2016-04-28, 07:40
  #361
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dritlei
Har personnummer och vilken tingsrätt. Kan jag begära eventuella dom med bara det? Isåfall, vad ska jag ta med i meddelandet? Ska jag säga att jag vill ha PDF till alla eventuella domar? Oklart om denne person har flera eller en dom

Ifall du är osäker be om en lista över vilka mål personen figurerar i. Så kan du välja domar senare!
Citera
2016-04-30, 15:05
  #362
Medlem
Jeppeboypros avatar
Hej, försöker få ut ett förundersökningsprotokoll från en polismyndighet, där jag önskar få filerna slickade som en pdf-fil som svar på mitt mail.

Dock säger dom att de inte kommer kunna maila fupen, utan att jag antingen hämtar den hos myndigheten eller får den postad till mig, jag får då betala en avgift för varje sida + kostnader för postandet.

Jag vet mycket väl att de inte är skyldiga att emaila handlingarna, men att betala 3kr per sida på en ganska stor utredning med många sidor är inget jag gärna gör, kan jag på något sätt få ut den via email ändå? Kan jag kräva att ta reda på varför de har tagit beslutet att inte maila den? Och sedan se om detta är ett giltigt skäl att ta betalt? Finns det prejudikat som hjälper mig?

Mvh, Jeppe
Citera
2016-04-30, 16:01
  #363
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Hej, försöker få ut ett förundersökningsprotokoll från en polismyndighet, där jag önskar få filerna slickade som en pdf-fil som svar på mitt mail.

Dock säger dom att de inte kommer kunna maila fupen, utan att jag antingen hämtar den hos myndigheten eller får den postad till mig, jag får då betala en avgift för varje sida + kostnader för postandet.

Jag vet mycket väl att de inte är skyldiga att emaila handlingarna, men att betala 3kr per sida på en ganska stor utredning med många sidor är inget jag gärna gör, kan jag på något sätt få ut den via email ändå? Kan jag kräva att ta reda på varför de har tagit beslutet att inte maila den? Och sedan se om detta är ett giltigt skäl att ta betalt? Finns det prejudikat som hjälper mig?

Mvh, Jeppe

Att det inte finns någon skyldighet att eposta ut handlingar har jag läst och lärt mig här på forumet. Säger polisen att du måste hämta ut, eller läsa på plats, eller ta handlingarna via vanlig snigelpost har de lagen på sin sida. 2 kronor per sida är det du måste betala.

Beslutet är fattat informellt och det är inget du kan överklaga såvitt jag förstår. Är du osäker på hur mycket det kostar att köpa ut allmänna handlingar kan du läsa avgiftsförordningen. Finns inget prejudikat som gör att du kan få ut handlingar gratis eller till en mindre kostnad via epost, vad jag vet iallafall.
Citera
2016-04-30, 16:20
  #364
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Hej, försöker få ut ett förundersökningsprotokoll från en polismyndighet, där jag önskar få filerna slickade som en pdf-fil som svar på mitt mail.

Dock säger dom att de inte kommer kunna maila fupen, utan att jag antingen hämtar den hos myndigheten eller får den postad till mig, jag får då betala en avgift för varje sida + kostnader för postandet.

Jag vet mycket väl att de inte är skyldiga att emaila handlingarna, men att betala 3kr per sida på en ganska stor utredning med många sidor är inget jag gärna gör, kan jag på något sätt få ut den via email ändå? Kan jag kräva att ta reda på varför de har tagit beslutet att inte maila den? Och sedan se om detta är ett giltigt skäl att ta betalt? Finns det prejudikat som hjälper mig?

Mvh, Jeppe

Nej, tyvärr. Det skall ju iofs inte hindra att du kräver att de uppfyller sin serviceskyldighet och ligger på dem att de inte skall jävlas med dig bara för att de kan och göra allt dyrare och krångligare både för dig och dem.

Det finns inget som förbjuder dem att lämna ut FUP på CD eller fil och materialet finns ju redan i sådan form, så även om inget tvingar dem att gå dig till mötes, så kanske det kan bli en ändring om folk pressar på och vägrar acceptera detta byråkratimissbruk och obstruktion av offentlighetsprincipen.

