2016-07-09, 20:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Ja men förr hade man mycket åsikter om de kvinnorna som inte ville det. Så man blev rädd för att säga att man inte ville.

Jo, det stämmer ju. En bra bit in på 60-talet var det fortfarande väldigt fult att vara en yrkesarbetande mamma. Det tråkiga med Sverige är att pendeln hela tiden svänger mellan ytterlighetslägen. Antingen ska alla mammor vara hemmafruar, eller så ska alla vara yrkesarbetande. Alla måste göra likadant och tycka likadant, och åsiktskorridoren är oerhört trång. I andra länder får folk göra som de vill, statsmakterna lägger sig inte i det, och det här ställningskriget mellan hemmamammor och yrkesarbetande mammor FINNS överhuvudtaget inte.
Citera
2016-07-09, 20:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej och jag fattar inte varför man försöker pracka på andra en så vidrig sak? Bli mamma själv om du tycker det är så roligt. Varför ska jag bli det? Bara för du ska kunna göra andra saker.
Fattar inte att det tar tid som man kunde gjort något annat?

Fast jag är övertygad om (och det stöds ju också av många undersökningar) att de allra, allra flesta på dödsbädden tycker att just tiden med barnen var väl använd tid...
Citera
2016-07-09, 20:44
Medlem
Mooons avatar
Börjar man slå fast vad som anses vara "normalt" är det svårt att ställa sig utanför vad som är socialt accepterat och inte ställa upp att vara hemmafru. Socialt tvång med andra ord.

Lägg ner snömoset för det är bara några extrema misogyna personer som tycker att detta är bra och då endast för att kunna ha tummen i ögat på kvinnor och omintetgöra oss ekonomiskt, utbildnings- och jobbmässigt. Att det kommer rasera samhället när det gäller omsorg av barn, sjuka, gamla struntar ni i. Likaså att samhället kommer att förlora stort på det nationalekonomiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
... Min poäng är ju att mannen och kvinnan själva får bestämma hur de vill ha det. Inga pekpinnar eller ekonomisk styrning från staten som idag således. Men i praktiken kommer givetvis normala mammor att vilja vara hemma med barnen på heltid åtminstone när de är små. Det är också bäst eftersom små barn behöver mamman mer än pappan.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det FÅR de ju. Det är fortfarande ingen som vill tvinga kvinnor att vara hemma, men en del av oss vill ha VALFRIHETEN.

Citat:
Just uttrycket "fattar inte" borde du överväga att ha i dina undertexter. Sen handlar det inte om att "pracka på" utan om att skapa valmöjligheter. Ej tvång alltså. Du vet tvång som dina feministkommunistiska kumpaner bara älskar.
Citera
2016-07-09, 20:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Börjar man slå fast vad som anses vara "normalt" är det svårt att ställa sig utanför vad som är socialt accepterat och inte ställa upp att vara hemmafru. Socialt tvång med andra ord.

Lägg ner snömoset för det är bara några extrema misogyna personer som tycker att detta är bra och då endast för att kunna ha tummen i ögat på kvinnor och omintetgöra oss ekonomiskt, utbildnings- och jobbmässigt. Att det kommer rasera samhället när det gäller omsorg av barn, sjuka, gamla struntar ni i. Likaså att samhället kommer att förlora stort på det nationalekonomiskt.

Fast du kan inte tala för "oss kvinnor" när väldigt många kvinnor inte tycker som du. Som jag skrev tidigare, så är det stora felet med Sverige att det alltid bara är en åsikt som gäller åt gången. Antingen ska alla vara hemmafruar eller så ska ingen vara det, och samhället sätter till alla klutar för att med olika ekonomiska styrmedel tvinga in alla i samma fålla.

Som sagt, i andra länder som jag bott i, bland annat Storbritannien, Tyskland och Österrike, så bodde familjer med hemmafru och familjer med yrkesarbetande mamma i samma bostadsområde, och umgicks som vänner. Det här ställningskriget fanns inte. Vad tror du själv att det beror på, att det har blivit så just i Sverige?
Citera
2016-07-09, 21:20
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Jag tycker det låter som något du bara säger med valmöjligheter men hur mkt valmöjligheter skulle det finnas på riktigt?
Ja de älskar tvång och kan tvinga på en allt möjligt. Men just med barn så verkar det som det är något man alltid förväntas att ställa upp med och det ska inte vara något jobbigt. De kan inte ens säga tack. Däremot om man inte ställer upp så får man räkna med konsekvenser.

