2016-07-11, 22:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poppilo
Jag var i södra somaila e du nöjd? Under ekvatorn.
Nej, inte om du påstår att du såg polstjärnan. En del av Lilla björn och Stora Björn syns nära horisonten från strax söder om ekvatorn. Det var det du sa från början, du sa inte att du såg polstjärnan.

Citat:
Nej stjärnhimlen ser inte olika ut på olika sidor av jorden, man kan se både stora björnen och lilla björnen i afrika det har jag själv bevittnat.
Att du såg polstjärnan lade du till senare.
Citera
2016-07-11, 22:33
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Därför att platta jorden snurrar då dyker den upp vid annanstans.
Dyker upp? Solskenet avtar ju under en längre tid, utan att solen blir mindre, som det skulle bli om solen åkte iväg. Det är skälva skymningen/gryningen jag vill att du förklarar.

Snurrar jorden som en drejskiva med nordpolen i mitten, eller snurrar den som en krona, när man singlar slant?

Frågan som du hela tiden "glömmer":
Hur kommer det sig att det ser ut som stjärnhimlen snurrar åt olika håll beroende på om man tittar från norra respektive södra halvklotet?
Citera
2016-07-11, 22:49
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej den ser inte annorlunda ut olika platser på jorden, eftersom platta jorden cirkulerar så ser alla likadant det beror på bara vilken tid på morgonen kan man ju inte se, men sen mot natten kan man se, så alla som har natt ser samma sak i himmelen. När jag var i kuala lampur såg också stora och lilla björn

Nu återstår bara att du ska bevisa dina flummiga påståenden.
Citera
2016-07-11, 23:00
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Nej, inte om du påstår att du såg polstjärnan. En del av Lilla björn och Stora Björn syns nära horisonten från strax söder om ekvatorn. Det var det du sa från början, du sa inte att du såg polstjärnan.

Att du såg polstjärnan lade du till senare.
Jag skiter i polstjärnan den har ändå inget syfter, det viktiga är att man ser stora o lilla björnen
Citera
2016-07-11, 23:02
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Dyker upp? Solskenet avtar ju under en längre tid, utan att solen blir mindre, som det skulle bli om solen åkte iväg. Det är skälva skymningen/gryningen jag vill att du förklarar.

Snurrar jorden som en drejskiva med nordpolen i mitten, eller snurrar den som en krona, när man singlar slant?

Frågan som du hela tiden "glömmer":
Hur kommer det sig att det ser ut som stjärnhimlen snurrar åt olika håll beroende på om man tittar från norra respektive södra halvklotet?
Eftersom platta jorden cirkulerar så får hela jorden sol dag o natt, precis som om jorden skulle vore rund.

Och jag måste återigen upprepa mig säga jag är 50/50 på om jorden är platt eller rund, det finns för och motstånd före båda parter.
Citera
2016-07-11, 23:04
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nu återstår bara att du ska bevisa dina flummiga påståenden.
Bevisa vadå? Allt jag skriver är sanningen, du bevisar aldrig själv något då kommer bara med massa beräkningar och påhittade naturlagar som inte ens existerar det tar jag inte som bevis, rena rama tramset
Citera
2016-07-11, 23:13
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
När jag var i kuala lampur såg också stora och lilla björn
Kuala Lumpur ligger på norra halvklotet, 3 grader nord...
Stora Björn är ointressant eftersom den kan ses från delar av södra halvklotet.
Citera
2016-07-11, 23:16
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag skiter i polstjärnan den har ändå inget syfter, det viktiga är att man ser stora o lilla björnen
Eftersom polstjärnan ingår i Lilla björn, kan du inte se hela Lilla Björn (Ursa Minor) från södra halvklotet.
Citera
2016-07-11, 23:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Bevisa vadå? Allt jag skriver är sanningen, du bevisar aldrig själv något då kommer bara med massa beräkningar och påhittade naturlagar som inte ens existerar det tar jag inte som bevis, rena rama tramset

Du kan börja med att bevisa att du ser Stora Korset från Sverige. När du lyckats med det så kan du bevisa att man kan se Karlavagnen från Australien. Därefter kan du visa att vinkeln mellan polstjärnan och horisonten är lika vid Kiruna respektive Malmö.

Fram tills du gjort detta så kommer ingen ta dina påståenden på allvar utan vi kommer även i fortsättningen bedöma det du säger som en dåres meningslösa svammel.
Citera
2016-07-11, 23:53
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Eftersom polstjärnan ingår i Lilla björn, kan du inte se hela Lilla Björn (Ursa Minor) från södra halvklotet.
Jag har varit i australien också där såg jag också lilla och stora björnen, är du nöjd nu?
Citera
2016-07-11, 23:54
Medlem
poppilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du kan börja med att bevisa att du ser Stora Korset från Sverige. När du lyckats med det så kan du bevisa att man kan se Karlavagnen från Australien. Därefter kan du visa att vinkeln mellan polstjärnan och horisonten är lika vid Kiruna respektive Malmö.

Fram tills du gjort detta så kommer ingen ta dina påståenden på allvar utan vi kommer även i fortsättningen bedöma det du säger som en dåres meningslösa svammel.
Stora korset är meningslöst grundlöshet har liksom ingen mening.
Citera
2016-07-11, 23:59
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jag har varit i australien också där såg jag också lilla och stora björnen, är du nöjd nu?
Såg du polstjärnan också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in