2016-07-07, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja eller hur att de gör! Batra har noll trovärdighet och då hör man kritik från folk som inte ens röstar SD.
Men det är faktiskt nya tider nu, mycket tydligt i det som kommer ut från bevakningen av Almedalen. Ett paradigmskifte för MSM, även om man av slentrian ändå ibland faller tillbaka i gammal stil, eller möjligen i fåfänga försök att rulla tillbaka klockan. SD är mainstream. Nationalism är det nya svarta. Frågan är om det håller för SD hela vägen till valet, eller om M lyckas avväpna SD genom att mangrant överta deras invandringspolitiska förslag? Hoppas inte det men jag skulle inte bli såå förvånad om tom AKB börjar leverera till slut. Om hon gör det skarpt och konsekvent blir det tufft för SD. Kanske dags för etnonationalism igen?

Men visst, EU och Nato särskiljer dem ändå en del. Själv vill jag att vi är kvar i EU, efter att ha förhandlat om avtalet. Att gå med i Nato är dock kontraproduktivt och gör oss bara till tidiga måltavlor i händelse av krig, Som bla Jansson förtjänstfullt beskrev i sin debattartikel om SDs syn på Nato-medlemskskap.
Senast redigerad av Fnysington 2016-07-07 kl. 18:03.
2016-07-07, 18:06
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Om M plockar upp det, slår de undan benen för SD, såvida man tror att M skulle genomföra det, även om de ens fick chansen.

Fast vi har ju sett M i denna roll förut, och så här brukar det se ut.
1. SD förespråkar förslag X (som de i de flesta fall haft som politik i 20-30 år redan).
2. M kallar SD för rasister.
3. M kommer med förslag X i media och menar att det är deras eget, och att det visar hur verklighetsfrämmande regeringen är.
4. SD lägger förslag X i riksdagen.
5. M röstar emot förslag X.

Och denna komedi kommer nog att fortsätta så länge AKB är kvar i toppen.
2016-07-07, 20:07
Medlem
MentosFruitcores avatar
Hej alla. Har varit ett bra tag sedan jag senast hade koll på SDs siffror... Undrar om någon kan kort uppdatera mig på hur läget sett ut de senaste 6 månaderna eller så?
2016-07-07, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hej alla. Har varit ett bra tag sedan jag senast hade koll på SDs siffror... Undrar om någon kan kort uppdatera mig på hur läget sett ut de senaste 6 månaderna eller så?
Var så god: status.st
2016-07-08, 06:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Men det är faktiskt nya tider nu, mycket tydligt i det som kommer ut från bevakningen av Almedalen. Ett paradigmskifte för MSM, även om man av slentrian ändå ibland faller tillbaka i gammal stil, eller möjligen i fåfänga försök att rulla tillbaka klockan. SD är mainstream. Nationalism är det nya svarta. Frågan är om det håller för SD hela vägen till valet, eller om M lyckas avväpna SD genom att mangrant överta deras invandringspolitiska förslag? Hoppas inte det men jag skulle inte bli såå förvånad om tom AKB börjar leverera till slut. Om hon gör det skarpt och konsekvent blir det tufft för SD. Kanske dags för etnonationalism igen?

Men visst, EU och Nato särskiljer dem ändå en del. Själv vill jag att vi är kvar i EU, efter att ha förhandlat om avtalet. Att gå med i Nato är dock kontraproduktivt och gör oss bara till tidiga måltavlor i händelse av krig, Som bla Jansson förtjänstfullt beskrev i sin debattartikel om SDs syn på Nato-medlemskskap.

Lite kan (m) ta tillbaka, men inte så många av dem som kommer från (s), eftersom sådana väljare sällan kan tänka sig att rösta (m).
Men samtidigt har sd ett stort förtroendekapital som kan vårdas på flera sätt. T ex genom att, precis som Jimmie Åkesson gjorde, gå några snäpp längre än (m) genom att synliggöra brottsoffren och föreslå konkreta åtgärder som t ex undantagstillstånd.
Just detta förslag injagade skräck i i 7k därför att förslaget ju innebär konkreta åtgärder ( och inte bara tomt prat om hur bra Sverige är) För t ex (s) som å ena sidan har att förhålla sig till flummarna inom det egna partiet, inom (mp) och (v) och å andra sidan till (sd), blir det extra svårt. Det går inte längre att bemöta SD med invektiv och lögner.
2016-07-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
EU skepticismen är stark hos många i Sverige, att EU motstånd skulle hindra SD från att växa är rent nys.
Du har tydligen köpt mediakampanjen om Brexit med hull och hår, pinsamt.

Det enda som är pinsamt är att du tillskriver mig åsikter jag inte har gett uttryck för. Varför skulle jag ha svalt någon mediakampanj om Brexit? Däremot visar alla opinionsundersökningar (även innan Brexituppståndelsen) att svenskarna med stor majoritet är för EU. Allianspartiernas väljare är dessutom extremt mycket ProEU.
Det finns heller ingenting som talar för att det skulle finnas någon typ av Bradleyeffekt som förstör utfallet av de opinionsundersökningarna åtminstone inte om vi tittar på de undersökningar som var gjorda innan Brexit var på tapeten.

