2016-07-13, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vidhöll och vidhöll. I tingsrätten sa han vänd mot CP att "var det inte du, så var det någon som var jävligt lik dig", men privat är han övertygad, åtminstone enligt min bekant.

Jag såg CP 1990 på ungefär samma avstånd som IM, 30-40 meter, och jag kände definitivt igen honom. Skillnaden är förstås att jag då hade sett honom på bild, vilket IM antagligen aldrig gjort 1986.
Det finns en möjlighet till och det är att CP faktiskt var där dvs det är CP som IM ser stå och vänta vid Dekorima i första skedet. Man kan tänka sig att IM inte har helt 100% fokus mot Dekorima och kan alltså inte vara helt säker vad som händer varje sekund. Jag för min del tror att mördaren följer efter från Grand fortsätter på Sveavägens västra sida när Olof och Lisbeth byter sida. Sedan korsar han Sveavägen och intar placering vid Dekorima.
Citera
2016-07-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vill hävda att motivet till att avrätta Olof Palme var att säkerställa ett Svenskt EG-samarbete och även att vissa projekt inom Försvarsmakten såsom JAS-39 Gripen, Stridsbåt-90, kunde genomföras.
Förenta staterna(CIA) hade stora personalkostnader i Västeuropa, ett enat samarbete såsom EG gjorde att de små staterna var lättare att kontrollera, även mindre kostsamt.

JAS-projektet klubbades igenom i riksdagen redan 4 år innan mordet, så jag tror knappast det finns något samband där. Palme hade kunnat stoppa det om han velat 1982 när sossarna återtog makten, men valde att inte göra det.
Citera
2016-07-14, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det du skriver tangerar frågan om hur GM tog sig till dekorimahörnan. En fråga som brytt mig länge.
Följer man tanken från övervaknings-PM var OP övervakad från det att han steg ut från bostaden på Västerlånggatan tills han gick in på Grandbiografen. Övervakarna bör lutat åt han LoP skulle återvända på samma väg som de kom , T-banan vid Rådmansgatan. Ett bra läge skulle uppstå att skjuta ner Olof Palme i anslutning till T-banan.

För en övervakargrupp bör det blivit oro i leden när paret Palme istället börjar gå söderut. En GM måste förflyttas söderut. Tre springande män ses av en äldre dam springande på Holländargatan . Men tidpunkten ca 2319 gör att det mesta talar för att GM redan är på plats vid dekorima. Inget vittnesmål har talat om en man som korsar sveavägen österut vid nämnda tidpunkt, mig veterligen i alla fall.

Glenn Malmström är den som tar ut pengar före Inge Morelius passagerare. Han är en som kan ha sett märkliga rörelser väster om sveavägen vid strax före MOP. IM pekar också mot att GM står mot skyltfönstret, detta blir dock inte helt lätt att få ihop med alla de vittnen som passerar dekorimahörnan före MOP och inte ser någon person vid mordplatsen. De flesta av dessa vittnen finns bara omnämnda i GMPs rek.

Ett tänkbart scenario är att mördaren kom direkt inifrån Skandiahuset. Detta är givetvis rena spekulationer men med tanke på att byggnaden tidigare kopplats ihop med påstådda stay behind aktvititeter är det ändå en intressant teori. Det kan ha befunnit sig en liten grupp inne i huset som hade till uppgift att övervaka och leda operationen. När paret Palme gör det oväntade och väljer en på förhand oplanerad färdriktning från biografen har man inget annat val än att skicka ut en gubbe på gatan för att hinna genskjuta dom i tid. Kanske är det denna avrapportering som Åke Malmström sedan hör i polisradion?

Hallå där uppe hur är det?
Förjävligt kallt!
Statsministern skjuten.
Citera
2016-07-14, 00:52
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När du läst Inge Morelius förhör har du missat den detalj, gänget som passerar mordplatsen, han inte ändrar mellan förhören. Först ser han GM stå vid Dekorima, sedan passerar ett glatt och berusat gäng på fem till sju personer, norrut på sveavägens östra trottoar. Därefter kommer paret Palme och GM går fram och skjuter OP.

