Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Nej det fattar jag inte, levde inte på medeltiden, men du som verkar vara mycket gammal och kunnig vet såklart hur det gick till förr i tiden. Hur var det med kränkningar, ett brott på din tid?
Bra att du ger oss en korrekt bild av medeltiden så att vi slipper leva i villfarelse.
Jag vill veta vad trälarna sa när de skulle säljas på marknaden, nej eller jag vill inte vara med i detta taskspel?

Vikingatiden. Jag ger dig en korrekt bild av vikingatiden.
När det gäller kränkningar (hån) sågs det mycket allvarligt på, en fri man som blev hånad av en annan fri man hade rätt att utmana den mannen i tvekamp, eventuellt med dödlig utgång.
Vad trälar som såldes sade vet jag ingenting om. Jag föreställer mig att de höll käften, om de inte ville ha stryk.
Jag håller fast vid att teatersällskapet verkar veta mycket lite om trälförsäljning. Det var garanterat
inte besökarna på en eventuell marknad/trälauktion som såldes, utan det var de medförda trälarna som såldes.
Skit i det nu och låt oss hålla oss till topic. Teatersällskapet har inte bara betett sig omdömeslöst (eller vad som nu ligger bakom deras beteende), utan även okunnigt.
/Alplandskap