2016-07-09, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Med risk att verka tjatig:
Nog förstår du väl skillnaden mellan lokala förändringar och
globala förändringar?

Betyder detta att du lägger dig platt? Då har då manga du borde be om ursäkt till.

Jag gav exempel från Grönland eftersom det är enkelt att visa på klimatförändringar där då man kan följa det via isen. Och mycket riktigt har det varit betydligt mer dramatiska förändringar än vad som sker idag...
Citera
2016-07-09, 01:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Betyder detta att du lägger dig platt? Då har då manga du borde be om ursäkt till.

Jag gav exempel från Grönland eftersom det är enkelt att visa på klimatförändringar där då man kan följa det via isen. Och mycket riktigt har det varit betydligt mer dramatiska förändringar än vad som sker idag...

Du talar om Grönland när vi andra talar om det globala klimatet.

Betyder det att du, enligt ditt språkbruk, lägger dig platt?

Citera
2016-07-09, 01:46
Medlem
Återigen. Jag visar på källor där klimatet drastiskt förändrats under kort tid. Väldigt mycket mer dramatiskt än vad som kan visas idag.

Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Abrupt_climate_change#cite_note-8

Timescales of events described as 'abrupt' may vary dramatically. Changes recorded in the climate of Greenland at the end of the Younger Dryas, as measured by ice-cores, imply a sudden warming of +10 °C within a timescale of a few years.[6] Other abrupt changes are the +4 °C on Greenland 11,270 years ago[7] or the abrupt +6 °C warming 22 000 years ago on Antarctica.[8].

https://dx.doi.org/10.1016%2Fj.quascirev.2004.10.016

Om du inte kan peka på mänsklig påverkan så lägger du dig rimligen platt.

Ger upp med dina religiösa klimatförnekelser som uppenbarligen inte har någon som helst verklighetsförankring.
Citera
2016-07-09, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Du talar om Grönland när vi andra talar om det globala klimatet.

Betyder det att du, enligt ditt språkbruk, lägger dig platt?

Och du berättar sagor när vi andra fokuserar på vetenskap.

Du har pratat mycket om isars utbredning. Du är inte blyg för att prata väder som indikation på klimat.
Citera
2016-07-09, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Har du också funderat på varför dessa tidigare dramatiska skift skedde? Saker brukar ha en anledning. Det finns flera teorier om vad som kan ha orsakat t ex yngre Dryas, även om huvudhypotesen är att det i samband med att inlandsisarna smälte bildades stora sjöar och när en sådan tömdes ut i Atlanten lade sig sötvattnet som ett lock som tillfälligt stoppade golfströmmen för att nå upp mot Grönland.

Vad skulle orsaka dagens klimatförändring om det inte är CO2 menar du?
Citera
2016-07-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Har du också funderat på varför dessa tidigare dramatiska skift skedde? Saker brukar ha en anledning. Det finns flera teorier om vad som kan ha orsakat t ex yngre Dryas, även om huvudhypotesen är att det i samband med att inlandsisarna smälte bildades stora sjöar och när en sådan tömdes ut i Atlanten lade sig sötvattnet som ett lock som tillfälligt stoppade golfströmmen för att nå upp mot Grönland.

Vad skulle orsaka dagens klimatförändring om det inte är CO2 menar du?
Att koldioxid har en inverkan betvivlar jag inte. Men du menar väl inte att hela den globala uppvärmningen skulle ha orsakats av människan? Det skulle i så fall vara ett påstående som enligt IPCC inte stöds av vetenskapen.
Hur stor del av del av den globala uppvärmningen som har antropogena orsaker är det klimathotsskeptiker vill ha en debatt om, något som alarmisterna skyr genom att försöka skapa dogmer.
Citera
2016-07-09, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola
Att koldioxid har en inverkan betvivlar jag inte. Men du menar väl inte att hela den globala uppvärmningen skulle ha orsakats av människan? Det skulle i så fall vara ett påstående som enligt IPCC inte stöds av vetenskapen.
Titta i senaste IPCC-rapporten. I figur SPM 5 kan du se hur försumbart liten man anser skillnaden i naturlig forcing är mellan 1750 och 2011 och i SPM 6 kan du se hur enligt klimatmodeller temperaturen skulle förblivit i stort sett konstant utan våra utsläpp. Så vad i IPCC:s rapport är det egentligen du stödjer dig på?
Citat:
Hur stor del av del av den globala uppvärmningen som har antropogena orsaker är det klimathotsskeptiker vill ha en debatt om, något som alarmisterna skyr genom att försöka skapa dogmer.
100% är en rimlig uppskattning. Det kan rentav vara mer än så om den långsamma avkylning som skett de senaste 1000 åren annars skulle fortsatt. Vill du hävda att det pågått en signifikant naturlig uppvärmning under 1900-talet får du allt motivera det.
Citera
2016-07-09, 10:02
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Dig respekterar jag fullt ut för du har aldrig försökt undvika en fråga. Du argumenterar. Desto värre är det med dina hotarkollegor. Känn dig därför inte träffad av något jag öht skriver i denna tråd som egentligen enbart handlar om debatten i sig. Inte för att jag kan gå i god för de andra realisterna men det är sannolikt att de håller med mig i detta. I huvudsak är det faktiskt tagelskjortan som raljerar utanför ramarna.

