Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Jag tror att du är besatt av kungligheter och riddare ingen är så idag. Även om du har ett släktvapen sen 600 år är det ingen som bryr sig.
2) Nej bro amerikaner går i amerikanska skolor, brits går i brittiska skolor, tyskar går i tyska skolor, och så vidare. Du kanske talar om internat skolor?
3) Ingen går på finishing schools idag jag kan tänka mig att målgruppen för det är tacky medelklass människor med pengar.
4) Vad skulle någon som är överklass få ut av att gifta sig med någon som är överklass + adlig/kunglig?
1. Gör dig inte dum. Bara ett adligt NAMN öppnar många dörrar, till och med om det inte följer med någon titel eller något gods.
2. Ja, det är väl klart att jag talar om internatskolor. Det är väldigt fint för en amerikansk familj att ha en son som går på Eton eller Oxford. Eller en dotter som läser konsthistoria på Sorbonne.
3. Jodå, men europeiska familjer har slutat skicka sina döttrar dit. Nu är det nyrika amerikaner, latinamerikaner, asiater och afrikaner som gör det. Just därför tycker inte de europeiska familjerna längre att det är ett fint ställe för deras flickor att vara på. Man vill ju inte betala några hundratusen kr för att ens dotter ska komma hem och tala pidgin English! Dessutom måste de börja helt från grunden med bordsskick, dukning o.s.v. eftersom flickorna ofta inte kan äta med bestick alls - kinesiskan har ätit med pinnar och afrikanskan med fingrarna...
4. Titeln, namnet, delen i världshistorien, statusen, glansen, det blå blodet, den mystiska auran... Allt det där som inga pengar i världen kan köpa. När den driftige amerikanske affärsmannens dotterson föds, så får denne från början allt som affärsmannen bara kunde drömma om när han var ung och fattig: namn, börd, titel, anor, anseende, respekt, guld, gods och pengar... Och han kan säga att han är morfar till en viscount, greve, hertig eller ännu hellre en ung prins av blodet. Det är det ultimata målet för den som fick börja med två tomma händer, och kanske hånades som ung.