sneddande bör ha förekommit annars har Anders D och Cecilia A helt enkelt sett fel. Anders D säger också två andra saker som jag starkt betvivlar - att GM var klädd i en grå lodenrock och en grå herrhatt och att GM efter skotten vaggade av och an som om han inte visste åt vilket håll han skulle fly.

Förklaringen till det bör vara att Anders D samtidigt med mordet körde sin taxi rakt fram, talade med taxiväxeln, styrde in mot den västra trottoaren och kort därpå även tog betalt av sina passagerare.

Här krävdes utan tvekan mycket stor simultanförmåga. Tror också att ljuset från Dekorima i en viss vinkel gjorde att rocken uppfattades som ljusare än den var. Litar betydligt mer på IM och andra vittnen som berättar om en mörk rock.
Citera
2016-07-17, 00:13
Medlem
Citat:
Ja bilden talar utan tvekan för att det var is- och snöfritt i mitten av trottoaren. Man ser också att paret Palme kan ha börjat snedda in mot Dekorima från reklampelaren, dvs inte som jag först skrev från trottoarkanten. På något sätt bör de ha hamnat med ryggarna mot Sveavägen eftersom Anders D säger det han säger. Han får intrycket att de står stilla och samtalar med mannen vid skyltfönstret som då är vänd mot honom och Sveavägen. Jag förmodar att han missuppfattade situationen. De stod inte stilla och samtalade utan paret Palme gick sakta mot GM utan att förstå - hur skulle de rimligen kunna förstå det? - att han var en beväpnad mördare.

Och Cecilia A säger sig se att mannen som "går i samma gångtakt" efter paret Palme sneddar efter dem in mot Dekorimas skyltfönster. Hon säger till och med att de bör ha kommit sneddande över Sveavägen men det vet vi ju är fel.

Något slags sneddande bör ha förekommit annars har Anders D och Cecilia A helt enkelt sett fel. Anders D säger också två andra saker som jag starkt betvivlar - att GM var klädd i en grå lodenrock och en grå herrhatt och att GM efter skotten vaggade av och an som om han inte visste åt vilket håll han skulle fly.

Förklaringen till det bör vara att Anders D samtidigt med mordet körde sin taxi rakt fram, talade med taxiväxeln, styrde in mot den västra trottoaren och kort därpå även tog betalt av sina passagerare.

Här krävdes utan tvekan mycket stor simultanförmåga. Tror också att ljuset från Dekorima i en viss vinkel gjorde att rocken uppfattades som ljusare än den var. Litar betydligt mer på IM och andra vittnen som berättar om en mörk rock.

Han kanske missbedömde avståndet mellan mannen och paret Palme som antagligen talade med varandra om de i hans synvinkel var i parallel linje med varandra. En missbedömning på ett par meter redan kan ändå se ut som att de står intill varandra?
Citera
2016-07-17, 06:42
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Problemet med Hellgren är att det enda som publicerats om hens iakttagelse är de få raderna i GMPs rek. Skulle vara intressant att läsa dennes vittnesmål från mordplatsen, var han kom ifrån?, vad han sett innan? etc.

Här sätter du verkligen fingret på problemet att inte kunna komma vidare. Vi har helt enkelt inte tillgång till allt material. Det är som att lägga pussel med hälften av bitarna kvar i kartongen. Ändå försöker vi bevisligen.

PU sitter som bekant med oerhörda mängder material. Det mesta omöjligt att få ut p.g.a. förundersökningssekretess. Vilket lagstiftaren förlängde genom att inför 25-årsdagen häva preskription för mord. Att det hänger ihop med Palme är jag fullständigt övertygad om. Däremot är jag inte övertygad om att skälet enbart var att mordet måste lösas och att det får ta den tid som krävs.

Samtidigt har PU genom åren ytterligare försvårat möjligheten av en lösning. Många spår har medvetet aldrig utretts. Stora resurser har lagts på dödfödda projekt. Dessutom verkar vissa spår ha drivits av massmedia som då styrt samma PU. Och där politiker idag öppet deklarerar att mordet är löst eftersom Lisbet pekat ut gärningsmannen. Med en Skarp förundersökningsledare som är med noterna.

Det tog 30 år innan man öppet visade sig vara villiga att försöka identifiera WT-bärarna. Där man under 30 år gjort allt för att slippa och dessutom använt alla knep för att bortförklara desamma. Det är nog inte en allt för djärv gissning att det någonstans här finns en möjlig lösning, eller åtminstone en dellösning som kan leda vidare. För trots allt så är det ju de som i viss mening omramar mordplatsen som vi just nu diskuterar. Även om de inte är skyldiga till mordet.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-17 kl. 06:44.
Citera
2016-07-17, 07:11
Medlem
-Mentalist-s avatar
Gällande OP´s mördare är följande fastställt:

* Han avlossade två skott, varav det ena var en miss (den snuddade LP)

* Då skotten var avlossade stod han kvar några sekunder (hela tiden med LP som vittne) innan han försvann hastigt

Ponera nu att det var en sammansvärjning med ett flertal inblandade (Stay Behind, "Barbro-män", högerextrema poliser, sydafrikanska regeringen, rysk inblandning, SÄPO eller andra), hur kan dessa som nu skulle ha ingått i den sammansvärjningen vara så pass skickliga och tillräckligt intelligenta att lyckas iscensätta en sådan mordkomplott, ändå vara så pass inkompetenta att de anlitade en lejd mördare som begick så pass grova misstag?

