Citat:
Ursprungligen postat av
Endevil
Det beror också på skattesystemet, pensionssystemet och penningsystemet. Så det är inte alls så enkelt som du försöker framställa det.
Låt mig upplysa dig om några grundläggande fakta istället för att traska omkring i din kommunistvärld. Bristen på och snedvridningen av incitament var det som gjorde att kommunismen föll. Det blev inte ett effektivare system trots att man påstod det och drog ungefär de exempel du gör. Problemet är att folk förbrukar mer resurser när kopplingen mellan resursanskaffning och resursanvändning blir för svag. Därtill blir incitamenten att anskaffa resurser också mycket svagare. Därför är ditt kommunistiska Robinson Crusoe samhälle alltid dömt att misslyckas.
"snedvridrnignen av incitament" är det när kvinnor började studera? och visa sin vilja av att använda sin begåvning till annat än att skura toaletten och jobba hårt för att vara ett perfekt representativt bihang till en "lyckad" man?
Sen är det du som tjatar om kommunism hela tiden. Jag är ingen kommunist jag vill inte ha gamla Sovjet, Kuba, Korea eller Kinas samhällsordningar i Sverige. Ok?
Om du vill sitta och leka med den halmdockan i varenda inlägg så vassego, ditt problem inte mitt.
Jag talar ren basic logik.
1) Har man en producerande arbetsstryka på 100% istället för enbart 50% för man låter dessa 50% skura toaletten hemma, så JA! då producerar landet mer. A fact.
2) Dessutom, har 100% en egen ekonomi istället för endast 50% så rullar hjulen smidigare. återigen a fact.
Motsäger du detta?
Och nu vill jag inte ha massa töntiga kommiunist! spottloskor utan:
MOTSÄGER DU 1) och 2)? OCH HUR i sånt fall? Jag vill ha en sammanhållande, logiskt resonemang kring hur du tänker.
Sen!!!
Och nu komemr det svåra…Endevil.
Vill jag ha ett logiskt bärande resonemang kring HUR du vill kombinera ditt samhälle med "mitt".
Dvs förklara för mig HUR föräldrar ska ha den där valfriheten du tjatar om att det ska finnas i din värld. HUR ska där BÅDE finnas billiga dagis (utan sponsring av staten) åldringsvård, sjukhus, skolor etc. OCH att ALLA som blir föräldrar ska få tillräckligt höga löner efter skatt som de klarar försörja en hel familj på ( hemmahen och 3 barn) +! pensionspoäng för BÅDA och inte bara 1 som ska delas på 2 och alltså bli tämligen värdelös i dagens pensionssystem + sparande??
Med andra ord…förklara för mig var den valfriheten finns i ditt samhälle.
Om du klarar svara mig för en gångs skull utan att gagga kommunist! så hade det varit en fördel om du vill framstå som någotsånär hederlig debattör.