2016-07-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du klarade inte av att svara på frågorna.
I stället skriver du ett nytt dravelinlägg fullt med tyckande. Trots att jag skriver att betackar mig för flum och vill ha substans.

Och sedan avslutar du med penningsystemhaverist-dravel. Finns ingen människa med någon slags minimal kunskap som kan ta det du skriver på allvar.

Kom med någon substans i stället.

Den dagen en person kan bevisa uppkomsten av bubblor och lyckas dessutom skriva en formel kommer han troligtvis bli rik. Kommer han skriva om det på FB? Knappast. Kommer det någonsin att hända? Nej!
Du kan inte exakt förutspå andra människors tankar.
Är det ngn som kan motbevisa en bubbla? Finns det en värdig motargument? Jag kan tycka att det kommer lika mycket dravel från det andra hållet som du förstår.
2016-07-09, 00:40
Medlem
Citat:
Och det vi såg var ett temporärt prisfall pga eskalerande arbetslöshet och en svår konjunkturförsvagning. Och nu när konjunkturen hämtar sig så hämtar sig bostadspriserna också.

Alla vet väl om att det som hände var inte en återhämtning utan artificiell uppblåsning och har man inte en stadig bas at luta sig mot så står man inte kvar så länge till, men du påstår att få vet om det?
2016-07-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
bara staten, bankerna och möjligen mäklarna som förlorar på ett prisras på bomarknaden . och ja just det, dom som köpt sitt första boende dom senaste 3-4 åren .
ju senare köpt destå värre .

senaste 5 åren har ju priserna skjutit iväg med 70-100% så det som köpte innan dess blir inte ens drabbade av ett 30-40%igt ras.

jag som köpt mitt första boende för ca 12 år sedan måste vänta på ett 70% ras för att ens känna av det men inte ens då blir jag drabbad eftersom jag fortfarande bor billigare än i motsvarande HR. självklart väldigt många som har varit med om denna prisökning och förhållandevis få som behövt köpa sitt första boende under dessa år till maxbelåning.

det finns alltid puckade människor som maxbelånar för konsumtion och dessa är nog körda hur som helst.

eftersom det är staten och bankerna som eldat på bopriserna och det även är dessa som förlorar mest på ett ras i form av minskade eller uteblivna vinstskatter och bankerna tappar ränteintäkter i form av lägre lån .

om ett prisras i följd av kraftigt höjda räntor ändå skulle ske förlorar dom ändå mer då maxbelånade människor och familjer går i personlig kk och måste nyttja statens skyddsnät samtidigt som bankerna kan känna sig blåsta på sina lån etc.

därför tror jag att vi inte kommer se några kraftigt höjda räntor men en möjligen en stagnering och möjligen 5-10% prisfall.

tro mig jag skulle gärna se ett ordentligt ras för som det är nu känner jag mig inlåst av vinstskatten helt ärligt. skulle dock aldrig sätta mig i HR igen .

men jag är bara en vanlig svensson medelklass tomte så jag har säkert helt fel .

Något du glömt är att i ett sådant scenario som du beskriver så ligger speciellt en medelklassens tomte pyrt till till då arbetslösheten lär skjuta i höjden och man är tvungen att börja stämpla och önskar att man hade en, ja en HR!

Inte konstigt med den bubblan som råder då folk inte ser konsekvenserna med att skuldsätta sig hej vilt...

Lick
Senast redigerad av Pompripossan 2016-07-09 kl. 00:42. Anledning: Pyrt
2016-07-09, 05:24
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taskigt
Den dagen en person kan bevisa uppkomsten av bubblor och lyckas dessutom skriva en formel kommer han troligtvis bli rik. Kommer han skriva om det på FB? Knappast. Kommer det någonsin att hända? Nej!
Du kan inte exakt förutspå andra människors tankar.
Är det ngn som kan motbevisa en bubbla? Finns det en värdig motargument? Jag kan tycka att det kommer lika mycket dravel från det andra hållet som du förstår.

