2016-07-09, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecu971
Ska du köpa något under kraschen snart eller sitter du o trycker på nästan 0%-ränta nu och höga lån?

Man bör nog ha lite is i magen nu och vänta in rean..
2016-07-09, 14:39
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Man bör nog ha lite is i magen nu och vänta in rean..

Ska du vänta en tid in i kraschen? Typ om 2-3 år? Boräntan lär va hög då, du bör ha kapital.
2016-07-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ska du vänta en tid in i kraschen? Typ om 2-3 år? Boräntan lär va hög då, du bör ha kapital.

Jag menar på att det ska vara rea, billigt att köpa därav blir ju räntekostnaden inte så hög
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-09 kl. 15:15. Anledning: Pyrt
2016-07-09, 15:19
Medlem
ecu971s avatar
Citat:
Jag menar på att det ska vara rea, billigt att köpa därav blir ju räntekostnaden inte så hög

Svårt att veta när den största rean är.
Minns en bekant skulle köpa ett objekt på 90talet, i centrala malmö för 800k, farsan hans var lite emot, så blev inget. Idag kostar den 10 mille
Senast redigerad av ecu971 2016-07-09 kl. 15:21.
2016-07-09, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Enligt wikipedia är ekonomer oeniga om vad som utgör en bubbla. Vad är din definition? Har Sverige haft en bostadsbubbla någon gång tidigare i historien, enligt din mening?
Jag känner inte till någon definition. Jag försökte mig på en nyligen. Men vill inte att den ska omfatta all detaljhandel. Jag la ut det problemet på er andra. Fast hittills har ingen kunnat lösa upp den biten.

Jag känner inte till att Sverige haft någon bostadsbubbla. (Därmed inte sagt att det inte förekommit).
2016-07-09, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Du ska titta på The Big Short
http://www.imdb.com/title/tt1596363/?ref_=nm_flmg_act_5

Där förklarar de världssituationen väldigt bra och underhållande.

När det gäller väskor, handväskor stiger inte i pris för varje månad...
Har läst boken. Den var underhållande.

Innebär ditt svar att du kommer att formulera dig som tro och inte vet i fortsättningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Lite intressanta grafer:
http://www.zerohedge.com/news/2015-11-06/here-credit-bubble
Grafer kan vara intressanta. De är i någon mening mätdata.
Sedan gäller det att sätta in mätdata i rationella och logisk/matematiska sammanhang. Gör man inte det blir det bara en massa känslostyrt alarmistiskt dravel.

USA's utlåning till folk som investerar utbildning kan naturligtvis diskuteras. Jag skulle nog säga att det iaf finns sämre investeringar. Sedan kan man fråga sig i vilken mån staten skall ägna sig åt sådant. Dock tror jag väl att de få kreditförluster staten åker på är mindre än de extra skatteintäkterna och troligen reducerar statens övriga kostnader. Dvs det är nog en ganska ok investering.

Now what?
2016-07-09, 15:45
Medlem
Det enda som gör mig osäker på hur det slutar just i Sverige är det faktiska antalet tillgängliga bostäder.
Vi vet att i många andra länder, USA/Spanien/Kina, äger många mer en en bostad, två tre stycken som köps för spekulation. Därför ser man oftast tomma bostäder till salu där borta.

Vissa säger att det är bostadsbrist i Sverige, andra hävdar att det är bara att titta på Hemmet så ser man tusentals. Tittar man mer noga så ser man att nästan alla bostäder som säljs på Hemmet är upptagna och säljs därför att man har hittat en ny. Detta liknar mer en utbytesbank, ungefär som på ett bibliotek där man måste lämna tillbaka en bok innan man tar en ny.
Det är nu det roliga börjar, vem kommer ha det värst ställt vid en kris, den som "hade råd"(eller tom betalade kontant till skillnad från en svensk som är mest skuldsatt i hela Europa) att köpa flera bostäder eller den som försöker få ihop ekonomin med bara ett boende?

Det är dock inte så intressant att nämna saker så som "var ska folk bo, finns ju inga hyresrätter"
Svenskar är bortskämda och de har glömt hur illa det har varit, man kan faktiskt flytta till föräldrar, köpa husvagn eller hyra i andra hand, möjligheterna är många.
För hundra år(1918) sedan var det riktig bostadsbrist och man byggde nödbostäder i skolor:
https://pbs.twimg.com/media/CRq6a8yXIAA0vdv.jpg:large
Senast redigerad av Taskigt 2016-07-09 kl. 15:55.
2016-07-09, 15:46
Medlem
Citat:
Svårt att veta när den största rean är.
Minns en bekant skulle köpa ett objekt på 90talet, i centrala malmö för 800k, farsan hans var lite emot, så blev inget. Idag kostar den 10 mille

Ja visst är det svårt, men tror att man ska försöka göra ett par köp vid olika tillfällen. Jag menar på att det ena leder till det andra! Sjunker priserna mellan 5-10% misstänker jag att byggindustrin drabbas då det gör att folk inte investerar i samma omfattning. Jula, byggmax, ja byggsektorn att säga börjar märka av det och. Folk slutar konsumera och priserna fortsätter sjunka till nästa nivå och så fortsätter hjulet!!

