2016-08-24, 17:39
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Det är problematiskt när belöningen går i arv. Exempelvis i antikens Rom problemet att de fick slut på land i Italien eftersom allt hade givits bort till soldater som krigat. Det var ännu mer problematiskt i medeltidens Europa då belöningarna bestod av rätt att beskatta, samt politisk makt. Det gjorde att dynastier uppstod som inte gick att besegra inom rådande system.

Tänk dig att du vill driva företag samtidigt som din konkurrent bestämmer huruvida du har rätt att driva företag eller ej. Eller att han har rätt att bestämma hur mycket skatt du ska betala. Det enda sättet för dig att lämna din samhällsposition blir att göra revolt mot hela systemet, vilket var vad fransmännen gjorde.

1) Det var rättigheter + skyldigheter.

2) Det handlar om selektiv avel en blodslinje som har sysslat med maraton löpning i 5 generationer har bättre förutsättningar för maraton löpning än en blodslinje där alla har varit feta i 5 generationer eller hur?

Citat:
Innan detta så hade privilegierna försvunnit. Det var ingen person som köpte en kvadratmeter land i Skottland och fick något utöver en titel. Varken rätt att beskatta sin kvadratmeter eller bygga något där. Det var alltså att privilegierna försvann som urholkade systemet, att folk köper en kvadratmeter land i Skottland och får hem ett paper där det står att de är Lord of X är ett senare fenomen.

Jag har ingen aning om när privilegierna försvann min poäng är att massor med folk köpte titlar så det är ingen big deal.

Citat:
Här visar du på stor okunskap. I alla samhällen har högre klasser handlat om privilegier. Från antikens Rom, Egypten och Grekland till Indien, medeltida Europa och dagens Mellanöstern. Det handlar om att stå något över straffrätten, ha politisk makt, samt vara den enda som har rätt att äga vissa saker, t.ex. fabriker eller land.

No dude 95% av överklassen har aldrig haft några privilegier som underklassen inte har haft.

Citat:
Överklass i olika samhällen har alltid använd sig av olika former av lyx för att visa att de är högt placerade på samhällshierarkin. Från stora saker som transport, till små saker som mat. Ett exempel är gelén Bar-le-duc som den franska adeln åt. Det är röda vinbär där de små kärnorna plockats ut för hand. Efter revolutionen slutade de tillverka gelén då vanligt folk inte hade råd med den, men gissa vad? Idag tillverkar de den eftersom vem som helst har råd med den idag.

Vad pratar du om?

Citat:
Det är där skon klämmer för många som tror sig vara en modern överklass i Sverige. Att vem som helst har möjlighet att skaffa de saker som tidigare bara var för överklassen. Det har givit upphov till en massa påhittade historier om en förment underklass. Bland annat den klassiska historien om bonden som odlar lök i parkettgolvet. Den historian handlar egentligen om en krympande överklass som ser bönder flytta in i deras städer och deras rädsla för att bonden ska förfula deras levnadsrum genom att inte förstå sådant som att man inte odlar lök i en lägenhet.

1) Vilka saker är bara för överklassen?

2) Ja underklass människor är fula och borde bo i sina egna städer. Vad är problemet?

Citat:
Det är ungefär samma sak din historia om kebabpizza och kungabesök går ut på. Din egen osäkerhet. För det första finns det ingen som anser en kebabpizza är gourmetmat, du kan leta land och rike runt, men det finns ingen i någon samhällsklass som anser att en kebabpizza är fin lyxmat, precis som det inte finns en enda person som odlar lök i parkettgolvet. För det andra hittar du gourmander sprida över hela samhället. Det är fullt möjligt för vem som helst som är matintresserad att laga riktig gourmetmat.

Jag talar om representation? Det som ni tycker är lyx är vanlig artighet. Tänk på Nobelmiddagen skulle det vara samma sak om det serverades pizza och öl och alla kom dit i jeans och t-shirt?

Citat:
Självklart. Men det är inte konstigare än att en supersportbil har två säten. Det andra sätet är till för att man ska visa upp sin bil för andra. Det vore ju riktigt konstigt att skaffa en stor herrgård, eller att ha en romersk villa och sedan sitta där själv med sin familj där.

Alltså är det inget speciellt att ha en herrgård eller hur? Det är bara en extra stor villa som man har för att man har gäster ofta. Så hur är det nån sorts "lyx"?

Citat:
Ramarna har minskat kraftigt. Detta anses idag smaklöst: http://www.kenney-mencher.com/pic_old/classic_early_christian_byzantine/Parthenon_Reconstruction_Painted.jpg

Det är ju en offentlig byggnad vad pratar du om?

