2016-07-09, 12:16
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Att telefoninstituten saknar seriositet vid det här laget torde uppenbart för alla som följt tråden.

Demoskops "mätning" baseras på ett normalt svarsbortfall för telefonintervjuer mellan 50 och 70%.

Dessutom tillkommer givetvis den sedvanliga agitationsfaktorn, i syfte att hålla nere SD synliga opinionsstöd!

Sammantaget blir "mätresultatet" därefter - i stället för ca 25 procent..
Senast redigerad av Bellania 2016-07-09 kl. 12:20.
2016-07-09, 12:20
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
OK om jag tolkat dig rätt så du tror alltså precis som Erkswede att anledningen till att inga opinionsundersökningar i Almedalsveckan kommit var att det ingick i Plan A för att vilseleda befolkningen?

Då kanske DU kan utveckla vad Plan A i det här sammanhanget går ut på. På vilket sätt skulle befolkningen vilseledas av att inga opinionsundersökningar släpps i Almedalsveckan och vilken del av planen fyller då Demoskops släpp av sin OU idag eftersom det släppet verkargå stick i stäv med det som igår beskrevs som Plan A?

Tar mig friheten att ge mitt svar på din fråga.
Jimmie är oftast ganska bra talare. De andra är rätt värdelösa, vissa riktigt värdelösa. Många fler svenskar tittar på Almedalsveckan än på framföranden i riksdagen.
Detta medför att SD snabbt får fler sympatisörer då man kan jämföra ganska bra under så kort tidsperiod. MSM vill inte visa en omedelbar effekt. Bättre låta folk glömma av Almedalen lite.

Eller så har jag helt fel och SDs siffror har sjunkit under veckan men MSM vill inte visa det då de vill se ett växande/starkt SD i opinionen. Har du någon egen teori?

För övrigt ska SD fortsätta hålla linjen mot mer självbestämmande och framföra demokratiproblemet osv med den sjunkande kolossen EU. Vi i Sverige ska få rösta om ett Swexit.
Om SD vänder och skiner i frågan eller rent av blir EU-positiva så kommer de att ramla i OU.
Om det råder inga tvivel.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2016-07-09 kl. 12:32.
2016-07-09, 12:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
OK om jag tolkat dig rätt så du tror alltså precis som Erkswede att anledningen till att inga opinionsundersökningar i Almedalsveckan kommit var att det ingick i Plan A för att vilseleda befolkningen?

Då kanske DU kan utveckla vad Plan A i det här sammanhanget går ut på. På vilket sätt skulle befolkningen vilseledas av att inga opinionsundersökningar släpps i Almedalsveckan och vilken del av planen fyller då Demoskops släpp av sin OU idag eftersom det släppet verkargå stick i stäv med det som igår beskrevs som Plan A?
Det har jag inte hävdat, däremot att de är helt opålitliga och uppenbarligen publiceras trots att utfallet har låg statistisk pålitlighet.
Att det sker i SDkritiska publikationer ger stöd åt min misstanke, att åtminstone en publikation ägnar sig åt medveten agendasättande journalistik stärker tesen ytterligare.
2016-07-09, 19:18
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Du kanske vill utveckla vilken del av plan A som dagens Demoskop följer?
SD har uppgång nu rent allmänt ,men hur stor den är bör inte svenska folket informeras om.
Citat:
Nu baseras ju inte val- och folkomröstningsresultat efter hur regioner röstar utan efter hur det totala antalet röstberättigade valt att lägga sin röst. De som är för ett EU-medlemsskap är i kraftig majoritet och har varit så i ett flertal år.
Som man ropar får man svar. frågar man utanför rosenbad får man kanske det svaret ,frågar man i norrland får man det inte.
Citat:
Nu tror jag i och för sig att du ändå kommer att kunna glädja dig åt att Sverige om tio år inte längre är medlemmar i EU.
EU kan ju bli en bra grej om politikeridioterna börjar jobba för sin befolkning och inte bara för sig själva.
Citat:
Jag är ganska så säker på att EU kommer att falla sönder innan dess.
troligtvis för politikerna är för korkade och giriga.
2016-07-09, 21:41
Medlem
Vet inte vad som skulle vara konstigt med att få undersökningar sammanfaller med Almedalen.
Almedalen pågår en vecka och infaller alltid i slutet juni/början juli. Det här året blev det bara juli. Inget OI ändrar sitt mönster för OU-släpp.

