2016-07-09, 09:46
Medlem
emaptis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crassula
Sol- och vårare kallas det väl mest i förhållanden som har med kärlek att göra, typ utlovande av ett framtida äktenskap. Rätta mig om jag har fel.
Du har säkert rätt. Enligt wiki:
Citat:
Sol-och-vårare är ett informellt uttryck för en typ av lurendrejeri där förövaren systematiskt låter sig och sina offer ingå i kärleksrelationer, med baktanken att ta pengar eller andra saker av värde av dessa.
Byter man ut kärleksrelationer till vänskapsrelationer så har man dock Maddes fall. Regn-och-höstare kanske?
Citera
2016-07-09, 09:51
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag pallar aldrig läsa sånt. Vill inte ha det i huvudet sen.
Fy fan vilka skräpmänniskor.

Bland det vidrigaste jag läst. Läste den för någon månad sen bara och mådde dåligt i dagar efteråt. Det gör (för en gångs skull) riktigt ont i hjärtat när man läser hur illa barn och djur behandlas. Kunde inte tvätta av mig äckelkänslorna jag kände för dessa jävlar. Fy fan alltså.

Däremot så ja, det förklarar väl vad MB har fått för start i livet. Inga verktyg att ta sig någonstans med, ett känsloliv med stora brister, förmågan att ta hand om sig själv i vuxen ålder måste vara obefintlig.

Edit : Inte ofta jag mår dåligt över att läsa om brottsfall, inte ofta jag får "ont i hjärtat"
Citera
2016-07-09, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Bland det vidrigaste jag läst. Läste den för någon månad sen bara och mådde dåligt i dagar efteråt. Det gör (för en gångs skull) riktigt ont i hjärtat när man läser hur illa barn och djur behandlas. Kunde inte tvätta av mig äckelkänslorna jag kände för dessa jävlar. Fy fan alltså.

Däremot så ja, det förklarar väl vad MB har fått för start i livet. Inga verktyg att ta sig någonstans med, ett känsloliv med stora brister, förmågan att ta hand om sig själv i vuxen ålder måste vara obefintlig.

Edit : Inte ofta jag mår dåligt över att läsa om brottsfall, inte ofta jag får "ont i hjärtat"

Hittade ingen länk till det ni skriver om. Har du en länk?
Citera
2016-07-09, 10:35
Medlem
emaptis avatar
http://www.expressen.se/nyheter/vannen-de-var-pa-henne-som-gamar/

Citat:
Gång på gång sökte det lokala gänget kontakt med Madeleine – för att få låna pengar.
– De var som gamar, som att de hade en GPS på henne, berättar den nära väninnan Anette Eriksson.

Citat:
Gänget var intensivt i sin uppvaktning av Madeleine, enligt Anette. De sökte upp henne ute på krogen eller i hemmet. De ringde, de sms:ade. Anette har berättat det hon vet för polisen.
– Överallt, var vi än har varit, så har de hittat henne. De var som gamar, som att de hade en GPS på henne. Var vi ute någonstans, tog de in henne på toaletten för de vågade inte fråga om pengar framför mig eftersom jag blev urgalen. Det gick inte en timme utan att de var på henne, berättar Anette.
Enligt Anette hade Madeleine en bil, där hon lite skämtsamt skrivit "Fläskfia" på ena sidan. Bilen var i skralt skick och behövde repareras. Hon hade fått löfte om att få hjälp.
– De skulle hjälpa henne och skruva med den. De fick pengar för det, men jag tror inte att de har satt en enda skruv i den, berättar Anette.

Citat:
Hade det här pågått länge?
– Ja, och det är mycket pengar. En av dem är väl skyldig runt 100 000 kronor. Totalt sett är det väl någonstans mellan 150 000 och 200 000 kronor, säger Anette.

Djup suck...

