Citat:
Ursprungligen postat av
Wishie
Vadå "kall temperatur"?
Att jag talade om is kanske kan ge en ledtråd? I praktiken ser du det i skillnaden mellan låga moln som består av vattendroppar medan höga består av ispartiklar. Har du en blandning kan iskristallerna "stjäla" vatten från regndropparna.
Citat:
Lite intressant att du tydligen på allvar påstår att ett mtrl (luft i det här fallet) kan absorbera mer än 100% av sin absorberingsförmåga (hur fan går det till?)
I absolut ren luft kan man nå en bit över 100% innan kondensation sätter igång eftersom det behövs kondensationskärnor. Det är så molnkammare fungerar, man har övermättad, ren luft och så kommer en laddad partikel och joniserar molekyler vilket blir groddpunkt för en vattendroppe.
Det krävs större ångtryck för att att en regndroppe skall växa ju mindre dess radie är, och mindre ångtryck för en iskristall med samma storlek. Så stora regndroppar kan stjäla vattenånga från små, iskristaller kan stjäla från regndroppar osv. Molndynamik blir snabbt komplicerad.
Citat:
Att få luften att fälla ut vatten i form av regn under 100% RF kan bla bero på att vattenmolekylerna fäster sig vid andra molekyler som exempelvis silvernitrat/silverjodid vilket har använts vid "cloudseeding" men varierande resultat för att framkalla just regn bara som ett exempel.
Något artificiellt exempel.
Citat:
Men du behöver inte ta mitt ord på att regn kan falla vid en RF under 100%, du kan ju alltid kolla på SMHI:s hemsida om du tycker att de duger som källa och om det inte gör det kan du säkerligen googla och få upp 10-tals andra seriösa sidor som bekräftar det hela.
Man bör här skilja på luftfuktigheten i molnen där regnet bildas och luftfuktigheten längre ned i luften som regnet bara faller igenom.
I vilket fall som helst är den exakta procentsiffran inte så intressant för min poäng att luft kan innehålla mer vatten innan det bildar moln eller regn när temperaturen stiger. Det kanske t o m du håller med om?