OU 2014:
9/6 YouGov
15/6 Sifo
20/6 Sentio
28/6 Novus, Ipsos
2/7 United Minds
4/7 Demoskop

Almedalen 2014: 29 juni-6 juli (sammanföll med 2 mätningar)

OU 2015:
14/6 Sifo
18/6 Novus, Sentio, YouGov
25/6 Ipsos
27/6 Inizio
9/7 Demoskop

Almedalen 2015: 28 juni-5 juli (sammanföll med 0 mätningar)

OU 2016:
13/6 Sentio
17/6 Inizio
18/6 Sifo
23/6 YouGov
30/6 Novus
30/6 Ipsos
9/7 Demoskop

Almedalen 2016: 3-10 juli (sammanföll med 1 mätning)

Inte ens 2014 när det var valår satsade man extra på särskilda Almedalenmätningar. Enda gången media vill betala för extra mätningar är under 5-6 veckor fram till valdagen vart fjärde år.
2016-07-09, 21:58
Medlem
Jimmy var mycket bra i Almedalen, men tveksamt om det ger resultat i opinionen. Det är långt till val och det är sommar. Det är nog få tittare som följer Almedalen och framför allt ännu färre som sitter och tittar på partiledare utanför det egna partiet. Själv skulle jag aldrig drömma om att ens se en minut av Fridolin, Sjöstedt, Lööf, Ebba eller Björklund. Om jag absolut måste stanna inne kan jag tänka mig att se någon minut av Lövet eller Batra, men inte mer.

Jimmy vinner förmodligen betydligt fler röster i debatter med de andra partiledarna än när han uppträder solo. Så är det säkert för alla partier.

Men om igen: De bästa valarbetarna är vi, när vi pratar med vår omgivning.
2016-07-10, 09:10
Medlem
Fick en OU från SIFO i veckan. Häftet är på 43 sidor med ca 50 frågor med kryssrutor per sida.

95% handlar om vad jag betecknar om slaskmedia. Om alla OU från SIFO ser ut på liknande sätt förstår jag varför SD är underrepresenterat hos dem då jag och jag tror många med mig inte varken är intresserade av att hjälpa MSM som jag uppfattar som fiender till sanningen i många frågor eller att slösa timmar på att hjälpa SIFO självt som jag själv uppfattar som en del av PK-etablissemanget.

Dessutom vill jag inte ha högar med papper skickade till min hemadress från företag jag inte litar på.

Sist men inte minst vill jag inte dela med mig av mina politiska åsikter till företag jag inte litar på.

Poängen med inlägget är alltså att delvis förklara varför SD klarar sig dåligt hos SIFO jämfört med snabba, anonyma webpaneler. Själva designen i SIFOn tror jag avskräcker SD-sympatisörer och kanske gynnar pensionärer som gärna sitter och kryssar i timmar för en mikroskopisk chans att vinna en premieobligation.
2016-07-10, 09:41
Medlem
Erk Swedes avatar
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Jimmy var mycket bra i Almedalen, men tveksamt om det ger resultat i opinionen. Det är långt till val och det är sommar. Det är nog få tittare som följer Almedalen och framför allt ännu färre som sitter och tittar på partiledare utanför det egna partiet. Själv skulle jag aldrig drömma om att ens se en minut av Fridolin, Sjöstedt, Lööf, Ebba eller Björklund. Om jag absolut måste stanna inne kan jag tänka mig att se någon minut av Lövet eller Batra, men inte mer.
Eftersom SD bashas så mycket av övriga partier och deras lojala media så ökar intresset ,och det är nog flest svenskar som ser Jimmie på TV av partiledarna trots allt,och han representerar åtminstone 20% av väljarna troligtvis många fler,klart det ger nya sympatisörer.

Citat:
Jimmy vinner förmodligen betydligt fler röster i debatter med de andra partiledarna än när han uppträder solo. Så är det säkert för alla partier.
problemet är väl att folk ser sällan de debatterna ,och där behandlas ju alltid SD styvmoderligt av moderatorerna,men ok man brukar vinna trots det.

Citat:
Men om igen: De bästa valarbetarna är vi, när vi pratar med vår omgivning.
visst ,men folk då som hört att SD är hemska rasistnazister som äter barn villj själva höra SD,s budskap ,och då är almedalen bra. När media uppför sig som ilskna getingar men bara om trams då vet man att SD lyckats.

Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Fick en OU från SIFO i veckan. Häftet är på 43 sidor med ca 50 frågor med kryssrutor per sida.
precis som en fjärrkontroll till en tv typ.

Citat:
95% handlar om vad jag betecknar om slaskmedia. Om alla OU från SIFO ser ut på liknande sätt förstår jag varför SD är underrepresenterat hos dem då jag och jag tror många med mig inte varken är intresserade av att hjälpa MSM som jag uppfattar som fiender till sanningen i många frågor eller att slösa timmar på att hjälpa SIFO självt som jag själv uppfattar som en del av PK-etablissemanget.
de flesta är helt ointresserade och orkar bara inte engagera sig i pappershögen,mer det än att man misstänker konspirationer.

Citat:
Dessutom vill jag inte ha högar med papper skickade till min hemadress från företag jag inte litar på.

Sist men inte minst vill jag inte dela med mig av mina politiska åsikter till företag jag inte litar på.

Poängen med inlägget är alltså att delvis förklara varför SD klarar sig dåligt hos SIFO jämfört med snabba, anonyma webpaneler. Själva designen i SIFOn tror jag avskräcker SD-sympatisörer och kanske gynnar pensionärer som gärna sitter och kryssar i timmar för en mikroskopisk chans att vinna en premieobligation.
Sifo har det inte lätt..
2016-07-10, 09:51
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Du har rätt utom när det gäller pensionärer. Det är inte en homogen grupp utan där finns avgångna chefer, företagsledare, akademiker och i andra änden de som fallit ihop av alkoholism och sjukdomar.
Många, de flesta av dem besvärar sig inte med frågeformulär från Sifo. Det åker i pappersinsamlingen. De tillhör de icke nåbara som gör livet så surt för OI men också ger dem utrymme till egna politiskt korrekta tolkningar av opinionen.
En del andra frågar sina barn eller yngre släktingar om hjälp. En del, en mycket mindre del gör som du tror plitar med svaren och försöker vara goda samhällsmedborgare.
2016-07-10, 10:09
Medlem
Citat:

Sifos ofantliga formulär med tusentals kryssrutor som tar flera dagar att fylla i har inget med deras väljarbarometer att göra. Den görs via telefon. Det finns många sammanhang där man efterfrågas partisympati utan att det är en väljarbarometer.
2016-07-10, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Kvittar hur stora SD blir när ingen vill samarbeta med dom. Sd är tredje största parti och på väg utför. Kan krackelera när som helst.
Att de inte vill samarbeta beror på att de inte behöver det. SD fick 13%, spelar ingen roll vad de får i opinionsmätningare. DÖ gäller fortfarande som praxis även om den formellt är upphävd. Inget parti kommer heller att erkänna att de kan tänka sig samarbeta efter valet eftersom det skulle skapa ett jävla rabalder.

Men, om det faller sig så att SD får över 20% i valet om 790 dagar så börjar en ny tid där det kommer att vara praktiskt omöjligt att runda SD. 7K har nu gjort allt de kan göra för att stoppa väljarströmningen till SD, genom att införa så strikta asyllagar som möjligt. Det hjälpte lite grann, SD tappade ett par procent, men är nu på väg tillbaka uppåt. De andra partierna inser att det inte går att fortsätta så i tiotals år framöver, med ett SD som växer och växer och vid varje val tappar 7K riksdagsledamöter som tvingas åka hem för gott. De vet att det enda som skulle kunna få SD att tappa rejält med väljare vore att de fick inflytande. Då får folk se att det inte blev guld och gröna skogar. Tills dess kommer SD att vara som MP var innan 2014, ett löfte om något annat än det gamla vanliga.
2016-07-10, 14:47
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att de inte vill samarbeta beror på att de inte behöver det. SD fick 13%, spelar ingen roll vad de får i opinionsmätningare. DÖ gäller fortfarande som praxis även om den formellt är upphävd. Inget parti kommer heller att erkänna att de kan tänka sig samarbeta efter valet eftersom det skulle skapa ett jävla rabalder

.....

Tills dess kommer SD att vara som MP var innan 2014, ett löfte om något annat än det gamla vanliga.

Tjusig analys med uppenbar stark verklighetsförankring...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in