2016-07-14, 10:59
Medlem
Harfagers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jo, absolut. Det som plågar mig är att vi efter 30 år vet så otroligt lite om vad som egentligen skedde.

Vi har inte ens lyckats få belagt var HH uppehöll sig; men vi har sett att det tydligen var väl värt att dölja. Det känns inte som helt bra. Min hypotes tror jag på tillsvidare. Ett mycket snabbt agerande från SAP's sida kan ha begränsat information till belackarna men även för oss.

Jag slutar inte att förvånas över att det sitter personer i PU med lön, men med noll i output; där man istället talar om pensionering. Man verkar helt på det klara med att löpa linan ut; dvs inget resultat före pensionering.

Nej, trycket på utredningen av MOP måste bibehållas!

Vem var dubbelgångaren som sköt sig då polisen knackade på ? http://www.expressen.se/nyheter/polisen-vill-ha-tips-om-dubbelgangaren/
Citera
2016-07-14, 11:13
Bannlyst
Någon med ansvar för Palmes skydd måste (troligen) medvetet nonchalerat hoten alternativt lovat Palme vi finns i skuggorna som skydd. Iallafall om man ska tro alla som i efterhand sagt sig vilj varna Palme. Strax efter Op och Lp passerat kiosken närmande sig Af kyrka så går ett vittne Fauzzi och hör en människa prassla och snabbt försvinna inne i mörkret på kyrkogården. Vem står därinne måste vara en i komplotten. Ett annat vittne Palm kommer i en gul mercedez 200 och ser andra skottet slå ner i snön norr om tunnelgatan dvs tvärtom vad det sagts att kulan slog ner. Då måste antingen någon på taket skjutit Palme framifrån eller? http://www.itdemokrati.nu/page36ac.html

Ps! Ett av huvudspåren är ju Bofors där det närmast vittnet Anders Björkman arbetade konstig slump.
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html Bofors Air. Hela hans arbetskamratgäng arbetade på Bofors hm? Va han verkligen full hade de verkligen varit på fest?
Senast redigerad av chimon 2016-07-14 kl. 11:25.
Citera
2016-07-14, 11:53
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Nu var det hovrätten jag tänkte på. Jag ska gå igenom vad han sa där, och återge det väsentliga. Under alla omständigheter hade IM chansen att peka ut CP, men valde aktivt att inte göra det.

För övrigt har jag länge ansett att det inte alls behöver vara så att IM ser GM under en längre tid.

Det måste också vara möjligt att IM inte alls ser GM initialt, utan AB, som ju finns på i stort sett samma plats, och dessutom rör sig fram och tillbaka.

Slutligen en kommentar om gänget som enligt IM passerar några sekunder innan skotten. Vi har hela tiden ansett att det är AB med sällskap, men det som IM berättar om dem stämmer inte särskilt bra in på dem. Antingen hade IM inte så god förmåga att registrera händelserna, eller så finns det ett helt okänt gäng.
Det kan ha varit ABs grupp för det är inte helt klart när den passerade. Det är inte heller helt klart vad som menas med "några sekunder".

I övrigt är jag med på noterna.
Citera
2016-07-14, 11:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimon
Någon med ansvar för Palmes skydd måste (troligen) medvetet nonchalerat hoten alternativt lovat Palme vi finns i skuggorna som skydd. Iallafall om man ska tro alla som i efterhand sagt sig vilj varna Palme. Strax efter Op och Lp passerat kiosken närmande sig Af kyrka så går ett vittne Fauzzi och hör en människa prassla och snabbt försvinna inne i mörkret på kyrkogården. Vem står därinne måste vara en i komplotten. Ett annat vittne Palm kommer i en gul mercedez 200 och ser andra skottet slå ner i snön norr om tunnelgatan dvs tvärtom vad det sagts att kulan slog ner. Då måste antingen någon på taket skjutit Palme framifrån eller? http://www.itdemokrati.nu/page36ac.html

Ps! Ett av huvudspåren är ju Bofors där det närmast vittnet Anders Björkman arbetade konstig slump.
http://www.itdemokrati.nu/page36e.html Bofors Air. Hela hans arbetskamratgäng arbetade på Bofors hm? Va han verkligen full hade de verkligen varit på fest?
Jag misstänker att du blandar ihop Fauzzi med Alf Lundin, ett vittne som erkänt att han ljugit för att få uppmärksamhet.
Citera
2016-07-14, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
En stay-behind övning utförd av krigs-IB som infiltreras av en mördargrupp hade varit avskräckande för ledande socialdemokrater att närmare utreda.

