2016-07-15, 23:34
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheExterminator
Dom har ju hittat blod på Helenas skor varför kör man inte det mot dom personer som varit intressanta i utredningen det finns liksom inget att förlora.

I dag bör det inte vara några problem för NFC ( tidigare SKL ) att duplicera DNA från även från mycket små mängder ursprungs DNA. Vilket gör att man kan få fram en sökbar DNA -profil ur utgångsmaterialet. NFC ligger idag i framkant inom delar av detta område. Det som kan ställa till problem i just detta fallet är att man ( de tidiga lokala utredarna / rättsteknikerna ) missar att det fanns blod på HA.s upphittade sandaler. Det gör att sandalerna under mycket lång tid förvaras på ett sätt som inte är optimalt för bevarandet av DNA. Det var väl först när Leif GW Persson et al tittade på materialet som man av en tillfällighet råkade se att det fanns blodstänk på sandalerna. I vart fall om man skall tro på vad han själv säger. Lär visst även ha påpekats av den numera pensionerade kriminalkommisarien Åkesson när han var inne i ärendet som konsult i just denna delen runt 2004.
Senast redigerad av Bickan 2016-07-15 kl. 23:57.
Citera
2016-07-15, 23:43
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bickan
I dag bör det inte vara några problem för NFO ( tidigare SKL ) att duplicera DNA från även från mycket små mängder ursprungs DNA. Vilket gör att man kan få fram en sökbar DNA -profil ur utgångsmaterialet. NFO ligger idag i framkant inom delar av detta område. Det som kan ställa till problem i just detta fallet är att man ( de tidiga lokala utredarna / rättsteknikerna ) missar att det fanns blod på HA.s upphittade sandaler. Det gör att sandalerna under mycket lång tid förvaras på ett sätt som inte är optimalt för bevarandet av DNA. Det var väl först när Leif GW Persson et al tittade på materialet som man av en tillfällighet råkade se att det fanns blodstänk på sandalerna. I vart fall om man skall tro på vad han själv säger. Lär visst även ha påpekats av den numera pensionerade kriminalkommisarien Åkesson när han var inne i ärendet som konsult i just denna delen runt 2004.

Vill bara påpeka att SKL numera heter NFC (Nationellt Forensiskt Centrum).

"Sedan årsskiftet är SKL en del av Polismyndigheten och heter nu Nationellt Forensiskt Centrum. Det är en del i Polisens stora omorganisation."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6060878

NFC ingår i NFO (Nationellt forum för olycksutredning).

https://www.msb.se/sv/Kunskapsbank/Erfarenheter-fran-olyckor--kriser/Olycksundersokningar/Forum-for-olycksutredning---NFO/Medlemmar-NFO/
Citera
2016-07-16, 00:01
Medlem
Bickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vill bara påpeka att SKL numera heter NFC (Nationellt Forensiskt Centrum).

"Sedan årsskiftet är SKL en del av Polismyndigheten och heter nu Nationellt Forensiskt Centrum. Det är en del i Polisens stora omorganisation."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6060878

NFC ingår i NFO (Nationellt forum för olycksutredning).

https://www.msb.se/sv/Kunskapsbank/Erfarenheter-fran-olyckor--kriser/Olycksundersokningar/Forum-for-olycksutredning---NFO/Medlemmar-NFO/

Du har helt rätt! Vi har nu ändrat i vårat inlägg från NFO till NFC. Tack.
Citera
2016-07-16, 11:12
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
I dag bör det inte vara några problem för NFC ( tidigare SKL ) att duplicera DNA från även från mycket små mängder ursprungs DNA. Vilket gör att man kan få fram en sökbar DNA -profil ur utgångsmaterialet. NFC ligger idag i framkant inom delar av detta område. Det som kan ställa till problem i just detta fallet är att man ( de tidiga lokala utredarna / rättsteknikerna ) missar att det fanns blod på HA.s upphittade sandaler. Det gör att sandalerna under mycket lång tid förvaras på ett sätt som inte är optimalt för bevarandet av DNA. Det var väl först när Leif GW Persson et al tittade på materialet som man av en tillfällighet råkade se att det fanns blodstänk på sandalerna. I vart fall om man skall tro på vad han själv säger. Lär visst även ha påpekats av den numera pensionerade kriminalkommisarien Åkesson när han var inne i ärendet som konsult i just denna delen runt 2004.

