2016-07-13, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Allt jag ville veta..Ska inte fråga mera..

Haha ja det sa det mesta. Är man uppvuxen i överklassen så är hästar en av de primära sysselsättningarna man kommit i kontakt med på antingen sitt eget gods eller bekanta/släktingars ägor. Definitivt inte skansen.
Citera
2016-07-13, 13:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Citat:
Haha ja det sa det mesta. Är man uppvuxen i överklassen så är hästar en av de primära sysselsättningarna man kommit i kontakt med på antingen sitt eget gods eller bekanta/släktingars ägor. Definitivt inte skansen.

Jep.. Jag har dock aldrig tillhört den omtalade klass...Men om man bara har erfarenhet med en 'gunghäst' på Skansen, har man ingen uppfattning av, hur svårt ridningens konst är...Golf har jag dock ingen fascination av, tar mycket plats, och som naturmänniska gilla jag inte det'..
Citera
2016-07-13, 13:50
Medlem
Babianens avatar
Citat:

1) Jag har bara känt 1 person som har sysslat med hästar. De var ganska medelklassiga. Hennes pappa var rik men hennes mamma var medelklass. De var ganska utstötta så min åsikt är att det är något som misfits sysslar med.

2) 99% av överklassen äger inte gods och de som gör det lever inte ens där.

Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Jep.. Jag har dock aldrig tillhört den omtalade klass...Men om man bara har erfarenhet med en 'gunghäst' på Skansen, har man ingen uppfattning av, hur svårt ridningens konst är...Golf har jag dock ingen fascination av, tar mycket plats, och som naturmänniska gilla jag inte det'..

1) Det funkar bara om man bor på landet permanent. Om man har jobb och bor i stan är det inte praktiskt möjligt att hålla på med hästar.

2) Ni tror inte att folk har normala intressen som att titta på film, resa, umgås med vänner?

3) Den här kvinnan är representativ för medelålders överklass kvinnor från USA, https://www.youtube.com/watch?v=YMcvENIxwAY håller hon på med hästar? Bor hon på ett gods?

4) De här människorna är representativa för överklass människor generellt, https://www.youtube.com/watch?v=edJa2dYskuY
Senast redigerad av Babianen 2016-07-13 kl. 13:58.
Citera
2016-07-13, 14:29
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Jag har bara känt 1 person som har sysslat med hästar. De var ganska medelklassiga. Hennes pappa var rik men hennes mamma var medelklass. De var ganska utstötta så min åsikt är att det är något som misfits sysslar med.

2) 99% av överklassen äger inte gods och de som gör det lever inte ens där.

1) Det funkar bara om man bor på landet permanent. Om man har jobb och bor i stan är det inte praktiskt möjligt att hålla på med hästar.

2) Ni tror inte att folk har normala intressen som att titta på film, resa, umgås med vänner?

3) Den här kvinnan är representativ för medelålders överklass kvinnor från USA, https://www.youtube.com/watch?v=YMcvENIxwAY håller hon på med hästar? Bor hon på ett gods?

4) De här människorna är representativa för överklass människor generellt, https://www.youtube.com/watch?v=edJa2dYskuY
Tidigare har du ju sagt när folk har skrivit att man inte kan knulla 24/7.."vad ska man göra istället, kolla på film?" och antytt att intresse för film är konstigt.

Jag har gått i en vanlig förortsskola och där var det flera som höll på med hästar (nej de knullade inte med hästarna). Det var inte överklassmänniskor eller nyrika. Bara vanliga Svenssons som prioriterade barnens intressen före dyra utlandssemestrar och kröken. Är din påstådda kompis representativ för alla som pysslar med hästar? Nej just det, du kan inte generalisera så brett för att du påstår dig ha en kompis.
Citera
2016-07-13, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Eftersom vi diskuterar att se skillnad, spot the upper class woman, http://blog.chron.com/tubular/wp-content/blogs.dir/1943/files/real-housewives-of-new-york-season-8/nup_166806_8001.jpg

Det går alltså att avgöra kvinnornas respektive klasstillhörighet bara genom att titta på bilden? Det finner jag i så fall oerhört fascinerande. Hur kan man göra det?
Citera
2016-07-13, 20:52
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bertjansch
Det går alltså att avgöra kvinnornas respektive klasstillhörighet bara genom att titta på bilden? Det finner jag i så fall oerhört fascinerande. Hur kan man göra det?

Vem är mest konservativt klädd?
Citera
2016-07-13, 21:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Stämmer. Överklassen är väldigt noga med att lära både sina döttrar och söner rida (till skillnad från medelklassen där nästan bara flickorna rider). Det är viktigt att kunna stiga till häst när man hälsar på någon på ett gods, t.ex., och ridningen är även en kvarleva från när alla unga män i släkten var vid kavalleriet åtminstone någon period, när patron red runt och inspekterade sina ägor, när stamfadern stred vid Gustav II Adolfs sida...
Citera
2016-07-13, 21:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Hästpolospelare är knappast mer sociala misfits än idioter på flashback som påstår att våldtäkt är bra och som ljuger om en massa meningslösa saker...

