2016-07-15, 23:54
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Det är spännande och givande att läsa dina inlägg. Att titta på alla tillgängliga fakta, skapa en hypotes, och sedan se hur den håller vatten är en bra metod (bland andra) för att komma närmare sanningen.

När det gäller SE så stämmer faktiskt mördarens troliga signalement ganska bra på hur SE såg ut den där kvällen, inte minst bakifrån. Om det bara är just hans utseende som får dig att rangera ut SE från din kandidatslista så uppmanar jag dig att ta en förnyad titt.

Tittar man noga så passar han faktiskt perfekt som GM.

Ja, jag håller med. Han är mycket märklig denne SE med sin berättelse. Ser också att frågan om hur han kunde se vittnet LJ på Luntmakargatan vilket också är en berättigad fråga. SE bör ju på något sätt ha varit där men han verkar samtidigt hitta på saker om vad han sagt till Lisbet, polisen etc.

För mig är GM, främst enligt IM men också enligt några andra vittnen som jag betraktar som trovärdiga, en cirka 180 cm lång, kraftigt byggd, bredaxlad man i 40-årsåldern med "smala höfter" (Anna H om jag minns rätt) som var klädd i en nästan knälång mörk rock/jacka. På huvudet hade han en mörk stickad mössa med uppvikt kant (IM+AB+ ev någon till). LJ talar också om en mörk huvudbonad men säger snarare keps än mössa.

Har lite dålig koll på SE:s kroppsbyggnad måste jag säga. Den finns väl beskriven i något förhör om jag minns rätt. Men jag utesluter inte att SE kan ha varit GM.

Det hade ju i så fall varit en rejäl skandal om polisen missade honom.

Motivet skulle då ha varit hans kontakter i högerextrema/EAP-kretsar då?
Citera
2016-07-16, 00:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag är med.

För att tidsbestämma IM kanske man borde ta reda på hur många som tar ut pengar före hans dåvarande fästmö? IM har beskrivit att det var stökigt i kön, folk skickade sina kort för att komma före osv (tror jag har läst detta i Walls senaste), jag har bara hittat ett namn, en kille som tog ut pengar och gick Tunnelgatan västerut därefter. Om man vet hur många som stod i kön så har man en fingervisning, man skulle kunna testa (automaterna kanske var lika långsamma då?). Jag tror mig ha läst, att IM släpper av sin fästmö, därefter gör han en u-sväng. Han konstaterar att han står olämpligt till, hans bil gör att det blir rött ljus på Sveavägen, så man kan tänka sig att han upplever en kort tid som förhållandevis lång.

Om jag får spekulera vidare så tror jag generellt att tidsrymderna upplevs som långa efter attentatet, ungefär som vid en bilolycka man råkar ut för. IM har ju uttryckt "bara han inte skjuter hitåt", så han känner ju ett obehag, och att någon skjutits till döds verkar han till skillnad från andra vittnen ha begripit direkt.

Sedan är det ju väldigt krångligt, det som du försöker göra, ta till exempel Skandiamannen, som stämplar ut 23.19 ELLER 23.20 ELLER 23.21, beroende på vilket förhör man läser och hur stämpelklockan korrigerats mot fröken UR. Det där gör ju Larsson en grej av i "Nationens fiende".

Kul att du är med. Ja, en nyckelfråga blir ju just hur många som stod i kön före IM:s fästmö.

Det är de små små detaljerna som gör det.

Det vet naturligtvis polisen men någon sådan information har jag inte hittat offentligt redovisad. Killen som tog ut pengar precis före IM:s fästmö är väl Glenn M som gick västerut på Tunnelgatan vilket bör ha varit kring 23.21? Såg han någon stå i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan till exempel?

Ja, IM tycks uppleva hela händelseförloppet i "slow motion" medan andra vittnen beklagar att allt gick så fort. Han satt stilla nykter i sin bil och såg rakt fram mot den åtminstone delvis upplysta mordplatsen.

De flesta andra vittnen reagerade först då de hörde första resp andra skottet och skulle då dels

1) Lokalisera varifrån det small.
2) Notera de tre personerna.
3) Förstå de tre personernas inbördes relation.
4) Inse att en av de tre just skjutit ihjäl en annan av de tre.

osv.

IM behövde inte "sätta sig in" i situationen på några sekunder utan visste redan att det var en väntande man och ett par som kom och att den väntande mannen gick upp bakom paret.

Det är en stor skillnad.

Att saker är väldigt krångliga gör att man spetsar sina sinnen extra vilket är både viktigt och stimulerande när det gäller Palmemordet.