Vad kommer hända sedan, är dom skuldfria när dom kommer ut?
Citera
2016-07-09, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emapti
Vad kommer hända sedan, är dom skuldfria när dom kommer ut?
Bra fråga. Finns det fordran som går att styrka så borde väl den regleras till dödsboet?
Hoppas kan man ju.
Citera
2016-07-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Tror ni att kanotturismen i södra Dalarna kommer att påverkas negativt av dessa händelser?
http://bokasodradalarna.visitdalarna.se/sv/se-gora/a294176/paddla_kanot_i_borlange_294176/detaljer

Ha ha... Dom som drabbats hårdast är väl sunk-krogarna i Borlänge nu när deras stammisar sitter häktade...
Citera
2016-07-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kompish
Det var JUST detta jag menade med att Benitas mamma bär en stor skuld i varför Benita blivit som hon är.... i en NORMAL familj, med en NORMAL uppväxt hade hon varken vägt 50 pannor för mycket eller dödat någon! hoppas hennes mor känner sig stolt över vad hon skapat

EXAKT...en NORMAL förälder har koll på sina barn/tonåringar och skulle de av någon anledning börja umgås "i fel kretsar" då tar en NORMAL förälder tag i detta och leder dem på rätt väg.
Citera
2016-07-09, 11:42
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det betyder nog att ryktet om avlägsnat huvud stämmer. Då känns det hela bra mycket sjukare än tidigare tycker jag iaf. Mörda nån är ett stort steg, men börja skära av kroppsdelar då har det gått bra mycket längre. Vet iofs inte hur man resonerar i det läget men det känns för mig iaf som att det skulle ta emot mer att stycka en människa än att döda en människa...

EDIT: Kan iofs vara så att ansiktet helt enkelt var för äckligt eller oidentifierbart p.g.a. förruttnelse...
De kanske åt på det.
Det är väl vad som saknas i denna historia.
Citera
2016-07-09, 11:43
Avslutad
En del i gänget hade soc-pengar och Maddes pengar drygade ut det.
MJ och JH festade, åkte på kryssningar och köpte kläder när Madde bodde hemma hos dem, för hon betalade hyra, mat och el.
Så deras soc-pengar gick till något helt annat än vad det var tänkt.

Min källa sade också att det var inte så mycket droger i gänget, alkohol var grejen till 95%.
DW är dock totaltorsk på amfetamin, men det var ett "eget missbruk" så att säga, inget direkt kopplat till Madde.
Citera
2016-07-09, 11:45
Medlem
Labolina70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappakalja2
EXAKT...en NORMAL förälder har koll på sina barn/tonåringar och skulle de av någon anledning börja umgås "i fel kretsar" då tar en NORMAL förälder tag i detta och leder dem på rätt väg.

Vad har vikten med detta att göra! 😡
Människor föds olika... långa, korta, blonda, mörka, smala eller tjockare.

Jag vet familjer där olika familjemedlemmar är allt från smal till tjock, och äter samma måltider samt rör sig...

Alla människor är inte smala...

Och vikten har inget med hur någon är att göra.
Citera
2016-07-09, 11:53
Medlem
Kämpendahls avatar
Är det någon som vet varför Madeleine var en så svag människa som lånade ut mycket pengar till gänget? Är man svag blir man utnyttjad och om man inte redan från början visat vart skåpet ska stå utan ständigt lånar ut mer pengar så är det inte lätt att göra något åt det senare. Madeleines väninna berättar

"Jag har flera gånger sett Madeleine lämna över 6 000 kronor till olika personer. Jag sa åt dem: "Nu får ni ger er", berättar Anette."

"En av dem är väl skyldig runt 100 000 kronor. Totalt sett är det väl någonstans mellan 150 000 och 200 000 kronor, säger Anette."

Vad rörde sig i hennes huvud egentligen? Hur kunde det bli så här? Och hur resonerar rövskallarna som blåste henne på pengar? Att klippa sig och skaffa ett jobb var ett tips man gav förr.

http://www.expressen.se/nyheter/vannen-de-var-pa-henne-som-gamar/
Citera
2016-07-09, 11:56
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
En del i gänget hade soc-pengar och Maddes pengar drygade ut det.
MJ och JH festade, åkte på kryssningar och köpte kläder när Madde bodde hemma hos dem, för hon betalade hyra, mat och el.
Så deras soc-pengar gick till något helt annat än vad det var tänkt.

Min källa sade också att det var inte så mycket droger i gänget, alkohol var grejen till 95%.

DW är dock totaltorsk på amfetamin, men det var ett "eget missbruk" så att säga, inget direkt kopplat till Madde.

Fan vad jag har saknat er och tråden under tiden jag var nere på power meet.
Försökte läsa i tråden så fort tillfälle gavs.

Jag har också fått uppfattningen att dom till största del "sysslade" med alkohol.
Droger kunde väl förekomma någon enstaka gång typ.

Jag har även fått höra att Madde och JH hade haft sex en gång på fyllan.
MJ fick reda på det, men "var okey" med det om det "bara hände en gång".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in