Citat:
Min poäng är att det inte finns någon överklass längre.

Ja så är det.

Citat:
Ja, precis, det är min poäng. Idag är det enormt lätt att bli accepterad i olika grupper. Du kan väcka ett bilintresse inom dig, köpa en gammal amerikanare och åka iväg till Power Big Meet och bli accepterad nästan omedelbart. Efter ett kort tag har du liknande klädstil och omöjlig att särskilja från resten.

Låt mig ställa en motfråga. Hur sannolikt är det att någon på Power Meet går fram till någon annan och säger "jag har inte sett dig här tidigare än 2014, du är inte riktig raggare, vad gör du här?"?

1) Men alla kan bli accepterade i överklassen. Det är inte samma sak som att vara överklass.

2) Du kan gå på vilket överklass event som helst och ingen kommer att ifrågasätta vad du gör där.

Citat:
Om det nu skulle finnas någon som härstammade från en gammal överklassläkt och de har i sitt grundbeteende att försöka dra så lite uppmärksamhet till sig själv, då beror det på att utrensning av överklassen skett och det enda sättet för dem att överleva var just att inte visa upp för mycket. Då kan man inte tala om att nuvarande generation längre är överklass. Det är ungefär som att säga att människor är djur eftersom vi härstammade från djur.

Vilka filmer har du tittat på?
Senast redigerad av Babianen 2016-08-24 kl. 17:50.
Citera
2016-08-24, 17:43
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RMgX
Att bara prata klass i form av arbetarklass, medelklass, överklass grundat på arv är väl ganska passé.
Ingen av personerna är väl födda med ett ekonomiskt, socialt, eller kulturellt kapital associerat med överklass. Att de nu har stort ekonomiskt kapital är klart.
Då jag inte brytt mig om att kolla upp personerna så vet jag ingenting om det sociala kapitalet, men om vi tar en person som Bo Rydin som verkar passa bra in på den första beskrivningen åldersmässigt och född i en normal familj (men har en examen från handels) så nog är det en person som måste beskrivas som en person med högt socialt kapital om man ser till de poster i företag och institutioner som han har haft. Rimligen kan han föra sig i de sammanhangen också.
Nu kan såklart personen vara en annan men inte skulle jag kalla en ordförande i Industrivärden och Kungliga Operan för medelklass bara för att denne kom från en vanlig familj.

Vad pratar du om?

Citat:
Precis. Det finns självklart idioter som inte klarar hantera pengar, men de tidigare överklasspositionerna är öppna för alla som har förmåga. Om en person utbildar sig och förvaltar sina pengar väl så kommer de inneha en bra position i samhället. Bara ett riktigt mongo hade t.ex. gått fram till Markus Persson och börjat babbla om att han inte var "överklass". Någon distinkt överklass finns inte längre, istället är allt som tidigare var överklass öppet för alla.

1) WTF är en "överklass position"?

2) Du verkar ha fått allting om bakfoten.
Senast redigerad av Babianen 2016-08-24 kl. 17:49.
Citera
2016-08-24, 18:56
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det var rättigheter + skyldigheter.

Har jag sagt något annat? Poängen var att det ändå inte höll. Om en romare stred för imperiet och fick land som gick i arv, då blev det med tiden ett problem då allt land tog slut.

Citat:
2) Det handlar om selektiv avel en blodslinje som har sysslat med maraton löpning i 5 generationer har bättre förutsättningar för maraton löpning än en blodslinje där alla har varit feta i 5 generationer eller hur?

Hur kommer sig då att det inte var någon adelsman från en fin släkt som skapade Minecraft och blev enormt rik? Jo, för att man inte kan förutspå mycket av det som skapas genom att titta på gener. Titta du dessutom på tidigare försök till mänskligt avel så har det gått dåligt då de stängt ute stora delar av befolkningen vilket skapar inavel.

Citat:
Jag har ingen aning om när privilegierna försvann min poäng är att massor med folk köpte titlar så det är ingen big deal.

Du verkar inte veta mycket om historia. Privilegierna försvann i Frankrike efter revolutionen. I övriga Europa försvann de gradvis och i många delar av Mellanöstern finns de kvar.

Citat:
No dude 95% av överklassen har aldrig haft några privilegier som underklassen inte har haft.

Jo, hela poängen med att vara överklass för i tiden var att man hade ökade privilegier som gav en rätt till att t.ex. utbilda sig, äga större företag och beskatta vanligt folk.

Citat:
Vad pratar du om?

1) Vilka saker är bara för överklassen?

