2016-07-13, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Att FÖRNEKANDE är en mördares överlevnadsstrategi, som för Nerijus, det kan man ha en viss förståelse för - man förstår varför förnekandet kan kännas som den enda möjligheten för dem.
Men, när samma intensiva förnekande är uppenbart hos andra människor, som aldrig träffat Nerijus, som inte har någon verklig anknytning till honom eller fallet - då kan man verkligen undra varför?
Rädsla? För vad?
Vill man försvara NB ger man sig på bevisningen och knappast motiv eller gärningsbeskrivning då det inte har minsta påverkan på domslut.
Undrar därför varför just sexuell sadism ska dementeras med sån frenesi och med tanke på just detta - att sexuellt motiv ska vara "nåt mer vanligt" - förväntar jag mig ett förlopp som är trovärdigt:
Om vad som sker i mjölkrummet - och inte ett kvantskutt från överfall till praktiskt tejpande.
2016-07-13, 22:25
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Absolut ingenting av intresse för tråden delvis beroende på intervjuaren. NB kom överhuvudtaget aldrig upp

Funderade lite efter intervjun med Björn Hurtig i P4 och såg länken till förhöret med hans klient Tony Byström känd som Tony Ohlsson och Malexander m.m. På uppmaning av Hurtig berättade Tony om andligt uppvaknande och författarambition. Örebro Tingsrätt avvisade framställan.
http://na.se/nyheter/orebro/1.3099644-lyssna-forhoret-med-tony-olsson

Som bekant har jag vid upprepade tillfällen skrivit om as-if beteende hos tidigt störda i sin utveckling. Enklast förklaras as-if beteende med att personen tror 100 procent på vad denne säger och blir denne konfronterad så kan svaret bli "det var ju förut men inte nu längre, alternativt ingen tror på mig " eller ditåt.

Tänker på en i raden av dylika personligheter som också säger sig ha haft en "frälsningsupplevelse". Jag tänker förstås på den nyligen avsomnade Svartenbrandt som senare tog namnet Lars Ferm och gav 1994 ut boken Svartenbrandt där han på ett inte oskickligt vis beskrev sina kristna landvinningar och författardrömmar.

Björn Hurtig är i mina ögon en märklig man med mycket märkliga klienter vilket åtminstone intervjuaren satte fingret på vilket han inte förnekade. Strålglans kan också vara förföriskt.

Kolla den här artikeln som är intressant. Författaren har rätt i sin kritik av Dan Josefsson bok "Mannen som slutade ljuga". Jag har läst den.
http://tidskriftenrespons.se/recension/terapeuterna-som-skapade-en-scen-for-en-mytoman/
Senast redigerad av arkmike 2016-07-13 kl. 22:27.
2016-07-13, 22:32
Medlem
Imzadis avatar
Vet inte om det är intressant eller om ni vet men True Detective skrev om detta fallet i sitt Juni nummer.

http://www.worldwidenewsonline.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/7/27_13.jpg
2016-07-13, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är ironiskt att du tarupp vetenskap.

Den gamla devisen gäller ju; När man för fram fantastiska och extraordinära påståenden så krävs även extraordinära bevis som styrker det. Det gäller inte bara "konspirationteoretiker" utan även de som hävdar detta extraordinära sexualsadistiska hägningsmotiv. Det föreligger inga sådana bevis. Mycket av den bevisning som du och andra försöker föra fram tar sig istället formen av traditionell konspirationsargument. Saker som pekar på att NB är högst ordinär är bara ett bevis på att han är ett fullfjädrat psyko men psykopatiska drag som lyckas dölja sitt "rätta jag" för alla andra.

Det där var prov på riktigt veritabelt SNÖMOS!

Att du inte haft förmågan att ta till dig all den vetenskap och forskning som rör just denna typ av gärning (sexuellt motiv) är snarast förväntat utifrån vad du skriver. Ingen förankring i någon vetenskap what so ever.

