2016-07-12, 16:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marinad
Tack för svaret. Så om jag efter sommarkurserna har minst 37 hp betyder det att jag blir beviljad studiemedel i höst? Det är så jag har förstått det ialf.
Ja, för att nästa ansökan om studiemedel ska godkännas krävs att du har uppnått resultatkravet, vilket för din del är 37 av 60 hp då det är ditt första år.
2016-07-12, 22:11
Medlem
Om jag kom in på en utbildning i höst och bockade in rutan att jag önskar CSN också, vad behöver jag göra mer för stt få pengar både bidrag och fullt lån? Behöver jag kontakta CSN?
2016-07-12, 22:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jaegarn1337
Om jag kom in på en utbildning i höst och bockade in rutan att jag önskar CSN också, vad behöver jag göra mer för stt få pengar både bidrag och fullt lån? Behöver jag kontakta CSN?
Du måste ansöka om studiemedel, den rutan på antagning.se gör ingenting.
2016-07-13, 14:59
Medlem
CSN - Antagen till ett program, byte efter urval 2

Hejsan,

Blev antagen till ett program på LiU, men står som reserv på samma program fast i Lund. Jag är säker på att jag kommer komma in i urval 2. Men:

Kan jag ansöka till CSN med första urvalets besked och sedan ändra när jag skulle komma in på Lunds?
Det är min första CSN erfarenhet så jag har ingen aning om hur det fungerar.

Skulle dock föredra att göra anmälan så tidigt som möjligt eftersom det behövs att de kollar med migrationsverket först och detta kommer ta längre tid än vanligt.
Senast redigerad av ECAsson 2016-07-13 kl. 15:28.
2016-07-14, 11:25
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ECAsson
Hejsan,

Blev antagen till ett program på LiU, men står som reserv på samma program fast i Lund. Jag är säker på att jag kommer komma in i urval 2. Men:

Kan jag ansöka till CSN med första urvalets besked och sedan ändra när jag skulle komma in på Lunds?
Det är min första CSN erfarenhet så jag har ingen aning om hur det fungerar.

Skulle dock föredra att göra anmälan så tidigt som möjligt eftersom det behövs att de kollar med migrationsverket först och detta kommer ta längre tid än vanligt.

Vet inte hur lång tid längre än vanligt är men de som blir antagna 3 augusti söker ju oftast CSN direkt och får det beviljat typ 1-2 dagar efter. Eftersom kursstarten inte är förrän 29onde hos de flesta så borde väl 26 dagar räcka?

Söker du för LiU nu och får det beviljat och ändrar sen i din ansökan så gör de ju om hela proceduren igen.
Senast redigerad av Nalix 2016-07-14 kl. 11:39.
2016-07-14, 14:34
Avslutad
Får jag studiemedel?

Har läst några fristående kurser på högskola sedan våren 2014 där intresset dock sviktat lite. Kanske har satt mig i skiten, men då får jag lösa det.

Har sökt plugg till hösten men är osäker på om jag har studiemedel i höst pga missat några delkurser. Första kursen har jag 18/30 poäng på. Andra kursen 25/30 poäng och den sista kursen 12,5/15. Misstänker att jag behöver läsa igen några poäng? Har sammanlagt 55,5 av 75 möjliga. Har tagit fullt csn de första två kurserna, men halvt csn för det sistnämnda då det var på halvfart.
2016-07-14, 14:39
Medlem
mailade dom en gång och fråga ungefär samma sak och dom sa endast att jag skulle ansöka om studiemedel för att få reda på svaret
man kan alltså ej veta om det är nej eller ja, utan måste ansöka
2016-07-14, 15:32
Medlem
Du har ju klarat över 75% på sista kursen, så nytt studiemedel ska väl inte vara något problem?
2016-07-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Har läst några fristående kurser på högskola sedan våren 2014 där intresset dock sviktat lite. Kanske har satt mig i skiten, men då får jag lösa det.

Har sökt plugg till hösten men är osäker på om jag har studiemedel i höst pga missat några delkurser. Första kursen har jag 18/30 poäng på. Andra kursen 25/30 poäng och den sista kursen 12,5/15. Misstänker att jag behöver läsa igen några poäng? Har sammanlagt 55,5 av 75 möjliga. Har tagit fullt csn de första två kurserna, men halvt csn för det sistnämnda då det var på halvfart.
(FB) CSN och studiemedel

Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
mailade dom en gång och fråga ungefär samma sak och dom sa endast att jag skulle ansöka om studiemedel för att få reda på svaret
man kan alltså ej veta om det är nej eller ja, utan måste ansöka
Det är väl inte så jävla konstigt? De måste ju undersöka om du får studiemedel när du ansöker. Om de då ska svara på din fråga när du mejlar måste de undersöka det hela två gånger.
2016-07-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
(FB) CSN och studiemedel

Det är väl inte så jävla konstigt? De måste ju undersöka om du får studiemedel när du ansöker. Om de då ska svara på din fråga när du mejlar måste de undersöka det hela två gånger.
men jag nämnde hur mkt procent jag låg på då kan dom fan veta
2016-07-14, 21:12
Medlem
Scarecrow87s avatar
Tjenare,har en fråga som är viktig för mig.
Om man tar CSN-lån,kan man välja att betala tillbaka det snabbare än vad som "krävs"?
Alltså,som jag har förstått det gör de någon slags uträkning och presenterar för dig hur mycket du ska betala varje år eller så. Låt säga att man vill betala mer än så och därmed återbetala skulden snabbare,går det att göra så?
2016-07-14, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Scarecrow87
Tjenare,har en fråga som är viktig för mig.
Om man tar CSN-lån,kan man välja att betala tillbaka det snabbare än vad som "krävs"?
Alltså,som jag har förstått det gör de någon slags uträkning och presenterar för dig hur mycket du ska betala varje år eller så. Låt säga att man vill betala mer än så och därmed återbetala skulden snabbare,går det att göra så?
Du kan naturligtvis amortera i snabbare takt än vad som krävs av dig. Precis som för alla lån.
Senast redigerad av U-Fig 2016-07-14 kl. 21:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in