Jag pratar om t.ex. att överklassen reste, bodde och åt storartat för att visa upp att de stod högt upp på samhällshierarkin. Bland annat så tillkom lyxkryssningar eftersom överklassen ville kunna åka över Atlanten i högre standard än vad som standard. Idag kan var man åka på en lyxkryssning och det anses smaklöst. Det är bara en av många saker som tidigare enbart varit för överklassen. Rida hästar, segla, dricka fina viner, allt detta är öppet för allmänheten idag.

Citat:
2) Ja underklass människor är fula och borde bo i sina egna städer. Vad är problemet?

De som har ansetts som underklassmänniskor (sluta särskriv) har flyttat in i alla städer och inget har förfulats. Tvärtom brukade städerna vara fyllda med både hästskit och kloakvatten. Min poäng var att i alla tider har folk sagt "om vi låter ofina människor flytta in i städerna så börjar de odla lök i parkettgolvet".

Citat:
Jag talar om representation? Det som ni tycker är lyx är vanlig artighet. Tänk på Nobelmiddagen skulle det vara samma sak om det serverades pizza och öl och alla kom dit i jeans och t-shirt?

Det du inte begriper är att lyx och representation tidigare varit samma sak. En person som tillhörde överklassen skulle ha det finaste av allt eftersom det statuerade var de stod på samhällshierarkin, men de ville också ha det bästa för sakens egna skull. Att historisk överklass inte riktigt skulle bry sig om lyx och bara göra det av artighet stämmer inte alls.

Citat:
Alltså är det inget speciellt att ha en herrgård eller hur? Det är bara en extra stor villa som man har för att man har gäster ofta. Så hur är det nån sorts "lyx"?

Precis, det är inte längre lyx. Förr i tiden var en herrgård med tillhörande land i princip det enda sättet att äta gott och ha en bra levnadsstandard. Idag kan du bo i stan i en lägenhet och äta gott och ha många nöjen.

Citat:
Det är ju en offentlig byggnad vad pratar du om?

Jag tror inte de skulle lägga så mycket möda på en privat bostad. Poängen var att grekerna målade allt, statyer, offentliga byggnader, privata byggnader och till och med båtar i fina färger som idag hade beskrivits som smaklösa.

Citat:
1) Men alla kan bli accepterade i överklassen. Det är inte samma sak som att vara överklass.

2) Du kan gå på vilket överklass event som helst och ingen kommer att ifrågasätta vad du gör där.

Det finns som sagt var ingen överklass. Det du håller på med är som en variant av kejsarens nya kläder. Alltså en person kan umgås i dessa cirklar, köpa samma saker, ha samma hobbies, syssla med samma affärer, sedan står du och försöker hävda att de ändå inte är "en i klubben". Denna klubb är då en helt teoretisk konstruktion, precis som kejsarens nya kläder.

Citat:
Vilka filmer har du tittat på?

Jag har grundläggande kunskap om den franska revolutionen och dess efterspel. Hur adelsmän som tidigare beskattat folket blev halshuggna. Det gick fort från att man ska vräka sig i lyx till att man ska hålla en låg profil. Det du beskriver, folk som härstammar från gammal överklass som gör att för att undvika uppmärksamhet, det kommer från den franska revolutionen. Dessa personer är inte längre överklass.

Citat:
1) WTF är en "överklass position"?

Äga en fabrik, äga stora landtillgångar, ha politisk makt, ha ett ämbete. Allt detta har tidigare enbart varit för överklassen.
Citera
2016-08-24, 19:35
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Hur kommer sig då att det inte var någon adelsman från en fin släkt som skapade Minecraft och blev enormt rik? Jo, för att man inte kan förutspå mycket av det som skapas genom att titta på gener. Titta du dessutom på tidigare försök till mänskligt avel så har det gått dåligt då de stängt ute stora delar av befolkningen vilket skapar inavel.

1) För att Minecraft är trams? Hur många kommer att syssla med det om 10 år?

2) Men vem vill du helst ska styra landet till exempel,

a) svetsaren.

b) någon som kommer från en släkt där de har sysslat med sånt?

Citat:
Du verkar inte veta mycket om historia. Privilegierna försvann i Frankrike efter revolutionen. I övriga Europa försvann de gradvis och i många delar av Mellanöstern finns de kvar.

Men före revolutionen fanns det en massa underklass människor som köpte titlar så vad är problemet?

Citat:
Jo, hela poängen med att vara överklass för i tiden var att man hade ökade privilegier som gav en rätt till att t.ex. utbilda sig, äga större företag och beskatta vanligt folk.

Varför skulle någon i överklassen vara intresserad av att utbilda sig, äga företag, och beskatta underklassen? Annat än som hobby?