Min uppfattning - och den delas av flera har jag sett - är att polisen genom åren gjort ett antal strategiska vägval som för mig framstår som felaktiga. Om det beror på inkompetens eller politisk styrning eller en kombination av dessa kan man väl inte veta.

Men om man vill få fram sanningen (eller i alla fall något som kan fastställas med "hög sannolikhet") så måste man ner i de riktigt krångliga detaljerna och försöka komma så långt man kan.

Det är exempelvis helt avgörande för förståelsen av brottet om GM anlände sent eller tidigt till Dekorima. Sent berättar en sak och tidigt berättar en helt annan. Hur ska vi annars kunna göra en kompetent analys av hela brottet från förberedelse till genomförande, flykt och döljande?

Det är på mordplatsen de grundläggande byggstenarna finns.
Senast redigerad av Basfakta 2016-07-16 kl. 00:21.
Citera
2016-07-16, 00:30
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Kul att du är med. Ja, en nyckelfråga blir ju just hur många som stod i kön före IM:s fästmö.

Det vet naturligtvis polisen men någon sådan information har jag inte hittat offentligt redovisad. Killen som tog ut pengar precis före IM:s fästmö är väl Glenn M som gick västerut på Tunnelgatan vilket bör ha varit kring 23.21? Såg han någon stå i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan till exempel?

Ja, IM tycks uppleva hela händelseförloppet i "slow motion" medan andra vittnen beklagar att allt gick så fort. Han satt stilla nykter i sin bil och såg rakt fram mot den åtminstone delvis upplysta mordplatsen.

De flesta andra vittnen reagerade först då de hörde första resp andra skottet och skulle då dels

osv.

IM behövde inte "sätta sig in" i situationen på några sekunder utan visste redan att det var en väntande man och ett par som kom och att den väntande mannen gick upp bakom paret.

Det är en stor skillnad.

En annan detalj som gör stor skillnad är om GM stod i avfasningen eller mellan dörrprånget till Dekorima och avfasningen. Här går ju uppgifterna isär något alldeles vådligt och oförklarligt.

LGWP har ju lekt GM i TV-studio, då står GM i avfasningen, men då tycker jag nog att han krånglar till det för att använda hans egna ord. Om man står i avfasningen blir det svårare att hinna med, och dessutom hålla koll på vad som kan röra sig bakom paret Palme. Ett tag var jag inne på att man kanske kunde kika "igenom avfasningens fönster" norrut över Sveavägen, men det är en rätt bastant pelare i vägen. Jag har inte riktigt fått helt grepp om det, men jag tror att detta är en bild av dådet som kommer från rättegångarna, och den kanske inte i allt överensstämmer med tidiga förhör.

Senast jag var på platsen gjorde jag som IM, jag ställde bilen jävligt dumt (faktiskt felparkerad bredvid bankomatuttaget med nosen mot Norra Latin) och så gick jag över för att kolla lite på avfasningen och möjligheterna att reagera och agera på förbipasserande. Det är inte dumt att resonera ända in på metrar och sekunder. Det är svårare nu när det är ombyggt. Hur som helst kändes det länge, iom att bilen stod som den stod plus platsens egen tyngd osv. Jag kan inte säga hur länge jag var där, 1 eller 5 minuter, och jag var där för en månad sedan, inte 1986.
Citera
2016-07-16, 01:04
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Även jag utgår mycket från IM, särskilt när det gäller hans detaljerade beskrivning av GM:s agerande. Utan IM står vi oss slätt. Ett mycket bra och trovärdigt vittne. Självklart tror jag inte att han ljuger, däremot säger han själv att han är mycket osäker när det gäller tider. Och givet övriga tider som angivits - dvs de personer som passerade Dekorima 23.13-23.20 - uppstår en bild som säger att GM anlände mycket sent till den blivande mordplatsen.

Håller med dig om att IM tycks uppleva hela händelseförloppet i slow motion medan andra vittnen klagar över att allting gick så fort. Jag är ingen psykolog och kan inte avgöra vad det beror på. Däremot har man hört att traumatiska upplevelser spelas upp långsamt i minnet för vissa människor.

Att människor på stan inte noterar andra människor annat än om de avviker på något sätt håller jag med dig om på ett generellt plan. Samtidigt är det ändå lite anmärkningsvärt att samtliga tillfrågade vittnen som passerade Dekorima säger att de inte såg någon ensam man där. Fauzzi är ju mycket tydlig på den punkten och även de båda skådespelerskorna.

