2016-07-05, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Sökte redan igår och jag börjar den 18 augusti, och kommer får lämna studieförsäkran när jag kan göra det

Då borde du får dina pengar i Augusti
2016-07-05, 23:42
Medlem
Tog lån för 2 månader slutade innan nån tenta. Har blivit nekad CSN. Vad är enklaste sättet att få tillbaka det till hösten?
2016-07-06, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrpaco
Tog lån för 2 månader slutade innan nån tenta. Har blivit nekad CSN. Vad är enklaste sättet att få tillbaka det till hösten?
Sommarkurser?
2016-07-06, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ysera
Sommarkurser?

Om du hittar nån så är det en väg, har du matematik 4 så kan du läsa förberedande kurs i matematik bland annat, kanske pröva nån kurs som doc kostar 500kr, läsa på folkhögskola några veckor.

Hur många veckor tog du CSN för och var det dina första veckor på högskolan med CSN?, det spelar roll för att veta studieresultatskravet.
2016-07-06, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Om du hittar nån så är det en väg, har du matematik 4 så kan du läsa förberedande kurs i matematik bland annat, kanske pröva nån kurs som doc kostar 500kr, läsa på folkhögskola några veckor.

Hur många veckor tog du CSN för och var det dina första veckor på högskolan med CSN?, det spelar roll för att veta studieresultatskravet.

Första 5-6 veckorna. Ja det var mina första veckor på högskola med CSN.
2016-07-06, 21:53
Medlem
MrByberbob55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dafuqup
Det stämmer. Om det är olika från skola till skola är säkert möjligt. Vet att vissa mindre skolor har basår anpassade för deras egna skolor där dom ibland väljer bort tex kemi 2 och matte 4.

Sen finns det ju basår som kräver matte 3c för att söka in (Tex GU) och dom läser såklart inte matte 3c då.

Varför är det just så på GU? Alla andra universitet brukar ha matte 2 som behörighetskrav för basåret. Istort sätt alla samhällsorienterade linjer på gymnasiet förutom ekonomi/ekonomi har matte 1 och 2 som obligatoriska kurser, man måste alltså sedan välja till matte 3 om man vill. Många gör ju inte det och när man då går ut gymnasiet och kanske inser att man vill läsa basår, så kan man ju inte det eftersom man inte valde till matte 3 under gymnasietiden, måste läsa komvux, och sedan hamna i en sämre kvot! Jävligt dåligt av GU. Kan det bero på att basåret läses på Chalmers? De brukar ju vara lite säregna när det gäller behörighetskrav.
2016-07-09, 22:27
Medlem
Jag har just fått en check på 2.8k kr från csn och pengarna gäller för halvtids plugg under 10 veckor. I augusti ska jag börja komvux på heltid och under en månad kommer båda perioderna sammanfalla. Jag kommer alltså studera 150% av heltid under en månad och undrar om jag då blir berättigad till 150% av pengarna eller får jag nöja med 2,8k den månaden?
2016-07-10, 03:20
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Jag har just fått en check på 2.8k kr från csn och pengarna gäller för halvtids plugg under 10 veckor. I augusti ska jag börja komvux på heltid och under en månad kommer båda perioderna sammanfalla. Jag kommer alltså studera 150% av heltid under en månad och undrar om jag då blir berättigad till 150% av pengarna eller får jag nöja med 2,8k den månaden?

Du är inte berättigad till mer studiemedel även om du studerar mer än heltid. Inte heller blir kravet om studieresultat högre, vilket kan vara bra att känna till samtidigt.
2016-07-10, 04:01
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript

Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Du är inte berättigad till mer studiemedel även om du studerar mer än heltid. Inte heller blir kravet om studieresultat högre, vilket kan vara bra att känna till samtidigt.

Jag vill dock tillägga att du givetvis kommer få en högre ersättning än halvtid om du ökar din studietakt till heltid under samma period som din utbetalning gäller, vilket innebär att beloppet som du redan har mottagit kommer att beräknas om.

Edit: Men hur kan beloppet du har fått vara 2 800 kr och avse 10 veckor på halvtid? 349 kr är bidragsdelen per vecka för halvtidsstudier, vilket i ditt fall bör innebära 3 490 kr. För heltidsstudier är bidragsdelen 704 kr per vecka.
Senast redigerad av mrmint 2016-07-10 kl. 04:16. Anledning: Edit:
2016-07-10, 20:02
Medlem
"Under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid är kravet på studieresultat lägre. Då är kravet att du ska klara 62,5 procent av det antal högskolepoäng du fått studiemedel för. Efter de 40 första veckorna är kravet 75 procent."

Så om man inte klarade 62,5% av första läsåret, och sedan läser två sommarkurser(men tar ej csn under den tiden), när man sedan ansöker om csn för andra läsåret, betyder det att man måste ha klarat 75% av läsåret plus sommaren, eller 75% av sommaren? Eller är det fortfarande 62,5%, med tanke på att man inte haft csn under sommarkurserna?
2016-07-10, 21:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marinad
"Under de första 40 veckorna som du studerar med studiemedel på heltid är kravet på studieresultat lägre. Då är kravet att du ska klara 62,5 procent av det antal högskolepoäng du fått studiemedel för. Efter de 40 första veckorna är kravet 75 procent."

Så om man inte klarade 62,5% av första läsåret, och sedan läser två sommarkurser(men tar ej csn under den tiden), när man sedan ansöker om csn för andra läsåret, betyder det att man måste ha klarat 75% av läsåret plus sommaren, eller 75% av sommaren? Eller är det fortfarande 62,5%, med tanke på att man inte haft csn under sommarkurserna?
CSN bryr sig inte ett dugg om huruvida du studerar om du inte får studiemedel för det.

Med andra ord är resultatkravet 62,5 % av 60 hp (37 hp) i ditt exempel.
2016-07-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
CSN bryr sig inte ett dugg om huruvida du studerar om du inte får studiemedel för det.

Med andra ord är resultatkravet 62,5 % av 60 hp (37 hp) i ditt exempel.
Tack för svaret. Så om jag efter sommarkurserna har minst 37 hp betyder det att jag blir beviljad studiemedel i höst? Det är så jag har förstått det ialf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in