Återstrålning etc tas i tråden det hör hemma i.
Lasternassumma svarar ju i minst lika stor utsträckning. Jag tycker bara att det är konstigt att du kan uttala dig om vilka beräkningar som läggs fram, när du inte läser dom eftersom de är pilar i pdfer.
Citera
2016-07-09, 10:15
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Det är ju ett märkligt påstående mot bakgrunden att en teori som påstår att co2 bidrar till en ökning i temperatur är en formulering av en exakt motsägelse av Einsteins E=mc^2.

Eftersom E/m=c^2 där C är fotonen som saknar massa men har ljusets hastighet. En ökning av antalet molekyler genom utsläpp av co2 utan att solens tillförda energi ökar, skulle innebära att energin som fördelas över molekylerna minskar per molekyl. När varje molekyl får en lägre energinivå så är det likställt med lägre temperatur. Som universell beskrivning för all materia i universum.

Enligt Einstein och vidare förtydligat av Planck, Kirchoff, Wien, Boltzmann mfl för strålkroppar och elektromagnetisk strålning, tryck, elekricitet, biologiskt liv(ja, vi är strålkroppar @37C) m.m.

Principerna är väl använda i konstruktioner av människan och ingenjörer hanterar dem praktiskt med sådan precision att vi har kunnat lämna planeten genom att manipulera förhållandet mellan temperatur och effekt i materia.

Med andra ord, vi har en fullständig vetenskaplig formulering av hur jordytans temperatur har uppstått och bibehålls. Samt alla andra temperaturer.

Inte inom något område så används de principerna på ett sätt som klimathotsteori gör. Teorin att co2 höjer temperaturen hos jordytan eller i atmosfären, som är ett öppet system med en gas och en planet som står i direkt ytkontakt med absolut nollpunkt i vacuum. Det är en exakt motsats till hur principerna definierar relationen mellan olika temperaturer i ett system.

Det finns anledning till att skepsism mot klimathotet och även växthusteorin är vanligare bland ingenjörer och tekniskt kunniga individer inom områden som sysslar med termodynamiska system och värme överföring.

De som praktiskt tillämpar principerna i konstruktioner ser direkt vad som är fel med teorin.

Läs lite av vetenskapen och beskrivningar kring applikation av termodynamik, värmeöverföring och termisk strålning. Jämför de konstruktionerna och hur de gör för att hindra strålning och värme från att lämna ett system, med hur jorden mottar strålning och avger den till omgivningen.

Det är ett mycket bra sätt att förstå varför växthuseffekten är en religiös domedagsprofetia som har blivit en sekt där moral är central i argumentationen istället för att använda fungerande vetenskap.

Genom observationer så kan vi analyser hur atmosfären förhåller sig till jordytans temperatur. När vi kan konstatera snabbt genom att titta på temperaturgradienten i atmosfären, att vid en given höjd så är alltid temperaturen lägre än vid jordytan, och genomsnittet är långt under jordytan med ett mycket lågt minimum. Så räcker det med den informationen för att kunna konstatera det inbördes förhållandet.

Atmosfären kyler ytan. Mycket krafigt. Den varma delen, Troposfären, uppvisar att dess kallaste punkt uppvisar tydligt co2:s påverkan på emitterad strålning.

Då är det faktiskt så att det är du som har en teori som motsäger observationerna av verkligheten. När du ställs inför fakta så vägrar du inse vad du ser och istället säger att co2:s påverkan i spektrat är ett bevis på motsatsen till dess värde.

Det är värt att upprepa:

Den kallaste delen i troposfären uppvisar en mycket kraftig påverkan på spektral intensitet, där peaken i intensitet ligger för jordytans strålning, som en kraftig minskning av intensitet.

Vi ser ett solklart samband mellan kyla och co2, som ser ut att vara delaktig i att bestämma temperaturgradientens storlek.

Detta vägrar du ta in i ditt medvetande helt i linje med religiöst förnekande av både vetenskap och verklighetens natur.

Sluta medans du kan, när man försöker övertyga sin omgivning med övernaturliga hot från luft, så kan man förlora allt förtroende om man blir avslöjad.

Se till att dina argument stämmer med verkligheten. Hävda inte att låga temperaturer ger höga temperaturer. Fotonerna kommer inte att rädda dig hur mycket du än vädjar inför IPCC:s altare. Att sprida osanning till sina medmänniskor är en skam.

