• 7
  • 8
2016-07-12, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Att det sjunkit sedan 3 månader tillbaks.
Jag vet inte om du inte kan läsa eller bara är korkad. Som manga ekonomer mfl redan nämnt för dej i tråden så var utbudet väldigt stort (Stockholm) under senvåren samtidigt som en viss oro för amorteringskravet, vilket har sänkt priset framför allt i Stockholm. Ser du på det övriga störer städerna i Sverige (Gbg och Malmo) så har du i stället en ökning. Jag är inte ekonom men jag laser ekonomisidorna.
Citera
2016-07-12, 09:46
Bannlyst
Citat:
Jag bryr mig bara om de senaste mätningarna, eftersom det sjunkit 2 mätningar i rad så menar jag att det är en tren, andra menar att det är ett hack i kurvan.
Om du tittar på kurbar så ser du dessa hack hela vägen. Eller tycler du att kurvan bara går uppåt sedan starten???
Citera
2016-07-12, 09:53
Bannlyst
Citat:
Undrar vad du får ut av att ljuga när det är så lätt med dagens Google att finna fram fakta?

http://www.valueguard.se/sverigebr
Förövrigt gäller di statistic BARA för BR. Ser att villorna aldrig sjunkt utan fortsätter att öka i samma takt....
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti.../10964/388350/
Citera
2016-07-12, 09:56
Medlem
note-its avatar
Citat:
Att det sjunkit sedan 3 månader tillbaks.
Spelar det någon roll egentligen?
Jag menar om utbudet är sämre så måste ju även priserna sjunka.
Det kommer inte att sjunka på de platser man verkligen vill bo. Eftertraktade områden kommer alltid att kosta mer men, det gäller ju allt man köper så inget konstigt med det.
Citera
2016-07-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Förövrigt gäller di statistic BARA för BR. Ser att villorna aldrig sjunkt utan fortsätter att öka i samma takt....
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti.../10964/388350/
Du är väl inte dummare än att du kan klicka dig fram till tex hela Sverige eller Villor osv på Valugards sida?
Citera
2016-07-12, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Spelar det någon roll egentligen?
Jag menar om utbudet är sämre så måste ju även priserna sjunka.
Det kommer inte att sjunka på de platser man verkligen vill bo. Eftertraktade områden kommer alltid att kosta mer men, det gäller ju allt man köper så inget konstigt med det.
Jaha så man vill inte bo i Stockholm då, i var fall inte de senaste 3 månaderna?
Citera
2016-07-12, 10:36
Bannlyst
Citat:
Du är väl inte dummare än att du kan klicka dig fram till tex hela Sverige eller Villor osv på Valugards sida?
Jag klickade runt på din lank och såg då tex att bf hade ökat senaste 3mån i Gbg.
Kanske SCB bara ljuger i sin statistic over villa priserna i landet....
Citera
2016-07-12, 10:46
Medlem
Citat:
Jag klickade runt på din lank och såg då tex att bf hade ökat senaste 3mån i Gbg.
Kanske SCB bara ljuger i sin statistic over villa priserna i landet....
Valeguard är ju den hela världen går efter, men vill du hellre läsa SCB så gör det.
Citera
2016-07-12, 11:16
Bannlyst
Citat:
Valeguard är ju den hela världen går efter, men vill du hellre läsa SCB så gör det.
SCB har ju samma fakta.... Som jag skrev så gäller bara ditt antagande för Stockholm. Nu är vi ca 9 miljoner som inte bor I Stockholm.... I gbg är det en uppgång det senste 3 mån tex.
Citera
2016-07-12, 11:36
Medlem
Citat:
SCB har ju samma fakta.... Som jag skrev så gäller bara ditt antagande för Stockholm. Nu är vi ca 9 miljoner som inte bor I Stockholm.... I gbg är det en uppgång det senste 3 mån tex.
Om de har samma fakta, varför bytte du då plötsligt från Valugards till SCB?
Citera
2016-07-12, 11:41
Bannlyst
Citat:
Om de har samma fakta, varför bytte du då plötsligt från Valugards till SCB?
Därför att jag på SCB hittade utvecklingen för villor som jag personligen tycker är mer intressant eftersom du då äger fastighten.
Citera
2016-07-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Det mest intressant här tycker jag är just räntan. Vad spås det om där? Att den kommer fortsätta vara så här låg i 10 år till tror väl ingen. Men när tror vi att den kommer börja höjas och vilka steg kommer den att ta? Jag har svårt att tro att det kommer att bli någon chockhöjning med 3-5% direkt.

Hur länge tror vi att den kommer fortsätta att ligga runt 1-2%? 6 månader? 1 år? 2 år?

Jag tror du gör riktiga antaganden om vad som påverkar bostadsmarknaden. Räntan tror jag inte kommer blir så mycket högre under vår livstid. Världsekonomin har kört in i väggen och världen klarar inte att producera/exportera mer olja vilket är essentiellt i ekonomin så som vi har byggt upp samhället.

Istället tror jag vi kommer åka på rejäla finanskriser så fort oljepriset kommer upp på höga nivåer igen. Men det kan nog ta 3 år eller nåt, svårt att förutspå när. Då kan vi vänta oss betydligt större arbetslöshet.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in