Citat:
Jag pratar om t.ex. att överklassen reste, bodde och åt storartat för att visa upp att de stod högt upp på samhällshierarkin. Bland annat så tillkom lyxkryssningar eftersom överklassen ville kunna åka över Atlanten i högre standard än vad som standard. Idag kan var man åka på en lyxkryssning och det anses smaklöst. Det är bara en av många saker som tidigare enbart varit för överklassen. Rida hästar, segla, dricka fina viner, allt detta är öppet för allmänheten idag.

1) No dude man reste, bodde, och åt "storartat" för att det ansågs trevligt.

2) Överklassen är inte med i samhällshierarkin.

3) Men lyxkryssning idag riktar sig till underklass människor. Det betyder inte att lyxkryssning i sig är smaklöst.

4) Men det har aldrig varit förbjudet för underklassen att rida hästar, segla och dricka viner?

Citat:
De som har ansetts som underklassmänniskor (sluta särskriv) har flyttat in i alla städer och inget har förfulats. Tvärtom brukade städerna vara fyllda med både hästskit och kloakvatten. Min poäng var att i alla tider har folk sagt "om vi låter ofina människor flytta in i städerna så börjar de odla lök i parkettgolvet".

Du skojar? Tittar på hur städerna ser ut. Titta på människorna som går runt i dem. Allt har blivit white trash.

Citat:
Det du inte begriper är att lyx och representation tidigare varit samma sak. En person som tillhörde överklassen skulle ha det finaste av allt eftersom det statuerade var de stod på samhällshierarkin, men de ville också ha det bästa för sakens egna skull. Att historisk överklass inte riktigt skulle bry sig om lyx och bara göra det av artighet stämmer inte alls.

Men om man har vuxit upp med "lyx" och alla runt omkring dig har "lyx" hur är det något speciellt?

Citat:
Precis, det är inte längre lyx. Förr i tiden var en herrgård med tillhörande land i princip det enda sättet att äta gott och ha en bra levnadsstandard. Idag kan du bo i stan i en lägenhet och äta gott och ha många nöjen.

Nej du kunde äta gott och ha en bra levnadsstandard utan att bo på herrgård också. Det som räknas är servicen.

Citat:
Jag tror inte de skulle lägga så mycket möda på en privat bostad. Poängen var att grekerna målade allt, statyer, offentliga byggnader, privata byggnader och till och med båtar i fina färger som idag hade beskrivits som smaklösa.

Vad pratar du om?

Citat:
Det finns som sagt var ingen överklass. Det du håller på med är som en variant av kejsarens nya kläder. Alltså en person kan umgås i dessa cirklar, köpa samma saker, ha samma hobbies, syssla med samma affärer, sedan står du och försöker hävda att de ändå inte är "en i klubben". Denna klubb är då en helt teoretisk konstruktion, precis som kejsarens nya kläder.

Så du tror att överklass handlar om att köpa saker och syssla med affärer? Om du tar en tax och köper saker till den kommer den att bli en spaniel?

Citat:
Jag har grundläggande kunskap om den franska revolutionen och dess efterspel. Hur adelsmän som tidigare beskattat folket blev halshuggna. Det gick fort från att man ska vräka sig i lyx till att man ska hålla en låg profil. Det du beskriver, folk som härstammar från gammal överklass som gör att för att undvika uppmärksamhet, det kommer från den franska revolutionen. Dessa personer är inte längre överklass.

Men överklassen har aldrig vräkt sig i lyx. Det är nåt som du har sett på TV. Förstår du inte att om man har vuxit upp med "lyx" och alla runt omkring dig har "lyx" då är det inget speciellt?

Citat:
Äga en fabrik, äga stora landtillgångar, ha politisk makt, ha ett ämbete. Allt detta har tidigare enbart varit för överklassen.

Min morfars far ägde en fabrik, en av hans farbröder hade lite "politisk makt", det hade 0 att göra med att de var överklass och allt att göra med att de var intresserade av det. Det är som att jag skulle klaga på att överklassen inte får äga raggarbilar det får bara underklassen göra.
Citera
2016-08-24, 20:25
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
1) För att Minecraft är trams? Hur många kommer att syssla med det om 10 år?

Spelet är redan 5 år gammalt och fortfarande populärt. Många bra saker har uppfunnits av folk som inte kommer från en släkt med anfäder från adeln.

Citat:
2) Men vem vill du helst ska styra landet till exempel,

a) svetsaren.

b) någon som kommer från en släkt där de har sysslat med sånt?

Hellre "svetsaren" än Karl den 12:e då vanligt folk fick jobba och slita för att betala för hans krig. Helst Jimmie Åkesson som är mycket folklig och bryr sig om folket.

Citat:
Men före revolutionen fanns det en massa underklass människor som köpte titlar så vad är problemet?