Det har anmälts till JO åtminstone en gång och de vägrar att på riktigt behandla frågan då de inte motiverat sitt avslag, men det är förstås möjligt att åter anmäla.

Går det förresten inte att få ut domen från en domstol?
Citera
2016-04-30, 18:53
  #365
Medlem
Jeppeboypros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
2 kronor per sida är det du måste betala.
Tror detta är olika i olika distrikt? har för mig det är upp till alla län att slå fast en avgift.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Det har anmälts till JO åtminstone en gång och de vägrar att på riktigt behandla frågan då de inte motiverat sitt avslag, men det är förstås möjligt att åter anmäla.

Med största sannolikhet så kommer dom ju gå på den anmälan som redan gjorts och detta resultat, ett negativt prejudikat.
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Går det förresten inte att få ut domen från en domstol?
Jo, en dom. Detta gäller ett förundersökningprotokoll dock.

Dock hittade jag det här, vad jag tror är justitieombudsmannens ämbetsberättelse från 1972, läs s.311.
http://www.allmanhandling.se/wp-content/uploads/2012/01/JO_1972_s_306.pdf



Där är ju ett fall där myndigheten inte har rätt att betalt, kanske finns fler? Om jag frågar varför de inte kan eposta handlingen, antar jag att de måste ge ett giltigt skäl, gör de inte detta antar jag att jag skulle kunna överklaga?

/ Jeppe
__________________
Senast redigerad av Jeppeboypro 2016-04-30 kl. 18:57.
Citera
2016-04-30, 20:35
  #366
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nej, tyvärr. Det skall ju iofs inte hindra att du kräver att de uppfyller sin serviceskyldighet och ligger på dem att de inte skall jävlas med dig bara för att de kan och göra allt dyrare och krångligare både för dig och dem.

Det finns inget som förbjuder dem att lämna ut FUP på CD eller fil och materialet finns ju redan i sådan form, så även om inget tvingar dem att gå dig till mötes, så kanske det kan bli en ändring om folk pressar på och vägrar acceptera detta byråkratimissbruk och obstruktion av offentlighetsprincipen.

Det har anmälts till JO åtminstone en gång och de vägrar att på riktigt behandla frågan då de inte motiverat sitt avslag, men det är förstås möjligt att åter anmäla.

Går det förresten inte att få ut domen från en domstol?

Som jag tidigare har sagt till dig, i tråden om krogmorden, finns det något som heter polisdatalagen och det gör att bara enstaka personuppgifter kan lämnas ut elektroniskt. Tråkigt att du som moderator på forumet inte tar till dig denna lag, utan istället argumenterar på efter din egen övertygelse.
Citera
2016-04-30, 20:43
  #367
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Tror detta är olika i olika distrikt? har för mig det är upp till alla län att slå fast en avgift.

Nej! Det är inte olika. Det är samma avgifter för alla statliga myndigheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Där är ju ett fall där myndigheten inte har rätt att betalt, kanske finns fler? Om jag frågar varför de inte kan eposta handlingen, antar jag att de måste ge ett giltigt skäl, gör de inte detta antar jag att jag skulle kunna överklaga?

Du verkar ha svårt att ta till dig vad som gäller, du också. Men det är positivt att du hittat till www.allmanhandling.se som är en mycket nyttig resurs i ämnet.

Det finns ingen skyldighet för polisen att lämna ut en förundersökning elektroniskt. Du kan själv läsa vad exempelvis polisdatalagen säger. Du kan i princip inte överklaga ett sånt beslut eftersom de är skyldig att delge dig handlingarna, via snigelpost eller på plats. Du blir alltså inte direkt nekad handlingarna, men du får dem inte i det format som du vill. Hade du blivit nekad hade du haft rätt att få ett beslut som du kunnat överklaga till Kammarrätten, om jag minns rätt.