Jag håller också med alla som skriver att "det är något fel" på tiderna före mordet. Alla uppgifter kan helt enkelt inte stämma, då går det inte att få fram en helhetsbild. Man behöver således värdera vittnens trovärdighet vilket är mycket svårt - men möjligt. Själv är jag t ex rätt övertygad om att SE från Skandia inte har med detta att göra. Min gissning - och det är verkligen en gissning - är att han passerade mordplatsen utan att ingripa eftersom han hade så bråttom till sitt tåg. I efterhand insåg han att han bevittnat statsministermordet och behövde då framställa sig som en hjälte istället för en nonchalant person som bara gick förbi. SE:s tidsuppgifter är ju också uppåt väggarna. Om han lämnade Skandia 23.20 så bör han ha anlänt till Dekorima ungefär samtidigt som mördaren, dvs innan paret Palme kom dit. Vad är det för märklig tidsuppgift? Troligare är väl då att han lämnade Skandia senare. Men jag tror att han ska lämnas utanför detta. Inga poliser och vittnen säger sig ha sett honom där överhuvudtaget.

Förresten återvände väl SE till Skandia efter mordet enligt en vakt i huset. Det tyder väl snarare på att han betraktade återupplivningsförsöken på Palme på avstånd och blev så skärrad att han bara vände på klacken och gick tillbaka till Skandia. Sedan bör han således i efterhand av någon anledning bestämt sig för att spela hjälte.

Det finns som sagt också alternativet att han var GM men jag tycker inte de bästa signalementen överensstämmer med SE. Ser en mer vältränad, bredaxlad person med mörk stickad mössa framför mig. SE framstår mer som en ordinär medelålders man med keps och glasögon.

Beträffande vägval har jag bara utgått ifrån att den naturliga promenadvägen hem om man bor i Gamla stan är att gå Drottninggatan söderut och inte röra sig åt andra hållet. Det går, jag vet det, att nå Drottninggatan även på andra sätt men promenaden på den östra trottoaren framstår ändå som en oväntad omväg som nog ingen riktigt kunde förutse.

Sedan är det nog också så - man får alltid bedöma sannolikheter - att den allra mest väntade vägen hem borde ha varit Rådmansgatans t-banestation. Men det är alltså bara ett antagande.

Tror faktiskt att det är möjligt att vi alla med främst era goda kunskaper om mordet borde kunna resonera oss fram till en något så när fixerad bild av hela händelseförloppet under mordkvällen.

Vad är till exempel den allmänna uppfattningen om GM:s professionalitet utifrån IM:s beskrivning?
Och vad berättar det faktum att GM gjorde allt han kunde för att undkomma? Andra politikermördare har stannat kvar på brottsplatsen och låtit sig gripas av polisen. För dem var mordet målet.

Palmes baneman avrättade statsministern, överblickade konsekvenserna av sitt dåd i några sekunder och försvann sedan lugnt från platsen efter att ha dolt vapnet. Att lyckas hålla sig försvunnen i 30 år tyder trots allt på något slags kompetens, eller hur?

Jag fäster mest tilltro till Inge Morelius tidiga förhör och med hänsyn till Glenn Malmström och Helena Lähdes bankomatuttag tyder det mesta på att nyckelvittnet Inge Morelius ser GM ca 231900, +- halvminut, när han stannar till på Tunnelgatans södra körbana

Att Nicola Fauzzi och Hellgren inte ser honom kan bero att han inte står statiskt väntande vid väggen utan rör sig runt mordplatsen. IM antyder något däråt med sina av minnet grumlade kommentarer om reklampelaren.

Stig Engström stämplar ut 2319, tiden mot fröken ur kollad av Roland Bergström redan den första mars. Securitasväktaren Henry Olofsson säger i sitt förhör att SE pratat med honom och Anette Kohut i ett par minuter innan han går ut på sveavägen, alltså ca 2321.

GM:s kapacitet har vi gått igenom åtskilliga gånger. Förmågan att agera offensivt-defensivt-offensivt säger en del om vilken bakgrund han har. Beteendet är signifikativt för spanare vare sig den är är militär,polis eller civil. Agerandet är långt ifrån en ordningspolis som mitt i gatan står.
Citera
2016-07-16, 01:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

osv.

Det är en stor skillnad.

Att saker är väldigt krångliga gör att man spetsar sina sinnen extra vilket är både viktigt och stimulerande när det gäller Palmemordet.

Min uppfattning - och den delas av flera har jag sett - är att polisen genom åren gjort ett antal strategiska vägval som för mig framstår som felaktiga. Om det beror på inkompetens eller politisk styrning eller en kombination av dessa kan man väl inte veta.

Men om man vill få fram sanningen (eller i alla fall något som kan fastställas med "hög sannolikhet") så måste man ner i de riktigt krångliga detaljerna och försöka komma så långt man kan.