Verkligen inte. Innan den franska revolutionen var titlar enormt viktiga och inget som såldes.

Citat:
Varför skulle någon i överklassen vara intresserad av att utbilda sig, äga företag, och beskatta underklassen? Annat än som hobby?

Det är vad all historisk överklass i alla samhällen gjort.

Citat:
1) No dude man reste, bodde, och åt "storartat" för att det ansågs trevligt.

Fel, det var mycket viktigt att visa status.

Citat:
2) Överklassen är inte med i samhällshierarkin.

Fel, förr i tiden var överklassen, alltså adeln på toppen. Idag finns det ingen överklass.

Citat:
3) Men lyxkryssning idag riktar sig till underklass människor. Det betyder inte att lyxkryssning i sig är smaklöst.

Lyxkryssningar blev folkligt när alla hade råd med dem. Därmed blev det inget man kunde markera sin samhällsposition med.

Citat:
4) Men det har aldrig varit förbjudet för underklassen att rida hästar, segla och dricka viner?

Det ursprungliga ordet för "träd" i engelskan var "arbor". De började kalla dem för "trees" eftersom adeln infört en lag om att man som vanlig folk inte fick ha mer än tre stycken träd på sin mark, "arbor" blev alltså "the threes" och senare bara "tree". Anledningen till detta var att vanligt folk inte skulle kunna odla större kvantiteter av frukt som kunde göras till cider, inläggningar, osv. och säljas. Detta var i sin tur för att man inte ville att vanligt folk skulle bli rikare och således ha råd med en levnadsstandard som närmade sig adeln.

Historien är fullt av sådana exempel på lagar som ska hålla vanligt folk borta från överklassens levnadssätt. Det finns två tillfällen innan modern tid där detta rubbats. De romerska plebejerna var en samhällsklass bestående av vanligt folk som genom handel lyckats öka sin levnadsstandard till en nivå som motsvarade den romerska adeln. Sedan har vi de amerikanska och afrikanska kolonisatörerna. Ofta skickades de till kolonierna eller valde att åka dit eftersom de ändå inte var högt på samhällshierarkin i sina hemländer. De blev väldigt rika på att driva plantage, ofta rikare än överklassen de lämnat i sina hemländer.

Vid båda dessa rubbningar av samhällshierarkin skapade det stor irritation bland den rådande adeln. De av ickeadlig börd kunde helt plötsligt sysselsätta sig med samma saker som adeln, trots att de gjort allt i sin makt för att förhindra detta.

Citat:
Men om man har vuxit upp med "lyx" och alla runt omkring dig har "lyx" hur är det något speciellt?

Då vill de ha mer. Då utlyser greven Stroganoff en tävling i att presentera en ny maträtt och sedan börjar den ryska adeln äta Biff Stroganoff. Eller så invaderar romarriket en ny provins då den har bra mark för att odla sparris, vilket var den nya lyxmaten på den tiden.

Citat:
Nej du kunde äta gott och ha en bra levnadsstandard utan att bo på herrgård också. Det som räknas är servicen.

Nej, du har dålig koll på historia. Från antiken till 1800-talet bodde överklassen huvudsakligen på sina lantställen då det var det enda sättet man kunde få färska grönsaker, frukt och kött i tillräckligt stora mängder. Den romerska adeln hade villor i Rom, men herrgårdar med tillhörande jordbruk i övriga Italien. De spenderade merparten av sin tid i sina herrgårdar på landet. Rom försörjdes genom skepp med matvete samt fiske. Det ansågs fattigt att äta bröd och fisk. Det är först i modern tid man lyckas transportera en bunt sparris eller morötter till en stad innan de ruttnat.

Citat:
Så du tror att överklass handlar om att köpa saker och syssla med affärer? Om du tar en tax och köper saker till den kommer den att bli en spaniel?

Nu börjar det bli riktigt konstigt resonemang du får. Rent historiskt har överklassen varit de som sysslat med affärer eller varit politiker. De har ofta aktivt förhindrat andra från att göra det.

Citat:
Men överklassen har aldrig vräkt sig i lyx. Det är nåt som du har sett på TV. Förstår du inte att om man har vuxit upp med "lyx" och alla runt omkring dig har "lyx" då är det inget speciellt?

Den romerska adeln höll enorma fester där de vältrade sig i lyx. Den medeltida adeln gjorde samma sak. Det är först på senare tid som idén om att det är smaklöst spridit sig.

Citat:
Min morfars far ägde en fabrik, en av hans farbröder hade lite "politisk makt", det hade 0 att göra med att de var överklass och allt att göra med att de var intresserade av det. Det är som att jag skulle klaga på att överklassen inte får äga raggarbilar det får bara underklassen göra.

