2016-07-09, 18:03
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jag är lite osäker på om jag tolkar dig rätt, men undersökningen som Daily Mail skriver om i TS länk visar att hemmafruar arbetar mer än åtta timmar om dygnet. Det är precis som slitsamt som man gör det.
Jovisst tolkar du alldeles rätt i fråga om Pansarveckets ignoranta och hånfulla inställning till hemmafruns ansträngningar i skötseln om barn och hem. Hen påstår ju själv att kvinnogöra = helt obetalt och att arbetet hemma inte är arbete. Tydligen tror hen att hemmafruns ungar somnar på befallning efter fyra timmars arbetspass så att den lata och trötta mamman själv kan slappna av med några glas vin, spela poker med grannfruarna eller shoppa loss. Bäst passa på att göra det innan den "hårt arbetande maken" kommer hem sent på kvällen efter att ha "jobbat över" eller "varit på affärsmöte". Det är ju hennes stora privilegium.
Citera
2016-07-09, 18:08
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast har man haft ett vanligt jobb innan man fick barn och blev hemma, så kan man ju jämföra. Arbetar man på kontor får man i alla fall sitta ner, man får dricka sitt kaffe innan det kallnar, och man får gå på toaletten ensam. Detta kan du glömma när du är ensam hemma med barn under fem-sex år.
Jag trodde det var sånt som kvinnor tycker är roligt? Ta hand om barn alltså.
Citera
2016-07-09, 18:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Jag trodde det var sånt som kvinnor tycker är roligt? Ta hand om barn alltså.

Roligt men jobbigt! Du får komma tillbaka när du HAR barn, tror jag!
Citera
2016-07-09, 18:50
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
Eller så tröttnar mannen och flyttar ihop med en yngre kvinna som han sedan bildar ny familj med. Hans exfru som inte varit på arbetsmarknaden en enda dag under de senaste femton åren får inga pensionspoäng. Inte A-kassa heller. Vad ska hon och barnen leva på om exmaken bara har råd att försörja sin nya familj, i synnerhet när den nya frun också ingår i det nya "teamet" som hemmafru?

Jag ser det hellre som att både mannen och kvinnan utgör ett "team", går ner till halvtid var och tillsammans jobbar ihop resurser åt både sig själva och barnen. Då får barnen tillgång till båda föräldrarna direkt efter fyra-fem timmar på dagis eller hos en dagmamma. Den bästa lösningen för hela familjen. Ingen tröttkörd pappa efter nio timmars ihopslavande av resurser på arbetsplatsen tio mil från hemmet.

Det där är enkelt att lösa genom att kvinnan får del av makens pensionspoäng under den tid de är gifta. Underhåll kan också göras lagstadgat.

Min poäng är ju att mannen och kvinnan själva får bestämma hur de vill ha det. Inga pekpinnar eller ekonomisk styrning från staten som idag således. Men i praktiken kommer givetvis normala mammor att vilja vara hemma med barnen på heltid åtminstone när de är små. Det är också bäst eftersom små barn behöver mamman mer än pappan.
Citera
2016-07-09, 19:00
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Roligt men jobbigt! Du får komma tillbaka när du HAR barn, tror jag!
Ja det kan vara roligt och gilla barn men samtidigt är det ju jobbigt. Men tycker det är lite konstigt den attityden från vissa män att det inte ska vara något jobbigt, bara göra det för man gillar det och förstår inte att det kan vara jobbigt och krävande.
Citera
2016-07-09, 19:03
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Det där är enkelt att lösa genom att kvinnan får del av makens pensionspoäng under den tid de är gifta. Underhåll kan också göras lagstadgat.

Min poäng är ju att mannen och kvinnan själva får bestämma hur de vill ha det. Inga pekpinnar eller ekonomisk styrning från staten som idag således. Men i praktiken kommer givetvis normala mammor att vilja vara hemma med barnen på heltid åtminstone när de är små. Det är också bäst eftersom små barn behöver mamman mer än pappan.
Men en vuxen kanske inte vill vara med ett barn hela dagarna? Blir lite tråkigt de borde få göra vuxen saker också?
Citera
2016-07-09, 19:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Men en vuxen kanske inte vill vara med ett barn hela dagarna? Blir lite tråkigt de borde få göra vuxen saker också?

Det FÅR de ju. Det är fortfarande ingen som vill tvinga kvinnor att vara hemma, men en del av oss vill ha VALFRIHETEN.
Citera
2016-07-09, 19:14
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Det FÅR de ju. Det är fortfarande ingen som vill tvinga kvinnor att vara hemma, men en del av oss vill ha VALFRIHETEN.
Ja men förr hade man mycket åsikter om de kvinnorna som inte ville det. Så man blev rädd för att säga att man inte ville.
Citera
2016-07-09, 19:18
Medlem
Endevils avatar
Citat:

Du är inte mamma själv va? Sen går det att göra vuxna saker på kvällarna väl?
Senast redigerad av Endevil 2016-07-09 kl. 19:26.
Citera
2016-07-09, 19:26
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Du är inte mamma själv va? Sen går det väl att göra vuxna saker på kvällarna väl?
Nej och jag fattar inte varför man försöker pracka på andra en så vidrig sak? Bli mamma själv om du tycker det är så roligt. Varför ska jag bli det? Bara för du ska kunna göra andra saker.
Fattar inte att det tar tid som man kunde gjort något annat?
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2016-07-09 kl. 19:33.
Citera
2016-07-09, 19:37
Medlem
Endevils avatar
Citat:
Nej och jag fattar inte varför man försöker pracka på andra en så vidrig sak? Bli mamma själv om du tycker det är så roligt. Varför ska jag bli det? Bara för du ska kunna göra andra saker.
Fattar inte att det tar tid som man kunde gjort något annat?

Just uttrycket "fattar inte" borde du överväga att ha i dina undertexter. Sen handlar det inte om att "pracka på" utan om att skapa valmöjligheter. Ej tvång alltså. Du vet tvång som dina feministkommunistiska kumpaner bara älskar.
Citera
2016-07-09, 19:44
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Just uttrycket "fattar inte" borde du överväga att ha i dina undertexter. Sen handlar det inte om att "pracka på" utan om att skapa valmöjligheter. Ej tvång alltså. Du vet tvång som dina feministkommunistiska kumpaner bara älskar.
Jag tycker det låter som något du bara säger med valmöjligheter men hur mkt valmöjligheter skulle det finnas på riktigt?
Ja de älskar tvång och kan tvinga på en allt möjligt. Men just med barn så verkar det som det är något man alltid förväntas att ställa upp med och det ska inte vara något jobbigt. De kan inte ens säga tack. Däremot om man inte ställer upp så får man räkna med konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in