Snarare är det väl så att när det gäller krigsplanering så är alla inblandade bundna av sekretessavtal och är inte fria att agera eller yttra sig. Organiserandet av väpnade anti-kommunistiska motståndsgrupper var dessutom komplicerat i Sverige, som stod utanför NATO och höll en alliansfri linje. CIA-mannen William Colby organiserade ett Stay Behind-nätverk på ca 2000 personer under sin tid i Stockholm i början av 50-talet, men han förvånades över att våra underrättelseorganisationer inte samarbetade med varandra och heller inte ville synas tillsammans med honom vid inspektion av förråd etc. Vid sidan av Colbys SB fanns även det helsvenska som överste Grafström byggde upp, samt ytterligare ett som organiserades av en annan gren av CIA, under amerikanska utrikesdepartmentet. Colby noterade att svenskarna inte skilde på olika grenar av CIA, som i praktiken agerade självständigt eller till och med motstridigt. Frågan är hur många beväpnade grupper som underjordiskt fanns i Sverige under kalla kriget och vilka principer de styrdes enligt.
Citera
2016-07-14, 12:27
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Vem var dubbelgångaren som sköt sig då polisen knackade på ? http://www.expressen.se/nyheter/polisen-vill-ha-tips-om-dubbelgangaren/

Dubbelgångaren är Christer Andersson, som hade en revolver med slutsiffra 1575. Finns mkt i tråden.
Citera
2016-07-14, 12:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chimon

Den som var ytterst ansvarig för Palmes säkerhet var Ulf Danielsson.

Alltså samma man som var närvarande vid det första officiella förhöret av LP eftermiddagen första mars. Och efter sitt uppenbara misslyckande fick nytt förtroende av Regeringen IC.

Och som stödjer Lisbets utpekande av CP än idag.

Inför 30-årsdagen kom han helt plötsligt ihåg att ursprunget till WT-iakttagelserna var frilansande poliser. Eftersom Dag helt plötsligt vill utreda dessa WT som tidigare inte utretts.

GW pratar om en konspiration i offrets närhet. Undrar om han tänker på en speciell person.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-14 kl. 12:47.
Citera
2016-07-14, 14:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Naturligtvis finns det inget mötesscenario. Det var en hypotes som uppstod för att förklara saker dessa personer inte förstod. Där Wall i en av sina böcker gav hypotesen spridning.

Som mvagrippa redan påpekat så bör mördaren funnits på plats c.a. 2-3 minuter före mordet. Vilket stämmer överens med IMs ankomsttid som du själv anger till 23.18-23.19. Där IM själv i Tingsrätten uppskattar 23.15 med osäkerhet. Mordet begicks sedan 23.21.20-23.21.30. Vilket gör att mördaren inte kan ha följt efter, eller gått strax före, paret Palme.

Ursprunget till beräkningen är Morelius egna utsagor. Direkt efter att han parkerat bilen för bankomatuttagen iakttog han en mansperson i Dekorimahörnan. Som han sedan följde sporadiskt med intresse fram till mordet.

Jag tror du har missuppfattat förhöret med IM 14e mars 1986. Den beskrivningen gäller enbart själva mordförloppet inom några få sekunder. Där han uppenbarligen i skedet strax dessförinnan inte iakttog gärningsmannen.

För mig är det uppenbart att det var paret Palme som styrde förloppet via sitt val av promenad och val av riktning. Vilket föranledde en reaktion av mördargruppen, som fick mördaren att inta sin position i god tid för att täcka upp denna sidan av Sveavägen. Och i det resonemanget är det logiskt att en annan skytt täckte upp andra sidan.

Ja du kan givetvis ha helt rätt i det du beskriver. Samtidigt uppstår då ett problem med andra vittnen som passerade hörnet så sent som 23.19-23.20. De såg ingen man stå där och vänta. Det var helt folktomt vid den tiden. Det är faktiskt därför jag bedömer att GM bör ha anlänt strax efter 23.20. Om det sedan var en attentatsgrupp vet ju ingen men jag håller med dig om att det mesta talar för det. Vilka var annars alla dessa W/T-män? Även om knarkspaning tidigare på kvällen förklarar en del så återstår Västerlånggatan, gamla stans tunnelbana, Grand och hörnet Tunnelgatan/Olofsgatan 23.23.

