Citat:
Har svårt att se hur du tänker. Om jag registrerar mig på en kurs och söker studiemedel men inte pluggar ett skit och låter dessutom bli att meddela det till CSN tycker jag det är ganska många varningsklockor som ringer. Om jag däremot har tänkt plugga men kommer på under tiden att jag inte alls vill göra det och meddelar CSN är jag ju däremot ärlig, varesig jag får betala tillbaka eller inte är ju det sistnämnda det normala. Jag har själv varit i liknande sits och han har bara två utvägar. Antingen betala tillbaka eller också läsa in de poäng CSN (utan att få pengar från dom) kräver att han ska ha klarat innan han kan få studiemedel igen.
Där ser man, miss av mig.
Citat:
Vet inte om det är annorlunda med gymnasiekurser, men CSN ligger ett år efter när det gäller sånt här. Jag fick te.x återkrav förra året, d.v.s 2014 för att jag hade fått mer utbetalt än jag hade rätt till 2012. Alltså får du nog vänta och se till nästa år om dom hör av sig eller inte.Gjorde i stort sett samma sak förra året, med undantag att jag tog lån också. Detta var för gymnasiekurser på ett universitet, gäller samma sak för mig ifall jag vill ha studielån igen eller kan jag köra vidare på CSN när jag börjar med en högskoleutbildning nu istället? Inte blivit kontaktad av CSN ang detta.
EDIT: Kom på att ovanstående gäller om du tjänat för mycket, tror inte det har något med avklarade studier att göra.
Förstår inte vad du menar här. CSN kommer kräva tillbaka pengar eftersom han inte har klarat tillräckligt många poäng.
Senast redigerad av jk13 2015-07-13 kl. 20:09.
Senast redigerad av jk13 2015-07-13 kl. 20:09.
Jag har utgått från min egen erfarenhet utan att tänka på att jag fick återkrav p.g.a att jag tjänade för mycket pengar, hade alltså inget med mina poäng att göra.