2016-07-09, 06:36
Moderator
v50s avatar
SD får 16,8% (-0,6) i Expressen / Demoskops julimätning

http://www.expressen.se/nyheter/almedalen/annie-loof-har-lyft-c--hogsta-nivan-pa-tio-ar/
2016-07-09, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det enda som är pinsamt är att du tillskriver mig åsikter jag inte har gett uttryck för. Varför skulle jag ha svalt någon mediakampanj om Brexit? Däremot visar alla opinionsundersökningar (även innan Brexituppståndelsen) att svenskarna med stor majoritet är för EU. Allianspartiernas väljare är dessutom extremt mycket ProEU.
Det finns heller ingenting som talar för att det skulle finnas någon typ av Bradleyeffekt som förstör utfallet av de opinionsundersökningarna åtminstone inte om vi tittar på de undersökningar som var gjorda innan Brexit var på tapeten.

Jag håller inte alls med dig. För att få en ytterligare boost skulle ett par tunga näringslivsprofiler behöva uttala sig positivt eller åtminstone neutralt om SD. Jag är helt övertygad om att det skulle leda till en legitimitet i borgerliga väljares ögon som SD idag saknar.
EU är uppenbarligen ingen fråga som bekymrar väljarna enligt dig. Då kanske du kan ge en förklaring till varför Inizio visar att nästan 40% tycker att SD har den bästa migrations- invandringspolitiken medan endast 20% skulle rösta på partiet. Är det inte troligast att en del av de 85%+ alliansväljare som uppger att de vill vara kvar i EU också är de som tycker att SD har bäst migrationspolitik men ändå väljer bort SD när de skall rösta. Eller är det SD:s kulturpolitik som skrämmer bort dem?
Fast du visar tydligt att dravlet från media om Brexit har du tagit för sanning, tror du en snabb opinionsundersökning om EU inklämt bland frågor om tamponger, tidningar, fanta och elabonnemang ger en " rättvisande bild" av opinionsläget? Samtidigt malde en totalt lågbegåvad propagandakampanj i media.
Problematisera EU en aning så kommer stödet bli väsentligt lägre.
Så att SD tappar stöd på att vara EU kritiska kan du glömma.

Återigen så hänvisar du till opinionsundersökningarna om SD's politik, det är knappast politikens innehåll utan svårigheten för SD att föra ut den.
SD har den bästa försvarspolitiken, energipolitiken, utbildnings, kriminal och landsbygdspolitiken i mitt tycke.

Gällande Nato så stödde SD värdlandsavtalet, så där vet jag inte om SD direkt sticker ut, Mp, S och V är emot Nato de med.
Natodebatten är infantil då den bara handlar om principer inte sakfrågan! Sverige saknar idag ett fungerande försvar, hur löser vi det?
Nato hjälper inte annat än att vi får säkerhetsgarantier( vilket vi hade redan under kalla kriget från USA).
Kulor och krut eller fler förband får vi inte, det måste vi själva betala för.
Enklast vore lämna EU och Schengen och förstärka FM, tull och polis med mellanskillnaden.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-07-09 kl. 08:36.
2016-07-09, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast du visar tydligt att dravlet från media om Brexit har du tagit för sanning, tror du en snabb opinionsundersökning om EU inklämt bland frågor om tamponger, tidningar, fanta och elabonnemang ger en " rättvisande bild" av opinionsläget? Samtidigt malde en totalt lågbegåvad propagandakampanj i media.
Problematisera EU en aning så kommer stödet bli väsentligt lägre.
Så att SD tappar stöd på att vara EU kritiska kan du glömma.

Propagandakampanjen om Brexit torde väl inte påverkat resultatet i opinionsundersökningar om EU-medlemsskap som genomfördes innan propagandakampanjen ens existerade.

Citat:
Återigen så hänvisar du till opinionsundersökningarna om SD's politik, det är knappast politikens innehåll utan svårigheten för SD att föra ut den.
SD har den bästa försvarspolitiken, energipolitiken, utbildnings, kriminal och landsbygdspolitiken i mitt tycke.

Jag håller med dig om att SD sällan får mediatid till att framföra sin "vardagspolitik". Väljarna vet var SD står i invandringspolitiken, i EU-frågan och i NATO-frågan. Det sistnämnda är också enligt mig huvudanledningen till att hälften av de som uppger att SD är partiet med den bästa invandringspolitiken ändå väljer att inte rösta på dem.

I detta inlägg skriver du att SD bör problematisera EU en aning. Det är någonting som jag inte tror skulle hämma SD:s opinionsutveckling. Jag tycker att Åkessons förslag om omförhandling och folkomröstning är en fullt hållbar strategi som inte skulle skrämma bort alltför många PRO-EU väljare.
Det jag kommenterade var Mattias Karlssons uttalande som löd: – Det viktiga för mig är att Sverige lämnar EU, säger Mattias Karlsson.

Ett sådant uttalande tror jag inte drar några röster direkt. Jag hävdar att så gott som alla som är emot både invandring och EU redan väljer SD.
2016-07-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Inte ett dugg märkligt ,följer plan A för att vilseleda befolkningen.

