Citat:
Det är en förutsättning att vi alla en gång för alla kan etablera en gemensam och förhoppningsvis i stort korrekt beskrivning av händelseförloppet i alla dess delar och med alla kända aktörer. Ärligt talat var jag övertygad om att det redan var gjort för längesedan men jag märker i flera av inläggen haltar oerhört kring rena basfakta. Eftersom vi inte vet att även AB-gängets bankomatklocka gick fel - finns inga kända uppgifter om det vad jag sett - så får vi tillsvidare utgå ifrån att uttagen gjordes 23.15 och 23.16.
I så fall bör således AB-gänget (4 personer, inte 5-7) ha passerat Dekorima cirka 23.13-23.14.
Skådespelerskorna passerar hörnet ca 23.15. Folktomt.
Rolder m fl passerar 23.17. Folktomt.
Fauzzi passerar 23.19. Folktomt.
Hellgren passerar 23.20. Folktomt.
Dessutom finns det unga par som Fauzzi mötte. De bör också ha passerat ca 23.20. Ej åberopade i någon rättegång. Är de identifierade av polisen?
Ergo- utifrån kända fakta anlände GM först efter kl 23.20.
Rent logiskt bör det bero på att han först ca 23.18, när paret Palme bytte trottoar, insåg att de med hög sannolikhet skulle passera Dekorima. Det fanns även en "risk" att de skulle gå tillbaka till västra sidan på övergångsstället vid Tunnelgatan. Därför var GM tvungen att ställa sig synlig framför butiken för att ha detaljkontroll över deras rörelser.
Min bedömning är således att paret Palmes spontana rörelser styrde GM:s agerande.
Detta behöver inte på något sätt utesluta att han ingick i en attentatsgrupp. Vittnesmålen från tiden före och under mordkvällen talar starkt för en, möjligen inhyrd, grupp.
Men varken GM eller någon annan kunde förutse promenaden och det oväntade vägvalet att röra sig bort från den närmaste vägen hem.
IM är långt ifrån kristallklar gällande tider. Men eftersom hans flickvän hörde skotten när hon tog ut pengar, dvs ca 23.21.30, så kan man beräkna att IM parkerade bilen på sin utsiktsplats ca 23.18-23.19.
Ja, ungefär så här anser jag att det gått till. Motsäg gärna med fakta och logik.
Tror som sagt att det är avgörande att vi får en gemensam bild. Annars är det omöjligt att göra analyser om GM och mordet i stort.
Tillbaka till Tunnelgatan !
I så fall bör således AB-gänget (4 personer, inte 5-7) ha passerat Dekorima cirka 23.13-23.14.
Skådespelerskorna passerar hörnet ca 23.15. Folktomt.
Rolder m fl passerar 23.17. Folktomt.
Fauzzi passerar 23.19. Folktomt.
Hellgren passerar 23.20. Folktomt.
Dessutom finns det unga par som Fauzzi mötte. De bör också ha passerat ca 23.20. Ej åberopade i någon rättegång. Är de identifierade av polisen?
Ergo- utifrån kända fakta anlände GM först efter kl 23.20.
Rent logiskt bör det bero på att han först ca 23.18, när paret Palme bytte trottoar, insåg att de med hög sannolikhet skulle passera Dekorima. Det fanns även en "risk" att de skulle gå tillbaka till västra sidan på övergångsstället vid Tunnelgatan. Därför var GM tvungen att ställa sig synlig framför butiken för att ha detaljkontroll över deras rörelser.
Min bedömning är således att paret Palmes spontana rörelser styrde GM:s agerande.
Detta behöver inte på något sätt utesluta att han ingick i en attentatsgrupp. Vittnesmålen från tiden före och under mordkvällen talar starkt för en, möjligen inhyrd, grupp.
Men varken GM eller någon annan kunde förutse promenaden och det oväntade vägvalet att röra sig bort från den närmaste vägen hem.
IM är långt ifrån kristallklar gällande tider. Men eftersom hans flickvän hörde skotten när hon tog ut pengar, dvs ca 23.21.30, så kan man beräkna att IM parkerade bilen på sin utsiktsplats ca 23.18-23.19.
Ja, ungefär så här anser jag att det gått till. Motsäg gärna med fakta och logik.
Tror som sagt att det är avgörande att vi får en gemensam bild. Annars är det omöjligt att göra analyser om GM och mordet i stort.
Tillbaka till Tunnelgatan !
Det har i trådens historia återgåtts årskilliga gånger till Tunnelgatan utan att det lett till någonting definitivt. Anledningen är enligt mig att vissa ingångsdata är felaktiga. Där det är svårt att avgöra vilka. Men när det gäller tidsangivelserna så är det uppenbart fel för det går inte ihop. Ett problem är att bankomaten där ABs gäng tog ut pengar förmodligen visade fel tid och att det mig veterligen aldrig kontrollerades efteråt.
Jag väljer att utgå från Inge Morelius.
Det enda kända vittnet som sett hela mordförloppet och iakttagit gärningsmannen före dådet.
Dessutom är han nykter, inte en person som söker uppmärksamhet och verkar ärligt försöka hjälpa till. Jag har svårt att tro att han ljuger medvetet. När det gäller hans tidsangivelser så säger han däremot att han är osäker. Och vi kan se att tiden han upplever sig ha sett gärningsmannen växer med tiden.
När det gäller de personer som strax före mordet inte ser någon person på platsen innebär inte med nödvändighet att han inte fanns där i området. Enligt IM rörde han ständigt på sig. Dessutom är det väl så att när man är ute och går så lägger man inte märke till alla personer som finns i promenadvägen. I synnerhet inte om man inte är beredd på att något ska hända.
Detta fenomen kunde också iakttas utanför Grand. De personer som man uppmärksammat är personer som sticker ut på något sätt. De andra blir då en anonym grå massa eller något man inte ens lagt märke till.
Helt klart att ingen kunde förutse att Palme skulle gå hem. Även fast det finns skribenter som påstår att det kunde förutses och att det för deras del var det mest naturliga.
Ditt ergo innehåller en motsättning. Om din tidsangivelse efter 23.20 avseende mördarens ankomst stämmer så måste Morelius påstående om att han iakttog gärningsmannen direkt efter att han parkerat vara felaktigt. En tid som du anger till c.a. 23.18-23.19.
Menar du att Morelius ljuger eller är ditt resonemang felaktigt.
En fråga. Du skriver ovan att paret Palme rörde sig bort från närmaste vägen hem. Menar du att Sveavägen var en ologisk omväg och att det fanns en mer naturlig, eller att de borde tagit tunnelbanan samma väg som de anlände.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-15 kl. 04:52.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-15 kl. 04:52.