Det är exempelvis helt avgörande för förståelsen av brottet om GM anlände sent eller tidigt till Dekorima. Sent berättar en sak och tidigt berättar en helt annan. Hur ska vi annars kunna göra en kompetent analys av hela brottet från förberedelse till genomförande, flykt och döljande?

Det är på mordplatsen de grundläggande byggstenarna finns.

När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är felaktig.
Citera
2016-07-16, 03:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Även jag utgår mycket från IM, särskilt när det gäller hans detaljerade beskrivning av GM:s agerande. Utan IM står vi oss slätt. Ett mycket bra och trovärdigt vittne. Självklart tror jag inte att han ljuger, däremot säger han själv att han är mycket osäker när det gäller tider. Och givet övriga tider som angivits - dvs de personer som passerade Dekorima 23.13-23.20 - uppstår en bild som säger att GM anlände mycket sent till den blivande mordplatsen.

Håller med dig om att IM tycks uppleva hela händelseförloppet i slow motion medan andra vittnen klagar över att allting gick så fort. Jag är ingen psykolog och kan inte avgöra vad det beror på. Däremot har man hört att traumatiska upplevelser spelas upp långsamt i minnet för vissa människor.

Att människor på stan inte noterar andra människor annat än om de avviker på något sätt håller jag med dig om på ett generellt plan. Samtidigt är det ändå lite anmärkningsvärt att samtliga tillfrågade vittnen som passerade Dekorima säger att de inte såg någon ensam man där. Fauzzi är ju mycket tydlig på den punkten och även de båda skådespelerskorna.

Jag håller också med alla som skriver att "det är något fel" på tiderna före mordet. Alla uppgifter kan helt enkelt inte stämma, då går det inte att få fram en helhetsbild. Man behöver således värdera vittnens trovärdighet vilket är mycket svårt - men möjligt. Själv är jag t ex rätt övertygad om att SE från Skandia inte har med detta att göra. Min gissning - och det är verkligen en gissning - är att han passerade mordplatsen utan att ingripa eftersom han hade så bråttom till sitt tåg. I efterhand insåg han att han bevittnat statsministermordet och behövde då framställa sig som en hjälte istället för en nonchalant person som bara gick förbi. SE:s tidsuppgifter är ju också uppåt väggarna. Om han lämnade Skandia 23.20 så bör han ha anlänt till Dekorima ungefär samtidigt som mördaren, dvs innan paret Palme kom dit. Vad är det för märklig tidsuppgift? Troligare är väl då att han lämnade Skandia senare. Men jag tror att han ska lämnas utanför detta. Inga poliser och vittnen säger sig ha sett honom där överhuvudtaget.

Förresten återvände väl SE till Skandia efter mordet enligt en vakt i huset. Det tyder väl snarare på att han betraktade återupplivningsförsöken på Palme på avstånd och blev så skärrad att han bara vände på klacken och gick tillbaka till Skandia. Sedan bör han således i efterhand av någon anledning bestämt sig för att spela hjälte.

Det finns som sagt också alternativet att han var GM men jag tycker inte de bästa signalementen överensstämmer med SE. Ser en mer vältränad, bredaxlad person med mörk stickad mössa framför mig. SE framstår mer som en ordinär medelålders man med keps och glasögon.

Beträffande vägval har jag bara utgått ifrån att den naturliga promenadvägen hem om man bor i Gamla stan är att gå Drottninggatan söderut och inte röra sig åt andra hållet. Det går, jag vet det, att nå Drottninggatan även på andra sätt men promenaden på den östra trottoaren framstår ändå som en oväntad omväg som nog ingen riktigt kunde förutse.

Sedan är det nog också så - man får alltid bedöma sannolikheter - att den allra mest väntade vägen hem borde ha varit Rådmansgatans t-banestation. Men det är alltså bara ett antagande.

Tror faktiskt att det är möjligt att vi alla med främst era goda kunskaper om mordet borde kunna resonera oss fram till en något så när fixerad bild av hela händelseförloppet under mordkvällen.

Vad är till exempel den allmänna uppfattningen om GM:s professionalitet utifrån IM:s beskrivning?
Och vad berättar det faktum att GM gjorde allt han kunde för att undkomma? Andra politikermördare har stannat kvar på brottsplatsen och låtit sig gripas av polisen. För dem var mordet målet.

Palmes baneman avrättade statsministern, överblickade konsekvenserna av sitt dåd i några sekunder och försvann sedan lugnt från platsen efter att ha dolt vapnet. Att lyckas hålla sig försvunnen i 30 år tyder trots allt på något slags kompetens, eller hur?

