2016-07-28, 20:51
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Ja ja, jag tyckte det lät hotfullt.
Kan du förstå att vissa kvinnor som är oförberedda på att bli fångade också kan tycka att det är hotfullt?
Citera
2016-07-28, 20:52
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattJur
Hittade en liten trevlig pdf om svårigheterna med att läsa av slavhandeln i den arkeologiska kontexten. Den handlar främst om fjättrar och halsjärn. Rekommenderas!
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/handle/raa/3204/2009_089.pdf?sequence=1

Jag tackar det ödmjukaste och skall läsa den när jag får tid till det, tror även att jag satt på en föreläsning av just honom också kring detta ämne men kan blanda ihop honom med någon annan!

[Tillagt]

Dock så skall det påpekas att det jag studerar (då jag studerar historia) inte är den arkeologiska biten utan texter och andra liknande kvarnlämningar.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-07-28 kl. 20:54.
Citera
2016-07-28, 20:53
Medlem
antalpromilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Kan du förstå att vissa kvinnor som är oförberedda på att bli fångade också kan tycka att det är hotfullt?
Ja absolut, framförallt om någon uttrycker att "OM jag inte får som jag vill så..". Dock tror jag inte så är fallet med denna gruppen.
Citera
2016-07-28, 20:58
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antalpromille
Ja absolut, framförallt om någon uttrycker att "OM jag inte får som jag vill så..". Dock tror jag inte så är fallet med denna gruppen.

Nej, det är uppenbart att de inte brydde sig om att be om lov, så där har du rätt.
Citera
2016-07-28, 21:02
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Jo, är du spekulant?
Dom skulle säkert tycka att det är skitkul, tror du inte det?
Citera
2016-07-28, 21:21
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Dom skulle säkert tycka att det är skitkul, tror du inte det?
Jo de skulle nog skratta nervöst och undra vad som händer.
Citera
2016-07-28, 21:34
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Du svarar inte på frågor och det får mig att tro att du faktiskt inser att det här är fel men du vill bara inte låtsas om det.

För frågan är ställd varför skulle någon få gå omkring och kasta nät över folk?

Och sen på tio sekunder blankt bakbinda någon i grupp om fem mot en och trä på ett halsjärn och sen börja skrika och blåsa i horn så att den chockade överfallne känner att de inte kan ta sats och ropa ut att de vill bli lössläppta?

Men du kanske har rätt just i den anmälda kvinnans fall kanske de beskrev allt från nätkastning till försäljningen och hon ville detta men hittade sen på att hon var kränkt och polisanmälde. Det scenariot finns ju alltid.

Svara gärna på varför män i grupp om fem ska få kasta nät över andra människor och binda ihop dem och sätta halsjärn på dem och fråga efter?

Men alltså, jag tycker att jag har varit väldigt tydlig med att jag tycker att den anmälan som är gjord är trams och att inget krut ska spillas på en sådan idiotanmälan.

Dina övriga så kallade frågor är för barnsliga för att svara på helt enkelt, du fattar inte att det är en form av teater som sker, dina jämförelser är helt åt helvete, kort sagt, det är dina fantasier som spökar.

Fan vad jag önskar att sommarlovet ska vara över så att allt blir normalt igen.
Citera
2016-07-28, 21:43
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Haha. Jag borde inte skrivit uppenbart, utan troligt, så du får rätt igen! Det blir väl upp till rätten att bedöma om hon var med på noterna, men ändrade sig efter att hon blivit såld. Vem vet, kanske det var fel kille som köpte henne.

Nåja, var hon med på det är det fjompigt att anmäla. Var hon oförberedd är det ett ordentligt övergrepp som borde kunna bedömas som olagligt frihetsberövande och eventuellt leda till fängelse.
Skulle tippa på ofredande i det här fallet. Hoppas det går till rättegång, annars kommer det att vara fritt fram för såna här spektakel och gränserna kan i värsta fall tänjas ytterligare. Det är en mänsklig rättighet att slippa kladdande händer.
Citera
2016-07-28, 21:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Skulle tippa på ofredande i det här fallet. Hoppas det går till rättegång, annars kommer det att vara fritt fram för såna här spektakel och gränserna kan i värsta fall tänjas ytterligare. Det är en mänsklig rättighet att slippa kladdande händer.
Som lekman tänker jag mig att motivet faktiskt är att tillfångata en ovetande kvinna för att i vinstsyfte (antar de får betalt för att lajva) exponera henne bunden och med kedja runt halsen(?) medan män bjuder på henne och kommenterar hennes utseende, är oerhört allvarligt. Jag skulle nog yrka på fängelse om det verkligen var så att hon inte var införstådd med vad som skulle ske.

Man kan inte komma undan med vad som helst bara för att man lajvar.
Citera
2016-07-28, 22:01
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Fast vikingarna var väl slavjägare och höll på med slavhandel också? Ska väl ha funnits marknadsplatser runt om i Nordeuropa där dom kunde avyttra sin fångst? Har för mej att jag läst att dom även skeppade ner slavar till kontinenten?
Det vet man inte säkert. I vilket fall som helst så var den muslimska slavhandeln störst i världshistorien. Riktigt otäckt, man kidnappade hundratusentals europeiska kvinnor, män och barn till hårt arbete på fälten, som hushållsarbetare och sexslavar. Inte ens islänningarna slapp de muslimska slavjägarna.

Långt många fler nordbor har varit slavar åt muslimer än tvärtom, om det ens funnits muslimska slavar i norden (finns inget som tyder på det).

Rimligen bör slavjägarna klä ut sig som soldater i ottomanska riket eller som tatariska slavjägare. Men det hade väl varit alltför politiskt inkorrekt för de feta fega asen.
Senast redigerad av Afrosvensk 2016-07-28 kl. 22:03.
Citera
2016-07-28, 22:07
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Som lekman tänker jag mig att motivet faktiskt är att tillfångata en ovetande kvinna för att i vinstsyfte (antar de får betalt för att lajva) exponera henne bunden och med kedja runt halsen(?) medan män bjuder på henne och kommenterar hennes utseende, är oerhört allvarligt. Jag skulle nog yrka på fängelse om det verkligen var så att hon inte var införstådd med vad som skulle ske.

Man kan inte komma undan med vad som helst bara för att man lajvar.
Precis, man ska inte kunna komma undan med vad som helst bara för att man lajvar.

Men för att döma till olaga frihetsberövande så måste nog åklagaren kunna bevisa att kvinnorna inte kunde slita sej fria. Det tror jag kan bli svårt.
Citera
2016-07-28, 22:32
Medlem
NattJurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Det vet man inte säkert. I vilket fall som helst så var den muslimska slavhandeln störst i världshistorien. Riktigt otäckt, man kidnappade hundratusentals europeiska kvinnor, män och barn till hårt arbete på fälten, som hushållsarbetare och sexslavar. Inte ens islänningarna slapp de muslimska slavjägarna.

Långt många fler nordbor har varit slavar åt muslimer än tvärtom, om det ens funnits muslimska slavar i norden (finns inget som tyder på det).

Rimligen bör slavjägarna klä ut sig som soldater i ottomanska riket eller som tatariska slavjägare. Men det hade väl varit alltför politiskt inkorrekt för de feta fega asen.
Se där, och jag som har för mej att jag läste nånstans att det är först på senare tid som arkeologerna har börjat forska kring vikingarnas slavhandel eftersom det just har varit ett politiskt inkorrekt och känsligt ämne att ge sej in på. Vindarna vänder som sagt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in