Ta fram en DNA sträng samt genomför förhör med lögndetektor dom borde åtminstone prova om nu dom intressanta för utredningen går med på det.
Hur gick det med att få fram vilka dessa hemtjänstkvinnorna är för dom såg och kände igen några personer som satt i en bil utanför hotellet eller är det bara påhittat av någon för inget om det har väl stått i något reportage.
Citera
2016-07-16, 13:18
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Ta fram en DNA sträng samt genomför förhör med lögndetektor dom borde åtminstone prova om nu dom intressanta för utredningen går med på det.
Hur gick det med att få fram vilka dessa hemtjänstkvinnorna är för dom såg och kände igen några personer som satt i en bil utanför hotellet eller är det bara påhittat av någon för inget om det har väl stått i något reportage.

Lögndetektor-tester genomförs inte vid brottsutredningar i Sverige, och det har ingen bäring i rättegång. Det anses inte vara tillförlitligt; det visar ju inte om någon är skyldig eller oskyldig utan mäter bara kroppsreaktioner som puls, svett eller om kroppen reagerar på annat sätt. Dessutom så är väl felprocenten ganska hög (beroende på vem du frågar). Att kroppen reagerar behöver ju inte betyda att personen reagerar direkt på frågan som ställs, utan kan också bottna i att personen t ex är stressad p g a annat eller använder läkemedel som kan påverka. Men man tycker kanske att om testet genomförs vid flera olika tillfällen med samma person, så kanske det kan peka åt något visst håll. Vad vet jag.

Det där om hemtjänstkvinnorna var väl något som avstängda Kejsarinnan (Oberkommando el dyl) introducerade? Personligen tror jag inte - och har aldrig gjort - ett smack på hennes uppgift, då det var helt orimligt och osannolikt av olika anledningar.
Citera
2016-07-16, 14:26
Medlem
Jourhavandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Lögndetektor-tester genomförs inte vid brottsutredningar i Sverige, och det har ingen bäring i rättegång. Det anses inte vara tillförlitligt; det visar ju inte om någon är skyldig eller oskyldig utan mäter bara kroppsreaktioner som puls, svett eller om kroppen reagerar på annat sätt. Dessutom så är väl felprocenten ganska hög (beroende på vem du frågar). Att kroppen reagerar behöver ju inte betyda att personen reagerar direkt på frågan som ställs, utan kan också bottna i att personen t ex är stressad p g a annat eller använder läkemedel som kan påverka. Men man tycker kanske att om testet genomförs vid flera olika tillfällen med samma person, så kanske det kan peka åt något visst håll. Vad vet jag.

Det där om hemtjänstkvinnorna var väl något som avstängda Kejsarinnan (Oberkommando el dyl) introducerade? Personligen tror jag inte - och har aldrig gjort - ett smack på hennes uppgift, då det var helt orimligt och osannolikt av olika anledningar.

Nja det var nog fler än kejsarinnan som hört detta och du har rätt i att lögndetektor inte ger utslag för om du är skyldig eller ej men nog skulle det ge en fingervisning åt vart det lutar annars hade inte polisen i ex Amerika använt det.
Om frågan skulle dyka upp för någon av BW PK PR PU BB tror jag personligen att ingen av dom skulle våga.
Citera
2016-07-16, 16:37
Medlem
Xeitums avatar
[quote=Prinzezzan|57882842]Lögndetektor-tester genomförs inte vid brottsutredningar i Sverige, och det har ingen bäring i rättegång. Det anses inte vara tillförlitligt; det visar ju inte om någon är skyldig eller oskyldig utan mäter bara kroppsreaktioner som puls, svett eller om kroppen reagerar på annat sätt. Dessutom så är väl felprocenten ganska hög (beroende på vem du frågar). Att kroppen reagerar behöver ju inte betyda att personen reagerar direkt på frågan som ställs, utan kan också bottna i att personen t ex är stressad p g a annat eller använder läkemedel som kan påverka. Men man tycker kanske att om testet genomförs vid flera olika tillfällen med samma person, så kanske det kan peka åt något visst håll. Vad vet jag.