Det du säger är alltså att du inte kan styrka att det finns en bubbla.
2016-07-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det du säger är alltså att du inte kan styrka att det finns en bubbla.
Jo det finns en bubbla, vad han däremot säger är att man aldrig historiskt kunna säga i förväg vad som skall få bubblan att spricka.
2016-07-09, 10:56
Medlem
Citat:
Du får samma svar från mig. Kan du inte mäta upp bubblan så vet du inte att den finns.
Tills du har ett sätt att mäta är den bara ett hjärnspöke.

Citat:
Hur ska vi kunna motbevisa något som du inte kan påvisa.

Det du kräver är att du sitter och tänker på något okänt X, och sedan kräver att vi ska motbevisa det.

Vad detta handlar om är att du är extremt känslomässigt övertygad om något. Vekligheten har ingen betydelse för dig längre.
2016-07-09, 10:58
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Jo det finns en bubbla, vad han däremot säger är att man aldrig historiskt kunna säga i förväg vad som skall få bubblan att spricka.

Tydligen är ekonomer oense om bubblor även efteråt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Real_estate_bubble
2016-07-09, 10:59
Bannlyst
Citat:
Den dagen en person kan bevisa uppkomsten av bubblor och lyckas dessutom skriva en formel kommer han troligtvis bli rik.

Han lär i alla fall bli nominerad till att få priset i ekonomi till Alfred Nobels minne, det där som brukar kallas "Nobelpriset i ekonomi".

Det finns hela tiden en risk med att sitta på tillgångar därför att kan de gå upp i pris så kan de gå ned. Att hävda att bobubbla inte finns är som att påstå att just bostäder i Sverige, Kurt-Sune och andra brukar snöa in sig på Stockholm för att vara på den säkra sidan, är riskfria placeringar. Men det finns en annan skola också där bostäder klassas som konsumtion och intet annat.
2016-07-09, 10:59
Medlem
Citat:
Alla vet väl om att det som hände var inte en återhämtning utan artificiell uppblåsning och har man inte en stadig bas at luta sig mot så står man inte kvar så länge till, men du påstår att få vet om det?
"Alla vet"?
Hur vet dom det?

Om dom vet så får du leverera mätbar och avgörbar fakta, som visar detta utan att jag klarar av att slå hål på "beviset". Om inte det är möjligt så "vet" inte folk. Dom har fått för sig. Och då får du skriva "Alla har fått för sig ...".
2016-07-09, 11:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Du får samma svar från mig. Kan du inte mäta upp bubblan så vet du inte att den finns.
Tills du har ett sätt att mäta är den bara ett hjärnspöke.

Hur ska vi kunna motbevisa något som du inte kan påvisa.

Det du kräver är att du sitter och tänker på något okänt X, och sedan kräver att vi ska motbevisa det.

Vad detta handlar om är att du är extremt känslomässigt övertygad om något. Vekligheten har ingen betydelse för dig längre.

Vad tycker du själv? Har du nyligen köpt en extra bostad, en dyrare bostad eller ökat din belåning?
2016-07-09, 11:09
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Något du glömt är att i ett sådant scenario som du beskriver så ligger speciellt en medelklassens tomte pyrt till till då arbetslösheten lär skjuta i höjden och man är tvungen att börja stämpla och önskar att man hade en, ja en HR!

Inte konstigt med den bubblan som råder då folk inte ser konsekvenserna med att skuldsätta sig hej vilt...

Lick

ok vi säger att jag och min fru blir arbetslösa och räntan går upp till fantasinivåerna man hade på 90 talet.. ja då är frågan vad som skulle hända.
HR finns ej att tillgå och just våra boendekostnader ligger i paritet med en hyres 2a.tror inte vi skulle bli satta på gatan och tror inte ville skulle behöva tvångs sälja heller .
vad gäller andra med värre sitution kan man ju spekulera i men det stannar vid spekulationer och jag tror inte medelsvensken har det så dåligt som många i den här tråden .
2016-07-09, 11:09
Medlem
Sonnenwendes avatar
Läste av en händelse om lånevillkoren i Litauen.
Max 60 % belåning och max 40 års amorteringstid, dock är kunden 40 år vid köpet så blir det 25 års amorteringstid.
Applicera det på den svenska ( 08) marknaden.
Köp för 8 milj belåna 50 %, då bli amorteringen 13300 kr mån, + ränta.

Å andra sidan är du skuldfri vid 65 år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in