Mördaren.

På plats 2-3 minuter före mordet. Mvagrippas analys är glasklar. Vilket i sin tur visar att mördaren enbart täckte upp denna sidan av Sveavägen.

Kompetent, iskall och slår om från passivitet till aktion till passivitet till en lugn behärskad flykt. Kan anlända till, och vistas på, platsen utan att iakttas vilket tyder på, som mvagrippa uttrycker det, en spanare eller skuggare. Vältränad, markerat axelbred, vapenvan och det var definitivt inget självmordsuppdrag. Leder tankarna till polis, militär eller liknande. En skarprättare ingående i en liten kompetent grupp.

SE.

En typiskt uppmärksamhetstörstande individ som fångade sitt tillfälle i flykten för att bli känd. Vilt ljugande och fabulerande. Enda personen som påstod att Lisbet var lugn, behärskad och kontaktbar. Ringde jobbet på lördagen för att få sin uttid eftersom han var jagad av norsk press. Trots att han vid den tidpunkten var totalt okänd för alla. Ingen har sett honom på mordplatsen. Men han befann sig där någonstans i närheten. Totalt omöjlig som mördare enligt mig. Har alltså inget med mordet att göra. En person som enbart skymmer sikten.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-16 kl. 04:30.
Citera
2016-07-16, 04:10
Medlem
Citat:
Med tanke på vapnets storlek, tyngd och rekyl bör det väl framstå som relativt skickligt att överhuvudtaget åsamka Lisbet skada på exakt samma område i ryggen (mellan skulderbladen) som på OP endast 1-3 sekunder efter det första skottet. Eller?

Det är ingen tvekan om att Lisbet sköts med första skottet. Ett antal vittnen , däribland Anders Delsborn, vittnar om att det var 3 stående personer på platsen EFTER första skottet. Palme föll ned först efter andra skottet.

http://www.itdemokrati.nu/page36f.html

Efter att hört en smäll vänder han huvudet mot de tre personer som han tidigare sett och i samband med ytterligare en smäll ser han en person falla ihop.

Efter ett direkt dödande skott når kroppen marken efter c.a. 0,6 sekunder. Bl.a. Kari Ormstad och Borgnäs har beskrivit vad som händer. Dessutom finns det otaliga filmer att beskåda på Liveleak hur snabbt det sker IRL. Tro mig, för er som inte vill titta, det sker närmast otroligt snabbt.

Charlotte Liljedal

http://www.itdemokrati.nu/page36g.html

Så hörde vi första skottet. Då tittade vi dit, åt det hållet. Och då hörde vi andra skottet och en man som föll omkull.

IM anger att han såg två eldsflammor bakom ryggen på offret innan han föll omkull.

Dessutom finns det fler som vittnar om samma sak. Finns att beskåda på samma itdemokrati.

Sammantaget så måste det första skottet varit riktat mot Lisbet. Där den troligaste orsaken till det var att det var ett vådaskott enligt vapenkunniga i tråden. Där man pratar om skottvinklar och menar att kulbanan visar att skottet mot henne avlossades från en punkt som låg nedanför utsträckt arm, alltså gick snett uppåt i viss mening. Dvs. i ett läge när mördaren lyfter vapnet och armen från nedsträckt till upplyft läge.

Jag upplever det som att det enbart fanns ett mål, och det var OP. Skottet mot Lisbet anser jag vara ett inte medvetet skott enligt ovanstående resonemang.

Detta strider då mot PUs, GWs och många andras resonemang. Vilket i sin tur strider mot ett antal vittnesutsagor av personer som befann sig på platsen. Så som du skrivit tidigare, vilka är mest trovärdiga.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-16 kl. 05:08.
Citera
2016-07-16, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Du använder ordet avrättade. Det är nog precis vad det var frågan om. Exekutorn har allt skydd som erfordras. Han visste detta före skotten.

En reflektion.

Mördaren behövde enbart förflytta sig ett par hundra meter för att nå områden där man inte ens hört skottlossningen, ändå mindre sett mordet. I det sammanhanget befann han sig då snabbt på säker mark och hade lätt att komma undan. Han behövde ingen uppbackning i det skedet.

Dvs. I det ögonblicket han nådde åsen var han säker, efter att ha kastat en blick bakåt på krönet enligt LJ. För att konstatera att han inte var förföljd av de enda som visste vad han gjort.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-16 kl. 06:39.
Citera
2016-07-16, 07:46
Medlem
-Mentalist-s avatar
Att det skulle föreligga en konspiration bakom mordet på Olof Palme förefaller helt osannolikt.
Den senaste bevisade mordkonspirationen på en politiker eller kung i Sverige var mordet på Gustav III 1792 av Anckarström. Ponera nu att mordet på OP är en konspiration, varför har då inte flera sådana mordkonspirationer inträffat sedan dess?