På samma sätt kan man med c visa att 0.999... inte är =1?".
. Herregud bottenslam. Du förnekar växthuseffekten i sin helhet. Med din "logik" så kan den inte verka öht, varken på jorden, på Venus, på mars är någon annan stans. Du förnekar växthuseffekt som potentiell effekt. Inte endast agw. Hur gick det med den där fysiken du sade dig ha läst? Vad var det för kurs?(länka gärna)
Senast redigerad av Trumpetflugan 2016-07-09 kl. 11:10.
Citera
2016-07-09, 10:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorn-Ola

Jag drar slutsatsen av det du skriver att vi kan karaktärisera
dig som en klimathotsskeptiker som vill diskutera och analysera
hur stor del av den pågående uppvärmningen som är antropogen.
IMO är därmed inte likheten mellan dig och kreationister stor,
och du är ett undantag bland skeptiker och förnekare i den här
tråden och i den stora tråden om global uppvärmning.

IPCC, som du refererar till, säger inte att 100% av uppvärmningen
inte kan vara orsakad av människor. Det dom gör, som jag
tolkar det, är att försöka hitta en nedre gräns och säga, ungefär:
Minst så här stor del av klimatförändringen är antropogen.

Med tanke på vad IPCC gör och hur dom arbetar så tycker jag inte
att vi ska se deras sammanställningar som facit. Låt oss ändå se
vad dom skriver.

Från 4e IPCC-rapporten (2007):
"Most of the observed increase in global average temperatures
since the mid-20th century is very likely [90 percent confidence]
due to the observed increase in anthropogenic greenhouse gas
concentrations"

Från 5e IPCC-rapporten (2013):
"It is extremely likely [95 percent confidence] more than half
of the observed increase in global average surface temperature
from 1951 to 2010 was caused by the anthropogenic increase
in greenhouse gas concentrations and other anthropogenic
forcings together."

Det finns nyansskillnader, men jag tolkar den andra av dessa
meningar som att med 95% säkerhet kan man säga att mer
än 50% av uppvärmningen är antropogen. Allt enligt IPCC.
Mer än 50% betyder väl mellan 50% och 100%?

Jag uppfattar det som att osäkerheten om var i intervallet
50% och 100% vi ligger beror på att vi inte har 100% koll
på andra faktorer som påverkar och hur dom kan störa de
mätningar som görs för att fastställa hur klimatet förändras.
Jag tänker på t.ex. el Niño, la Niña, PDO och solfläcksvariationer.
Eftersom alla dessa "störningar" i huvudsak har cyklisk karaktär
resulterar dom inte i någon påverkan på klimatet, på sikt.
Ju längre tid vi mäter, ju mindre stör dom våra mätningar.
Dessutom ökar ju hela tiden vår kunskap om de s.k. väder-
fenomenen. Solmätningar görs ju också noggrannt.

Ett sätt att få siffrorna 50% – 100% mer exakta är att studera
vidare. Med mätningar och modeller baserade på bra teknik
och utnyttjande av våra kunskaper om fysik och klimat.
Jag hoppas vi kan återkomma till detta. Här börjar vi IMO
närma oss en seriös diskussion långt mer än vad som brukar
vara möjligt med de "kreationist-lika".

Citera
2016-07-09, 10:34
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Lasternassumma svarar ju i minst lika stor utsträckning. Jag tycker bara att det är konstigt att du kan uttala dig om vilka beräkningar som läggs fram, när du inte läser dom eftersom de är pilar i pdfer.

Jag svarar ju inte alltid. Ibland är jag inte här.
Tyvärr är ju mängden trams som en del troll producerar
av en omfattning och med ett innehåll så att en meningsfull
dialog är omöjlig och meningslös.

Här tangerar vi, IMO, kärnan hos ämnet för tråden.
– Hur meningsfullt är det att försöka föra en seriös diskussion
med en religiös fanatiker?
– Hur meningsfullt är det att försöka föra en seriös diskussion
med en rabiat klimatförnekare som förnekar vetenskapliga fakta?

Att ha rätt till en åsikt innebär inte rätt till att ignorera eller förvränga fakta.

Citera
2016-07-09, 10:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Titta i senaste IPCC-rapporten. I figur SPM 5 kan du se hur försumbart liten man anser skillnaden i naturlig forcing är mellan 1750 och 2011 och i SPM 6 kan du se hur enligt klimatmodeller temperaturen skulle förblivit i stort sett konstant utan våra utsläpp. Så vad i IPCC:s rapport är det egentligen du stödjer dig på?

100% är en rimlig uppskattning. Det kan rentav vara mer än så om den långsamma avkylning som skett de senaste 1000 åren annars skulle fortsatt. Vill du hävda att det pågått en signifikant naturlig uppvärmning under 1900-talet får du allt motivera det.

Jag är som du, övertygad om att 100% är en mer rimlig uppskattning
än de 50% som har angetts som en nedre gräns i vissa sammanhang.

Kan vi med hjälp av t.ex. satellitmätningar och beräkningar erhålla
en mer exakt siffra?

Jag har räknat lite på sambandet mellan CO2, H2O och jordens
medeltemperatur utgående från en enkel modell där jag kan
ange hur värmestrålning på väg ut "fångas upp" av atmosfären.

Mitt syfte är snarare pedagogiskt än vetenskapligt, men det är
ändå intressant att se t.ex. till vilken betydelse samspelet
mellan CO2 och H2O har.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in