Is i magen
2016-07-09, 16:25
Medlem
Citat:
Ja visst är det svårt, men tror att man ska försöka göra ett par köp vid olika tillfällen. Jag menar på att det ena leder till det andra! Sjunker priserna mellan 5-10% misstänker jag att byggindustrin drabbas då det gör att folk inte investerar i samma omfattning. Jula, byggmax, ja byggsektorn att säga börjar märka av det och. Folk slutar konsumera och priserna fortsätter sjunka till nästa nivå och så fortsätter hjulet!!

Is i magen
Går man till Valueguard och tittar på HOX Sverige så ser det ut som det varit en uppgång i landet på 10.5% under senaste året.

Om nu priserna skulle falla tillbaka till Juni 2015, varför skulle det leda till så speciellt mycket?
Så att Jula får minskad försäljning.

Blir det mindre inkomster i samhället om priserna faller med 10%?
2016-07-09, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Går man till Valueguard och tittar på HOX Sverige så ser det ut som det varit en uppgång i landet på 10.5% under senaste året.

Om nu priserna skulle falla tillbaka till Juni 2015, varför skulle det leda till så speciellt mycket?
Så att Jula får minskad försäljning.

Blir det mindre inkomster i samhället om priserna faller med 10%?

Inkomsterna blir inte mindre men däremot så har många människor valt att satsa på sitt boende då priserna ökar och där man möjligtvis ser det som en investering och det har gjort köplusten större, många belånar sig på boendet. det jag menar är att då priserna går åt andra hållet väljer man istället att avvakta med att byta taket eftersom det håller sig i 10 år till eller att renovera köket då det trots allt fungerar bra. Detta lär ju i sin tur påverka i första hand byggvaruhus mm!
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-09 kl. 16:50. Anledning: Ryt
2016-07-09, 17:04
Medlem
Citat:
Inkomsterna blir inte mindre men däremot så har många människor valt att satsa på sitt boende då priserna ökar och där man möjligtvis ser det som en investering och det har gjort köplusten större, många belånar sig på boendet. det jag menar är att då priserna går åt andra hållet väljer man istället att avvakta med att byta taket eftersom det håller sig i 10 år till eller att renovera köket då det trots allt fungerar bra. Detta lär ju i sin tur påverka i första hand byggvaruhus mm!
Om en del avstår från modernisering/underhåll, kommer då inte priserna från hantverks-firmorna att falla lite så att de får full sysselsättning. Mindre företag går nog ner på lägre vinst och försöker övervintra.
Eller så gör folk saker själva, men då skulle försäljningen hos byggmax snarare öka. Totalt skulle den väl då vara konstant.

Men jag gör inte anspråk på att vet hur folk skulle göra. Låt oss säga att de spenderar mindre på modernisering/underhåll. Vad använder de pengarna till i stället då? Mer kläder och skor?
Eller tänkte du dig att de skulle ackumulera på lönekontot?
2016-07-09, 17:54
Medlem
Det här med outnyttjade byggrätter har varit uppe till diskussion ett antal ggr. Här är lite fakta i sammanhanget.
http://skl.se/tjanster/press/nyheter/arkiveradenyheter/byggplanermasteforverkligassnabbare.2384.html

Citat:
Trots att det finns färdiga detaljplaner för 71 800 bostäder i de studerade kommunerna, påbörjas det i samma kommuner bara byggen av 13 600 bostäder per år
Detta gäller 2014 tror jag. Men man kan alltså se att påståenden om att kommunerna hindrar byggande inte stämmer riktigt.

Citat:
Den enskilt största faktorn är, enligt de intervjuade, att byggföretag låter färdiga planer ligga till sig i väntan på bättre marknadsförutsättningar.
Notera att det är hörsägen. Men stämmer detta så har inte byggföretagen speciellt stora marginaler. Bygg och markkostnaderna är så ansenliga att de bostadspriser som en del menar är så höga bara räcker för viss nyproduktion. Ett större utbud skulle sänka priserna under lönsamhet.

Citat:
Företagen konkurrerar ofta med varandra med samma typ av bostäder. Byggstarter dröjer då byggherrar inte vill starta likartade projekt samtidigt.
Samma sak här. De höga bostadspriserna räcker inte till bygg och markpriser om flera byggföretag bygger samtidigt. Det prisfall som uppstår vid för stor nyproduktion gör bygget olönsamt.

Citat:
Företagens intresse för att bygga bostäder i mindre centrala områden är svalt – trots att det finns ett behov av bostäder i områdena.
Samma sak igen. Bostadspriserna är för låga i förorterna. Bygg och markpriser gör nyproduktion för dyr.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in