Dett finns bara ett glatt gäng som rört sig i området vid den här tidpunkten och det är Anders Björkman med arbetskamrater som kommer festglada från krogbesök och går in i bankomaten på sveavägen 20-talet meter norr om mordplatsen.

Den trio AB gick med var Nicklas Fröling, Åsa Gustafsson och Claes Nyberg. Bankomatuttag är registrade för ÅG 2315 och CN 2316, Fröling tog uppenbart inte ut några pengar. Nu vet vi från Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan att bankomaten kan gå minst tre minuter fel. Något liknande kan vara fallet för Björkmans följe? Jag har inte sett att de tiderna analyserats av vare sig PU eller GK.

Vad vi kan se här är att GM verkar var på plats vid Dekorima 2-2½ minst minut före MOP. Detta gör att frågorna hopar sig. Varför ser inte Björkman GM när han står och spanar söderut mot sina eftersläntrande kamrater? Hur kommer det sig Fauzzi kan missa GM trots att han enligt egen utsaga även tittat in på Sveavägen?

Om bankomat-tiderna stämmer så har AB uppehållit sig i fem minuter på sveavägen fram till dess att han kommer att gå bakom makarna palme och GM. Rent logiskt kan knappast så vara fallet. Men det kan finnas info här ang skeendet på sveavägens östra trottoar minuterna före MOP. Skulle vara mycket intressant att läsa förhören med NF,ÅG och CN. Om dom ens är hörda överhuvudtaget. Likaså skulle det vara viktigt att veta om deras uttagstider är granskade som var fallet med Lähdes.

Håller med dig om att AB verkar ha dröjt oerhört länge med att inleda sin promenad söderut. Men som du själv tidigare påpekat finns det flera vittnesmål (Fauzzi, Hellgren m fl) som berättar att det så sent som 23.20 inte fanns någon gärningsman vid Dekorima. Det är helt enkelt djupt ologiskt att GM skulle ha väntat på den blivande mordplatsen så tidigt som 23.13-23.14. Då hade paret Palme inte ens inlett sin promenad söderut. Det logiska är istället att GM övervakade paret Palmes rörelser och gick över från den västra trottoaren cirka 23.20. Denna sena ankomst bekräftas faktiskt av IM i det första riktiga förhöret 14 mars 1986. Det finns inget mötesscenario. Det är min fasta uppfattning efter 4 års detaljstudier i frågan. Klockan 23.13-23.14 var inte ens IM på plats på Tunnelgatan. Han kom dit först 23.18-23.19.
Senast redigerad av Basfakta 2016-07-14 kl. 01:01.
Citera
2016-07-14, 01:47
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manprinsen
JAS-projektet klubbades igenom i riksdagen redan 4 år innan mordet, så jag tror knappast det finns något samband där. Palme hade kunnat stoppa det om han velat 1982 när sossarna återtog makten, men valde att inte göra det.
Det råder inget tvivel om att projektet redan var beslutat om.
Vad jag menar är, omfattningen av produktionen av JAS-39 Gripen.
Vilken roll hade Bertil Ströberg?
Citera
2016-07-14, 03:05
Medlem
Harfagers avatar
Om någon i samband med en korrigering av tidigare förhör lämnar lite alternativa möjligheter till PU så måste sådant diarieföras med korrigeringen ? ?

Har PU direktnummer eller ska man ringa 114 14 och begära Palmeroteln/gruppen om man vill ha en kopia på sin korrigering?

Allt måste sparas ? Speciellt om man vill rätta en detalj i ett tidigare förhör ?
Citera
2016-07-14, 06:50
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Håller med dig om att AB verkar ha dröjt oerhört länge med att inleda sin promenad söderut. Men som du själv tidigare påpekat finns det flera vittnesmål (Fauzzi, Hellgren m fl) som berättar att det så sent som 23.20 inte fanns någon gärningsman vid Dekorima. Det är helt enkelt djupt ologiskt att GM skulle ha väntat på den blivande mordplatsen så tidigt som 23.13-23.14. Då hade paret Palme inte ens inlett sin promenad söderut. Det logiska är istället att GM övervakade paret Palmes rörelser och gick över från den västra trottoaren cirka 23.20. Denna sena ankomst bekräftas faktiskt av IM i det första riktiga förhöret 14 mars 1986. Det finns inget mötesscenario. Det är min fasta uppfattning efter 4 års detaljstudier i frågan. Klockan 23.13-23.14 var inte ens IM på plats på Tunnelgatan. Han kom dit först 23.18-23.19.

