2016-07-14, 14:49
Medlem
vigillarfittas avatar
En sak som verkligen är helskum är att de enda videoklippen från både Foteviken och det norska stället som ligger ute är deras eget material.
Jag menar idag filmar ju varenda jävel med mobiltelefonen och tar bilder.
Det är mystiskt skralt med material när man bildgooglar med tanke på hur många som besöker såna här vikingajippon.
Kan det vara så att det är så pinsamt och konstigt att beskåda detta så att man väljer att varken fota eller filma?
Citera
2016-07-14, 14:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det finns videos av varje skandal utom just denna. Typiskt att inte kunna bilda sig en uppfattning. Det måste finnas någon som filmat(?).

Den ska vara filmad då enligt info i denna tråd. Alla blir visst filmade men sedan måste de då få ett ok sett till PUL att lägga upp det på Facebook och tuben och det gissar jag de inte fick denna gång...
Citera
2016-07-14, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Det finns videos av varje skandal utom just denna. Typiskt att inte kunna bilda sig en uppfattning. Det måste finnas någon som filmat(?).
Vikingarna filmade själva. Filmen är inlämnad till polisen. Som bevismaterial.
Citera
2016-07-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 654654
.
brukare-är vårdtagare. dvs den person som är i behov av assistent. assistenten var en ung flicka som blev fångad i det här vikinga-leken.
vårdtagare såg och begrundade händelseförloppet, assistenten var ju i tjänst,men blev bortförd som låtsas-träl. assistenten led eftersom hon inte var på plats för sin egen nöjes skull, hon var tjänstgörande som assistent till brukaren,dvs vårdtagaren.
efter att träl-assistenten släpps fri, så enades tydligen hon och vårdtagaren om att detta inte varit rätt o riktigt.
så det polisanmäldes. det var bra gjort. vi har diskuterat vikingarnas träl-fångst nu ,många timmar och det är intressant att se hur olika vi tolkar hela denna incident.
Citera
2016-07-14, 15:13
Medlem
vigillarfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
brukare-är vårdtagare. dvs den person som är i behov av assistent. assistenten var en ung flicka som blev fångad i det här vikinga-leken.
vårdtagare såg och begrundade händelseförloppet, assistenten var ju i tjänst,men blev bortförd som låtsas-träl. assistenten led eftersom hon inte var på plats för sin egen nöjes skull, hon var tjänstgörande som assistent till brukaren,dvs vårdtagaren.
efter att träl-assistenten släpps fri, så enades tydligen hon och vårdtagaren om att detta inte varit rätt o riktigt.
så det polisanmäldes. det var bra gjort. vi har diskuterat vikingarnas träl-fångst nu ,många timmar och det är intressant att se hur olika vi tolkar hela denna incident.

Säker på att det var en "ung flicka"? Det var inte en vuxen kvinna då?
Eller använder du uttrycket av dramaturgiska skäl?
Citera
2016-07-14, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 654654
.
Brukare= vårdtagare. någon som är i behov av assistent. Kan vara fysiskt el psykiskt handikappad person med funktionshinder.
Citera
2016-07-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Säker på att det var en "ung flicka"? Det var inte en vuxen kvinna då?
Eller använder du uttrycket av dramaturgiska skäl?
du kan du naturligtvis ha rätt-kan ha varit en vuxen kvinna, kan ha varit en gammal dam, men eftersom vikingarna brukar välja yngre så har jag antagit att de fortsatte att välja en ung flicka som träl även vid detta tillfälle. vi får se.
Citera
2016-07-14, 15:19
Medlem
vigillarfittas avatar
Undrar hur många av dom som försvarar detta som hade försvarat det om det rört sig om negrer eller arabskallar som gjort samma grej och hänvisat till att det är en lek.

Ahh just ja. Dom GÖR ju redan såna här saker på riktigt.
Citera
2016-07-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigillarfitta
Undrar hur många av dom som försvarar detta som hade försvarat det om det rört sig om negrer eller arabskallar som gjort samma grej och hänvisat till att det är en lek.

Ahh just ja. Dom GÖR ju redan såna här saker på riktigt.

För mig och några till här i tråden så är det inte avgörande varifrån vikinga-stilen ursprungligen kommer från.
inte heller religionstillhörighet. Det finns män över hela Jorden som begår kränkande handlingar
mot kvinnor. Det har nog alltid funnits. Men kan man IDAG få unga människor att bli medvetna och förstå att vissa handlingar och ord faktiskt kan vara kränkande och dessutom lära unga män att en till synes
oförarglig kommentar eller handling, faktiskt kan upplevas kränkade för en annan person, så då har vi genast fått lite bättre en lite bättre framtid för våra unga.
Citera
2016-07-14, 15:49
Medlem
vitapumpss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

När vårdtagarna såg hela händelseförloppet måste det ju upplevts som väldig förnedrande för den kvinnliga assistenten att bli fångad och bortförd till slavmarknaden. Jag skulle i alla fall känt det så om jag varit i hennes ställe. Usch så pinsamt!
Citera
2016-07-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitapumps
När vårdtagarna såg hela händelseförloppet måste det ju upplevts som väldig förnedrande för den kvinnliga assistenten att bli fångad och bortförd till slavmarknaden. Jag skulle i alla fall känt det så om jag varit i hennes ställe. Usch så pinsamt!
Precis så har de flesta av oss reagerat. Men vilken bra tråd det ändå har blivit så olika personer som diskuterat, jag har haft stort nöje av att träffa alla oliktänkande men ändå blivit förbannad emellanåt, kom till besinning och insåg att vi alla tänker ju olika. Det är ju poängen.
Vi får hoppas att vikinga-gänget också har fått nåt att fundera över i hur de ska göra i fortsättningen. Jag skulle vilja se en av skådespelarna fångas till träl,en träl som ger lite mera dramatiska uttryck vid infångandet, som spottar och lever rövare, såsom jag föreställer mig att det istället kan ha gått till när man fångade trälar.
Citera
2016-07-14, 16:13
Medlem
DickeFixs avatar
Om kvinnan tydligt sade ifrån och förklarade att hon var i tjänst som vårdare så bör teatergruppen dömas. Om hon däremot blivit övertalad att deltaga i leken, eller känt sig pressad av grupptrycket och inte vågat säga ifrån, så tycker jag teatergruppen går fria från skuld. Det bör dock i förväg framgå i informationen om vikingaspelet att man som besökare riskeras bli infångad och säljas som slav. Och det bör inte bara vara kvinnor som attackeras utan även män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in