2016-07-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Som jag sa så står det i tidningen, inte på nätet. Jag trodde dock att det skulle gå att hitta på nätet också....

Ok, köper det! Bor inte i Sverige för tillfället så kan inte få tag på pappersversionen. Men vad sa de då, att överskott på efterfrågan håller priserna uppe? Är intresserad eftersom jag själv nyss köpt lägenhet i Göteborg i som jag ska flytta in i om ett tag
Citera
2016-07-10, 17:21
Medlem
Citat:
Läste i gårdagens GP att priset börjat öka igen efter en tillfällig dipp i början av juni pga amorteringskravet samt extremt mång bostäder ute till försäljning.

Kan intyga att detta stämmer, tycker dessutom att det är en logisk prognos och ser därför ingen anledning till att priserna ska sluta gå upp i pris.

Tycker att folk som funderar på att köpa, gör det, basera inte ditt stora beslut på vad "anonyma" internetanvändare tycker och tror kommer hända. Personligen tror jag inte att det kommer bli någon krasch de närmaste 5 åren, dock finns det ju ingen anledning till att lyssna på mig heller för den delen.
Citera
2016-07-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Vet inte hur många gånger folk skall googla fram bevisen på att 100 senaste åren INTE varit bra när det gäller prisökning på boenden, däremot har det varit det sedan år 2000, just därför man menar att bubblan startade år 2000.

1916 kostade inte en lägenhet på finaste Östermalm miljoner... Inte heller i Vasastan eller ens på Södermalm. Men för all del... Påstå att de som valde att bo kvar istället för att flytta ut till förorten gjorde vinsten.

Påstå även att du utan problem kan hitta en bostad i dessa områden under en miljon. Du påstår utan kunskap att prisökningen inte varat de senaste hundra åren utan endast sedan år 2000. Dumförklarad blir man för mindre, men för all del.

Du är något av det dummaste man kan komma dragandes med om man eftersöker fakta...
Citera
2016-07-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
1916 kostade inte en lägenhet på finaste Östermalm miljoner... Inte heller i Vasastan eller ens på Södermalm. Men för all del... Påstå att de som valde att bo kvar istället för att flytta ut till förorten gjorde vinsten.

Påstå även att du utan problem kan hitta en bostad i dessa områden under en miljon. Du påstår utan kunskap att prisökningen inte varat de senaste hundra åren utan endast sedan år 2000. Dumförklarad blir man för mindre, men för all del.

Du är något av det dummaste man kan komma dragandes med om man eftersöker fakta...
Måste vara trist att vara så obegåvad som dig, du vet inte ens hur bostadsmarknaden gått

Verkar som du bor i Stockholm?? för alla områden du drog upp ligger i Stockholm? vem fan bryr sig om Stockholm om man inte bor där? du vet att de allra flesta inte bor där va?
Citera
2016-07-11, 09:27
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Vi kan nog alla konstatera att det som kan påverka priserna negativt (nergång) är:

1. Räntorna höjs

2. Tillgång blir större än efterfrågan

3. Sveriges ekonomi stupar och folk har inte längre råd

Att tillgången blir större än efterfrågan lär inte hända under de närmsta 10-20 åren. Däremot så kommer det bli mer tillgång än tidigare, så det kan göra att priserna stannar av något/ inte ökar lika mycket.

Det mest intressant här tycker jag är just räntan. Vad spås det om där? Att den kommer fortsätta vara så här låg i 10 år till tror väl ingen. Men när tror vi att den kommer börja höjas och vilka steg kommer den att ta? Jag har svårt att tro att det kommer att bli någon chockhöjning med 3-5% direkt.

Hur länge tror vi att den kommer fortsätta att ligga runt 1-2%? 6 månader? 1 år? 2 år?
Citera
2016-07-11, 10:04
Bannlyst
Citat:
Måste vara trist att vara så obegåvad som dig, du vet inte ens hur bostadsmarknaden gått

Verkar som du bor i Stockholm?? för alla områden du drog upp ligger i Stockholm? vem fan bryr sig om Stockholm om man inte bor där? du vet att de allra flesta inte bor där va?
Undrar just vem som är obegåvad....
Trenden är den samma för hela landet, skulle tro att det procentuellt är lika stor skillnad men skillnad i pengar då boende I Stockholm är dyrast I landet.
Har följt marknaden på bostäder sedan 1974 då mina föräldrar köpte villa utangör Gbg vid havet. Den kostade då 225 000kr. När dom köpte en ny ganska lik i samma område 1980 kostade den ca 600 000. Nu ligger värdet på ca 5 mille.
Citera
2016-07-11, 11:54
Medlem
Citat:
Undrar just vem som är obegåvad....
Trenden är den samma för hela landet, skulle tro att det procentuellt är lika stor skillnad men skillnad i pengar då boende I Stockholm är dyrast I landet.
Undrar vad du får ut av att ljuga när det är så lätt med dagens Google att finna fram fakta?

http://www.valueguard.se/sverigebr
Citera
2016-07-11, 12:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Undrar vad du får ut av att ljuga när det är så lätt med dagens Google att finna fram fakta?

Du ser att senaste mätvärdet är från 16:e Juni va? Dvs första mätvärdet sedan amorteringskravet 1:a juni. Nytt index kommer om tre dagar. Då får vi se vem som har rätt av er.
Citera
2016-07-11, 13:17
Bannlyst
Citat:

Japp jag ser att priserna ökat rejält under 2016 också! Vad vill du ha sagt med diagrammet?
Citera
2016-07-11, 20:28
Medlem
Citat:
Japp jag ser att priserna ökat rejält under 2016 också! Vad vill du ha sagt med diagrammet?
Att det sjunkit sedan 3 månader tillbaks.
Citera
2016-07-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du ser att senaste mätvärdet är från 16:e Juni va? Dvs första mätvärdet sedan amorteringskravet 1:a juni. Nytt index kommer om tre dagar. Då får vi se vem som har rätt av er.
Ja som alla vet är det den 15 var månad siffrorna uppdateras.
Citera
2016-07-11, 20:33
Medlem
Citat:
Jag bryr mig bara om de senaste mätningarna, eftersom det sjunkit 2 mätningar i rad så menar jag att det är en tren, andra menar att det är ett hack i kurvan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in