Om/när du blir mamma så är jag tämligen säker på att dina perspektiv kommer att förändras.
Citera
2016-07-09, 21:27
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon

Hjärndött feministsvammel. Ingen blir tvingad att vara hemmafru utan det handlar om en valmöjlighet som kvinnor och familjer borde ha men inte har tack vare ett marxistiskt tvångssystem som du och dina vänstergelikar stödjer. Ja, jag vill se det svenska slav-och parasitsystemet gå samma väg som det lika förljugna, anti-mänskliga och värdelösa Sovjetbygget. Det har du alldeles rätt i.
Citera
2016-07-09, 21:28
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Om/när du blir mamma så är jag tämligen säker på att dina perspektiv kommer att förändras.
Nej om jag fick barn skulle jag göra abort..Eller innan jag fick barnet då.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, det stämmer ju. En bra bit in på 60-talet var det fortfarande väldigt fult att vara en yrkesarbetande mamma. Det tråkiga med Sverige är att pendeln hela tiden svänger mellan ytterlighetslägen. Antingen ska alla mammor vara hemmafruar, eller så ska alla vara yrkesarbetande. Alla måste göra likadant och tycka likadant, och åsiktskorridoren är oerhört trång. I andra länder får folk göra som de vill, statsmakterna lägger sig inte i det, och det här ställningskriget mellan hemmamammor och yrkesarbetande mammor FINNS överhuvudtaget inte.
Ja det ska styras så mycket.
Citera
2016-07-10, 01:58
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag är lite osäker på om jag tolkar dig rätt, men undersökningen som Daily Mail skriver om i TS länk visar att hemmafruar arbetar mer än åtta timmar om dygnet. Det är precis som slitsamt som man gör det.
Fast nu får du koppla på lite hjärna här. Det är inte många som har hus stora nog att städa i +40h/vecka.
Citera
2016-07-10, 08:01
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Fast nu får du koppla på lite hjärna här. Det är inte många som har hus stora nog att städa i +40h/vecka.
Tror du verkligen att städning är den enda arbetsuppgiften? Bara ett par rundor med dammsugaren och sedan ta igen sig resten av dagen?

Om du lägger till matinköp, barnuppfostran, tvätt, disk, matlagning till både lunch och middag, frukost, kvällsmat och mellanmål, skjuts av ungar (i skolåldern) till olika aktiviteter, promenader med ungarna till lekparken, nattning av barnen m m, så får du en arbetsvecka på +40 timmar. Men i din trånga värld är förstås arbetet hemma inget arbete eftersom det är helt obetalt kvinnogöra.

Det är DU som får koppla på din lilla ärthjärna.
Citera
2016-07-10, 08:42
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apjävel
Din analys stämmer men i ett modernt land så borde det dock gå att lösa. Om man vill att ena parten ska vara hemma med barnen som jag vet att många kvinnor vill, dock inte alla givetvis så borde det i kalkylen ingå att avsätta en viss summa till hennes atp. Om man inte har råd med det så har man inte råd att låta en i teamet vara hemma.

Nu är det dock stigma kring hemmafru som koncept och nästan skämsigt trots att det borde vara en bra lösning och det faktum att många kvinnor faktiskt skulle vilja men har inte råd och dessutom inte riktigt accepterat längre.
Det var ett jädrans tjatigt påpekande att endast KVINNOR vill vara hemmafruar och sköta hem och barn. Om man skulle ha en enkät som vänder sig till både kvinnor och män i yrkesverksam ålder och frågar dem om de skulle vilja vara hemmafru respektive hemmaman försörjd av sin livspartner, då skulle man få ungefär stor andel jakande svar bland båda könen. Det är inte helt ovanligt med män som inte har någonting emot att vara hemmamän och bli försörjda av sina fruar. Långtifrån alla män är karriärinriktade strebrar. Många av dem har trista, monotona och slitsamma jobb så för dem kommer det att kännas skönt att vara i hemmets trygga vrå och ta hand om sina barn.

Inte alla kvinnor är husliga och passar för hemmafrurollen. Inte alla män heller för den delen. Men båda föräldrarna behövs av barnen. Av denna anledning finns föräldraförsäkringen med både mamma- och pappamånader. Det första året är det av naturliga skäl vanligast att mamman stannar hemma för att ta hand om sitt nyfödda barn fram till dess det fyller ett år. Sedan återvänder mamman till jobbet. Pappan kan nu ta ut sina pappamånader och ta vid där mamman slutat.

Ett alternativ är att båda föräldrarna arbetar deltid och delar på ansvaret för både hem och barn. Barnen mår bra om de har två pigga och alerta föräldrar som har gott om tid att omhänderta och fostra dem samt ge dem kärlek. Inget barn ska behöva uppleva en slutkörd pappa som kommer hem vid 18-19 tiden på kvällen.

Alla män ska ges valfriheten att kunna gå ner i arbetstid och vara tillsammans mer med sina barn. Annars kommer mannen att bli en frånvarande pappa som på ålderns höst blir ensam eftersom inget av barnen aldrig fått chansen att knyta an känslomässigt till honom när de var små. För dem är han i stort sett bara en främling som de inte hyser några varmare känslor för. Varför hälsa på farsan på äldreboendet, när han aldrig hade tid att umgås med oss barn under vår uppväxttid?

Föräldraförsäkringen innebär bl a att föräldrapenningen motsvarar sjukpenningen (sjukpenninggrundande inkomst, SGI) under högst 390 dagar. Bara en idiot avstår frivilligt från denna inkomst och blir hemmafru istället för mammaledig med föräldrapenning.

Vem ska ta hand om barn och hushåll om hemmafrun blir långvarigt sjuk, t ex i cancer? Det är inte så säkert att hennes föräldrar eller syskon har möjlighet att rycka in och ta över hennes sysslor under sjukdomstiden. I så fall får maken bita i det sura äpplet och axla hemmafrurollen. Rättare sagt som pappaledig tills frugan tillfrisknar.