Naturligtvis finns det inget mötesscenario. Det var en hypotes som uppstod för att förklara saker dessa personer inte förstod. Där Wall i en av sina böcker gav hypotesen spridning.

Som mvagrippa redan påpekat så bör mördaren funnits på plats c.a. 2-3 minuter före mordet. Vilket stämmer överens med IMs ankomsttid som du själv anger till 23.18-23.19. Där IM själv i Tingsrätten uppskattar 23.15 med osäkerhet. Mordet begicks sedan 23.21.20-23.21.30. Vilket gör att mördaren inte kan ha följt efter, eller gått strax före, paret Palme.

Ursprunget till beräkningen är Morelius egna utsagor. Direkt efter att han parkerat bilen för bankomatuttagen iakttog han en mansperson i Dekorimahörnan. Som han sedan följde sporadiskt med intresse fram till mordet.

Jag tror du har missuppfattat förhöret med IM 14e mars 1986. Den beskrivningen gäller enbart själva mordförloppet inom några få sekunder. Där han uppenbarligen i skedet strax dessförinnan inte iakttog gärningsmannen.

För mig är det uppenbart att det var paret Palme som styrde förloppet via sitt val av promenad och val av riktning. Vilket föranledde en reaktion av mördargruppen, som fick mördaren att inta sin position i god tid för att täcka upp denna sidan av Sveavägen. Och i det resonemanget är det logiskt att en annan skytt täckte upp andra sidan.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-14 kl. 06:53.
Citera
2016-07-14, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
En stay-behind övning utförd av krigs-IB som infiltreras av en mördargrupp hade varit avskräckande för ledande socialdemokrater att närmare utreda. En sådan utredning hade varit motbjudande dels eftersom krigs-IB officiellt inte fanns längre, dels eftersom IB förefaller ha varit en socialdemokratisk organisation och dels eftersom avslöjandet av en stay-behind organisation riskerade avslöja spelet med NATO.

Ett sådant scenario kan förklara SAPs ovilja att utreda mordet, utan att vi behöver acceptera några större konspirationsscenarior där ledande socialdemokrater är inblandade i mordet alternativt försöker skydda några skamliga hemligheter om OP.

Lägger vi då till att Holmer var närvarande enligt Dahlgren, och eventuellt något amerikanskt deltagande i hans verksamhet så räcker det med råge.

Där vi idag vet att Holmer med stor sannolikhet var ledare för sektion D.

http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/proposition/om-polisens-stallning-i-krig_G90315/html

Citat.
Enligt nuvarande planläggning ingår en särskild polissektion (sektion D) i såväl civilbefälhavarens som länsstyrelsens krigsorganisation. Chef för sektion D hos civilbefälhavaren är en av länspolischeferna inom civilområdet. För sektion D i länsstyrelsen utövas chefskapet av läns*polischefen eller, om denne ingår i civilbefälhavarkansliet, annan polis*chef inom länet.

Där det i denna proposition även framgår att militär och polis ingick i samma krigsorganisation.

Så om det nu pågick någon sorts verksamhet, kopplat till detta på mordkvällen, så är det logiskt att det var just Holmer som ledde den. Samtidigt som det är logiskt att han hade en chaufför som körde honom till förutbestämda platser.

Där mordet i så fall utfördes mitt framför näsan på dessa deltagare.

Vilken sosse skulle vilja läsa i tidningen om denna soppa. Det fanns enbart en person som kunde avstyra detta. Hans Holmer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-14 kl. 07:39.
Citera
2016-07-14, 08:44
Medlem
Citat:
Finns det ingen möjlighet att OP var en ganska bra person, men att hans mördare var riktigt usla personer och att det var därför de mördade honom?

Jo, absolut. Det som plågar mig är att vi efter 30 år vet så otroligt lite om vad som egentligen skedde.

Vi har inte ens lyckats få belagt var HH uppehöll sig; men vi har sett att det tydligen var väl värt att dölja. Det känns inte som helt bra. Min hypotes tror jag på tillsvidare. Ett mycket snabbt agerande från SAP's sida kan ha begränsat information till belackarna men även för oss.