Det där om hemtjänstkvinnorna var väl något som avstängda Kejsarinnan (Oberkommando el dyl) introducerade? Personligen tror jag inte - och har aldrig gjort - ett smack på hennes uppgift, då det var helt orimligt och osannolikt av olika anledningar.[/QUOTE]

Hoho, nä det var föga förvånande att ni "inte tror ett smack på det". Vill påpeka att bara för ett nick har blivit avstängt en lr t.o.m fler gånger innebär inte per automatik att hens uppgifter skulle vara mindre riktiga. Orsakerna till avstängning har ofta orsaker som inte har med uppgifters sanningshalt att göra. Detta eftersom ni gör ett nummer av att en ev. uppgiftslämnare har blivit avstängd.
Citera
2016-07-16, 23:31
Medlem
Efter övervägande om påpekan, skrives följande kritik om allmän oordning, rättsövergrepp, förtal, påhitt, trams och moralism.
Någon skribent gjorde en skarp liknelse med Twin peaks bitvis i denna tråd och är med den beredd att hålla med.
Har även iakttagit hur lätt påståenden eller rena påhitt utmönstrat sig till sanningar. Där tråd opportunister(som inte ens uppnått egen tankeförmåga) påheja de intellektuellt aktoritära som tror sig veta med sitt snusförnuft.
Men det man göra är att sprida lögner och förtal och ändå skall syftet vara att bekämpa brott (lösa brott), men i sin enfald gör man sig skyldig till brott.
Men från den mörka grotta man komma ifrån har de lärt att gömma sig i mörkret (tex genom en server i USA) för att hävda sin rätt till frihet att yttra sig. Detta vill man kalla yttrandefrihet. Här kan således lagen brytas och med det främjas anarkin (laglöshet).
Så min rekommendation för er som känner er träffade är att återgå där ni kom ifrån dvs den mörka grottan.
Vidare har från många uttalats en önskan om svar på frågor från mig. Har ingen avsikt med detta inlägg att börja besvara frågor. Utan hänvisar till de svar som redan finns i denna tråd.
Inga ny frågor har kommit till på denna tråd som inte är besvarad direkt eller indirekt. Så inget nytt under solen. Det kan kanske tyckas så rent fiktivt, men saken handlar endas om riktning av frågor. Att frågor ställt på ett annat sätt. Detta har även Bickan påtalat i ett av inläggen ( som formulerar sig mer intellektuellt).
För att ge några exempel på den oordning som uppstår och som, leder till rena påhitt och lögner kommer några belysande inlägg. För underlättande kommenteras inläggen separat i respektive inlägg.
Citera
2016-07-16, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankia
'
Den aktuella eftermiddagen skall en kompis ha hjälpt U**berg med att lägga klinker. Som tack för hjälpen skall U**berg ha bjudit kompisen till Stadshotellet. De åkte dit i U**bergs vita bil. Jag har frågat U**berg i PM var de parkerade bilen men fick till svar att han inte mindes.
Jag har inte heller fått svar på vem hans "klinker-kompis" var.

Jag har mycket svårt att tänka mig att U**berg var "packad" när han och kompisen körde till Stadt på kvällen. Jag har ännu svårare att tänka mig att han drack sig "aspackad" under kvällen på Stadt. Tror inte att han hade pengar nog till det. Tror inte heller att han skulle sätta sig i sin bil om han var "aspackad".
U**berg kände Helena och hälsade på henne inne på Stadshotellet på kvällen. Det är inte alls omöjligt att U**berg erbjöd henne lift när han hämtat sin bil vid 2-tiden och jag tror inte alls att det är omöjligt att Helena nappade på erbjudandet eftersom hon ville komma snabbt hem.

