2016-05-03, 17:28
Medlem
Jeppeboypros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Läs Avgiftsförordningen. Statliga myndigheter har rätt att betalt, i lagen står det till och med att avgift "skall tas ut". Så varför du argumenterar emot något så solklart är obegripligt.

Jo, absolut. som sagt får dom ta betalt, men inte för allt. Nu är det dock så att dom har en giltig anledning att ta betalt, så det är strunt samma för mig. Men förstår vad du menar.

/ Jeppe
Citera
2016-05-03, 17:34
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Läs Avgiftsförordningen. Statliga myndigheter har rätt att betalt, i lagen står det till och med att avgift "skall tas ut". Så varför du argumenterar emot något så solklart är obegripligt.

Därför att förvaltningslagen säger att myndigheterna har en serviceskyldighet. För att kunna ta betalt för utskrifter måste myndigheten utföra anti-service och leverera en tjänst åt medborgarna som är dyrare både för myndigheten och den enskilde och som ingen efterfrågar utan tvärtom uttryckligen vill slippa få utförd. Syftet är dessutom solklart att försöka hindra den enskilde att på ett bra sätt ta del av offentliga uppgifter enligt offentlighetsprincipen, genom att sätta onödigt höga avgifter, så att de inte skall ha råd.

Ingen tycker att det inte kan tas ut en avgift, men den bör vara rimlig och så låg som möjligt. Dessutom bör den vara lika för alla om det skall råda likhet inför lagen, medan medieföretag nu tycks ha en gräddfil och tom slippa betala alls, utan få ut materialet på skattebetalarnas bekostadnad, om uppgifterna i tråden om Vårvädersmorden stämmer.
Citera
2016-05-04, 19:43
Medlem
TheQues avatar
Grabbar, help me out!

1. Vad heter filen som innehåller bilder på brottsplats/offer när dessa är tillgängliga?

2. Vad heter filen som innehåller en helhetsbild/sammanfattning av ett fall, alltså som en "När och hur dog ***" t.ex. (fup? dom?)

Det kanske skiljer sig i olika fall men skriv det som är vanligast isåfall.
Citera
2016-05-04, 21:56
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheQue
Grabbar, help me out!

1. Vad heter filen som innehåller bilder på brottsplats/offer när dessa är tillgängliga?

2. Vad heter filen som innehåller en helhetsbild/sammanfattning av ett fall, alltså som en "När och hur dog ***" t.ex. (fup? dom?)

Det kanske skiljer sig i olika fall men skriv det som är vanligast isåfall.
Svaret på både fråga ett och två är FUP, med andra ord FörUndersökningsProtokoll.

Edit:
Det står ju iofs även en sammanfattning i domen också, så svaret på fråga två är alltså både FUP och dom.
Senast redigerad av CrilleKex 2016-05-04 kl. 21:59.
Citera
2016-05-05, 15:03
Medlem
TheQues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Svaret på både fråga ett och två är FUP, med andra ord FörUndersökningsProtokoll.

Edit:
Det står ju iofs även en sammanfattning i domen också, så svaret på fråga två är alltså både FUP och dom.

Tackar tackar!
Citera
2016-05-14, 09:12
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du syftar då på paragraf 20 i polisdatalagen?

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polisdatalag-2010361_sfs-2010-361

Jag kan inte se att den förbjuder utlämnandet av FUP i elektronisk form. Domstolarna kan som sagt lämna ut uppgifter i elektronisk form, så det är svårt att begripa var som skulle hindra polisen.

För övrigt finns ju inte uppgifter i annat än elektronisk form numera. För att kunna lämna ut dem på annat sätt måste kan förvandla dem till något annat än ursprunget. De är inte nedknackade på skrivmaskin utan finns i datorn.

Korrekt. Jag syftar på 20:e paragrafen som säger att endast enstaka personuppgifter får lämnas ut, jag har inte sagt att den förbjuder det. Du måste se nyanserat på saker och ting och inte bara svart och vitt.

