2015-07-13, 19:56
  #32389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det tror jag knappast, eftersom han aldrig avregistrerade sig från kurserna. Hade han avregistrerat sig och officiellt hoppat av så hade han nog blivit återbetalningsskyldig.
Har svårt att se hur du tänker. Om jag registrerar mig på en kurs och söker studiemedel men inte pluggar ett skit och låter dessutom bli att meddela det till CSN tycker jag det är ganska många varningsklockor som ringer. Om jag däremot har tänkt plugga men kommer på under tiden att jag inte alls vill göra det och meddelar CSN är jag ju däremot ärlig, varesig jag får betala tillbaka eller inte är ju det sistnämnda det normala.

Jag har själv varit i liknande sits och han har bara två utvägar. Antingen betala tillbaka eller också läsa in de poäng CSN (utan att få pengar från dom) kräver att han ska ha klarat innan han kan få studiemedel igen.

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Gränsen är faktiskt på 62,5% (och inte 50%).
Där ser man, miss av mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Elastiskt
Gjorde i stort sett samma sak förra året, med undantag att jag tog lån också. Detta var för gymnasiekurser på ett universitet, gäller samma sak för mig ifall jag vill ha studielån igen eller kan jag köra vidare på CSN när jag börjar med en högskoleutbildning nu istället? Inte blivit kontaktad av CSN ang detta.
Vet inte om det är annorlunda med gymnasiekurser, men CSN ligger ett år efter när det gäller sånt här. Jag fick te.x återkrav förra året, d.v.s 2014 för att jag hade fått mer utbetalt än jag hade rätt till 2012. Alltså får du nog vänta och se till nästa år om dom hör av sig eller inte.

EDIT: Kom på att ovanstående gäller om du tjänat för mycket, tror inte det har något med avklarade studier att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det är inte säkert att CSN kräver tillbaka några pengar eftersom TS inte anmält studieavbrott, och då skulle TS lika gärna kunna använda de pengarna (om hen nu har några såna pengar tillgängliga) istället som en inkomst under första terminen.
Förstår inte vad du menar här. CSN kommer kräva tillbaka pengar eftersom han inte har klarat tillräckligt många poäng.
__________________
Senast redigerad av jk13 2015-07-13 kl. 20:09.
2015-07-13, 20:04
  #32390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13

Vet inte om det är annorlunda med gymnasiekurser, men CSN ligger ett år efter när det gäller sånt här. Jag fick te.x återkrav förra året, d.v.s 2014 för att jag hade fått mer utbetalt än jag hade rätt till 2012. Alltså får du nog vänta och se till nästa år om dom hör av sig eller inte.
Det jag undrade var att om jag söker studielån nu till skolstarten, kommer jag då få avslag?
2015-07-13, 20:09
  #32391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elastiskt
Det jag undrade var att om jag söker studielån nu till skolstarten, kommer jag då få avslag?
Min högst okvalificerade gissning är ja, du kommer få avslag.
2015-07-13, 20:15
  #32392
Medlem
Eftersom jag endast tog emot bidrag och ej lån så är jag rätt så säker på att jag ej kommer att bli återbetalningsskyldig. Ringde in för ca 3 mån och frågade CSN angående detta och tolkade det som att jag ej kommer att bli återbetalningsskyldig. Kan ju dock ha varit någon nyanställd som ej har så bra koll på läget man snackade med. Dock så kan jag säga att sjukt många här verkar vilja att man ska bli återbetalningsskyldig utan att komma med något hållbart argument.
Ska ringa CSN imorgon och fråga så får vi se.
2015-07-13, 20:19
  #32393
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skillekillen
Eftersom jag endast tog emot bidrag och ej lån så är jag rätt så säker på att jag ej kommer att bli återbetalningsskyldig. Ringde in för ca 3 mån och frågade CSN angående detta och tolkade det som att jag ej kommer att bli återbetalningsskyldig. Kan ju dock ha varit någon nyanställd som ej har så bra koll på läget man snackade med. Dock så kan jag säga att sjukt många här verkar vilja att man ska bli återbetalningsskyldig utan att komma med något hållbart argument.
Ska ringa CSN imorgon och fråga så får vi se.
Det är ingen skillnad i bidrag och lån vad gäller återbetalning. CSN borde du ha ringt för längesen.