En sjuk hemmafru är inte berättigad till sjukpenning eftersom hon inte är förvärvsarbetande. Så då kan det bli ett rejält ekonomiskt avbräck för maken som blir tvungen att ta pappaledigt från sitt jobb. Det blir svårt att försörja en hel familj med fru och barn på en enda sjukpenning.

Även hemmafruar kan avlida och efterlämna både man och barn. Då måste den nyblivne änklingen omedelbart gå ut på jakt efter en efterträderska. Under tiden som ensamstående farsa får han lämna och hämta sina telningar på dagis och fixa hushållsarbetet på egen hand.

Här är en hemmaman. T o m det förra fotbollsproffset Kennet Andersson blev hemmaman efter att ha lagt fotbollsdojorna på hyllan för gott. Du ser att det finns gott om killar som gillar att pyssla med både barn och hem.
Citera
2016-07-10, 09:54
Medlem
Citat:
Det beror också på skattesystemet, pensionssystemet och penningsystemet. Så det är inte alls så enkelt som du försöker framställa det.

Låt mig upplysa dig om några grundläggande fakta istället för att traska omkring i din kommunistvärld. Bristen på och snedvridningen av incitament var det som gjorde att kommunismen föll. Det blev inte ett effektivare system trots att man påstod det och drog ungefär de exempel du gör. Problemet är att folk förbrukar mer resurser när kopplingen mellan resursanskaffning och resursanvändning blir för svag. Därtill blir incitamenten att anskaffa resurser också mycket svagare. Därför är ditt kommunistiska Robinson Crusoe samhälle alltid dömt att misslyckas.

"snedvridrnignen av incitament" är det när kvinnor började studera? och visa sin vilja av att använda sin begåvning till annat än att skura toaletten och jobba hårt för att vara ett perfekt representativt bihang till en "lyckad" man?

Sen är det du som tjatar om kommunism hela tiden. Jag är ingen kommunist jag vill inte ha gamla Sovjet, Kuba, Korea eller Kinas samhällsordningar i Sverige. Ok?
Om du vill sitta och leka med den halmdockan i varenda inlägg så vassego, ditt problem inte mitt.

Jag talar ren basic logik.
1) Har man en producerande arbetsstryka på 100% istället för enbart 50% för man låter dessa 50% skura toaletten hemma, så JA! då producerar landet mer. A fact.
2) Dessutom, har 100% en egen ekonomi istället för endast 50% så rullar hjulen smidigare. återigen a fact.

Motsäger du detta?

Och nu vill jag inte ha massa töntiga kommiunist! spottloskor utan:
MOTSÄGER DU 1) och 2)? OCH HUR i sånt fall? Jag vill ha en sammanhållande, logiskt resonemang kring hur du tänker.

Sen!!!

Och nu komemr det svåra…Endevil.

Vill jag ha ett logiskt bärande resonemang kring HUR du vill kombinera ditt samhälle med "mitt".
Dvs förklara för mig HUR föräldrar ska ha den där valfriheten du tjatar om att det ska finnas i din värld. HUR ska där BÅDE finnas billiga dagis (utan sponsring av staten) åldringsvård, sjukhus, skolor etc. OCH att ALLA som blir föräldrar ska få tillräckligt höga löner efter skatt som de klarar försörja en hel familj på ( hemmahen och 3 barn) +! pensionspoäng för BÅDA och inte bara 1 som ska delas på 2 och alltså bli tämligen värdelös i dagens pensionssystem + sparande??

Med andra ord…förklara för mig var den valfriheten finns i ditt samhälle.

Om du klarar svara mig för en gångs skull utan att gagga kommunist! så hade det varit en fördel om du vill framstå som någotsånär hederlig debattör.
Senast redigerad av Merapi 2016-07-10 kl. 10:02.
Citera
2016-07-10, 10:22
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Tror du verkligen att städning är den enda arbetsuppgiften? Bara ett par rundor med dammsugaren och sedan ta igen sig resten av dagen?

Om du lägger till matinköp, barnuppfostran, tvätt, disk, matlagning till både lunch och middag, frukost, kvällsmat och mellanmål, skjuts av ungar (i skolåldern) till olika aktiviteter, promenader med ungarna till lekparken, nattning av barnen m m, så får du en arbetsvecka på +40 timmar. Men i din trånga värld är förstås arbetet hemma inget arbete eftersom det är helt obetalt kvinnogöra.

Det är DU som får koppla på din lilla ärthjärna.
Se länken som ingår i posten till Merapi.
Skulle vilja säga dig så mycket mer, men det går inte att nå igenom din teflonhjärna. Hur vet jag att du är ett unghen? Du avslöjar dig hela tiden. Barnuppfostran? Hur mycket tid på en dag tar det?
Du har verkligen aldrig haft barn. Du har ingen aning om hur de funkar en dag. När det gäller ditt arbete hemma, hur mycket lägger du ner? Och vem betalar dig? Fakturera du toabesök separat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in