Vi övriga har tagit till oss vad sakkunninga inom området, teknisk bevisning, NFC mm samt läst domsluten och dess logiska slutsatser samt att HD avvisat ansökan om PT.

Icke minst alla litteratur/källanvisningar som funnits tillgängligt av framförallt den skribent du anklagar för motsatsen.

Vilka källor stödjer du dina slutsatser på? Något fyllt till bredden med snömos, antar jag.

Delge gärna oss.
2016-07-13, 22:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Vet inte om det är intressant eller om ni vet men True Detective skrev om detta fallet i sitt Juni nummer.

http://www.worldwidenewsonline.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/2/7/27_13.jpg

Har du läst artikeln? Eller går den att läsa online?
2016-07-13, 22:59
Medlem
Imzadis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Har du läst artikeln? Eller går den att läsa online?

Vet inte om den finns online men funderat på att köpa tidningen. Skulle vara intressant att se vad dom skriver. Har läst en av syster tidningarna och är väldigt bra artiklar som skrivs.
2016-07-13, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Funderade lite efter intervjun med Björn Hurtig i P4 och såg länken till förhöret med hans klient Tony Byström känd som Tony Ohlsson och Malexander m.m. På uppmaning av Hurtig berättade Tony om andligt uppvaknande och författarambition. Örebro Tingsrätt avvisade framställan.
http://na.se/nyheter/orebro/1.3099644-lyssna-forhoret-med-tony-olsson

Som bekant har jag vid upprepade tillfällen skrivit om as-if beteende hos tidigt störda i sin utveckling. Enklast förklaras as-if beteende med att personen tror 100 procent på vad denne säger och blir denne konfronterad så kan svaret bli "det var ju förut men inte nu längre, alternativt ingen tror på mig " eller ditåt.

Tänker på en i raden av dylika personligheter som också säger sig ha haft en "frälsningsupplevelse". Jag tänker förstås på den nyligen avsomnade Svartenbrandt som senare tog namnet Lars Ferm och gav 1994 ut boken Svartenbrandt där han på ett inte oskickligt vis beskrev sina kristna landvinningar och författardrömmar.

Björn Hurtig är i mina ögon en märklig man med mycket märkliga klienter vilket åtminstone intervjuaren satte fingret på vilket han inte förnekade. Strålglans kan också vara förföriskt.

Kolla den här artikeln som är intressant. Författaren har rätt i sin kritik av Dan Josefsson bok "Mannen som slutade ljuga". Jag har läst den.
http://tidskriftenrespons.se/recension/terapeuterna-som-skapade-en-scen-for-en-mytoman/
Bra att du hann läsa mitt inlägg innan det raderades då jag återgav från en redan lagd länk som finns i tråden.
Anledningen var att han ÄR NBs advokat inför HD - och det ÄR i sig intressant att kolla upp hur han reflekterar kring sina klienter.
.. med tanke på just trovärdighet i rätten. I förhållande försök att ända påföljd. I förhållande till varför klientens ansökningar avslås - med tanke på uttalande från RMV.
Trots utläggningar om förändrad personlighet, religösa upplevelser, studier och vigsel och annat så blev han aggressiv i rätten mot åklagaren 2013.
Han fick sen avslag för tredje gången med Hurtig vid sin sida strax innan rättegången gällande Lisa startade.

Utöver detta är även Hurtig målsägandebiträde just nu som jag skrev - nåt som ältats till LEDA i tråden gällande Brandtler.
Det visar med andra ord att kända advokater likaväl åtar sig sådant.

Målsägandebiträdet har rätten att aktivt ställa frågor - vilket är ett vanligt förfarande och ses under rättegångar i andra rättsfall där det är en advokat.

Brandtler har uttryckt i media att han tänkte ta en mer aktiv roll än att ta tillvara målsägandes intresse såsom skadestånd:
Dels utifrån hans yrkesroll och personlighet - han ämnade inte vara passiv.
Brandtler har 39 års yrkeserfarenhet som advokat. Ju mer yrkeserfarenhet från brottsmål som advokat, ju mer aktivt engagemang; dvs att utnyttja rätten att ställa frågor under förhör.