Du kanske vill utveckla vilken del av plan A som dagens Demoskop följer?
2016-07-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Trams det är bara Lite storstadsbor som är för EU ,utanför storstäderna har aldrig eumotståndet släppt.
Och nato bör man diskutera rejält. varför finns nato överhuvudtaget ,när warzavapakten är upplöst?

Nu baseras ju inte val- och folkomröstningsresultat efter hur regioner röstar utan efter hur det totala antalet röstberättigade valt att lägga sin röst. De som är för ett EU-medlemsskap är i kraftig majoritet och har varit så i ett flertal år.
Nu tror jag i och för sig att du ändå kommer att kunna glädja dig åt att Sverige om tio år inte längre är medlemmar i EU.
Jag är ganska så säker på att EU kommer att falla sönder innan dess.
2016-07-09, 10:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du kanske vill utveckla vilken del av plan A som dagens Demoskop följer?
Att telefoninstituten saknar seriositet vid det här laget torde uppenbart för alla som följt tråden.
2016-07-09, 10:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Propagandakampanjen om Brexit torde väl inte påverkat resultatet i opinionsundersökningar om EU-medlemsskap som genomfördes innan propagandakampanjen ens existerade.

Jag håller med dig om att SD sällan får mediatid till att framföra sin "vardagspolitik". Väljarna vet var SD står i invandringspolitiken, i EU-frågan och i NATO-frågan. Det sistnämnda är också enligt mig huvudanledningen till att hälften av de som uppger att SD är partiet med den bästa invandringspolitiken ändå väljer att inte rösta på dem.

I detta inlägg skriver du att SD bör problematisera EU en aning. Det är någonting som jag inte tror skulle hämma SD:s opinionsutveckling. Jag tycker att Åkessons förslag om omförhandling och folkomröstning är en fullt hållbar strategi som inte skulle skrämma bort alltför många PRO-EU väljare.
Det jag kommenterade var Mattias Karlssons uttalande som löd: – Det viktiga för mig är att Sverige lämnar EU, säger Mattias Karlsson.

Ett sådant uttalande tror jag inte drar några röster direkt. Jag hävdar att så gott som alla som är emot både invandring och EU redan väljer SD.
Den kampanjen rullade igång långt före valet men fick ett crescendo efter det att valresultatet gick PKisterna emot.
Mattias Karlsson har rätt till sin åsikt, SD skall inte hymla med sin EU fientlighet, däremot skall man inte vara tjurskalliga i sitt motstånd. Det bästa för Sverige måste vara ledstjärnan.

Hur kan EU motstånd förhindra att väljarna skaffar en bild av SD's politik i övrigt?
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-07-09 kl. 10:47.
2016-07-09, 11:03
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Inte en enda undersökning presenterad under Almedalsveckan, mycket märkligt.
Anar jag viss sarkasm?
2016-07-09, 11:08
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Anar jag viss sarkasm?

Faktiskt inte, jag tycker det bara är märkligt för det borde ligga i varje UF att visa upp sin verksamhet denna vecka (ja, inte de som hamnar löjligt fel i sina siffror kanske, men de seriösa företagen i alla fall).
2016-07-09, 11:10
Medlem
Citat:
Att telefoninstituten saknar seriositet vid det här laget torde uppenbart för alla som följt tråden.

OK om jag tolkat dig rätt så du tror alltså precis som Erkswede att anledningen till att inga opinionsundersökningar i Almedalsveckan kommit var att det ingick i Plan A för att vilseleda befolkningen?

Då kanske DU kan utveckla vad Plan A i det här sammanhanget går ut på. På vilket sätt skulle befolkningen vilseledas av att inga opinionsundersökningar släpps i Almedalsveckan och vilken del av planen fyller då Demoskops släpp av sin OU idag eftersom det släppet verkargå stick i stäv med det som igår beskrevs som Plan A?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-07-09 kl. 11:21.
2016-07-09, 11:20
Medlem
Citat:
Den kampanjen rullade igång långt före valet men fick ett crescendo efter det att valresultatet gick PKisterna emot.
Mattias Karlsson har rätt till sin åsikt, SD skall inte hymla med sin EU fientlighet, däremot skall man inte vara tjurskalliga i sitt motstånd. Det bästa för Sverige måste vara ledstjärnan.

Hävdar du att propagandakampanjen mot Brexit påverkat opinionsundersökningar mellan 2013-2015?
Klart Mattias Karlsson har rätt både till sin åsikt och att framföra den. Min åsikt är att det framförandet hämmar SD:s opinionstillväxt.

Citat:
Hur kan EU motstånd förhindra att väljarna skaffar en bild av SD's politik i övrigt?

Har jag någonsin påstått det? Jag påstod att ett högljutt EU-motstånd kan vara orsaken till att många invandringskritiker väljer ett Euvänligt parti istället.
Din förklaring till varför alla invandringskritiker idag inte väljer SD var att SD har svårt att föra ut sin övriga politik.
2016-07-09, 12:09
Medlem
andersaanderssonas avatar
Det är för tidigt för att obligatorisk folkdans i förororterna ska kunna ge utslag i opinionen.

Där folkdans ska förvandla muslimska grisar till svenska polkagrisar. I två fjärdedels takt.

För helvete! Tänk på procenten Jimmie! Annars hamnar både du och denna tråden i papperskorgen.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-07-09 kl. 12:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in