Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Jag har också problem med Nicola Fauzzis och Hellgrens berättelser. I Fauzzis fall är hans berättelse behäftad med en hel del oklarheter , men han identifierar Anders Björkman i dennes "Tenson-Jacka". Problemet med Hellgren är att det enda som publicerats om hens iakttagelse är de få raderna i GMPs rek. Skulle vara intressant att läsa dennes vittnesmål från mordplatsen, var han kom ifrån?, vad han sett innan? etc.
En annan omständighet som bör uppmärksammas är att den som förhör NF är Hans Holmers personlige favorit Jan Länninge. Denne fd kustjägare gjorde under HH en blixtkarriär från bedrägeriroteln till en åtråvärd chefsplats på Våldsroteln, något som väckte frågetecken och harm på den senare.
JL hade hösten 1983 blivit sekreterare i den första utredningen om högerextremism i stockholmspolisen, denna genomfördes utan att kraftfulla åtgärder vidtogs för att slå sönder klickbildningen på VD1. Länninge var närmast expert på "Baseballigan" när MOP skedde men verkar liksom HH inte ens övervägt att titta åt det hållet.
GK säger följande;
"Mot den angivna bakgrunden beslöt tf polismästaren i Stockholm Sune
Sandström att tillsätta en arbetsgrupp för att se över förhållandena i
främst VD 1. Direktiv utfärdades den 13 december 1983. Arbetsgruppen
bestod av tf polisöverintendenten Gunnar Severin, tf polisintendenten
Arne Jönsson, poliskommissarien Hans Hyllander och
kriminalinspektören Jan Länninge. Justitiedepartementet utsåg efter tf
polischefen Sune Sandströms begäran en observatör, lagmannen Lars Olov
Hillerud. Polisstyrelsen utsåg informationssekreteraren Roland Öhrn
att vara styrelsens observatör. Gruppen redovisade sitt arbete i en
rapport i september 1984. Den har allmänt kommit att kallas Norrmalmsutredningen"
Intressant, tack. Beträffande Fauzzi vill jag minnas att han säger att han inte sett någon person "varken gående eller stående" vid Dekorima eller i närheten av Dekorima.
Däremot möter han som sagt ett ungt par som då bör ha passerat Dekorima cirka 23.20. Detta unga par har inte åberopats någonstans i den offentliga redovisningen av utredningen vad jag kunnat se. Kan det unga paret helt enkelt vara "Hellgren" ? Eller var det ytterligare en man som stegade förbi som Fauzzi inte såg? Ja, ingen vet. Håller med dig om att det vore mycket intressant att läsa förhöret med denne Hellgren.
Såg också att du hänvisade till ett övervaknings-PM tidigare. Det handlar väl, om jag förstod dig rätt, om den utredning som Säpo gjorde direkt efter mordet och redovisade för spaningsledningen i april 1986? De hade studerat 1200 (!) vittnesmål och särskilt 400 av dem och funnit att Palme var övervakad från bostaden till tunnelbanestationen, Grand och mordplatsen. Det fanns signalementsmässig överensstämmelse för två personer och en tredje kunde skönjas i materialet. Det skulle alltså röra sig om en attentatsgrupp på GM+3 personer.
I mina egna små efterforskningar har jag funnit att det kan ha rört sig om så många som sex personer inklusive GM och att tre flyktbilar - Snickarbacken, Adolf Fredriks kyrkogata och Norra Bantorget - kan han använts. Du förstår säkert vilka vittnesmål jag åsyftar för att komma fram till det, blir lite omständligt att redovisa allting hela tiden.
För närvarande har jag en temporär och rätt usel internetuppkoppling eftersom blixten raderade ut min ordinarie uppkoppling i veckan. Därför kan jag inte parallellt kolla förhören, det klarar inte uppkopplingen.
Apropå märkliga poliser med kopplingar till högerextremism och nazism. Det irrationella inslaget med den automatiska radiosändningen på vinden ovanför parets lägenhet på Alströmergatan vid 01.30-tiden på mordnatten intresserar mig lite. Tror inte att man alltid kommer längst med att vara rationell. Vad tror du det handlade om? Ö flyttade ju in där senare och "en man från Televerket Radio" ringde upp paret och bad dem skriva ner vad de upplevt. Kan det ha varit Ö som ringde kanske, eller hans kollega IG ? Hursomhelst blev det tyst. Ingen återkoppling alls till paret.
Såg också att Stay Behind hade kontor på Fleminggatan ca 200 meter från Alströmergatan vid tiden för mordet. Kanske kan finnas någon sådan koppling?
I don´t know. Endast frågor, frågor.
Tack för dina intressanta svar.