2016-07-06, 20:41
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uuy1851
Dexamfetamin och Lysin är sammanbundna via två syra-molekyler av mesylatsalt-typ MED MERAsåsom det faktum att Lysin och Dexamfetamin har olika optiska rotationer, olika egenskaper vid olika pH-värden, olika starka baser som gör den ena till en syra och den andra till en bas. Det är en stabil molekyl som är av egen klass.

Detta gör lisdexamfetamin till en helt egen molekyl i fribas form ... (edit. Alltså: Lysin och d-amfetamin är två organiska baser (lysin är syra OCH bas vid olika punkter i molekylen), och behöver oorganiska syror för att fogas samman på ett stabilt sätt. Hursomhelst så är denna bunden till ORGANISKA syror, 2 molekyler Metansulfonat på 1 molekyl lisdexamfetamin. Detta gör den unik på alla sätt och vis.... Därför är den som den är i sin verkan. Kort sagt så gör detta molekylen till en prodrog som inte kan modifieras hursomhelst utan att ge fel ämnen eller gifter. Röda blodkroppar och CACO-celler sköter omvandligen genom bortplockning av den organiska syra genom andningen basically tsm med det faktum att järn är bundet till hemoglobin. Detta gör att de organiska syrorna kan stjälas av andningen kort sagt, kolet på methane sulfonic acid blir stulet av syrgas och blir koldioxid med mer.)

Eftersom järn alltid bildar positiva joner så kommer de att binda negativa joner såsom kolföreningar. Hemoglobin ihop med andingen, järn, elastiska röda blodkroppar som ändrar form "stjäl" lysinet medan det repellerar dexamfetaminet med sådan elektromagnetisk kraft att det bryter lisdexets amid-bindning och frisätter fritt dexamfetamin i blodet som attraheras av syrgas i blodet genom andning och liknande. Då transporteras det in i CNS, men är inte alls lika effektivt eller säkert so att bara ta dexamfetaminsulfat.

Det är komplicerat... Jag behöver en timme för att förklara ordentligt minst)

Hursomhelst - När de aktiva komponenterna frigörts via RBC-interaktion efter transport via CACO2-celler främst så är det ingen direkt skillnad mer än att de inte deltar tsm med de andra aminosyrorna i RNA-funktionerna som bygger upp proteiner som vanligt Lysin man får i sig i födan.

Kroppen blir förvirrad kort sagt och varken dexamfetaminet eller lysinet fungerar som det ska göra när de tas var för sig, när man tar Lisdexamfetamin. Det är en egen molekyl, ett artifiellt syntetiskt framställt icke-naturligt derivat av en fake-aminosyra. Kroppen är trolig att använda det till annat än klyvningen som sker med de röda blodkropparn som frisätter dexamfetamin och lysin i blodet. Det mesta av lysinet kommer att användas på samma vis som vanliga aminosyror, men en del kommer lura kroppen. Det leder till oxidativ stress och att celler tar självmord för att inte orsaka cancer t.ex.

Kroppen kommer försöka att använda lysinbundet dexamfetamin (resterna) till att foga ihop proteiner, och i celldelning, replikation av DNA - utan att lyckas på ett gynnsamt sätt. Det motsvarar en mutation som nästan säkert kommer ge abnormala genuttryck i DNAt allteftersom tiden går.

Det är en forskningskemikalie och bör betraktas som sådan. Därför ska man absolut inte ta mer än 70mg per dygn och absolut inte varje dag en längre tid.

Har inte tid att skriva i detalj just nu, men fortsätt ställ frågor så återkommer jag inatt och svarar ordentligt på alltihop. Detta var en briefning.

Nu är jag mitt uppe i annat så kanske inte förstod helt och hållet vad du skrev.
Men om jag förstår dig rätt så säger du att det är en fara att ribosomer försöker använda lisdexamfetamin istället för lysin i proteinsyntesen?
Har lisdexamfetamin verkligen de egenskaper som krävs för att ribosomerna ska se det som en aminosyra?

Bildas något annat än lysin och dexamfetamin i processen som frigör dexamfetaminet? Sker det innan eller efter lisdexamfetaminet når blodet?
Citera
2016-07-06, 20:49
Medlem
uuy1851s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu är jag mitt uppe i annat så kanske inte förstod helt och hållet vad du skrev.
Men om jag förstår dig rätt så säger du att det är en fara att ribosomer försöker använda lisdexamfetamin istället för lysin i proteinsyntesen?
Har lisdexamfetamin verkligen de egenskaper som krävs för att ribosomerna ska se det som en aminosyra?

Bildas något annat än lysin och dexamfetamin i processen som frigör dexamfetaminet? Sker det innan eller efter lisdexamfetaminet når blodet?

Hehe, jag gillar dig ^^

När jag får tid återkommer jag och skriver en ordentlig förklaring.
Kort svar: Ja, det bildas mycket annat som inte borde bildas. Och ja lisdexamfetamin kommer pga de andra mekanismerna jag kommer skriva om härefter att kunna göra entré i ribosomer och försöka bli protein med RNA-mekanismerna och kommer att bli det dessutom, åtminstone en kort stund innan de "mördas" för att skydda resten av kroppen och i den processen kommer de skapa helt nya ämnen... I'll get back to this topic. Vänta med spänning.