Citat:
Tvärtom kan EU motstånd locka en del borgerliga EU kritiker( ja det finns fler än du tror), vad näringslivsföreträdare tycker och vad katten skiter i frågan är lika ointressant, det är är regelverk, skatter, utbildning, rättsväsende och billig energi som styr + traditioner.

Jag håller inte alls med dig. För att få en ytterligare boost skulle ett par tunga näringslivsprofiler behöva uttala sig positivt eller åtminstone neutralt om SD. Jag är helt övertygad om att det skulle leda till en legitimitet i borgerliga väljares ögon som SD idag saknar.
EU är uppenbarligen ingen fråga som bekymrar väljarna enligt dig. Då kanske du kan ge en förklaring till varför Inizio visar att nästan 40% tycker att SD har den bästa migrations- invandringspolitiken medan endast 20% skulle rösta på partiet. Är det inte troligast att en del av de 85%+ alliansväljare som uppger att de vill vara kvar i EU också är de som tycker att SD har bäst migrationspolitik men ändå väljer bort SD när de skall rösta. Eller är det SD:s kulturpolitik som skrämmer bort dem?
Senast redigerad av Ockhamsrazor 2016-07-08 kl. 11:11.
2016-07-08, 11:56
Medlem
Bellanias avatar
Åkessons fenomenala framträdande i Almedalen och i TV kommer naturligtvis att påverka opinionen för SD i hög grad! Minst 25% redan i juli är grundtipset...
2016-07-08, 16:11
Medlem
Y2Ws avatar
Inte en enda undersökning presenterad under Almedalsveckan, mycket märkligt.
2016-07-08, 18:09
Medlem
Jag tycker det är hög tid för Demoskop.
2016-07-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Det enda som är pinsamt är att du tillskriver mig åsikter jag inte har gett uttryck för. Varför skulle jag ha svalt någon mediakampanj om Brexit? Däremot visar alla opinionsundersökningar (även innan Brexituppståndelsen) att svenskarna med stor majoritet är för EU. Allianspartiernas väljare är dessutom extremt mycket ProEU.
Det finns heller ingenting som talar för att det skulle finnas någon typ av Bradleyeffekt som förstör utfallet av de opinionsundersökningarna åtminstone inte om vi tittar på de undersökningar som var gjorda innan Brexit var på tapeten.

Jag håller inte alls med dig. För att få en ytterligare boost skulle ett par tunga näringslivsprofiler behöva uttala sig positivt eller åtminstone neutralt om SD. Jag är helt övertygad om att det skulle leda till en legitimitet i borgerliga väljares ögon som SD idag saknar.
EU är uppenbarligen ingen fråga som bekymrar väljarna enligt dig. Då kanske du kan ge en förklaring till varför Inizio visar att nästan 40% tycker att SD har den bästa migrations- invandringspolitiken medan endast 20% skulle rösta på partiet. Är det inte troligast att en del av de 85%+ alliansväljare som uppger att de vill vara kvar i EU också är de som tycker att SD har bäst migrationspolitik men ändå väljer bort SD när de skall rösta. Eller är det SD:s kulturpolitik som skrämmer bort dem?
Du har helt rätt. Jag tror (vet i vissa fall) att SD:s åsikter om EU och även till viss del NATO hindrar många från att välja SD. Jag själv tillhör egentligen dem, men jag anser att den sjuka invandringspolitiken överväger allt annat. Plus det hat, som har byggts upp mot 7K, inte bara på grund av DÖ, utan långt innan. Jag går inte tillbaka till M, innan de officiellt tagit avstånd från Reinfeldt, och har stått för detta avståndstagande under minst en valperiod. De är inte att lita på.

Men det är absolut ingen bra idé för SD att lyfta EU- och NATO-diskussioner.
2016-07-08, 22:26
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y2W
Inte en enda undersökning presenterad under Almedalsveckan, mycket märkligt.

Inte ett dugg märkligt ,följer plan A för att vilseleda befolkningen.
2016-07-08, 22:28
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Du har helt rätt. Jag tror (vet i vissa fall) att SD:s åsikter om EU och även till viss del NATO hindrar många från att välja SD. Jag själv tillhör egentligen dem, men jag anser att den sjuka invandringspolitiken överväger allt annat. Plus det hat, som har byggts upp mot 7K, inte bara på grund av DÖ, utan långt innan. Jag går inte tillbaka till M, innan de officiellt tagit avstånd från Reinfeldt, och har stått för detta avståndstagande under minst en valperiod. De är inte att lita på.

Men det är absolut ingen bra idé för SD att lyfta EU- och NATO-diskussioner.
Trams det är bara Lite storstadsbor som är för EU ,utanför storstäderna har aldrig eumotståndet släppt.
Och nato bör man diskutera rejält. varför finns nato överhuvudtaget ,när warzavapakten är upplöst?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in