Återigen så försöker du jämföra Polismyndigheten med de allmänna domstolarna, varför gör du det när lagen inte ser likadan ut? I ett annat inlägg lägger du fram förvaltningslagen och dess serviceskyldighet som ett argument. Kan du påvisa källa som säger att lagen har denna genomslagskraft? För mig låter det som att du använder den som slagträ för dina egna argument, men jag väntar med slutsatser innan du presenterat en källa.
Citera
2016-06-10, 21:42
Medlem
Tack för guiden
Citera
2016-07-14, 14:54
Medlem
Vet inte om detta är helt fel tråd att skriva i men:
Har fått höra av bekanta att en kille jag jobbar med har varit dömd för våldtäkt, han är 20 år och utländsk. Har hans namn och personnummer men ej fyra sista siffrorna. (Gissar dock på att han har bytt namn) Nu till frågan, hur tar jag reda på om detta är sant. Jobbar inom vården och känns inte alls passande att han jobbar med detta om det här nu stämmer.
Citera
2016-07-14, 23:27
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossip
Vet inte om detta är helt fel tråd att skriva i men:
Har fått höra av bekanta att en kille jag jobbar med har varit dömd för våldtäkt, han är 20 år och utländsk. Har hans namn och personnummer men ej fyra sista siffrorna. (Gissar dock på att han har bytt namn) Nu till frågan, hur tar jag reda på om detta är sant. Jobbar inom vården och känns inte alls passande att han jobbar med detta om det här nu stämmer.

Kontakta skatteverket, de kan ge dig hans fyra sista siffror med hjälp av namnet + de sex första.
Med hans fullständiga personnummer kan du därefter begära ut hans folkbokföring, samt eventuella namnbyten.

Kolla var han har varit folkbokförd; och stäm sedan av med tingsrätten i varje aktuellt område.
De sparar uppgifterna 5-10 år i de sökbara offentliga registren. Då han är 20 år, lär du isåfall få napp.
Och kolla givetvis även Lexbase i första hand då du får tillgång till hans personnummer.
På Lexbase kan du även söka på ofullständig info; 6 siffror + delar av namn, adress när domen föll osv...

Skriv gärna ett PM om du behöver ytterligare hjälp.
Citera
2016-07-15, 12:59
Bannlyst
Lite fattig info om att skaffa fram FUP i trådstarten...

Om en MGM är anhållen, fungerar det att ringa upp den aktuella polisstationen och säga "Hej jag vill ha fup på rånet mot Coop i Måndags?" Till exempel....?
Citera
2016-07-15, 17:02
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3

Om en MGM är anhållen, fungerar det att ringa upp den aktuella polisstationen och säga "Hej jag vill ha fup på rånet mot Coop i Måndags?" Till exempel....?
Förundersökningar är generellt offentliga efter att åtal har väckts. Arbetsdokument är generellt inte offentliga och det råder ofta förundersökningssekretess.

Vissa uppgifter i dem kan förstås vara sekretessbelagda även efter att förundersökningen är klar. För att få del av förundersökningen kan du vända dig till polismyndigheten och begära att få ta del av den. De har då ingen rätt att fråga varför du vill se den eller vem du är. Du har även rätt att få kopior på den, till självkostnadspris.

https://www.aklagare.se/om_rattsprocessen/aklagarens-roll1/forundersokningen/sekretess-under-pagaende-forundersokning/
Citera
2016-07-16, 01:15
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrbanSpaceman3

En FUP tar mer än en vecka att sammanställa haha.

Om brott leder till åtal:

1. Grips
2. Anhålls
3. Häktas
4. FUP arbetas på och sammanställs fortlöpande under utredningen
5. Lämnas till försvar
6. Om försvaret inte har invändningar --> åtal. FUP lämnas till tingsrätt
7. Rättegång planeras
8. Rättegång hölls
9. Vid fällande dom --> tingsrätten släpper dom.

Lite förenklat, men i stora drag.

Hela den här kedjan tar oftast lägre tid ju grövre brottet är.
En FUP vid mord och rån brukar oftast inte lämnas till tingsrätten (åtal väcks) förrän
flera månader efter brottstillfället.

Så; i ditt fall med ett butiksrån så lär FUP:en finnas tillgänglig MINST någon månad efter brottstillfället. Oftast mycket längre. Under förutsättning att det blir åtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in