... Så jag tror nog att Hurtig kommer vara lika aktiv.

Att tillvarata målsägandens intressen handlar om skadeståndsfrågan, att aktivt lotsa dem genom förundersökning och rättegång och förbereda dem på vad som händer. Att skapa trygghet. Utöver detta tas deras intressen tillvara via advokatens aktiva frågor under rättegången. Skillnaden från en åklagare (objektivitetsprincipen under Fu och Huf) är att målsägandebiträdet agerar mer fritt och kan sätta mer press på den tilltalade på ett mindre formellt, distanserat sätt.

RB 20 kap. 8 § andra stycket behandlar ämnet.
2016-07-13, 23:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imzadi
Vet inte om den finns online men funderat på att köpa tidningen. Skulle vara intressant att se vad dom skriver. Har läst en av syster tidningarna och är väldigt bra artiklar som skrivs.
Mycket intressant - verkar vara Storbritannien som intresserat sig?
http://www.truecrimelibrary.com/product/subscription-to-true-detective/
Senast redigerad av develi 2016-07-13 kl. 23:18.
2016-07-13, 23:25
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mycket intressant - verkar vara Storbritannien som intresserat sig?
http://www.truecrimelibrary.com/product/subscription-to-true-detective/

Det går bra att bara beställa juni-numret. Jag gjorde det precis. 60 kronor med frakt.

http://www.truecrimelibrary.com/product/true-detective-june-2016/
Senast redigerad av katw 2016-07-13 kl. 23:28.
2016-07-13, 23:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Det går bra att bara beställa juni-numret. Jag gjorde det precis. 60 kronor med frakt.
http://www.truecrimelibrary.com/product/true-detective-june-2016/
Super! Jag är väldigt nyfiken på vem som står bakom reportaget eller om det är nån expert med som kommentator i texten - det finns ju kontakt med engelsk kriminologiprofessor beskriven i tråden.
Vore även väldigt bra om det sätter fart på folket over there med tanke på NBs tid i England om det nu framkommer i tidningen vill säga.
2016-07-14, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
En fantasifull hypotes bland andra i avsaknad av bevis.

Som jag skrev så är sannolikheten för att hon hängts öht inte överväldigande.

Han? Vi vet inte hur byxorna dragits ner. Är det inte IBs DNA man hittat på Lisas trosor?

Sen finns ingen universell regel som alltid gäller att en person som hittas mördad med neddragna byxor mördats med sexualsadistiska motiv. Räcker det inte med vanilga sexuella motiv? Våldtäkt tex?

Inse? Läggs det fram bevis som stämmer så har jag inga problem med att det finns sexualsadistiska mördare. Ofta brukar man väl dock kunna föra i bevis att det är en sexualsadist som utfört det sexualsadistiska mordet. Här är det mest fantasifulla antaganden. Det finns inga bevis. Det är därför Adrianas vittnesmål är så viktigt. Man vill kunna fantisera kring det.

Och det är huvudsaken? Inte att vi lever i ett rättssäkert land? Huvudsaken att du är nöjd.

Men något gnager?

Om du lägger till en strypsnara och några meter silvertejp,
du tycker inte att läget förändras då, åtminstone liite sådär
2016-07-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Kan vara ett intressant reportage:

Moody Nordic TV murder dramas such as Wallander, The Bridge and The Killing seem ever more popular – but the real-life version is even more absorbing. Into The Barn of Death in which we visit a real Nordic crime scene, following the murder of 17-year-old Swede Lisa Holm.

Ja, att få se hur engelsk media ser på mordet av Lisa skall bli intressant att läsa. Undrar om dom också belyst ouppklarade flickmord i England under den tidsperiod Nejrius vistades där.

Kan, som du säger, vara ett intressant reportage.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in