* En professionell mördare missar inget av skotten (i alla fall inte på detta korta avstånd).

* Ej heller står en sådan lejd proffsmördare kvar på plats i några sekunder med risken att låta sig identifieras (i första hand av LP).

Bara det är en stark indikation på att det inte alls var en professionell mördare som utförde mordet, utan bara en person med erfarenhet av vapen (kanske en medlem i en skytteklubb). Vilket i sin tur då skulle kunna förklara hur GM kunde hantera ett sådant vapen för att lyckas med det dödande skottet men inte tillräckligt skicklig för att lyckas med det andra skottet (han var inget proffs). Att han stod kvar på platsen efter det dödande skottet skulle kunna förklaras med att han aldrig tidigare hade skjutit någon, det kanske tog honom 2-3 sek innan han förstod att han verkligen hade skjutit en människa.
Senast redigerad av -Mentalist- 2016-07-17 kl. 07:25.
Citera
2016-07-17, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Här sätter du verkligen fingret på problemet att inte kunna komma vidare. Vi har helt enkelt inte tillgång till allt material. Det är som att lägga pussel med hälften av bitarna kvar i kartongen. Ändå försöker vi bevisligen.

PU sitter som bekant med oerhörda mängder material. Det mesta omöjligt att få ut p.g.a. förundersökningssekretess. Vilket lagstiftaren förlängde genom att inför 25-årsdagen häva preskription för mord. Att det hänger ihop med Palme är jag fullständigt övertygad om. Däremot är jag inte övertygad om att skälet enbart var att mordet måste lösas och att det får ta den tid som krävs.

Samtidigt har PU genom åren ytterligare försvårat möjligheten av en lösning. Många spår har medvetet aldrig utretts. Stora resurser har lagts på dödfödda projekt. Dessutom verkar vissa spår ha drivits av massmedia som då styrt samma PU. Och där politiker idag öppet deklarerar att mordet är löst eftersom Lisbet pekat ut gärningsmannen. Med en Skarp förundersökningsledare som är med noterna.

Det tog 30 år innan man öppet visade sig vara villiga att försöka identifiera WT-bärarna. Där man under 30 år gjort allt för att slippa och dessutom använt alla knep för att bortförklara desamma. Det är nog inte en allt för djärv gissning att det någonstans här finns en möjlig lösning, eller åtminstone en dellösning som kan leda vidare. För trots allt så är det ju de som i viss mening omramar mordplatsen som vi just nu diskuterar. Även om de inte är skyldiga till mordet.

Ungefär som att man bedriver undersökningen på ett medvetet sätt för att se till att ingen mördare tas? Kanske kan stämma, även om man inte vet vem som gjorde det, man kanske inte primärt i så fall skyddar en mördare men man kanske har någon uppfattning om varför det hänt, motivet kommer sannolikt fram om man tar en mördare och det är kanske det man vill undvika?
Citera
2016-07-17, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-
Gällande OP´s mördare är följande fastställt:

* Han avlossade två skott, varav det ena varken träffade OP, LP eller någon annan

* Då skotten var avlossade stod han kvar några sekunder (hela tiden med LP som vittne) innan han försvann hastigt

Ponera nu att det var en sammansvärjning med ett flertal inblandade (Stay Behind, "Barbro-män", högerextrema poliser, sydafrikanska regeringen, rysk inblandning, SÄPO eller andra), hur kan dessa som nu skulle ha ingått i den sammansvärjningen vara så pass skickliga och tillräckligt intelligenta att lyckas iscensätta en sådan mordkomplott, ändå vara så pass inkompetenta att de anlitade en lejd mördare som begick så pass grova misstag?

* En professionell mördare missar inget av skotten (i alla fall inte på detta korta avstånd).

* Ej heller står en sådan lejd proffsmördare kvar på plats i några sekunder med risken att låta sig identifieras (i första hand av LP).

Bara det är en stark indikation på att det inte alls var en professionell mördare som utförde mordet, utan bara en person med erfarenhet av vapen (kanske en medlem i en skytteklubb). Vilket i sin tur då skulle kunna förklara hur GM kunde hantera ett sådant vapen för att lyckas med det dödande skottet men inte tillräckligt skicklig för att lyckas med det andra skottet (han var inget proffs). Att han stod kvar på platsen efter det dödande skottet skulle kunna förklaras med att han aldrig tidigare hade skjutit någon, det kanske tog honom 2-3 sek innan han förstod att han verkligen hade skjutit en människa.

"Sammansvärjningen" kanske var oavsiktlig. Det är väl inte otänkbart att de organisationer du nämner hade ett informationsutbyte i sådan utsträckning att de skadat något de avser skydda.

Varför skulle inte en lejd mördare kunna ha kännedom om att vittnen som utsätts för en traumatisk händelse är usla vittnen, LPs man, som hon sammanlevt med under sitt vuxna liv, och far till hennes barn sköts hennes åsyn. Det är en traumatisk händelse.

Eller stanna såpass att han är säker på att objektet verkligen avlider, att han vet att jobbet är gjort när han lämnar platsen?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-07-17 kl. 07:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in