Jag slutar inte att förvånas över att det sitter personer i PU med lön, men med noll i output; där man istället talar om pensionering. Man verkar helt på det klara med att löpa linan ut; dvs inget resultat före pensionering.

Nej, trycket på utredningen av MOP måste bibehållas!
Citera
2016-07-14, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Jo, absolut. Det som plågar mig är att vi efter 30 år vet så otroligt lite om vad som egentligen skedde.

Vi har inte ens lyckats få belagt var HH uppehöll sig; men vi har sett att det tydligen var väl värt att dölja. Det känns inte som helt bra. Min hypotes tror jag på tillsvidare. Ett mycket snabbt agerande från SAP's sida kan ha begränsat information till belackarna men även för oss.

Jag slutar inte att förvånas över att det sitter personer i PU med lön, men med noll i output; där man istället talar om pensionering. Man verkar helt på det klara med att löpa linan ut; dvs inget resultat före pensionering.

Nej, trycket på utredningen av MOP måste bibehållas!

Där vi idag måste fråga oss vem som styr PU.

Är det en Skarp åklagare som på 30-årsdagen med tårblanka ögon beklagade att nya tips om CP inte längre kan utredas. Där hon samtidigt var uppenbart ointresserad av Dags WT-bärare. Där hon nu snart ska gå i pension, men dessförinnan måste informera efterträdaren Krister Petersson om sin namnes skuld så han förstår vad det handlar om. För inte kan hon vara objektiv efter sina uttalanden.

Dag Andersson som själv snart själv ska gå i pension. Som måste utbilda sin efterträdare i skuggan av den CP-skadade Skarp. Trots att han sagt att det idag är WT som gäller.

Eller är det den som tillsätter en ny förundersökningsledare.

Eller är det de som tillsätter den som har uppsikt över den som tillsätter via regeringsbeslut.

Det är precis som det var 1986. De som har makten skulle aldrig tillsätta någon som går emot makten och inte förstår dess politiska konsekvenser och implikationer.

Där Holmer och Ebbe på sin tid fattade allt detta.

Där Ebbe lade till brasklappen om att alla i denna världen ljuger. För som han sade, varför skulle man inte göra det. Underförstått att man alltid gjort det. Där Palmemordet inte var en simpel misshandelsytredning. Det stod alldeles för viktiga saker på spel. Där han inte ville vidareutveckla resonemanget eftersom IC och SAP sagt att nu är det nog. Vilket Ebbe lydigt rättade sig efter i en intervju med Wall.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-14 kl. 09:55.
Citera
2016-07-14, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Håller med dig. När Lars förhör honom är han inte säker på om mördaren kom eller redan stod. Om han stod där så var det som du skriver en mycket kort tidsperiod. En mördargrupp är inte heller logiskt. Det är Olof och Lisbeth som styr promenaden.
Citera
2016-07-14, 10:43
Medlem
Citat:
Vidhöll och vidhöll. I tingsrätten sa han vänd mot CP att "var det inte du, så var det någon som var jävligt lik dig", men privat är han övertygad, åtminstone enligt min bekant.

Jag såg CP 1990 på ungefär samma avstånd som IM, 30-40 meter, och jag kände definitivt igen honom. Skillnaden är förstås att jag då hade sett honom på bild, vilket IM antagligen aldrig gjort 1986.
Nu var det hovrätten jag tänkte på. Jag ska gå igenom vad han sa där, och återge det väsentliga. Under alla omständigheter hade IM chansen att peka ut CP, men valde aktivt att inte göra det.

För övrigt har jag länge ansett att det inte alls behöver vara så att IM ser GM under en längre tid.

Det måste också vara möjligt att IM inte alls ser GM initialt, utan AB, som ju finns på i stort sett samma plats, och dessutom rör sig fram och tillbaka.

Slutligen en kommentar om gänget som enligt IM passerar några sekunder innan skotten. Vi har hela tiden ansett att det är AB med sällskap, men det som IM berättar om dem stämmer inte särskilt bra in på dem. Antingen hade IM inte så god förmåga att registrera händelserna, eller så finns det ett helt okänt gäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in