Pet*r Kr*mer har i tråden berättat att U**berg skall ha sagt "en sån där skulle man ha" med syfte på Helena.
Kr*mer har också sagt om U**berg:
a) att han hade rivsår i ansiktet den aktuella natten
b) att han noggrant rengjorde sin vita bil efter det att Helena försvann
c) att han sade: "Jag har gjort något fruktansvärt"
d) att han hade neddragna gardiner och var oanträffbar tiden efter Helenas försvinnande
e) att han inte deltog i letandet efter Helena

Detta är mycket graverande utsagor från Pet*r Kr*mer. Och mycket bra indicier. Frågan är väl bara i "vilket skick" Kr*mer (och hans flickvän) var den där natten och varför han inte kom fram med detta tidigare.
Hur som helst så är det intressanta uppgifter som jag hoppas att polisen "fångat upp".

Var får du detta ifrån med pm? Vänligen visa på att du har denna konversation med mig. Finns nämligen ingen sådan mellan oss. Sådant här kan lätt uppfattas som fakta, men är en ren osanning.
((Kommenterar endast detta i inlägg) Vidare är det även en ren osanning att jag kört bil denna kväll, men återkommer mer om detta i annat inlägg.
Citera
2016-07-17, 00:04
Medlem
Citat:
Tidigare professorn i kriminologi Leif GW Perssons reflektion om HA:s försvinnande:*
"Det är klockrent vem som har gjort det, det är en eller flera av de personer som hon var ute med den kvällen. Någon annan möjlighet är helt utesluten”.//
Så som vi förstått det hela så är det en uppfattning som delats av de olika utredarna som vid olika tillfällen varit involverade i utredningen. Dock med vissa nyans skillnader och med tillägget att det även kan vara en person som HA känner och träffar på vägen hem men inte nödvändigtvis tidigare varit ute med på kvällen / natten.

Om vi börjar med vad vi vet med start i Leif GW Perssons reflektion är att HA med säkerhet träffar GM under kvällen: inne på Statt. Låt oss titta på tre av dom på tråden återkommande kandidaterna.( Det finns fler men låt oss börja med dessa för att inte röra till det ).

[B]PU ( som efter många om och men dels lyckas dra sig till minnes att han var på Statt dels åtminstone hälsar på HA. )[/b]
PK ( som utan bekymmer bekräftar att han var på Statt. Han träffar även han HA och samtalar med henne . )
BW ( som träffar HA när hon är på väg att lämna Statt. Även han samtalar med henne. )

Samtliga av ovanstående personer har själva bekräftat dessa uppgifter i förhör med utredarna. Deras uppgifter i denna delen stöds även av ett antal vittnen som hörts av utredarna.( PU och PK även på tråden. BW även i media. )

Vi vet att - för att uttrycka sig försiktigt - så går i vart fall PU och PK:s versioner kraftigt isär. I avseendet vad respektive person tillbringar tiden med efter att HA har lämnat Statt. Det finns för båda herrarna minst sagt graverande uppgifter och påståenden. Dessa finns till stor del på tråden så för den intresserade är det bara backa i sidorna. Låt oss för en stund det ” vila ”. ( För att det nu inte skall bli några missförstånd så finns dessa herrar fortfarande högt upp på vår lista över lista över möjliga GM eller ordentligt inblandade i vad som hänt ).

Låt oss fokusera ett tag på den tredje personen ovan.
BW.
Orsakerna till det är flera enligt oss. En av orsakerna är att - till skillnad från dom andra herrarna - så finns det mycket lite eller inga uppgifter om honom . Detta avseende vad han har för sig efter det han talar med HA på Statt.
Detta är störande på flera sätt. Speciellt eftersom han anses vara den som sannolikt är den siste som talar med HA. ( Förutom GM et al. )

Vi ( och Prinzezzan ) har redan beskrivit i tidigare inlägg hur BW själv placerar sig i anslutning till entrén på Statt, vilket bekräftas av andra vittnen ca 02.00 ge eller ta några minuter. Han träffar HA som är på väg ut från Statt, pratar någon minut med henne. Han uppger mycket riktigt att HA är glad. Hon talar om att hon tänkt att gå hem. Han får en kram. Sedan skils de.
Hur hamnar nu BW på Statt runt 02.00 och vad gör han där? Enligt flera av ” källorna ” har han tillbringat tidtagare delen av natten på en fest i Radbyn i Mariestad. Där han dels blivit blivit avvisad av en kvinna dels varit rejält berusad. Vid 01.30-01.45 lämnar han festen körandes en vit Opel tillsammans med en person vid namn SP ( Sh*ane P*umpfre* ). Färden gick till Statt. Åtminstone för BW. Varken BW eller SP återvänder till festen senare på natten.

