2016-07-12, 09:53
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jaha så du tror på allvar att det är politikerna som ska sänka fastighetsmarknaden och punktera "bubblan"?

Finns inte så mänga seriösa partier som vill det...

Det finns rätt många väljare som äger sina bostäder så det låter väldigt smart av ett parti att aktivt se till att de förlorar pengar
2016-07-12, 10:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Jaha så du tror på allvar att det är politikerna som ska sänka fastighetsmarknaden och punktera "bubblan"?

Finns inte så mänga seriösa partier som vill det...

Men politikerna kommer att gå med på en räntehöjning?

"Räntan kommer absolut vara högre i framtiden, så då är det värt att ta tag i det nu."
2016-07-12, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Är det billigare grejer man vill sälja själv så används blocket.
Och en hel del bostäder/tomter säljs på blocket.

Här har vi t ex ett finfint hus för ynka 300 KSEK. I Vojakkala. Har man lite tur bor man granne med familjen Grönfors. (Diskuteras i delforum för Aktuella brott och kriminalfall).
https://www.blocket.se/haparanda/Vojakkala_47__Haparanda_63824126.htm?ca=11&w=3

Osagt om 300000 är rätt pris för denna. Som var från 1939.
Jag tittade bara lite snabbt men hittade ingen från ca 1985 i någon medelstor kommun. De hus som var i de nedre prisregionerna var alla äldre. Men någon kanske kan hitta något.

Jag har ju lite svårt att tro att företagsamma personer inte skulle driva upp priserna lite högre än 1 SEK, när man sedan kan hyra ut bostaden till Migrationsverket för en hygglig slant. Den nedre gränsen för beboeliga bostäder borde vara betydligt högre. Även husvagnar används ju.
Är det ett skämt eller??? Har ni sett bilderna, deyt kan ju inte vara på allvar...
2016-07-12, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Hehe ja verkligen! Först till kvarn låter mkt desperat med. Om man kollar på kostnaden, så hamnar det på
Ränta (2,00 %) 4 526 kr
Månadsavgift brf 958 kr
Driftkostnad 750 kr
Skattereduktion -1 357 kr
Boendekostnad 4 876 kr
Amortering 4 526 kr
Total boendeutgift : 9 402 kr + kontantinsats på 479 250kr.
Det blir en rätt saftig historia även om man har 0.5 mille på banken.
Ammorteringskravet har höjt den rejält.
Nu är ju inte amortering något som anses som boendekostnad. Det är en form av tvångsparanade som du får tillbaka varenda öre av när du säljer. Sedan har du rätt hög driftkostnad när bade tv och bredband ingår i avgiften.
2016-07-12, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Må detta få dig att inse att Sverige befinner sig i en bubbla!

https://www.libertysilver.se/kc/news?id=352
Det har alla loosers I hr hävdat under alla år jag följt markanden, dvs over 30år. Hur illa det än sett ut har ingen sk bubbla spruckit....
2016-07-12, 10:35
Medlem
Trillskes avatar
Vad losers hävdat i 30 år är inte speciellt relevant för vad folk hävdar post finanskrisen 2008. Tvärt om ska du nog omvärdera vilken av grupperna du själv tillhör.
Senast redigerad av Trillske 2016-07-12 kl. 10:38.
2016-07-12, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Men politikerna kommer att gå med på en räntehöjning?

"Räntan kommer absolut vara högre i framtiden, så då är det värt att ta tag i det nu."

Räntehöjningar kan inte politiker styra över.

Att vi har låga räntor beror främst på vår omvärld och inte vad svenska politiker tycker om räntan.
2016-07-12, 10:40
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Nu är ju inte amortering något som anses som boendekostnad. Det är en form av tvångsparanade som du får tillbaka varenda öre av när du säljer. Sedan har du rätt hög driftkostnad när bade tv och bredband ingår i avgiften.

Jo men folk tänker, vad har jag råd med, de räknar på marginalerna. 10k + ev ytterligare lån på 500k för insats kan ta rätt hårt. De jag har hyrt både rum och lägenheter till har oftast varit i den sitsen.
Senast redigerad av ecu971 2016-07-12 kl. 10:50.
2016-07-12, 10:50
Avstängd
Citat:
Det har alla loosers I hr hävdat under alla år jag följt markanden, dvs over 30år. Hur illa det än sett ut har ingen sk bubbla spruckit....
Konstigt. Senaste bubblan sprack 1991.
2016-07-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
WOW!

När jag såg din länk inser jag hur sjuk marknaden är just nu. Jag visste att marknaden är sjuk, men inte så här sjuk. En sliten gammal 35m2 etta på Söder kostar alltså över 3 miljoner nu för tiden? 3,2 miljoner?!

Visst kan man inte klaga på läget, fastigheten, månadskostnaden som allt är väldigt bra men det rättfärdigar fan inte det löjliga priset. Det finns en uppenbar anledning till att 50% av bilderna inte ens är på lägenheten, den är så jävla ful att det inte ens är värt att visa bilder på den. 3 MILJONER?!

Lägenheten är för fan i sämre skick än min billiga orenoverade hyresrätt.

Aldrig varit mer övertygad om bostadsbubblans existens.

Edit: Visserligen är den inte såld ännu. Krävs ju faktiskt att någon köper den för att den ska vara "värd" det.
35m2, hade du låst in en hund där så hade djurskyddsmyndigheten satt dig i fängelse, men går tydligen bra att folk kan bo så
2016-07-12, 10:56
Medlem
Citat:
Självklart är det bättre att hyra en på blocket för 10 k istället. Det fattar ju vem som helst.... Klart man ska amortera på någon annans lån istället.

Eller kanske inte?
I detta fallet så skulle det självklart vara bättre att hyra en 10 k
Speciellt nu när priserna vänt och börjat gå ner.
2016-07-12, 10:57
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:

Och vad ser du när du tittar på fler marknader och längre tidsperioder än 30 år?

Har prisutvecklingen ständigt legat över den övriga inflationen eller har det skett priskorrigeringar nedåt till priser som ligger i linje med eller under den övriga inflationen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in