2016-07-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Om Olof Palme varit en rysstillgång var det säkerligen inte pga omsorg om hans eftermäle som hans motståndare deltog i en ev mörkläggning. Ex kretsen runt Contra hade aldrig missat en chans till en sådan godbit.

Anledningen till den kollektiva beröringsskräcken med vissa trådar i MOP måste hänga samman med något som är extremt obehagligt peka mot, oavsett politisk färg eller annan gruppering.

Ja, det kan vara något som övriga tycker att det är så obehagligt att det får SAP själva reda upp. Jag har teorier om vad detta skulle kunna vara. Min hypotes fungerar även här; det gäller bara att byta ut spion mot ett annat epitet. Jag har två alternativ här.
Citera
2016-07-13, 20:45
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Dock vidhöll han inte detta under ed i hovrätten.
Vidhöll och vidhöll. I tingsrätten sa han vänd mot CP att "var det inte du, så var det någon som var jävligt lik dig", men privat är han övertygad, åtminstone enligt min bekant.

Jag såg CP 1990 på ungefär samma avstånd som IM, 30-40 meter, och jag kände definitivt igen honom. Skillnaden är förstås att jag då hade sett honom på bild, vilket IM antagligen aldrig gjort 1986.
Citera
2016-07-13, 20:48
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klippo
Ja, det kan vara något som övriga tycker att det är så obehagligt att det får SAP själva reda upp. Jag har teorier om vad detta skulle kunna vara. Min hypotes fungerar även här; det gäller bara att byta ut spion mot ett annat epitet. Jag har två alternativ här.

Låt höra. Frågeställningen är intressant och behöver stötas och blötas. Själv har jag funderat om komponenter till svenska vapensystem hamnat på ställen där dom absolut inte ska vara. Isostat-pressarna finns i bakhuvudet.
Citera
2016-07-13, 20:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Naturligtvis är det partsinlagor. En officiell dokumentation av hur det var när det begav sig. Men samtidigt finns det matnyttiga saker att ta till sig när två centrala personer i samma PU beskriver samma händelser.

Där man väldigt noga aktar sig för att berätta hur det verkligen var. Och där man kan läsa mellan raderna i deras officiella berättelser.

Holmer var i Sälen och lekte med Åsa. Tommy var hemma och lekte med sina kottar efter århundradets brott.

Samtidigt som SAP lekte med sanningen när man stödde Holmer och Ebbe. Den rörelsens mest betrodda duo när det gällde att dölja densamma via sina tidigare affärer.

Solnapolisens Idrottsklubb bodde alltid i Sälen inför Vasaloppet. Och det var dom Hans Holmer skulle representerat i fädrens spår 1986,
Citera
2016-07-13, 20:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Intressant teori som förutsätter att "flaggan" själv var säker på vem han skulle följa. Om personen i fråga är den person som MP såg, korvförsäljaren såg, Kerstin såg och Fauzzi såg (jag tror att det är samma person) så visste personen eller fick personen vetskap om OP vid bokhandeln vid ABF.

MP beskrev mannen klädd såpass annorlunda (vid första anblicken slarvigt klädd, men vid närmare studium ganska välklädd) så att jag gissar att mannen inte var svensk eller ens (väst-) europé. Jag reste i Polen 1970 och vart jag än gick på gatorna vände folk om och tittade på mig, som jag tror p.g.a. en annan klädkultur. (Spioner i Östeuropa var garanterat tvungna att använda andra kläder än normalt). Kanske blev "flaggan" fixerad på målet vid bokhandeln?

När Mårten Palmes fantombild publiceras får vi en vink om hur personen ifråga såg ut. Och det är ingen högoddsare att han inte påminner om Christer Pettersson. Om så hade varit fallet hade det tapetserats med den fantombilden under rättergångarna.
Citera
2016-07-13, 21:19
Medlem
Citat:
Låt höra. Frågeställningen är intressant och behöver stötas och blötas. Själv har jag funderat om komponenter till svenska vapensystem hamnat på ställen där dom absolut inte ska vara. Isostat-pressarna finns i bakhuvudet.

Det är lite jobbigt att skriva detta, men sett ur övrigas icke-agerande misstänker jag att det kan ha med verkligt personliga förhållanden att göra. Närmast ligger då pedofili och hiv.