Hästpolo är en mycket stor sport i den brittiska överklassen och kungafamiljen (Prins Charles spelade som yngre, fast han är ju "muppig" i och för sig, säger många...), och av någon anledning i Argentina. Men jag tror inte att den har slagit i Sverige? Grejen är ju, att man rider på ett annat sätt när man spelar hästpolo, så man måste ha särskilda hästar till det (som är inridna just för hästpolo). Det går dessutom åt många hästar under en match, för det är väldigt ansträngande för hästen. Man måste ha en stalledräng som hela tiden leder fram en ny, sadlad häst så man kan byta. Jag tror att detta helt enkelt är för extremt, för att hitta en tillräckligt stor publik och tillräckligt många tävlande i Sverige.
Citera
2016-07-13, 21:34
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hästpolo är en mycket stor sport i den brittiska överklassen och kungafamiljen (Prins Charles spelade som yngre, fast han är ju "muppig" i och för sig, säger många...), och av någon anledning i Argentina. Men jag tror inte att den har slagit i Sverige? Grejen är ju, att man rider på ett annat sätt när man spelar hästpolo, så man måste ha särskilda hästar till det (som är inridna just för hästpolo). Det går dessutom åt många hästar under en match, för det är väldigt ansträngande för hästen. Man måste ha en stalledräng som hela tiden leder fram en ny, sadlad häst så man kan byta. Jag tror att detta helt enkelt är för extremt, för att hitta en tillräckligt stor publik och tillräckligt många tävlande i Sverige.

Det är snarare så att intresset för hästpolo har ökat i Sverige sedan sporten började utövas under 1990talet. Knappast lär hästpolo bli någon folksport då det krävs mycket tid och ekonomiska resurser att utveckla och odla intresset. Med det sagt så tycker jag det är trevliga att sporten fått fäste på våra breddgrader.
Citera
2016-07-13, 21:48
Medlem
Det verkar som att det föreligger några missförstånd här.

Jag tror många i tråden gör misstaget att övergeneralisera och dra alla över en kam.
Jag känner många olika typer av människor, både frälse och ofrälse, etablerade och uppkomlingar. Vet ni vad? Ingen bryr sig längre och det rör sig inte om slutna sällskap, alla umgås med alla så länge man passar in.
Att generalisera och dra alla över en kam strider mot god uppfostran och hyfs.

Vidare tror jag ni gör fel när ni ser på begreppet överklass som något definierbart och universellt, i verkliga livet är det inte så, det finns ingen exakt definition av överklass eftersom var och en har sin egen uppfattning. Möjligen finns det nyanser.

Några sådana nyanser eller oftare förekommande saker är:
Gamla namn, god uppfostran, artighet, ärvda pengar, ödmjukhet och framförallt en känsla av att redan vara i hamn, att höra hemma.

Slutligen vill jag tillägga att dina klädval inte på något sätt speglar din klasstillhörighet. Jag har en adlig bekant som växt upp på en herrgård (egentligen ett mindre slott) och han klär sig som en Volvo-raggare men blir accepterad ändå. Man gör som man vill.
Vill man gå i kostym gör man det, vill man springa runt i jeans gör man det, dock väljer man kläder efter vad man själv gillar, inte för att visa upp någon fasad.

Hoppas detta hjälper er att förstå bättre!
Citera
2016-07-13, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silkstorm
Det verkar som att det föreligger några missförstånd här.

Jag tror många i tråden gör misstaget att övergeneralisera och dra alla över en kam.
Jag känner många olika typer av människor, både frälse och ofrälse, etablerade och uppkomlingar. Vet ni vad? Ingen bryr sig längre och det rör sig inte om slutna sällskap, alla umgås med alla så länge man passar in.
Att generalisera och dra alla över en kam strider mot god uppfostran och hyfs.

Vidare tror jag ni gör fel när ni ser på begreppet överklass som något definierbart och universellt, i verkliga livet är det inte så, det finns ingen exakt definition av överklass eftersom var och en har sin egen uppfattning. Möjligen finns det nyanser.

Några sådana nyanser eller oftare förekommande saker är:
Gamla namn, god uppfostran, artighet, ärvda pengar, ödmjukhet och framförallt en känsla av att redan vara i hamn, att höra hemma.

Slutligen vill jag tillägga att dina klädval inte på något sätt speglar din klasstillhörighet. Jag har en adlig bekant som växt upp på en herrgård (egentligen ett mindre slott) och han klär sig som en Volvo-raggare men blir accepterad ändå. Man gör som man vill.
Vill man gå i kostym gör man det, vill man springa runt i jeans gör man det, dock väljer man kläder efter vad man själv gillar, inte för att visa upp någon fasad.

Hoppas detta hjälper er att förstå bättre!

Att ha en bekant som är en växt gör dig inte per automatik kunnig om överklass.

Att du tar det lätt på klädval är dessutom komik. Inom överklassen är man extremt noga med vad man bär i ett visst sammanhang. Alla olika situationer kräver sin specifika utstyrsel.

De som inte håller måttet bryr sig såklart inte om överklassens "regler" men de som förvaltar sitt arv i både förmögenhet och anseende vet vad de gör.
Citera
2016-07-13, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Stämmer. Överklassen är väldigt noga med att lära både sina döttrar och söner rida (till skillnad från medelklassen där nästan bara flickorna rider). Det är viktigt att kunna stiga till häst när man hälsar på någon på ett gods, t.ex., och ridningen är även en kvarleva från när alla unga män i släkten var vid kavalleriet åtminstone någon period, när patron red runt och inspekterade sina ägor, när stamfadern stred vid Gustav II Adolfs sida...

Exakt. Att ta en ridtur genom sina ägor ses både som fin motion samt behövlig naturupplevelse.

Det är såklart viktigt att när man har hästar, segelbåt och fina bilar att man kan bemästra det och inte enbart ha det som utsmyckning. Bilar i all ära men ett gäng värdefulla, välskötta hästar på en gård slår det mesta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in