2016-07-08, 14:05
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
Hål från botten och 2-3cm upp eller börja med hål 2-3 cm från bottem?

Vad tror du själv??
vilket ger en reservoar.
Citera
2016-07-08, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Vad tror du själv??
vilket ger en reservoar.

Hemskt va tjurigt de va här då
Citera
2016-07-08, 14:10
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Hemskt va tjurigt de va här då

Men kom igen. Får du en reservoar om du gör hål i botten? Nej då har du en vanlig kruka. Så svårt kan det ändå inte ha varit (?).
Hjärnan är vacker om man väljer att anv den.
Citera
2016-07-08, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Men kom igen. Får du en reservoar om du gör hål i botten? Nej då har du en vanlig kruka. Så svårt kan det ändå inte ha varit (?).
Hjärnan är vacker om man väljer att anv den.

Jo jo tyckte bara din förklaring vart lite oklar och bättre att fråga en gång för mycket.
Citera
2016-07-08, 14:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jo jo tyckte bara din förklaring vart lite oklar och bättre att fråga en gång för mycket.

Jag var nog stenad när jag skrev det... Inshalla
Citera
2016-07-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga med en hypotetisk odling. Låt oss säga att jag har tre olika högar, enligt 10Ls guide. Fick blandade frön av en polare, autos och earlies. Sådde cirka tio stycken i varje hög. Har varit bortrest ett tag och nu när jag kom hem så var jag iväg för att rensa hanar. Och tyvärr så blev fördelningen med honor lite skev. I en hög har jag tre stycken, 2 autos 1 early. I en annan fyra stycken 2 av varje. Och i sista högen har jag 7 stycken, 4 earlies 3 autos.

Vad är det bästa jag kan göra av situation nu? Rensa ut några av dom klenaste från högen med 7 plantor? Hoppas på det bästa och kanske använda extra näring i högen med 7? Eller kommer det bli för tajt? Den längsta earlyn är cirka 1,6 meter. Försöka plantera om någon från högen med sju till högen med tre?

Ingen?
Citera
2016-07-08, 17:48
Medlem
Saftgroggs avatar
Ett litet kollage med några av damerna.
Några i samspel med den naturliga naturen och några med den bearbetade dito.

De som fått stå med odlade grödor (än en gång tusen tack till 10L, som tipsade om symbiosväxter!) frodas betydligt bättre än de som står tillsammans med vår biotops "vanliga" växter.

Kan fortfarande inte fatta att de börjar gå i blom redan (alla, såg jag idag) eftersom vi inte ens är i närheten av 12/12. Men jag klagar inte
Funderar på att kvickt ta lite sticklingar och sätta under 24 eller 18/6 inomhus, för att ha inomhus även fortsättningsvis.

Trevlig helg och lycka till med era skönheter!
Bild:
http://imgur.com/APdUURB
Citera
2016-07-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemporaryRobert
Skulle behöva lite råd om hur jag ska gå tillväga med en hypotetisk odling. Låt oss säga att jag har tre olika högar, enligt 10Ls guide. Fick blandade frön av en polare, autos och earlies. Sådde cirka tio stycken i varje hög. Har varit bortrest ett tag och nu när jag kom hem så var jag iväg för att rensa hanar. Och tyvärr så blev fördelningen med honor lite skev. I en hög har jag tre stycken, 2 autos 1 early. I en annan fyra stycken 2 av varje. Och i sista högen har jag 7 stycken, 4 earlies 3 autos.

Vad är det bästa jag kan göra av situation nu? Rensa ut några av dom klenaste från högen med 7 plantor? Hoppas på det bästa och kanske använda extra näring i högen med 7? Eller kommer det bli för tajt? Den längsta earlyn är cirka 1,6 meter. Försöka plantera om någon från högen med sju till högen med tre?

Sorry för spam, men skulle det kunna vara ett alternativ att fylla på högen med mer jord? Eller kommer autosen få för lite sol när dom växer mellan dom större?
Citera
2016-07-08, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saftgrogg
Ett litet kollage med några av damerna.
Några i samspel med den naturliga naturen och några med den bearbetade dito.

De som fått stå med odlade grödor (än en gång tusen tack till 10L, som tipsade om symbiosväxter!) frodas betydligt bättre än de som står tillsammans med vår biotops "vanliga" växter.

Kan fortfarande inte fatta att de börjar gå i blom redan (alla, såg jag idag) eftersom vi inte ens är i närheten av 12/12. Men jag klagar inte
Funderar på att kvickt ta lite sticklingar och sätta under 24 eller 18/6 inomhus, för att ha inomhus även fortsättningsvis.

Trevlig helg och lycka till med era skönheter!
Bild:
http://imgur.com/APdUURB

Broccoli, majs och gräs, ser väldigt nice ut!
Citera
2016-07-09, 09:54
Medlem
exades avatar
Har svarat på ditt pm nu ! sry för sent svar

mvh
Citera
2016-07-09, 09:56
Medlem
exades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Broccoli, majs och gräs, ser väldigt nice ut!

tror jag ska testa något liknande något år.
Citera
2016-07-10, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monac
Tjena på er grabbar(och töser)!

Jag har följt tråden lite diskret, men nu känner jag att jag behöver lite input.

Förra årets odling försvann totalt pga dålig timing och budrot. Budrot kom inte förrän väldigt sent på säsongen, och när vi upptäckte den hade vi ingen möjlighet att skörda, tyvärr.

I år har vi hållit bättre utkik för dessa tecken osv. Idag upptäckte vi att två av de små buskiga strainsen (super lemon haze) har börjat få budrot. Grejen är att denna gång har de inte alls hunnit långt in i blomningen, knappt utvecklat några buds alls faktiskt! :/

Har försökt googla mig till lösningar, och vad jag har kommit fram till hittils är

Alternativ 1: Kapa vegetation runtomkring för att se till att även de första soltimmarna på dagen träffar plantorna, beskära de små plantorna så att det blir bättre luftcirkulation kring dessa buskarna. Spraya med bikarbonat för att förhoppningsvis råda lite bot på problemet, samt självklart ta bort alla infekterade delarna.

Alternativ 2: Skörda dessa små jävla stackare ( typ 3 gram MAX på varje) och följa allt annat ovan kring de andra.

Vad tror ni? Hjälp uppskattas. Är i Zon 1, tyvärr har vädret varit förjävligt här på sistone..

Mvh.

Lite hjälp uppskattas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in