Vi har därför några frågor:
1. Vad gör BW efter det att han skilts från HA vid Statt?
2. Vad gör BW mellan kl.02.00 till kl.08.00 på söndagen?
3. Var finns BW när UA ringer honom på morgonen och talar om att HA saknas?

Vad han gör efter det att han anländer till HA:s och UA:s hem på morgonen den 14 / 6 finns det däremot omfattande uppgifter och information om. Även den informationen på tråden. För den som vill få hjälp att hitta den förmedlar vi gärna inläggsnummer och sidor i PM så slipper vi belasta tråden med upprepningar.

Det vi finner märkligt är att det inte finns uppgifter om vad BW gör under den kritiska tiden ca 02.15 -08.00 den 14 / 6.
( Det är med intill visshet gränsande sannolikhet under denna tid som HA dör. )
Särskilt som BW är den person som anses vara den person som talar med HA sist. Hon har berättat för honom att hon skall promenera hem m.m.

Övriga blandade fakta, uppgifter och spekulationer:
BW är sedan tidigare nära vän till både HA och UA.
BW är den som med säkert är en bland de absolut sista som ser och talar med HA.
BW är en av de första som enligt egen uppgift UA ringer på morgonen.
BW är en av de första personer som finns i UA:s och HA:s hem under söndagen.
BW är en av de personer som ” letar ” i området runt hemmet under söndagen.
BW har ” anknytning ” till sjukhuset i M-stad.
BW är bekant med BB som arbetar på sjukhuset.
BW är med och grundar Helena-stiftelsen.
BW är bekant med PU.
BW är vän med PR.

Övre feta markering: Var finner du denna tröghet att uttala detta.
Nedre feta markering: Åter detta med BW att vi skulle vara "bekanta" och nu vad din definition med begreppet är? Har ställt frågan tidigare om någon kunde redogöra för hur vi skulle vara bekanta, men svar har naturligvis uteblivit. Det ända jag kan draga på minnet är om denna man ingick i ett seglarläger när jag var runt 10år (ca 1982), om det stämmer så är det nog då. Sedan finns inga tecken på att vi skulle vara bekant.
Någon kanske kan berätta om detta påstående eller rent av du BW kan förklara för mig vår bekanskap? Själv har jag ingen aning hur ni får ihop detta påstående.

(blev otydligt med markering då det finns fler i inlägg)
Senast redigerad av Atervandsgrand4 2016-07-17 kl. 00:09.
Citera
2016-07-17, 00:17
Medlem
Rudges avatar
När du ändå tittar förbi så undrar jag PU, om du får spåna fritt, vad tror du hände Helena?
Citera
2016-07-17, 00:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jourhavande
Nja det var nog fler än kejsarinnan som hört detta och du har rätt i att lögndetektor inte ger utslag för om du är skyldig eller ej men nog skulle det ge en fingervisning åt vart det lutar annars hade inte polisen i ex Amerika använt det.
Om frågan skulle dyka upp för någon av BW PK PR PU BB tror jag personligen att ingen av dom skulle våga.

Det var nog fler som hörde det, men jag tror att det var Kejsarinnan (Oberkommando el dyl) det kom ifrån ursprungligen i tråden.

Ja, det är inte omöjligt att det skulle ge en fingervisning. Som jag skrev, skulle testet genomföras med samma person vid flera tillfällen, så tror jag att det nog skulle ge en viss fingervisning. Ja, lögndetektor används under brottsutredningar i USA, men jag tror inte att det godtas som bevis i domstol i många av staterna .

Jag tror att - åtminstone - en av dem du nämner skulle ställa upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in