Ingen av dessa män har givit sig tillkänna, ej heller den stirrande Grandmannen som Margareta S och Anneli K såg.
Citera
2016-07-14, 14:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det kan ha varit ABs grupp för det är inte helt klart när den passerade. Det är inte heller helt klart vad som menas med "några sekunder".

I övrigt är jag med på noterna.

AB:s grupp bör ha passerat 23.13-23.14 för att kunna ta ut pengar 23.15-23.16. Då var inte IM på plats på Tunnelgatan. Gänget på 5-7 personer som passerade GM endast 15 sekunder innan paret Palme anlände är och förblir ett mysterium. Nu tog ju själva mordförloppet också ett antal sekunder så gänget kan ha hunnit längre än man tror. Men varför hörde eller såg de ingenting?
Minns att ett vittne Hellgren tydligen passerade hörnet 23.20 utan att se någon där. Fauzzi passerade 23.19. Också folktomt.
Citera
2016-07-14, 20:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
AB:s grupp bör ha passerat 23.13-23.14 för att kunna ta ut pengar 23.15-23.16. Då var inte IM på plats på Tunnelgatan. Gänget på 5-7 personer som passerade GM endast 15 sekunder innan paret Palme anlände är och förblir ett mysterium. Nu tog ju själva mordförloppet också ett antal sekunder så gänget kan ha hunnit längre än man tror. Men varför hörde eller såg de ingenting?
Minns att ett vittne Hellgren tydligen passerade hörnet 23.20 utan att se någon där. Fauzzi passerade 23.19. Också folktomt.
Men om AB lämnade bankomatlokalen och började gå de få metrarna mot Dekorima strax innan mordet innan hans kollegor var färdiga så tyder det på att även denna bankomat visade fel tid.

Det bästa är kanske att inte fokusera på uppgivna tider utan studera hur personernas rörelser och möten stämmer inbördes. Jag har just börjat jobba med det simuleringsprogram som jag påbörjade förra året och om jag kan få det att fungera så kan de som vill och har Windows försöka få saker att gå ihop.
Citera
2016-07-14, 23:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Men om AB lämnade bankomatlokalen och började gå de få metrarna mot Dekorima strax innan mordet innan hans kollegor var färdiga så tyder det på att även denna bankomat visade fel tid.

Det bästa är kanske att inte fokusera på uppgivna tider utan studera hur personernas rörelser och möten stämmer inbördes. Jag har just börjat jobba med det simuleringsprogram som jag påbörjade förra året och om jag kan få det att fungera så kan de som vill och har Windows försöka få saker att gå ihop.

Det är en förutsättning att vi alla en gång för alla kan etablera en gemensam och förhoppningsvis i stort korrekt beskrivning av händelseförloppet i alla dess delar och med alla kända aktörer. Ärligt talat var jag övertygad om att det redan var gjort för längesedan men jag märker i flera av inläggen haltar oerhört kring rena basfakta. Eftersom vi inte vet att även AB-gängets bankomatklocka gick fel - finns inga kända uppgifter om det vad jag sett - så får vi tillsvidare utgå ifrån att uttagen gjordes 23.15 och 23.16.

I så fall bör således AB-gänget (4 personer, inte 5-7) ha passerat Dekorima cirka 23.13-23.14.

Skådespelerskorna passerar hörnet ca 23.15. Folktomt.
Rolder m fl passerar 23.17. Folktomt.
Fauzzi passerar 23.19. Folktomt.
Hellgren passerar 23.20. Folktomt.

Dessutom finns det unga par som Fauzzi mötte. De bör också ha passerat ca 23.20. Ej åberopade i någon rättegång. Är de identifierade av polisen?

Ergo- utifrån kända fakta anlände GM först efter kl 23.20.

Rent logiskt bör det bero på att han först ca 23.18, när paret Palme bytte trottoar, insåg att de med hög sannolikhet skulle passera Dekorima. Det fanns även en "risk" att de skulle gå tillbaka till västra sidan på övergångsstället vid Tunnelgatan. Därför var GM tvungen att ställa sig synlig framför butiken för att ha detaljkontroll över deras rörelser.

Min bedömning är således att paret Palmes spontana rörelser styrde GM:s agerande.

Detta behöver inte på något sätt utesluta att han ingick i en attentatsgrupp. Vittnesmålen från tiden före och under mordkvällen talar starkt för en, möjligen inhyrd, grupp.

Men varken GM eller någon annan kunde förutse promenaden och det oväntade vägvalet att röra sig bort från den närmaste vägen hem.