Sett ur SAP's synvinkel så undrar jag vad som skulle ansetts svårast. Själv tror jag att rankingen är 1. hiv - kan inte bortförklaras (av SAP) då symptomen snart visar sig. 2. Pedofili - vittnen finns, men kan krossas (av SAP, vi har sett detta). 3. Spioneri - visst, vi (SAP) vet vad det avser.
Citera
2016-07-13, 21:23
Medlem
ieshos avatar
Citat:
När Mårten Palmes fantombild publiceras får vi en vink om hur personen ifråga såg ut. Och det är ingen högoddsare att han inte påminner om Christer Pettersson. Om så hade varit fallet hade det tapetserats med den fantombilden under rättergångarna.
Min uppfattning är att MPs "lodis-gubbe" ganska dåligt stämmer överens med CP och att de har diskuterat detta inbördes. MP har även visat visst intresse för EdK-spekulationerna, vilket tyder på att han inte har låst sig för att det var CP han såg, även om LP kanske tror att denna person var just CP.
Citera
2016-07-13, 21:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Det är lite jobbigt att skriva detta, men sett ur övrigas icke-agerande misstänker jag att det kan ha med verkligt personliga förhållanden att göra. Närmast ligger då pedofili och hiv.

Sett ur SAP's synvinkel så undrar jag vad som skulle ansetts svårast. Själv tror jag att rankingen är 1. hiv - kan inte bortförklaras (av SAP) då symptomen snart visar sig. 2. Pedofili - vittnen finns, men kan krossas (av SAP, vi har sett detta). 3. Spioneri - visst, vi (SAP) vet vad det avser.
Finns det ingen möjlighet att OP var en ganska bra person, men att hans mördare var riktigt usla personer och att det var därför de mördade honom?
Citera
2016-07-13, 22:10
Medlem
Förmodligen gammal skåpmat för många men bland annat kopplingen mot polisens skytteförening tycker jag är intressant..
Undrar hur lång tid denna dåliga ordning hade varit innan den uppmärksammades?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10775125.ab

Hahne som omtalas i artikeln var med i palmeutredningen och bland annat en del förhör
http://fbportnoy.webs.com/defrstafrhren.htm

Hahne verkar inte gilla Op, han verkar definitivt inte gilla HH och EC.(Denna information ej tagen från bifogade länkar)
Citera
2016-07-13, 22:24
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Olof Palmes belackare skulle inte mörklagt indicier mot honom om det gällde vare sig HIV och Pedofili. Dom skulle sett det som en skänk från ovan. Dessutom förutsätter scenario 1 att alla de som var på obduktionen skulle vara inblandade vilket förefaller närmast otroligt.
Citera
2016-07-13, 22:48
Medlem
Citat:
Anledningen till den kollektiva beröringsskräcken med vissa trådar i MOP måste hänga samman med något som är extremt obehagligt peka mot, oavsett politisk färg eller annan gruppering.

En stay-behind övning utförd av krigs-IB som infiltreras av en mördargrupp hade varit avskräckande för ledande socialdemokrater att närmare utreda. En sådan utredning hade varit motbjudande dels eftersom krigs-IB officiellt inte fanns längre, dels eftersom IB förefaller ha varit en socialdemokratisk organisation och dels eftersom avslöjandet av en stay-behind organisation riskerade avslöja spelet med NATO.

Ett sådant scenario kan förklara SAPs ovilja att utreda mordet, utan att vi behöver acceptera några större konspirationsscenarior där ledande socialdemokrater är inblandade i mordet alternativt försöker skydda några skamliga hemligheter om OP.
Citera
2016-07-13, 22:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Den trio AB gick med var Nicklas Fröling, Åsa Gustafsson och Claes Nyberg. Bankomatuttag är registrade för ÅG 2315 och CN 2316, Fröling tog uppenbart inte ut några pengar. Nu vet vi från Helena Lähdes uttag på Tunnelgatan att bankomaten kan gå minst tre minuter fel. Något liknande kan vara fallet för Björkmans följe? Jag har inte sett att de tiderna analyserats av vare sig PU eller GK.

Mitt mycket opålitliga minne menar sig ha sett sådana uppgifter tidigt, publicerat redan 1986. Klockan i bankomaten gick fel. Men det är alltså bara ett vagt minne. Jag har inget skriftligt sparat vad jag kan komma på.

Björkman borde ha sett GM, ja. Men som redan antyds; GM stod inte som en staty, utan rörde sig lite hit och dit. Jag tror han stog "i lä" på tunnelgatan, typ, så att Björkman inte lade märke till honom, eller såg honom alls förrän han stegar fram och skjuter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in