Citat:
Ursprungligen postat av
arkmike
Funderade lite efter intervjun med Björn Hurtig i P4 och såg länken till förhöret med hans klient Tony Byström känd som Tony Ohlsson och Malexander m.m. På uppmaning av Hurtig berättade Tony om andligt uppvaknande och författarambition. Örebro Tingsrätt avvisade framställan.
http://na.se/nyheter/orebro/1.3099644-lyssna-forhoret-med-tony-olsson
Som bekant har jag vid upprepade tillfällen skrivit om
as-if beteende hos tidigt störda i sin utveckling. Enklast förklaras as-if beteende med att personen tror 100 procent på vad denne säger och blir denne konfronterad så kan svaret bli "det var ju förut men inte nu längre, alternativt ingen tror på mig " eller ditåt.
Tänker på en i raden av dylika personligheter som också säger sig ha haft en "frälsningsupplevelse". Jag tänker förstås på den nyligen avsomnade Svartenbrandt som senare tog namnet Lars Ferm och gav 1994 ut boken Svartenbrandt där han på ett inte oskickligt vis beskrev sina kristna landvinningar och författardrömmar.
Björn Hurtig är i mina ögon en märklig man med mycket märkliga klienter vilket åtminstone intervjuaren satte fingret på vilket han inte förnekade. Strålglans kan också vara förföriskt.
Kolla den här artikeln som är intressant. Författaren har rätt i sin kritik av Dan Josefsson bok "Mannen som slutade ljuga". Jag har läst den.
http://tidskriftenrespons.se/recension/terapeuterna-som-skapade-en-scen-for-en-mytoman/
Bra att du hann läsa mitt inlägg innan det raderades då jag återgav från en redan lagd länk som finns i tråden.
Anledningen var att han ÄR NBs advokat inför HD - och det ÄR i sig intressant att kolla upp hur han reflekterar kring sina klienter.
.. med tanke på just trovärdighet i rätten. I förhållande försök att ända påföljd. I förhållande till varför klientens ansökningar avslås -
med tanke på uttalande från RMV.
Trots utläggningar om förändrad personlighet, religösa upplevelser, studier och vigsel och annat så blev han aggressiv i rätten mot åklagaren 2013.
Han fick sen avslag för tredje gången med Hurtig vid sin sida strax innan rättegången gällande Lisa startade.
Utöver detta är även Hurtig målsägandebiträde just nu som jag skrev - nåt som ältats till LEDA i tråden gällande Brandtler.
Det visar med andra ord att kända advokater likaväl åtar sig sådant.
Målsägandebiträdet har rätten att aktivt ställa frågor - vilket är ett vanligt förfarande och ses under rättegångar i andra rättsfall där det är en advokat.
Brandtler har uttryckt i media att han tänkte ta en mer aktiv roll än att ta tillvara målsägandes intresse såsom skadestånd:
Dels utifrån hans yrkesroll och personlighet - han ämnade inte vara passiv.
Brandtler har 39 års yrkeserfarenhet som advokat. Ju mer yrkeserfarenhet från brottsmål som advokat, ju mer aktivt engagemang; dvs att utnyttja rätten att ställa frågor under förhör.
... Så jag tror nog att Hurtig kommer vara lika aktiv.
Att tillvarata målsägandens intressen handlar om skadeståndsfrågan, att aktivt lotsa dem genom förundersökning och rättegång och förbereda dem på vad som händer. Att skapa trygghet. Utöver detta tas deras intressen tillvara via advokatens aktiva frågor under rättegången. Skillnaden från en åklagare (objektivitetsprincipen under Fu och Huf) är att målsägandebiträdet agerar mer fritt och kan sätta mer press på den tilltalade på ett mindre formellt, distanserat sätt.
RB 20 kap. 8 § andra stycket behandlar ämnet.