IM är långt ifrån kristallklar gällande tider. Men eftersom hans flickvän hörde skotten när hon tog ut pengar, dvs ca 23.21.30, så kan man beräkna att IM parkerade bilen på sin utsiktsplats ca 23.18-23.19.

Ja, ungefär så här anser jag att det gått till. Motsäg gärna med fakta och logik.

Tror som sagt att det är avgörande att vi får en gemensam bild. Annars är det omöjligt att göra analyser om GM och mordet i stort.

Tillbaka till Tunnelgatan !
Citera
2016-07-15, 01:09
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det är en förutsättning att vi alla en gång för alla kan etablera en gemensam och förhoppningsvis i stort korrekt beskrivning av händelseförloppet i alla dess delar och med alla kända aktörer. Ärligt talat var jag övertygad om att det redan var gjort för längesedan men jag märker i flera av inläggen haltar oerhört kring rena basfakta. Eftersom vi inte vet att även AB-gängets bankomatklocka gick fel - finns inga kända uppgifter om det vad jag sett - så får vi tillsvidare utgå ifrån att uttagen gjordes 23.15 och 23.16.

I så fall bör således AB-gänget (4 personer, inte 5-7) ha passerat Dekorima cirka 23.13-23.14.

Skådespelerskorna passerar hörnet ca 23.15. Folktomt.
Rolder m fl passerar 23.17. Folktomt.
Fauzzi passerar 23.19. Folktomt.
Hellgren passerar 23.20. Folktomt.

Dessutom finns det unga par som Fauzzi mötte. De bör också ha passerat ca 23.20. Ej åberopade i någon rättegång. Är de identifierade av polisen?

Ergo- utifrån kända fakta anlände GM först efter kl 23.20.

Rent logiskt bör det bero på att han först ca 23.18, när paret Palme bytte trottoar, insåg att de med hög sannolikhet skulle passera Dekorima. Det fanns även en "risk" att de skulle gå tillbaka till västra sidan på övergångsstället vid Tunnelgatan. Därför var GM tvungen att ställa sig synlig framför butiken för att ha detaljkontroll över deras rörelser.

Min bedömning är således att paret Palmes spontana rörelser styrde GM:s agerande.

Detta behöver inte på något sätt utesluta att han ingick i en attentatsgrupp. Vittnesmålen från tiden före och under mordkvällen talar starkt för en, möjligen inhyrd, grupp.

Men varken GM eller någon annan kunde förutse promenaden och det oväntade vägvalet att röra sig bort från den närmaste vägen hem.

IM är långt ifrån kristallklar gällande tider. Men eftersom hans flickvän hörde skotten när hon tog ut pengar, dvs ca 23.21.30, så kan man beräkna att IM parkerade bilen på sin utsiktsplats ca 23.18-23.19.

Ja, ungefär så här anser jag att det gått till. Motsäg gärna med fakta och logik.

Tror som sagt att det är avgörande att vi får en gemensam bild. Annars är det omöjligt att göra analyser om GM och mordet i stort.

Tillbaka till Tunnelgatan !

Jag är med.

För att tidsbestämma IM kanske man borde ta reda på hur många som tar ut pengar före hans dåvarande fästmö? IM har beskrivit att det var stökigt i kön, folk skickade sina kort för att komma före osv (tror jag har läst detta i Walls senaste), jag har bara hittat ett namn, en kille som tog ut pengar och gick Tunnelgatan västerut därefter. Om man vet hur många som stod i kön så har man en fingervisning, man skulle kunna testa (automaterna kanske var lika långsamma då?). Jag tror mig ha läst, att IM släpper av sin fästmö, därefter gör han en u-sväng. Han konstaterar att han står olämpligt till, hans bil gör att det blir rött ljus på Sveavägen, så man kan tänka sig att han upplever en kort tid som förhållandevis lång.

Om jag får spekulera vidare så tror jag generellt att tidsrymderna upplevs som långa efter attentatet, ungefär som vid en bilolycka man råkar ut för. IM har ju uttryckt "bara han inte skjuter hitåt", så han känner ju ett obehag, och att någon skjutits till döds verkar han till skillnad från andra vittnen ha begripit direkt.

Sedan är det ju väldigt krångligt, det som du försöker göra, ta till exempel Skandiamannen, som stämplar ut 23.19 ELLER 23.20 ELLER 23.21, beroende på vilket förhör man läser och hur stämpelklockan korrigerats mot fröken UR. Det där gör ju Larsson en grej av i "Nationens fiende".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in