Det som talar emot att det var en profesionell mördare som utförde mordet på OP är följande:

* Han missade det andra skottet (ett proffs begår inte ett sådant misstag)

* Han sköt aldrig ihjäl Lisbeth trots att han stod kvar på platsen i några sekunder efter skotten (ett proffs står inte kvar på platsen med risken att identifieras av ett vittne, i detta fall LP på någon meter ifrån. Istället skjuter denne även vittnen som kan identifiera honom, just för att minimera risken att åka fast).

* Ju fler som är inblandade i ett allvarligt brott så ökar också risken för att någon eller flera av olika anledningar under årens lopp börjar tjattra. Kanske pga osämja som till slut uppstår, högfärdighet, eller pga den höga hittelönen på 50 MKR (som även idag är väldigt mycket pengar) eller av andra anledningar. En ensam GM som aldrig berättar brottet som denne har begått kan aldrig åka dit för att någon oavsiktligt eller avsiktligt börjar kvittra som en fågel.

Det är betydligt större chans att mordet utfördes av en ensam GM (som visste vad han gjorde och ingen förvirrad galning), än att det skulle föreligga en konspiration. GM var en skicklig skytt som kunde hantera ett sådant vapen som utfördes på OP, men inte tillräckligt skicklig för att lyckas med det andra skottet. Med stor sannolikhet utfördes mordet enbart pga GM´s hat mot OP, vilket då skulle förklara varför han inte även sköt ihjäl LP.

Min teori är att det var en ensam gärningsman med ett starkt hat mot OP som av en ren tillfällighet såg paret Palme på Sveavägen innan de gick in på biografen Grand. Under tiden hämtade han sitt vapen, väntade på att bioföreställningen skulle ta slut. Såg paret Palme komma ut. Följde efter dem längs Sveavägen söderut, hela tiden tänkandes var och när han skulle slå till. När paret Palme promenerade över till den östra sidan av Sveavägen i närheten av Tunnelgatan så måste han ha tänkt att "det är nu eller aldrig som gäller".

Efter skjutningen är det mer eller mindre klarlagt att han lubbade iväg mot trapporna upp mot Malmskillnadsgatan. Därefter är det höljt i dunkel vart han tog vägen. Ett vittne såg att GM uppe på Malmskillnadsgatan vid trapporna sneglade ner mot mordplatsen en kort stund för att därefter försvinna i okänd riktning. Det skall även finnas uppgifter om att en polispiket skulle ha befunnit sig på Malmskillnadsgatan, inte alltför långt från trapporna där GM dök upp. GM borde då ha tittat åt höger och vänster på Malmskillnadsgatan och därmed ha sett polispiketen. Vad GM inte visste då, var om polispiketen hade fått larm om en skottlossning på Sveavägen eller inte. Det vore då mycket dumdristigt om GM valde att ändå promenera iväg i lugnt tempo längs Malmskillnadsgatan. Antagligen försvann GM vidare mot David Bagares Gata, för att därefter försvinna för gott (eventuellt kan GM ha försvunnit via Smala Gränd längre ner).

Det stora felet många gör här i tråden är att underskatta slumpen. Många tror att allting (minsta lilla steg) är iscensatt (utan påverkan av slump). Mycket kan förklaras av slumpen (tillfälligheter) och det gäller inte bara MOP utan mycket annat i livet.

Exempelvis kunde GM aldrig veta att paret Palme skulle gå från västra sidan av Sveavägen mot Dekorima på andra sidan, det var bara en slump att mordet skedde vid korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Många här tror att den tillfälligheten i själva verket var iscensatt av ett okänt antal utplacerade personer som mycket noga bevakade varje steg paret Palme tog så att GM kunde utföra mordet där.

Ni som tror att mordet på OP är iscensatt (av mordlystna poliser, "Barbro-män" som är spridda över hela landet , lönnmördare från Sydafrika med stirrig blick och liknande), letar bara efter en nål i en höstack, skillnaden är att i den höstacken finns ingen nål.
Citera
2016-07-16, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mentalist-
Att det skulle föreligga en konspiration bakom mordet på Olof Palme förefaller helt osannolikt.
Den senaste bevisade mordkonspirationen på en politiker eller kung i Sverige var mordet på Gustav III 1792 av Anckarström. Ponera nu att mordet på OP är en konspiration, varför har då inte flera sådana mordkonspirationer inträffat sedan dess?