Förstår du?
Citera
2016-05-01, 07:30
  #368
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Som jag tidigare har sagt till dig, i tråden om krogmorden, finns det något som heter polisdatalagen och det gör att bara enstaka personuppgifter kan lämnas ut elektroniskt. Tråkigt att du som moderator på forumet inte tar till dig denna lag, utan istället argumenterar på efter din egen övertygelse.

Då ställer jag samma fråga här; vad i polisdatalagen förbjuder det elektroniska utlämnandet?
Citera
2016-05-03, 15:37
  #369
Medlem
Jeppeboypros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Nej! Det är inte olika. Det är samma avgifter för alla statliga myndigheter.



Du verkar ha svårt att ta till dig vad som gäller, du också. Men det är positivt att du hittat till www.allmanhandling.se som är en mycket nyttig resurs i ämnet.

Det finns ingen skyldighet för polisen att lämna ut en förundersökning elektroniskt. Du kan själv läsa vad exempelvis polisdatalagen säger. Du kan i princip inte överklaga ett sånt beslut eftersom de är skyldig att delge dig handlingarna, via snigelpost eller på plats. Du blir alltså inte direkt nekad handlingarna, men du får dem inte i det format som du vill. Hade du blivit nekad hade du haft rätt att få ett beslut som du kunnat överklaga till Kammarrätten, om jag minns rätt.

Förstår du?

Yes absolut, dock kan jag leva med att de postar handlingen, formulerade mig fel.

Dock är det avgiften jag vill ifrån. Menar då om jag kan kräva att få veta anledningen till att dom tar en avgift. Länken jag skickade var då ett exempel på när man inte får ta ut en avgift. Inte själva utlämnandet.

Förlåt för mitt svammel, blandade ihop det där.

Antar även att ev portoavgift får man betala såklart.
Citera
2016-05-03, 17:09
  #370
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Då ställer jag samma fråga här; vad i polisdatalagen förbjuder det elektroniska utlämnandet?

Läs lagen. Endast enstaka uppgifter får lämnas ut elektroniskt. Om det räknas per förundersökning producerad per år eller liknande vet jag inte. Nyligt gjordes, som du vet, den stora förundersökningen i Vårvädersmålet offentlig, 12 000 sidor. Innehåller många personuppgifter men slår man ut antalet sidor på det som Göteborgspolisen producerar på ett år är det verkligen inte mycket, alltså enstaka uppgifter som jag ser det.

Gör du annan tolkning?
Citera
2016-05-03, 17:11
  #371
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Yes absolut, dock kan jag leva med att de postar handlingen, formulerade mig fel.

Dock är det avgiften jag vill ifrån. Menar då om jag kan kräva att få veta anledningen till att dom tar en avgift. Länken jag skickade var då ett exempel på när man inte får ta ut en avgift. Inte själva utlämnandet.

Förlåt för mitt svammel, blandade ihop det där.

Antar även att ev portoavgift får man betala såklart.

Läs Avgiftsförordningen. Statliga myndigheter har rätt att betalt, i lagen står det till och med att avgift "skall tas ut". Så varför du argumenterar emot något så solklart är obegripligt.
Citera
2016-05-03, 17:26
  #372
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Läs lagen. Endast enstaka uppgifter får lämnas ut elektroniskt. Om det räknas per förundersökning producerad per år eller liknande vet jag inte. Nyligt gjordes, som du vet, den stora förundersökningen i Vårvädersmålet offentlig, 12 000 sidor. Innehåller många personuppgifter men slår man ut antalet sidor på det som Göteborgspolisen producerar på ett år är det verkligen inte mycket, alltså enstaka uppgifter som jag ser det.

Gör du annan tolkning?

Du syftar då på paragraf 20 i polisdatalagen?

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/polisdatalag-2010361_sfs-2010-361

Jag kan inte se att den förbjuder utlämnandet av FUP i elektronisk form. Domstolarna kan som sagt lämna ut uppgifter i elektronisk form, så det är svårt att begripa var som skulle hindra polisen.

För övrigt finns ju inte uppgifter i annat än elektronisk form numera. För att kunna lämna ut dem på annat sätt måste kan förvandla dem till något annat än ursprunget. De är inte nedknackade på skrivmaskin utan finns i datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in