Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
EU skepticismen är stark hos många i Sverige, att EU motstånd skulle hindra SD från att växa är rent nys.
Du har tydligen köpt mediakampanjen om Brexit med hull och hår, pinsamt.
Det enda som är pinsamt är att du tillskriver mig åsikter jag inte har gett uttryck för. Varför skulle jag ha svalt någon mediakampanj om Brexit? Däremot visar alla opinionsundersökningar (även innan Brexituppståndelsen) att svenskarna med stor majoritet är för EU. Allianspartiernas väljare är dessutom extremt mycket ProEU.
Det finns heller ingenting som talar för att det skulle finnas någon typ av Bradleyeffekt som förstör utfallet av de opinionsundersökningarna åtminstone inte om vi tittar på de undersökningar som var gjorda innan Brexit var på tapeten.
Citat:
Tvärtom kan EU motstånd locka en del borgerliga EU kritiker( ja det finns fler än du tror), vad näringslivsföreträdare tycker och vad katten skiter i frågan är lika ointressant, det är är regelverk, skatter, utbildning, rättsväsende och billig energi som styr + traditioner.
Jag håller inte alls med dig. För att få en ytterligare boost skulle ett par tunga näringslivsprofiler behöva uttala sig positivt eller åtminstone neutralt om SD. Jag är helt övertygad om att det skulle leda till en legitimitet i borgerliga väljares ögon som SD idag saknar.
EU är uppenbarligen ingen fråga som bekymrar väljarna enligt dig. Då kanske du kan ge en förklaring till varför Inizio visar att nästan 40% tycker att SD har den bästa migrations- invandringspolitiken medan endast 20% skulle rösta på partiet. Är det inte troligast att en del av de 85%+ alliansväljare som uppger att de vill vara kvar i EU också är de som tycker att SD har bäst migrationspolitik men ändå väljer bort SD när de skall rösta. Eller är det SD:s kulturpolitik som skrämmer bort dem?