Det är för att det inte längre finns någon överklass. Hade din morfars far levt på 1600-talet så hade han rent lagligt inte fått äga en fabrik då han inte tillhörde adeln. Hade han försökt så hade han motarbetats och det hade setts som mycket olämpligt att ha en ickeadlig person som fabriksägare.

Jag råder dig att åtminstone läsa texten "Adelns roll förändras och dess privilegier ökar" på wikipedia för att få en grundläggande uppfattning om privilegier: https://sv.wikipedia.org/wiki/Adel_i_Sverige#Adelns_roll_f.C3.B6r.C3.A4ndras_och _dess_privilegier_.C3.B6kar
Citera
2016-08-24, 21:30
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Hellre "svetsaren" än Karl den 12:e då vanligt folk fick jobba och slita för att betala för hans krig. Helst Jimmie Åkesson som är mycket folklig och bryr sig om folket.

Att vara folklig är kanske inte den viktigaste kvalifikationen när man ska styra ett land?

Citat:
Verkligen inte. Innan den franska revolutionen var titlar enormt viktiga och inget som såldes.

Jo titlar har alltid sålts.

Citat:

No dude utbildning och arbete är för underklassen. I överklassen sysslar man med sport, kultur, vetenskap, man skapar saker som ny arkitektur, man sysslar med välgörenhet.

Citat:

Vem skulle man visa status för?

Citat:
Fel, förr i tiden var överklassen, alltså adeln på toppen. Idag finns det ingen överklass.

Nej överklassen är ett separat samhälle det har 0 med det vanliga samhället att göra.

Citat:
Lyxkryssningar blev folkligt när alla hade råd med dem. Därmed blev det inget man kunde markera sin samhällsposition med.

1) Vilken film har du fått det här med lyxkryssningar ifrån?

2) Markera sin samhällsposition?

Citat:
Det ursprungliga ordet för "träd" i engelskan var "arbor". De började kalla dem för "trees" eftersom adeln infört en lag om att man som vanlig folk inte fick ha mer än tre stycken träd på sin mark, "arbor" blev alltså "the threes" och senare bara "tree". Anledningen till detta var att vanligt folk inte skulle kunna odla större kvantiteter av frukt som kunde göras till cider, inläggningar, osv. och säljas. Detta var i sin tur för att man inte ville att vanligt folk skulle bli rikare och således ha råd med en levnadsstandard som närmade sig adeln.

Du måste skoja. Länk?

Citat:
Historien är fullt av sådana exempel på lagar som ska hålla vanligt folk borta från överklassens levnadssätt. Det finns två tillfällen innan modern tid där detta rubbats. De romerska plebejerna var en samhällsklass bestående av vanligt folk som genom handel lyckats öka sin levnadsstandard till en nivå som motsvarade den romerska adeln. Sedan har vi de amerikanska och afrikanska kolonisatörerna. Ofta skickades de till kolonierna eller valde att åka dit eftersom de ändå inte var högt på samhällshierarkin i sina hemländer. De blev väldigt rika på att driva plantage, ofta rikare än överklassen de lämnat i sina hemländer.

Vad menar du med överklassens levnadssätt?

Citat:
Vid båda dessa rubbningar av samhällshierarkin skapade det stor irritation bland den rådande adeln. De av ickeadlig börd kunde helt plötsligt sysselsätta sig med samma saker som adeln, trots att de gjort allt i sin makt för att förhindra detta.

Wut? Men om fler människor får råd att segla eller spela golf eller rida hästar eller vad det nu är som du tror att bara överklassen gör då är det bara positivt? Det är roligt med andra som delar samma hobby?

Citat:
Då vill de ha mer. Då utlyser greven Stroganoff en tävling i att presentera en ny maträtt och sedan börjar den ryska adeln äta Biff Stroganoff. Eller så invaderar romarriket en ny provins då den har bra mark för att odla sparris, vilket var den nya lyxmaten på den tiden.

Nej det är ingen som vill ha mer. Vad skulle poängen vara? Det finns annat som man kan göra.

Citat:
Nej, du har dålig koll på historia. Från antiken till 1800-talet bodde överklassen huvudsakligen på sina lantställen då det var det enda sättet man kunde få färska grönsaker, frukt och kött i tillräckligt stora mängder. Den romerska adeln hade villor i Rom, men herrgårdar med tillhörande jordbruk i övriga Italien. De spenderade merparten av sin tid i sina herrgårdar på landet. Rom försörjdes genom skepp med matvete samt fiske. Det ansågs fattigt att äta bröd och fisk. Det är först i modern tid man lyckas transportera en bunt sparris eller morötter till en stad innan de ruttnat.