Alla kan skriva frågor så ska jag svara sen
Citera
2016-07-06, 21:35
Moderator
Morfar-52s avatar
Vill påpeka att i denna forumsdel diskuteras bruk av substanser i rekreellt syfte. Utredningar om substansens medicinska egenskaper o.dyl görs bäst i t.ex (FB) Psykiatri och psykofarmaka /mod
Citera
2016-07-10, 22:36
Medlem
Detta är den enda medicinen jag provat som faktiskt hjälpt mig enormt i vardagen och nu säger min läkare att om jag inte går upp i vikt så kommer jag inte få fortsätta gå på den.. jag har bara haft den i några månader, men ligger på 18,6 i BMI (undervikt) , innan jag började med medicinen låg jag precis på normalvikt.. jag blev chockad och frågade om dom inte hade bättre lösningar än så, mitt fall kan ju knappast vara unikt, dvs smal innan och sen tappar ett par kilo väl på medicinen. Det måste ju finnas fog för att jag t.ex ska kunna få näringsdrycker eller så på recept? Jaja, sen dess så har jag varit mycket mer noga med att äta oftare på dagarna, nötter, använda mycket olivolja till alla rätter..har väldigt passiva dagar så jag behöver nog bara ligga på 2000kcal/dag för att gå upp, hoppas jag..men det är svårt för jag är sällan hungrig eller sötsugen, men har börjat äta även fast jag inte är hungrig.

Någon som har något förslag på vad jag ska säga till läkaren, eller tips på hur jag ska gå upp i vikt enkelt och snabbt? chips o sötsaker försöker jag småäta av men jag klarar aldrig att proppa i mig, max en bulle och en näve chips o nötter sent på kvällen sen är jag proppmätt typ
Citera
2016-07-12, 12:22
Medlem
skunkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Någon som har något förslag på vad jag ska säga till läkaren, eller tips på hur jag ska gå upp i vikt enkelt och snabbt? chips o sötsaker försöker jag småäta av men jag klarar aldrig att proppa i mig, max en bulle och en näve chips o nötter sent på kvällen sen är jag proppmätt typ

Nej det bästa är nog om du äter regelbundet Alltså tex 3 eller 4 stora måltider varje dagrunt samma tid och håll dig vid det hela tiden tänk också på att det kan vara svårare att gå upp vikt när du går på elvanse för att din metabolism ökar så du måste pusha lite mer men det går nog om du är strikt med dig själv. Småät inte det förstör bara din aptit o egentligen bidrar det inte till att du går upp i vikt
Citera
2016-07-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CominInHot
Är det någon som fått dessa ADHD-mediciner till annat än just ADHD?
Tänker mig liksom som Lyrica är till GAD egentligen, men jag får den för depression, ångest och social fobi.
Hittade det här, står att lisdexamfetamin har godkänts för hetsätningsstörning: Vyvanse Approved for Binge-Eating Disorder
Citera
2016-07-13, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang
Hittade det här, står att lisdexamfetamin har godkänts för hetsätningsstörning: Vyvanse Approved for Binge-Eating Disorder

Tack för info! men jag vet inte hur jag ska använda den informationen så att det kan hjälpa mig, medicinen fungerar psykiskt på alla sätt jag behöver för att kontrollera min ADD, men viktnedgången är för kraftig, har dock gått upp 0.5kg på en vecka nu efter att varit mer noggrann på att få i mig minst 2000 kalorier per dag (låg kanske på 1000-1500 innan)..
Citera
2016-07-13, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunky
Nej det bästa är nog om du äter regelbundet Alltså tex 3 eller 4 stora måltider varje dagrunt samma tid och håll dig vid det hela tiden tänk också på att det kan vara svårare att gå upp vikt när du går på elvanse för att din metabolism ökar så du måste pusha lite mer men det går nog om du är strikt med dig själv. Småät inte det förstör bara din aptit o egentligen bidrar det inte till att du går upp i vikt

Småäta nötter tror jag kan vara väldigt bra dock, en påse om dagen är nästan 700 kalorier.. ökar det verkligen metabolismen? jag frågade min läkare om det och han sa att den inte har någon påverkan på metabolismen
Citera
2016-07-13, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lyfang

Intressant. Nu behöver den bara godkännas för att lindra depression också.
Citera
2016-07-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychedelicDmT
Förstår mig inte på attentin, varit så sjukt dålig i magen i flera veckor men nu har det gått över till att vara förstoppad. Äter samma kost. Enda skillnaden är att jag köpt kosttillskott som vitaminer, omega-3 och magnesium.

Hade exakt samma sak på elvanse. Från lös i magen de första 3 veckorna, till att bli så hård i magen att jag fick en spricka vid rövhålet när jag klämde ut en kabel
Citera
2016-07-14, 00:44
Moderator
Arne.Ankas avatar
Amfetamin påverkar noradrenalin som torde påverka hur snabbt tarmen arbetar.
Citera
2016-07-14, 13:34
Medlem
Fortis et libers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zanderman
Detta är den enda medicinen jag provat som faktiskt hjälpt mig enormt i vardagen och nu säger min läkare att om jag inte går upp i vikt så kommer jag inte få fortsätta gå på den.. jag har bara haft den i några månader, men ligger på 18,6 i BMI (undervikt) , innan jag började med medicinen låg jag precis på normalvikt.. jag blev chockad och frågade om dom inte hade bättre lösningar än så, mitt fall kan ju knappast vara unikt, dvs smal innan och sen tappar ett par kilo väl på medicinen. Det måste ju finnas fog för att jag t.ex ska kunna få näringsdrycker eller så på recept? Jaja, sen dess så har jag varit mycket mer noga med att äta oftare på dagarna, nötter, använda mycket olivolja till alla rätter..har väldigt passiva dagar så jag behöver nog bara ligga på 2000kcal/dag för att gå upp, hoppas jag..men det är svårt för jag är sällan hungrig eller sötsugen, men har börjat äta även fast jag inte är hungrig.

Min kompis hade samma grej. Hon tog tyngderna ur sina fotledsmanchetter och stoppade i byxfickorna till vägningen, bara för att inte bli stressad av att bli av med medicinen. Sen har hon vart noga med att äta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in