Jag förstår inte det här, somliga i den här tråden är så ologiska att man tappar hakan. Om ts INTE blir återbetalningsskyldig säger ni ju att jag kan ansöka om CSN och bara inkassera pengar utan att göra ett skit och utan konsekvenser. Tror ni CSN är födda igår? Fattar ni inte hur mycket det skulle missbrukas om det var så?
2015-07-13, 20:59
  #32394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jk13
Det är ingen skillnad i bidrag och lån vad gäller återbetalning. CSN borde du ha ringt för längesen.

Jag förstår inte det här, somliga i den här tråden är så ologiska att man tappar hakan. Om ts INTE blir återbetalningsskyldig säger ni ju att jag kan ansöka om CSN och bara inkassera pengar utan att göra ett skit och utan konsekvenser. Tror ni CSN är födda igår? Fattar ni inte hur mycket det skulle missbrukas om det var så?

Du verkar inte ha någon koll och din logik får du slipa litet på. För att bli återbetalningsskyldig så måste man bli avregistrerad från sina kurser, detta gör man antingen själv (studieavbrott) eller av institutionens studieadministratör om man aldrig dyker upp. Det är fullt möjligt att söka fullt studiemedel (bidrag/lån) och därefter inte klara poängen (strunta i tentor) utan att bli återbetalningsskyldig (lånet måste man såklart betala tillbaka senare) om man ser till att inte bli avregistrerad.

Så: allt som krävs är att man dyker upp på obligatoriska moment, inte så mycket mer. Sedan så måste man ju fixa poängen på något sätt för att få pengar nästa gång.
2015-07-13, 21:17
  #32395
Medlem
Jag har haft fel hela tiden. Jag har utgått från min egen erfarenhet utan att tänka på att jag fick återkrav p.g.a att jag tjänade för mycket pengar, hade alltså inget med mina poäng att göra.

Så, det som gäller för ts är att han inte kommer få studiemedel från CSN förns han har klarat av de poäng han saknar, vilket då borde vara 18,5hp.
2015-07-14, 00:17
  #32396
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elastiskt
Det jag undrade var att om jag söker studielån nu till skolstarten, kommer jag då få avslag?
Kurserna du läste förut var alltså på gymnasial nivå, och nu ska du söka CSN för högskolestudier? Nej, då får du inte avslag.
2015-07-14, 01:37
  #32397
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Kurserna du läste förut var alltså på gymnasial nivå, och nu ska du söka CSN för högskolestudier? Nej, då får du inte avslag.
Läste ett s.k basår på ett stort universitet, blev däremot inte speciellt mycket läsande. Basårskurserna är däremot fortfarande gymnasiala, spelar det någon roll att de lästes på ett "program" vid ett UNI?
2015-07-14, 01:59
  #32398
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elastiskt
Läste ett s.k basår på ett stort universitet, blev däremot inte speciellt mycket läsande. Basårskurserna är däremot fortfarande gymnasiala, spelar det någon roll att de lästes på ett "program" vid ett UNI?

Det räknas fortfarande som gymnasiala studier även om det hålls som ett program på ett universitet. Om du inte blivit avregistrerad så har du inga problem med att söka studiemedel för eftergymnasiala studier då det handlar om två olika kvoter. Vissa brukar ta ett basår, ett s.k. "slappår", just av denna anledning
2015-07-14, 12:08
  #32399
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det är inte säkert att CSN kräver tillbaka några pengar eftersom TS inte anmält studieavbrott, och då skulle TS lika gärna kunna använda de pengarna (om hen nu har några såna pengar tillgängliga) istället som en inkomst under första terminen.

Aha. Det var en helt annan situation än vad jag tänkte på.

EDIT: Jag tänkte om man pluggar, inte klarar tillräckligt många poäng och sedan betalar tillbaka pengar till CSN (vi säger väldigt mycket) men inte klarat poängen, hur är det då? kan man få CSN då eller måste man klara procent poäng också?

Vi säger att man klarat 25 % av ett års studier, men har betalat tillbaka alla pengar, får man CSN då?
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2015-07-14 kl. 12:14.
2015-07-14, 12:16
  #32400
Medlem
JaffaCallings avatar
har en vän som undrar ifall det är värt att ta full csn lån för att undvika huslån och dylikt senare efter utbildningen

är det något som ni skulle rekommendera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in