Det som talar emot att det var en profesionell mördare som utförde mordet på OP är följande:

* Han missade det andra skottet (ett proffs begår inte ett sådant misstag)

* Han sköt aldrig ihjäl Lisbeth trots att han stod kvar på platsen i några sekunder efter skotten (ett proffs står inte kvar på platsen med risken att identifieras av ett vittne, i detta fall LP på någon meter ifrån. Istället skjuter denne även vittnen som kan identifiera honom, just för att minimera risken att åka fast).

* Ju fler som är inblandade i ett allvarligt brott så ökar också risken för att någon eller flera av olika anledningar under årens lopp börjar tjattra. Kanske pga osämja som till slut uppstår, högfärdighet, eller pga den höga hittelönen på 50 MKR (som även idag är väldigt mycket pengar) eller av andra anledningar. En ensam GM som aldrig berättar brottet som denne har begått kan aldrig åka dit för att någon oavsiktligt eller avsiktligt börjar kvittra som en fågel.

Det är betydligt större chans att mordet utfördes av en ensam GM (som visste vad han gjorde och ingen förvirrad galning), än att det skulle föreligga en konspiration. GM var en skicklig skytt som kunde hantera ett sådant vapen som utfördes på OP, men inte tillräckligt skicklig för att lyckas med det andra skottet. Med stor sannolikhet utfördes mordet enbart pga GM´s hat mot OP, vilket då skulle förklara varför han inte även sköt ihjäl LP.

Min teori är att det var en ensam gärningsman med ett starkt hat mot OP som av en ren tillfällighet såg paret Palme på Sveavägen innan de gick in på biografen Grand. Under tiden hämtade han sitt vapen, väntade på att bioföreställningen skulle ta slut. Såg paret Palme komma ut. Följde efter dem längs Sveavägen söderut, hela tiden tänkandes var och när han skulle slå till. När paret Palme promenerade över till den östra sidan av Sveavägen i närheten av Tunnelgatan så måste han ha tänkt att "det är nu eller aldrig som gäller".

Efter skjutningen är det mer eller mindre klarlagt att han lubbade iväg mot trapporna upp mot Malmskillnadsgatan. Därefter är det höljt i dunkel vart han tog vägen. Ett vittne såg att GM uppe på Malmskillnadsgatan vid trapporna sneglade ner mot mordplatsen en kort stund för att därefter försvinna i okänd riktning. Det skall även finnas uppgifter om att en polispiket skulle ha befunnit sig på Malmskillnadsgatan, inte alltför långt från trapporna där GM dök upp. GM borde då ha tittat åt höger och vänster på Malmskillnadsgatan och därmed ha sett polispiketen. Vad GM inte visste då, var om polispiketen hade fått larm om en skottlossning på Sveavägen eller inte. Det vore då mycket dumdristigt om GM valde att ändå promenera iväg i lugnt tempo längs Malmskillnadsgatan. Antagligen försvann GM vidare mot David Bagares Gata, för att därefter försvinna för gott (eventuellt kan GM ha försvunnit via Smala Gränd längre ner).

Det stora felet många gör här i tråden är att underskatta slumpen. Många tror att allting (minsta lilla steg) är iscensatt (utan påverkan av slump). Mycket kan förklaras av slumpen (tillfälligheter) och det gäller inte bara MOP utan mycket annat i livet.

Exempelvis kunde GM aldrig veta att paret Palme skulle gå från västra sidan av Sveavägen mot Dekorima på andra sidan, det var bara en slump att mordet skedde vid korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Många här tror att den tillfälligheten i själva verket var iscensatt av ett okänt antal utplacerade personer som mycket noga bevakade varje steg paret Palme tog så att GM kunde utföra mordet där.

Ni som tror att mordet på OP är iscensatt (av mordlystna poliser, "Barbro-män" som är spridda över hela landet , lönnmördare från Sydafrika med stirrig blick och liknande), letar bara efter en nål i en höstack, skillnaden är att i den höstacken finns ingen nål.

Mentalist!

Den mest kände mentalisten är Uri Geller. Han som böjde skedar på prime time på sin tid. Som enbart kunde lura de icke insatta.

Där du anser att vi underskattar slumpen. Samtidigt som du grovt överskattar slumpen av att det det var en ensam gärningsman som av en tillfällighet fick syn på mördaren. Trots att fakta tyder på motsatsen.

Där du dessutom anser att ett proffs hade mördat Lisbet. Trots att det uppenbart enbart fanns ett mål. Och där hans miss av henne skulle innebära att han avslöjades. Vilket idag har lett till att han fortfarande är okänd trots att hon skonades.