Du tycker att den romerska adeln för 2000 år sen är relevant i den här diskussionen?

Citat:
Nu börjar det bli riktigt konstigt resonemang du får. Rent historiskt har överklassen varit de som sysslat med affärer eller varit politiker. De har ofta aktivt förhindrat andra från att göra det.

1) Nej politik är inte legit. Affärer beror på vad du menar.

2) Att man inte har låtit inkompetenta underklass människor styra saker är väl självklart men det är för allas bästa? Vill du att din granne Lars-Olof ska sitta i regeringen?

Citat:
Den romerska adeln höll enorma fester där de vältrade sig i lyx. Den medeltida adeln gjorde samma sak. Det är först på senare tid som idén om att det är smaklöst spridit sig.

1) Jag har ingen aning om hur den romerska adeln fungerade. Eller vad man gjorde på medeltiden.

2) Men i modern tid har sånt aldrig varit okay. Sen har det alltid funnits idioter men de är inte representativa.

Citat:
Det är för att det inte längre finns någon överklass. Hade din morfars far levt på 1600-talet så hade han rent lagligt inte fått äga en fabrik då han inte tillhörde adeln. Hade han försökt så hade han motarbetats och det hade setts som mycket olämpligt att ha en ickeadlig person som fabriksägare.

Nej det är dumheter.

Citat:
Jag råder dig att åtminstone läsa texten "Adelns roll förändras och dess privilegier ökar" på wikipedia för att få en grundläggande uppfattning om privilegier: https://sv.wikipedia.org/wiki/Adel_i_Sverige#Adelns_roll_f.C3.B6r.C3.A4ndras_och _dess_privilegier_.C3.B6kar

För 100e gången 99% av överklassen är inte adlig.
Citera
2016-08-24, 21:47
Medlem
Citat:

Där är vad jag tidigare påpekat till hen, att man måste förstå och kunna historien kring överklassen för att kunna reda ut vad överklass kan tänkas vara idag. Idag är kanske många fler överklass eller så är det väldigt få som är det, beroende på hur man tolkar dagens status gentemot historien. Men att innebörden av överklass skulle förändrats från överdådighet till total diskretion som babben påstår är totalt skitsnack.
Citera
2016-08-24, 22:23
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Att vara folklig är kanske inte den viktigaste kvalifikationen när man ska styra ett land?

Jo, det är först när vi fått ledare ur folket som folket fått det bra. Ledare som Caesar, Stalin, Karl XII, Hitler, osv. hade politiska ambitioner, men brydde sig inte om folket och kunde inte relatera till dem.

Citat:
Jo titlar har alltid sålts.

Ja, men inte på det sättet som idag där du köper en kvadratmeter av ett fält någonstans i Skottland och sedan blir utnämnd till Duke of X.

Citat:
Vem skulle man visa status för?

De som stod under en i samhällshierarkin samt att man skulle visa för de som var på ens nivå att man hörde hemma i deras sällskap.

Citat:
Du måste skoja. Länk?

http://ohmygodfacts.com/the-19-most-amazing-facts/2/

Citat:
Du tycker att den romerska adeln för 2000 år sen är relevant i den här diskussionen?

De var riktig överklass. Riktig överklass finns inte längre. Ska man avgöra vad som är överklass måste man gå tillbaka till romarriket eller det medeltida feodala Europa.

Citat:
2) Att man inte har låtit inkompetenta underklass människor styra saker är väl självklart men det är för allas bästa? Vill du att din granne Lars-Olof ska sitta i regeringen?

Det är bättre än en adel som inte kan relatera till folket alls och gör en massa beslut baserade på sina politiska ambitioner. Folket har fått det betydligt bättre idag jämfört med när kungligheter styrde.

Citat:
För 100e gången 99% av överklassen är inte adlig.

Ja, precis, 100 % av överklassen är adlig. Själva definitionen av överklass är att tillhöra aristokratin. Adeln försvann och således finns det ingen överklass längre. Det du sysslar med är som sagt en variant av kejsarens nya kläder där du ska övertyga oss om att det finns någon slags mytomspunnen överklass som inte särskiljer sig från den övriga befolkningen på något märkbart sätt.
Citera
2016-08-24, 22:24
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Där är vad jag tidigare påpekat till hen, att man måste förstå och kunna historien kring överklassen för att kunna reda ut vad överklass kan tänkas vara idag. Idag är kanske många fler överklass eller så är det väldigt få som är det, beroende på hur man tolkar dagens status gentemot historien. Men att innebörden av överklass skulle förändrats från överdådighet till total diskretion som babben påstår är totalt skitsnack.

Kan ni ge några exempel på den här överdådigheten som ni talar om?
Citera
2016-08-24, 22:32
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jo, det är först när vi fått ledare ur folket som folket fått det bra. Ledare som Caesar, Stalin, Karl XII, Hitler, osv. hade politiska ambitioner, men brydde sig inte om folket och kunde inte relatera till dem.

Så du litar på moralen hos andra underklassmänniskor?

Citat:
Ja, men inte på det sättet som idag där du köper en kvadratmeter av ett fält någonstans i Skottland och sedan blir utnämnd till Duke of X.

På det sättet att folk betalade en viss summa pengar till staten sen fick de en titel.

Citat:
De som stod under en i samhällshierarkin samt att man skulle visa för de som var på ens nivå att man hörde hemma i deras sällskap.

1) Hur skulle man visa det för underklassen? Man umgicks ju inte med dem?

2) Men alla i överklassen känner alla typ?

Citat:
http://ohmygodfacts.com/the-19-most-amazing-facts/2/

Varför skulle någon vilja hindra bönder från att odla frukt?

Citat:
De var riktig överklass. Riktig överklass finns inte längre. Ska man avgöra vad som är överklass måste man gå tillbaka till romarriket eller det medeltida feodala Europa.

Okay. If you say so.

Citat:
Det är bättre än en adel som inte kan relatera till folket alls och gör en massa beslut baserade på sina politiska ambitioner. Folket har fått det betydligt bättre idag jämfört med när kungligheter styrde.

Handen på hjärtat bro vill du verkligen ha en underklassmänniska till att styra över dig?

Citat:
Ja, precis, 100 % av överklassen är adlig. Själva definitionen av överklass är att tillhöra aristokratin. Adeln försvann och således finns det ingen överklass längre. Det du sysslar med är som sagt en variant av kejsarens nya kläder där du ska övertyga oss om att det finns någon slags mytomspunnen överklass som inte särskiljer sig från den övriga befolkningen på något märkbart sätt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gentry
Citera
2016-08-24, 22:56
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
Så du litar på moralen hos andra underklassmänniskor?

Det finns inga underklassmänniskor. Det som finns är en andel av befolkningen som inte klarar förvalta sina tillgångar på ett korrekt sätt. Dessa ska självklart hållas borta från makten och så sker också då politiker får avgå om de inte klarar av både sitt politiska uppdrag och sitt privata liv.

Det du inte begriper är att underklass och överklass är termer som syftar på permanenta situationer som går i arv. Underklass är t.ex. om du har ärvt en skuld från dina föräldrar som gör att du alltid måste jobba i jordbruket. Eller att du t.ex. inte har laglig rätt att lära dig läsa. Idag kan en person som fötts i en rik familj bli lågutbildad och fattig, och vice versa. Självklart är det vanligare att barn får ungefär samma position som föräldrar, men man kan inte längre tala om samhällsklasser.

Citat:
1) Hur skulle man visa det för underklassen? Man umgicks ju inte med dem?

Man blir inte osynlig för någon bara för man inte umgås. Besökte man en stad så gjorde man entré i en fin hästvagn. Man bodde i en praktfull byggnad (typ varierar beroende på tidsepok). På slagfältet hade riddare ofta fina utsmyckade rustningar. Det var mycket viktigt för adeln att folket skulle se på dem som bättre och mer värda.

Citat:
Varför skulle någon vilja hindra bönder från att odla frukt?

Om du inte visste det så har människor alltid ordnat sig i hierarkier. Antingen så kan man förbättra sig själv för att öka i hierarkin, eller så kan man förstöra för andra. De förhindrade bönder från att odla för mycket frukt eftersom det höll dem nedtryckta. Plebejerna i antikens Rom blev inte nedtryckta och det ledde snabbt till att de skapade sig själva en levnadsstandard motsvarande Patricierna. Idag finns det vanligt folk som t.ex Markus Persson och Stefan Persson som har mer pengar än kungen.

På medeltiden skulle det vara otänkbart. Då fick riddarna inte ha en finare rustningen en kungen och ingen fick ha högre levnadsstandard.

Citat:
Handen på hjärtat bro vill du verkligen ha en underklassmänniska till att styra över dig?

Underklassmänniskor finns inte.

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Gentry

Blev det inte lite fel i länkeriet där? Du länkar just till en historisk adlig överklass.
Citera
2016-08-24, 23:05
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Spelet är redan 5 år gammalt och fortfarande populärt. Många bra saker har uppfunnits av folk som inte kommer från en släkt med anfäder från adeln.

Härligt med någon som VERKLIGEN vet hur det förhåller sig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in