Men om hon nu ändå hade dött är det uppenbart att vi idag hade sluppit farsen med Christer och alla CP-skadade i hennes spår.

För att använda din egen terminologi. Din teori saknar både höstack, nål, åker och bondepraktika.

Samtidigt som du har rätt i att detta inte handlar om stirrande sydafrikaner a la Flygare.

Eller om en typograf på Skandia, eller om Frimurare som sätter upp minnesmärken efter alla sina politiska mord enligt Dammegård, eller om numerologi, stjärntecken och obehagliga tavlor enligt en annan skribent. Eller att Lars Jeppsson var en hemlig agent enligt vissa. Som täckte upp baksidan av mordet i skuggorna. Och som lät mördaren försvinna genom bakdörren på Skandia. Ersatt av en komplottingående stafettlöpare uppför trapporna till åsen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-16 kl. 09:35.
Citera
2016-07-16, 19:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När jag analyserar Inge Morelius vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter.

Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″

I förhöret 860302 anger Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.

Före HL har hennes väninna Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320.
SL och hennes kille Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.

HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Malmström ska därefter gått Tunnelgatan västerut och kan ha gjort intressanta iaktagelser. Bl a om de Walkie Talkie män som andra vittnen placerat där minuterna före MOP.

Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut före absolut max tre min före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Uppgiften att han skulle varit på plats i fem, sex kanske upp till sju minuter är felaktig.

Tack, vad givande det är att samtala med seriösa och kunniga personer som kan göra kompetenta analyser. Din redogörelse bör ligga som grund för alla fortsatta resonemang. Har bara problem med att du/vi tvingas anta att Fauzzi och Hellgren inte såg GM trots att han var där.

Håller med om att GM utifrån IM:s vittnesmål bör ha varit på plats före 23.20 men det är det eländigt att försöka bevisa eftersom Fauzzi/Hellgren motsäger det.

Låt oss för resonemangets skull anta att GM anlände Dekorima 21.19.30 istället för 23.20.20. Det motsäger i och för sig inte att GM övervakade paret Palmes rörelser från den västra trottoaren och gick över gatan i höjd med Tunnelgatan ungefär.
Citera
2016-07-16, 20:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
En annan detalj som gör stor skillnad är om GM stod i avfasningen eller mellan dörrprånget till Dekorima och avfasningen. Här går ju uppgifterna isär något alldeles vådligt och oförklarligt.

LGWP har ju lekt GM i TV-studio, då står GM i avfasningen, men då tycker jag nog att han krånglar till det för att använda hans egna ord. Om man står i avfasningen blir det svårare att hinna med, och dessutom hålla koll på vad som kan röra sig bakom paret Palme. Ett tag var jag inne på att man kanske kunde kika "igenom avfasningens fönster" norrut över Sveavägen, men det är en rätt bastant pelare i vägen. Jag har inte riktigt fått helt grepp om det, men jag tror att detta är en bild av dådet som kommer från rättegångarna, och den kanske inte i allt överensstämmer med tidiga förhör.

Senast jag var på platsen gjorde jag som IM, jag ställde bilen jävligt dumt (faktiskt felparkerad bredvid bankomatuttaget med nosen mot Norra Latin) och så gick jag över för att kolla lite på avfasningen och möjligheterna att reagera och agera på förbipasserande. Det är inte dumt att resonera ända in på metrar och sekunder. Det är svårare nu när det är ombyggt. Hur som helst kändes det länge, iom att bilen stod som den stod plus platsens egen tyngd osv. Jag kan inte säga hur länge jag var där, 1 eller 5 minuter, och jag var där för en månad sedan, inte 1986.

Jag må vara enkelspårig men med hänvisning till IM vill jag med viss övertygelse hävda att GM stod framför skyltfönstret strax söder om entrén när paret Palme anlände. Påståendet att han skulle ha stått i avfasningen har även jag mött många gånger men jag menar att det helt enkelt är en missuppfattning.

Det finns en sak till att nämna i sammanhanget- om Cecilia A:s och Anders D:s vittnesmål ska framstå som logiska bör paret Palme ha promenerat från trottoarkanten ungefär vid reklampelaren och snett in mot Dekorimas skyltfönster. Eller hur? Det bör vara därför som Anders D vid sin hastiga blick från taxin får intrycket att paret Palme - med ryggarna mot honom - står och talar med GM som då alltså har ansiktet vänt mot Sveavägen.

För att Cecilia A ska få rätt bör GM ha gått några steg norrut innan han anslöt bakom paret Palme medan de fortfarande sneddade in mot Dekorima.

Ja, det löser väl inte mordet men det är en pusselbit som kan förklara varför Anders D och Cecilia A säger det de säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in